Zwarte pakken voor ambtsdragers

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 24 jan 2006 12:39

Aleen vind ik het vreemd als ambtsdragers gewoon tussen de andere mensen in zitten en dus ook niet uiterlijk herkenbaar zijn.

Vreemd omdat je het niet gewend bent of vreemd omdat ze zo hun taak niet goed kunnen vervullen?

Ik ben met je eens, er is nergens in de Bijbel te vinden dat ze een zwart pak aan moeten, wel vind ik er de kemelsharenmantel als ambtsgewaad van bijvoorbeeld Elia en Johannes de doper. Uit wat ik begrepen heb, was de kemelsharen mantel destijds een eenvoudig kledingstuk, waarin men geen opzien baarde (..)

Dat is idd al aangestipt. En ik heb al aangegeven dat je dat m.i. in de context van rondtrekkende profeten moet zien. Wat precies de betekenis is van die mantel is niet helemaal helder. Ik kwam ook ergens tegen dat het rouwkleding is en gedragen werd door Elia omdat hij een boeteprediker was.

of waar naar gekeken werd in de trant van "die loopt er hip bij".

Dat is een slechte eigenschap van de reformatorische gezindte: veel te gericht op de buitenkant. Geloof me, er zijn kerken waar dat helemaal niet speelt. ;-)

Als ik dan de lijn van Elia en Johannes doortrek naar heden ten dage, zie ik grond voor ambtskleding waardoor de ambtsdragers ook uiterlijk herkenbaar zijn als ambtsdrager.

Toch lezen we daar helemaal niets over in het vervolg van het NT. In de context van de christelijke gemeente wordt nergens gesproken over ambtskleding. Wat mij betreft mag je er als kerk voor kiezen, maar is het geen bijbels te funderen regel.

Dat de ambtskleding alléén niet garant staat voor het gezag van een ambtsdrager moge duidelijk zijn. Want dat gezag, dat heeft een ambtsdrager toch nog wel? Of is dat ook aan het verdwijnen?

Volgens mij is het een zijstraat, maar ik denk idd dat ouderlingen in veel kerken niet meer het gezag hebben dat ze ooit hadden. Heeft denk ik te maken met de veranderde houding t.o.v. gezag in de maatschappij.

In dat licht is zwart niet zo'n vreemde keus. Het is een neutrale kleur, die veel gedragen wordt.

Kom op, geen mens draagt in het dagelijkse leven die pikzwarte pinguinpakken

Als ik om me heen kijk in het dagelijkse leven, lopen veel van de mensen die ik zakelijk ontmoet in donker blauw, zwart, antraciet, of grijs. Allemaal eenvoudige donkere kleuren.

In de kerk waarin ik ben opgegroeid liepen de ouderlingen in pakken met bovengenoemde kleuren. Ging prima. Ik heb ook nooit moeite gehad ze te onderscheiden van andere mannelijke gemeenteleden: er liepen verder bijzonder weinig mensen tegelijk met de dominee naar voren. En meer plaats in de kerkenraadsbanken was er ook al niet ;-)
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 24 jan 2006 13:52

Best wel evil, dat zwart. Als je dan metalhead bent en je gaat in de kerkenraad, hoef je je kleding niet aan te passen ;)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 jan 2006 14:11

Lalage schreef:Best wel evil, dat zwart. Als je dan metalhead bent en je gaat in de kerkenraad, hoef je je kleding niet aan te passen ;)
:mrgreen: mijn ouders vinden mij ook te donker gekleed, maar dat is toch úíst ultiem ger.gem?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 24 jan 2006 16:54

Klaas schreef:
Dreamste schreef:Ik heb ook periodes dat ik me daar druk om maak, maar als jij persoonlijk voor je zelf weet dat je niet belemmert wordt door tradities hoef je er ook niet tegenaan te trappen.

Ik voel me niet belemmerd door zwarte pakken. Er zijn wat dat betreft weinig tradities die me concreet beperken. Ik kan me wel behoorlijk verbazen over het feit dat we met z'n allen gewoon maar wat doen omdat we het nou eenmaal zo doen.

Ik heb het trouwens vanavond aan de ouderling gevraagd. Ze dragen zwarte pakken, puur als ambtskleding. Dat heeft niks te maken met rouw of zondekennis!

Ah natuurlijk, ambtskleding... dat maakt alles duidelijk....

Mmm, als het jou niet belemmert, waar maak je je druk over? Waarom zou zwart een rouwkleur zijn? Zwart is een nette basiskleur. Bij het dragen van een pak wordt snel de kleur zwart gekozen. Waarom? Wat maakt dat uit?
It is risky not to take risk. If you don't take risk, risk will take you.

http://www.Dreamster.hyves.net

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 24 jan 2006 16:56

een nadeel is dat zwart alleen goed staat bij mensen van het wintertype, in Nederland is 40% van de bevolking van dat type. Andere mensen (zoals ik) worden er erg bleek van. Lijkbleek...

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 24 jan 2006 17:42

Ja ok, maar is dat een reden om het niet te dragen?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 jan 2006 17:52

Dreamster schreef:Ja ok, maar is dat een reden om het niet te dragen?
Ja dat lijkt mij wel ja... weet je hoe lelluk iemand is die in en in bleek is?

