wat bepaalde jou keuze op gereformeerd zijn

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 04 apr 2006 10:05

Optimatus schreef:Met enige regelmaat bezoek ik bevindelijk-gereformeerde kerkdiensten. Wat me opvalt, is dat diverse preken nogal eens een aaneenschakeling van op zichzelf goede zaken zijn, die echter drie, vier, vijf keer worden herhaald en verder de totale passiviteit van de gemiddelde kerkganger. Knikkebollen, zelfs slapen, praten, vervelend doen en keten op de galerij zijn aan de orde van de (zon)dag. Verder vraag ik me ook wel eens af in hoeverre men zich nou echt in zijn of haar geloofsleer verdiept heeft.

Hier schaam je je toch mega diep voor!! Ik wel iig

De cathegetische stokpaardjes zijn wel bekend, maar als je buiten de platgetreden paden gaat, krijg je een antwoord als "Het zal wel." Dit is overigens ook in andere christelijke kringen nogal eens aan de orde van de dag.

Het ergste vind ik nog dat mensen vaak alleen vanuit de H.C. antwoorden weten te geven. Als je ze vraagt waar het in de Bijbel staat dan weten ze het niet eens. Soms lijkt het er op dat de leer meer gebasseerd is op de 3 formulieren dan op de Bijbel

Ik heb sterk de indruk dat de bevindelijk-gereformeerde kerkgenootschappen zeer naar binnen gericht zijn: actief de eigen leden binnenboord houden, maar weinig contact met de buitenwereld. Dat lijkt me funest voor je PR.

Helaas klopt dit ook. Opzich wordt er wel aan evangelisatie gedaan enzo, maar als een vreemde in de kerk komt dan wordt die persoon meer na gekeken dan dat die persoon opgevangen word.
Gelukkig word daar in onze gemeente aan gewerkt.

De buitenwereld willen ze denk ik express buiten houden, want straks worden ze op regels aangeevallen die nergens terug te vinden zijn in de Bijbel. Dan loop je risico dat steeds minder mensen zich aan die regeltjes gaat houden.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 apr 2006 11:20

Gerdien B. schreef:
Boekenlezer schreef:
Gerdien B. schreef:Mijn blik op de kerk is veranderd. Vooral de reacties van mede kerkgangers op mijn bekering heeft veel doen veranderen. Ik dacht dat ze het geweldig zouden vinden, maar ze hadden alleen maar een kritische noot.

Wat voor soort kritiek hebben ze? Is het dat wantrouwen of je er wel diep genoeg aan onderdoor gegaan bent in de ellendekennis of zo? Wantrouwen ze de echtheid van je bekering?

ja ze wantrouwen of ik wel echt bekeerd ben!

om de redenen: dat ik geen mega diepe ellendekennis heb gehad (al ligt het er maar net aaan hoe je het uitlegt ;) )
Dat ik voor broeken ben en als je bekkerd bent pijnz je er zelfs niet over om maar een broek aan te doen.
Daarbij werd gezegt dat als ik echt bekeerd ben ik wel met dominee of kerkenraadsleden ging praten. Dat zijn wel de laatste die ik op zou gaan zoeken. Ik ben naar andere mensen toegegaan met al mijn vragen.

Kan je zeggen dat je geloof dan mijlen ver de grond in getrapt word in
die paar zinnen die dan uitgesproken worden!!

Bah dat soort verhalen vind ik echt zo vreselijk triest, ik denk dat ze dodelijk zijn voor het welzijn van de gemeente. Als je zo met elkaar omgaat... naar binnen toe gericht en dan elkaar nog wantrouwen en veroordelen ook, dan is dat echt link. Natuurlijk gaat dit lang niet overal zo gelukkig.... maar toch, dat dit soort dingen voorkomen is echt triest.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 04 apr 2006 11:37

Daarom loopt de kerk ook leeg. Bij ons iig.
We hebben bijna geen jeugd meer in de kerk. Terwijl 15 jaar terug de helft van de gemeente uit jeugd bestond!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 04 apr 2006 12:41

