overgevoeligheid voor geluiden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 15 mar 2008 11:26

ik heb last van "geluid dat niet klopt". Ik zal het uitleggen. Mijn ouders hebben een nieuwe TV én een nieuwe hele mooie stereo. Ze leiden het geluid van de TV om via de stereo om het over de boxen af te spelen. Op zich een goed idee, als je tv en boxen op één lijn staan. Dat doen ze echter niet, het staat in een L opstelling met de twee boxen rechts van de TV. Dus als je nieuws zit te kijken zie je de nieuwslezer voor je, maar hoor je hem van rechts komen. Daar wordt ik dus helemaal dol van. Als ik bij mijn ouders ben is dan is ook het eerste wat ik doe alles "normaal" zetten.

Nog zoiets, tegenwoordig kijkt iederen digitale tv, hardstikke mooi. Je kunt het volume nu dus op 2 manieren regelen, via de decoder en via je televisie. Wat je dus NIET moet doen is je decoder op maximaal zetten en dan je tv heel zachtjes, want dan knijp je het geluid op een hele vervelende manier af. Weer zo iets wat niet uit te leggen is bijna.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 17 mar 2008 10:05

Aragorn schreef:Een mitrailleur maakt ook behoorlijk wat herrie hoor.. :wink:

Dat wel. Maar dan is het wel herrie die de bestijding van een ander soort herrie met zich meebrengt. Ik kan me voorstellen dat zo'n wapen nogal wat afschrikeffect teweeg brengt. c|:)
Al zullen de mensen dan wel weer zo onprincipieel zijn dat ze het claxoneren uitsluitend op die ene plek nalaten, maar op andere plekken gewoon naar hartelust erop los tuteren. :(
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 25 mar 2008 18:34

Gisteren zat er iemand voor mij in de kerk, die met grote regelmaat wat met zijn keel zat te doen. (huhhum, huhhum, etc.) Net alsof hij zijn keel niet op zijn gemak kreeg. Ik vind dat superirritant. Het kwam in mij op om te zeggen: "Hé joh, je moet niet zo veel roken en autorijden!" (Niet omdat dat serieus aan de orde is, maar eigenlijk meer als grap.) Maar ja, dat zeg je ook niet zo maar even.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 mar 2008 21:13

hm ja, mensen die op luide of irritante manier constant kuchen of de keel schrapen, hoesten, niezen, de neus snuiten.... vreselijk. Sommige mensen hebben zich aangeleerd dat met veel meer decibels te doen dan nodig. Eigenlijk zijn je dat eens op moeten nemen met een voicerecorder ofzo en het dan een paar keer afspelen, misschien dat ze dan zelf ontdekken hoe irritant het is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 26 mar 2008 11:21

geluid irriteert me vooral als ik bijna slaap, met name zondagmiddag. als er dan bv. kinderen uit onze straat balletje aan het overschieten zijn vreselijk. ik kan ook niet slapen als mijn computer aanstaat. verder irriteert het me ook als iemand tegen me aan zit te praten als ik eigelijk stilte wil en wil nadenken. aah en met je nagels over een schoolbord. :shock:

Rolf

Berichtdoor Rolf » 31 jul 2008 17:03

"Hyperacusis
> Hyperacusis betekent letterlijk: Ik hoor te veel. Snelle veranderingen
in geluid worden moeilijk verwerkt. Dit betekent dat geluiden niet worden
gedempt en dus keihard binnenkomen.
> De aandoening kan mensen van alle leeftijden treffen, is meestal
chronisch van aard en gaat vaak gepaard met oorsuizen en/of een vorm
van gehoorverlies. Mensen met hyperacusis vertonen vaak een kluizenaarsgedrag.
> De Nederlandse Vereniging Voor Slechthorenden schat dat 2 tot 3
procent van de Nederlandse bevolking er last van heeft. Ongeveer 10%
van de Nederlandse bevolking heeft last van oorsuizingen.
> Uit een scriptie van Gemma Kok, onlangs afgestudeerd aan de
Rijksuniversiteit Groningen, blijkt dat mensen met hyperacusis de
kwaliteit van hun leven aanmerkelijk lager beoordelen dan gemiddeld.