Mmm, als het jou niet belemmert, waar maak je je druk over? Waarom zou zwart een rouwkleur zijn? Zwart is een nette basiskleur. Bij het dragen van een pak wordt snel de kleur zwart gekozen. Waarom? Wat maakt dat uit?
Zwart is geen kleur, laat staan een basiskleur. Rood, Geel en Blauw zijn basiskleuren.

Zwart staat voor de dood en voor de rouw, net als vroeger As op je hoofd.

annvisser
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor annvisser » 24 jan 2006 18:00

Raido schreef:
Dreamster schreef:Ja ok, maar is dat een reden om het niet te dragen?
Ja dat lijkt mij wel ja... weet je hoe lelluk iemand is die in en in bleek is?

Zwart is geen kleur, laat staan een basiskleur. Rood, Geel en Blauw zijn basiskleuren.

Zwart staat voor de dood en voor de rouw, net als vroeger As op je hoofd.

Zwart is geen kleur, het duidt op een volkomen afwezigheid van kleur en licht aan.

Toch vind ik zwart, bij het ouderling/diakenschap netjes staan. Dat het alleen voor dood en rouw staat, onzin! En dat het lelijk staat als je bleek bent valt tegenwoordig prima te combineren met bijv. de keus van de stropdas, de keus van het overhemd.. e.d.

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 24 jan 2006 20:11

Ik houd sowieso wel van zwart, zwart is een basiskleur wat kleding betreft. Wat staat er nu niet bij zwart? Het is natuurlijk inderdaad niet mooi als je inbleek ben maar als ik jou zie lopen met een zwart tshirt ga ik toch ook niet zeuren dat het jou aan licht ontbreekt?

Zwart is een kleur van rouw, geel is de kleur van haat en ga zo door. Denk je daar zo ontzettend veel aan als je kleren aantrekt? Waarom dragen politici, advocaten, bruidegoms e.d allemaal vaak zwarte pakken? Omdat ze rouwen? mmm... (vooral die bruidegom..)

annvisser
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor annvisser » 24 jan 2006 20:24

je snapt me niet.. het betekent niet dat het JOU aan licht ontbreekt als je zwart draagt.. het gaat hier enkel en alleen om de term "zwart"..

En trouwens, bruidegommen dragen sporadisch zwart tegenwoordig met hun bruiloft, ff tussendoor :wink:

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 24 jan 2006 20:50

Ik vind zwarte pakken voor dominees en ouderlingen mooi staan. Dat is tenminste stijlvol. (En ja, dan steek je al snel af in onze cultuur waarin veel stijlloosheid te vinden is.)

Lalage schreef:een nadeel is dat zwart alleen goed staat bij mensen van het wintertype, in Nederland is 40% van de bevolking van dat type. Andere mensen (zoals ik) worden er erg bleek van. Lijkbleek...

Hmm, geen last van. Is me nog nooit zo erg opgevallen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 jan 2006 22:06

Goed goed goed, moet ik me dan bij elke zin gaan indekken tegen mogelijke misintrepretaties?

Zwart is geen kleur, zwarte kleding wordt gelinkt aan dood, duysternisch, rouw, verderf, missen van licht en depressiviteit. Natuurlijk is dit een generalisatie en werk ik met vooroordelen richting alle mensen dien zwart in hun kleding hebben. Maar zeg eerlijk, wat denk je als je iemand totaal in het zwart ziet lopen?

Als het een meisje van een jaar of 16 is, die duidelijk blond haar heeft van zichzelf maar nu zwart, met een zwarte lange jas, zwarte make up en een rode rugzak. Dat link je aan depressieve, donkere muziek, vol verderf en demonische invloeden.

Als je een oudere vrouw ziet lopen, met zwarte panties, zwarte jas, zwarte das/shawl is voor mij vaak de link snel gelegt met een rouw, verdriet, gemis zwart is niet positief.

En een ouderling of dominee? Die juist het licht moet uitstralen, niet alleen door zijn woorden maar door zijn gehele persoon. We moeten lichten de lichten zijn op de Aarde, dat geld voor elke christen, niet alleen in maar ook buiten de kerk. En welke visie hebben buitenstaanders op die kerken? O, kerk jij daar, dat is allemaal zo donker, zo zwart, zo doods, hoe kun je daar nou geluk vinden. Je geloof is toch een Licht in je leven?

Nee ik loop er niet tegenaan, ik vind een pak ook netjes, maar hoeveel scheelt het als een ouderling nou in de kerk ook een ander pak aanmag (met een streepje bijvoorbeeld), of nog wat breeder.. Waarom de hele week in dat donkere pak, dat is wat je vaak ziet.. Ouderlingen bij ons zie je zo goed als niet in gewone kleding. De boerenouderlingen zie je of op de tracktor in overal of in zwart pak..

De buitenwereld ziet dat ook..

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 25 jan 2006 16:30

Ja, maar straal je licht uit door een geel of wit pak te dragen? Ik heb het idee dat je je dan eerder een beetje belachelijk maakt.

Stefanus
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Stefanus » 25 jan 2006 16:39

mwoah, natuurlijk niet kanariegeel :mrgreen:
ach jah, geel is nou ook niet een heel geschikte kleur. Wit kan best, staat best mooi hoor (volgens mij dan)
Casae Sentum Quoque Habent

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 jan 2006 16:45

Onze ambtsdragers dragen gewoon nette kleding, nietn noodzakelijkerwijze nette zwarte kleding.

Onze dominee heeft een grijze toga en een stropdas in de kleur van de liturgische tijd van het jaar (groen dezer dagen).
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”