Gerdien B. schreef:Daarom loopt de kerk ook leeg. Bij ons iig.
We hebben bijna geen jeugd meer in de kerk. Terwijl 15 jaar terug de helft van de gemeente uit jeugd bestond!
Mja.. hoelang zullen er nog Gergem kerken bestaan, ik denk dat we iig binnen nu en 20 jaar een radicale omslag moeten meemaken anders zijn weg weg.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

broeloe
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor broeloe » 04 apr 2006 13:30

Raido schreef:
Gerdien B. schreef:Daarom loopt de kerk ook leeg. Bij ons iig.
Mja.. hoelang zullen er nog Gergem kerken bestaan, ik denk dat we iig binnen nu en 20 jaar een radicale omslag moeten meemaken anders zijn weg weg.

De wens is de vader van de gedachte, het aantal leden neemt in de Ger. Gem. juist toe. http://nl.wikipedia.org/wiki/Gereformeerde_Gemeenten

Dit kan ik ik niet van de PKN kan zeggen.
http://www.refdag.nl/artikel/1253559/Krimp+PKN+leidt+tot+grote+veranderingen.html
Volgens het artikel is het aantal leden in 2015 met een kwart verminderd.
Dit betekent dat in het huidige tempo de PKN zichzelf in 2045 kan opdoeken.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 04 apr 2006 14:29

Ik kan niet begrijpen dat de gergem blijft groeien!!

vraag me ook af hoelang dit door zal gaan. Ik denk niet lang iig :roll:

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 04 apr 2006 14:30

Je bent wel erg nefgatief Gerdien...Vind ik niet echt tof; ook de gergem heeft goede kanten!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 04 apr 2006 14:34

ik ben negatief omdat dit het geen is wat ik zelf zie!!
tenslotte zit ik zelf elke zondag nog in de gergem!

Daarbij spreek ik vele jongeren uit de gergem.
en over het algemeen hoor ik dat ze tegen de zelfde dingen aan lopen. De 1 na de ander denkt er over om uit de ger gem te stappen of gaat al.
Van mijn leeftijd genoten zijn er verschillende al over gegaan naar de hervormde kerk.

Als de jeugd weg trekt, wat houden ze dan in de toekomst nog over?

tuuuk blijft er ook een deel van de jeugd in de gergem maar ik twijfel er aan of die groep groter is dan de groep die weggaat.

broeloe
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor broeloe » 04 apr 2006 14:46

Gerdien B. schreef:ik ben negatief omdat dit het geen is wat ik zelf zie!!
tenslotte zit ik zelf elke zondag nog in de gergem!

Daarbij spreek ik vele jongeren uit de gergem.
en over het algemeen hoor ik dat ze tegen de zelfde dingen aan lopen. De 1 na de ander denkt er over om uit de ger gem te stappen of gaat al.
Van mijn leeftijd genoten zijn er verschillende al over gegaan naar de hervormde kerk.

Als de jeugd weg trekt, wat houden ze dan in de toekomst nog over?

tuuuk blijft er ook een deel van de jeugd in de gergem maar ik twijfel er aan of die groep groter is dan de groep die weggaat.

Als we het over de Ger. Gem. hebben dan hebben we het niet alleen over de gemeente in jouw plaats, maar over alle gemeenten in Nederland.
Voordat je dus iets gaat roepen moet je dit wel met harde cijfers kunnen bewijzen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 apr 2006 14:47

Ik merk bij andere GerGemmers ook wel enige negativiteit over hun eigen kerkgemeenschap. De geringe groei zal wel komen door het werpen van kinderen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 04 apr 2006 14:49

ik heb het over jongeren uit gergem uit verschillende plaatsen!
bewijzen kan ik niet. Maar dit is wel hetgeen wat ik hoor, zie en ervaar onder de jongeren.

Ik hoop dat er nog veel zegen mag rusten op de gergem. Dat meen ik bloed serieus.

broeloe
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor broeloe » 04 apr 2006 15:02

Optimatus schreef:Ik merk bij andere GerGemmers ook wel enige negativiteit over hun eigen kerkgemeenschap.

Op iedere kerkgemeenschap valt wel wat aan op te merken, dat is niet alleen GerGem.

Optimatus schreef:De geringe groei zal wel komen door het werpen van kinderen.