* FCDS
* NVVS"

Overgenomen uit de Stentor, do 31 juli 2008.

Ik houd het (voor mij zelf) nog steeds hierop.
Heel veel dingen kunnen genezen (m.i.) bij tijdige signalering, vooral op
jonge leeftijd.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 31 jul 2008 19:57

Bij hyperacusis heb je denk ik meer pijn in je oren, dat is wat anders dan ik bedoelde in dit topic.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 02 aug 2008 22:42

ik merk dat mijn oudste zoon steeds meer gevoelig wordt voor bepaalde geluiden die ik eigenlijk helemaal niet (bewust) hoor: zeep tussen zijn handen en krakende chipszakken bijv.

Zelf heb ik daar geen last van maar bijv. wel van een deur die staat te klapperen of een druppende kraan. Ongelovelijk toch dat zulke dingen je gewoon je bed uit krijgen om het euvel te verhelpen.
ja, dat is mijn mening dan he.....

ChupaChups
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor ChupaChups » 02 aug 2008 22:57

Nou, dit is echt wat voor mij.
Ik ben ook heeeeeel snel geirriteerd door geluiden! Maakt eigenlijk niet uit wat, het is al snel irritant en dan krijg ik het spaans benauwd :shock: omdat ik er dan echt niet tegen kan.
Kunnen echt heel simpele dingen zijn, zoals iemand die een snoepje zit te eten, of iemand die gewoon telefoneert in mijn nabijheid.
De ene keer is het erger dan de andere keer.
Dan voel ik me af en toe mega-HSP haha, maar als ik het zo lees hebben veel mensen dat toch wel.

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 12 aug 2008 15:52

Ik merkte laatst dat twee dagen vrijwel zonder muziek toch ergens ook goed is (a) Er komt meer rust in je.

Ik ben niet overgevoelig, wel gevoelig voor muziek, meer dan gemiddeld. Ik ben al snel heel enthousiast als ik muziek hoor, maar na een tijdje verveelt het al snel, dan heb ik een soort verzadigingspunt bereikt.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 12 aug 2008 21:01

In rust, stilte en warmte kan er vanallerlei goeds plaats hebben.
Maar alles met mate denk ik zo.

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 18 aug 2008 09:08

Vroeger liet ik mijn mp3speler nog wel eens doorratelen als ik eigenlijk al geen zin had in muziek; nu gooi ik hem direct uit als ik merk dat de muziek op dat moment mij niet boeit.
En Rolf, af en toe moet je ook lekker uit je plaat kunnen gaan :P
Vrijdag was ik in mijn stamkroeg waar een uiterst fijn jazzy rock 'n' rollbandje speelde. Héérlijk :wink:

Rolf

Berichtdoor Rolf » 18 aug 2008 15:56

"Uit je dak gaan", 't ja de één denkt daar anders over dan de ander.
Laat ik dit zeggen, doe in je jeugd nooit dingen waar je later spijt van zou
kunnen krijgen. Om mij heen zie ik soms toch dat zij die in hun jeugd
verstandig zijn geweest, daar later de vruchten van plukken, en soms
ook andersom. Klinkt misschien een beetje saai, maar het is wel de
realiteit.

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 20 aug 2008 21:58

Ik tracht nooit de grenzen op te zoeken, hoewel het af en toe heerlijk is bij een concert je onder te dompelen in fijne muziek, maar na een tijdje ga ik dan weer naar achteren. Een enkele keer neem ik oordoppen mee, voor het geval je per ongeluk bij de boxen staat en niet meer weg kan.

Laatst toen mijn vriendin en ik winkelden, hoorde ik dat haar mp3-speler per ongeluk nog zachtjes doorspeelde in haar tas, dus met mijn gehoor is tot op heden niks mis ;/

En een beetje rock'n'roll af en toe is goed voor je hart, Rolf :P

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 21 aug 2008 06:23

Nogmaals: hyperacusis is heel wat anders dan je ergeren aan irritante geluiden!

En... pas alsjeblieft goed op je oren, want tinnitus en hyperacusis zijn heel vervelend :(

Terug naar “Archief”