Jezus Christus, Persoon van het jaar 2006?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 11 mar 2006 22:38

Lausnitz schreef:
Riska schreef:Notabene in de Lijdenstijd...

Hoho! Dus nu in de lijdenstijd is het dus nòg erger? :?

ja, en weet je waarom? Omdat ons "Pasen" niet eens op het Joodse Pasen valt, maar op de heidense feest voor de godin Astarte... Easter... Astarte... get it?
Het feest van de vruchtbaarheid... een drukte van belang bij de tempelprostitutie in die dagen. En daar "vieren" wij Pasen op, als vervanging van die feestdag. Nog een grovere belediging voor het offer van Jezus dan kerst, dat valt op het heidense feest van de zonnewende (terwijl Jezus hoogstwaarschijnlijk niet eens in december is geboren).

Juist NU in de lijdenstijd wordt Jezus en wat hij voor ons gedaan heeft nota bene door christenen door het slijk gehaald zonder dat ze het door hebben.

Nota bene in de lijdenstijd... Pascha is een paar weken eerder.

Hij is Heilige Geest, Jezus Christus en God. Voor menselijk onbeschrijfelijk en niet bij te brengen met ons verstand. Hij is drie Personen in één. Shocked
Snap je het?? Geeft niet ik ook niet en niemand buiten ons die het wel snapt. Mr. Green

en dat terwijl het boek Openbaring toch echt scheiding aanbrengt tussen "Hij die op de troon gezeten is" (YHWH) en het Lam (Jezus) :)
what the soul hides, blood tells

Riska

Berichtdoor Riska » 12 mar 2006 08:46

Eigenlijk moet ik hier helemaal niet op ingaan.
Het Joodse Pasen is de herdenking van de uittocht uit Egypte.
Wij vieren met Pasen - dat de eerste keer inderdaad gelijk viel met het Joodse Paasfeest - de Opstanding van Christus.
Het is voor mij het ultieme, hoogste christelijke feest: dat God heeft gezegd dat er een "En toch!" is...

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 12 mar 2006 09:30

dat de eerste keer inderdaad gelijk viel met het Joodse Paasfeest

en waarom daarna niet meer als ik vragen mag? Waarom Pasen niet "gewoon" met Pascha vieren?

Riska

Berichtdoor Riska » 12 mar 2006 13:30

Serenity schreef:
dat de eerste keer inderdaad gelijk viel met het Joodse Paasfeest

en waarom daarna niet meer als ik vragen mag? Waarom Pasen niet "gewoon" met Pascha vieren?

Als je daar dan eens een nieuw topic van maakt?
Want de wijze van het vieren van Pasen heeft niks met het topic te maken.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 12 mar 2006 13:41

het gegeven dat juist in de lijdenstijd het 3e gebod overtreden wordt ook niet.

Riska

Berichtdoor Riska » 12 mar 2006 14:29

Serenity schreef:het gegeven dat juist in de lijdenstijd het 3e gebod overtreden wordt ook niet.

Het derde gebod overtreden is fout, altijd.
Alleen in de lijdenstijd verwacht ik dat men zich er nog meer dan ooit van bewust is Wie en Wat Jezus voor ons heeft gedaan.

Maar op zich heeft dat niets te maken met de wijze van vieren van Pasen. Wel met Pasen op zich, maar niet wanneer en hoe het gevierd wordt.
Ik kan dat niet duidelijker uitleggen, het een is iets totaal anders dan het andere en ik voorzie al weer ellenlange stukken over iets wat niks met dit topic te maken heeft.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 12 mar 2006 15:20

zondigen is ALTIJD fout, lijdenstijd of niet. Dus het is net zo zinloos om uitspraken als "juist in de lijdenstijd" te doen. Dat wil dus zeggen dat je buiten de lijdenstijd wel bepaalde dingen mag doen, of in kleine mate?

Beide hebben weinig met dit topic te maken. Of je nu zingt "Jezus is Heer" of dat je op zijn naam stemt in een of andere vage vote is nogsteeds geen overtreding tegen het 3e gebod.
Wat dus misschien direct WEL een overtreding zou zijn tegen het 3e gebod is het "met z'n allen stemmen op Jezus' naam zodat die bovenaan komt te staan". Je misbruikt Jezus entiteit dan voor je eigen "genot" (hoera Jezus staat bovenaan).
En dat is net zo fout als het plaatsen van de meest heilige kern van het christelijk geloof op een ranzig heidens feest, want dat is het misbruiken van Gods werk (het heeft hem zijn bloed gekost) voor je eigen doelstelling, namelijk het terugdringen van het heidendom en op zo'n overheidsmatige manier de staatskerk vestigen. Het heeft YHWH alles gekocht wat hij lief had, en degenen die hij daarmee wilde vrijkopen plaatsen het feest ervan op een heidense feestdag met prostitutiepraktijken, alleen om eigen macht te vestigen, uit Zijn Naam. Net als de kruistochten: Gods naam gebruiken om eigen doelstellingen te bereiken, om eigen macht te vestigen. Hoe walgelijk is dat, is dat nu het ontzag voor wat Jezus voor ons gedaan heeft? Nota bene in de lijdenstijd...

Wat trouwens beide GEEN overtreding is tegen het derde gebod, want de Naam van God is "YHWH/JHWH" en niet Jezus. Jezus bovenaan is misschien alleen indirect een zonde tegen het 3e gebod.

Riska

Berichtdoor Riska » 12 mar 2006 15:29

Ik zal er verder het zwijgen toe doen. Het heeft geen enkele zin erop in te gaan.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 12 mar 2006 15:33

omdat je dat niet kunt of niet wilt?

Riska

Berichtdoor Riska » 12 mar 2006 15:34

Serenity schreef:omdat je dat niet kunt of niet wilt?

Niet wilt, want mijn ervaring op andere fora is dat dit een eindeloze discussie is... volstrekt zinloos.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 12 mar 2006 15:41

ik heb dan toch andere ervaringen... maar vertel eens, wat is er dan zinloos? Het relativeren van bepaalde dingen en vervolgens als conclusie naast je neerleggen?

of weet je van jezelf en van de ander dat er toch geen compromis uit komt?
Dan is het niet per definitie zinloos, maar is het gebrek aan kennis en begrip van een van beide partijen.

Maar inderdaad: ik verwacht ook niet dat op dit forum bepaalde dingen serieus en vol begrip behandeld kunnen worden...
waarom ik het dan nogsteeds probeer is me dan ook een raadsel.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 mar 2006 16:37

Ik zie geen enkel voordeel of positief signaal in de verkiezing van Jezus als persoon van het jaar, maar om het nu overtreding van het 3e gebod te noemen gaat mij ook weer veel te ver. De mensen die het doen zullen daar vast wel hun goede intenties voor hebben en alhoewel ik het zelf volkomen zinloos vind zou ik het toch ook weer niet zo sterk veroordelen.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 16 mar 2006 11:58

Ik vind het zeer ongepast om zoiets te doen. Ze plaatsen Jezus hiermee op dezelfde lijn dan 'gewone' mensen. Heel erg triest is het.

Lausnitz
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lausnitz » 17 mar 2006 08:05

Markie schreef:Heel erg triest is het.

Triest hè, als er iemand door die stomme verkiezing, tot bekering komt?
www.cgjf.nl

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 17 mar 2006 19:13

Lausnitz schreef:
Markie schreef:Heel erg triest is het.

Triest hè, als er iemand door die stomme verkiezing, tot bekering komt?

Nog triester als mensen door dit soort zaken op een verkeerd spoor gezet wordt :wink:

Terug naar “Archief”