Dit is ook een achterhaald idee. Het aantal kinderen in de Ger. Gem. trekt steeds meer in de richting van het landelijk gemiddelde.
Je kan het ook anders zien: jongeren in Ger. Gem. zijn over het algemeen trouw aan hun kerkverband.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 04 apr 2006 15:06

Optimatus schreef:Met enige regelmaat bezoek ik bevindelijk-gereformeerde kerkdiensten. Wat me opvalt, is dat diverse preken nogal eens een aaneenschakeling van op zichzelf goede zaken zijn, die echter drie, vier, vijf keer worden herhaald en verder de totale passiviteit van de gemiddelde kerkganger. Knikkebollen, zelfs slapen, praten, vervelend doen en keten op de galerij zijn aan de orde van de (zon)dag. Verder vraag ik me ook wel eens af in hoeverre men zich nou echt in zijn of haar geloofsleer verdiept heeft.

De cathegetische stokpaardjes zijn wel bekend, maar als je buiten de platgetreden paden gaat, krijg je een antwoord als "Het zal wel." Dit is overigens ook in andere christelijke kringen nogal eens aan de orde van de dag.

Ik heb sterk de indruk dat de bevindelijk-gereformeerde kerkgenootschappen zeer naar binnen gericht zijn: actief de eigen leden binnenboord houden, maar weinig contact met de buitenwereld. Dat lijkt me funest voor je PR.

Dode orthodoxie noemt men dat ook wel.
Bevindelijken gaan er prat op dat zij geen dode orthodoxie leren, maar dat er sprake moet zijn van een echt en levend geloof, wat diep ervaren wordt. Dode orthodoxie is voor de andere kerken, die denken dat het allemaal zo maar gaat. En ondertussen doet men er zelf hard aan mee! (Ik moet ineens denken aan dat boek van C.A. van der Sluijs: Gereformeerden zonder God.)

Meer dan eens heb ik de indruk dat de kerkelijke gemeente niet anders te omschrijven valt dan als een ramp. (Of ben ik nu weer wat erg somber?) Dat kun je op bevindelijk-gereformeerden toepassen, dat kun je ook op andere christenen toepassen. Ik word er soms wanhopig van. Als je zelf de Bijbel goed en serieus bestudeert, en zo tot een gedegen visie gekomen bent, ben je een uitzondering. De grote meute loopt keurig op de platgetreden paden, en dènkt niet over zelf nadenken. Het eerste wat je vooral niet doet als de kerk uit is, is over de preek en geestelijke zaken praten. Nee, dan gaat het natuurlijk gelijk over alledaagse koetjes en kalfjes, en is de preek accuut irrelevant en vergeten. (Wat men niet heeft, nl. geestelijk leven, daar kan men ook moeilijk een gesprek over voeren...?) Daarbij ging ik er overigens vanuit dat de predikant wat relevants te melden had. Dat kan ook niet van alle predikanten gezegd worden, helaas.

Het moge wel duidelijk zijn dat ik voor een dergelijk schijn-gereformeerd-zijn duidelijk niet ga!
Gereformeerd staat voor mij voor: lévend gereformeerd!
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 04 apr 2006 15:13

Gerdien B. schreef:
Boekenlezer schreef:
Gerdien B. schreef:Mijn blik op de kerk is veranderd. Vooral de reacties van mede kerkgangers op mijn bekering heeft veel doen veranderen. Ik dacht dat ze het geweldig zouden vinden, maar ze hadden alleen maar een kritische noot.

Wat voor soort kritiek hebben ze? Is het dat wantrouwen of je er wel diep genoeg aan onderdoor gegaan bent in de ellendekennis of zo? Wantrouwen ze de echtheid van je bekering?

ja ze wantrouwen of ik wel echt bekeerd ben!

om de redenen: dat ik geen mega diepe ellendekennis heb gehad (al ligt het er maar net aaan hoe je het uitlegt ;) )
Dat ik voor broeken ben en als je bekkerd bent pijnz je er zelfs niet over om maar een broek aan te doen.
Daarbij werd gezegt dat als ik echt bekeerd ben ik wel met dominee of kerkenraadsleden ging praten. Dat zijn wel de laatste die ik op zou gaan zoeken. Ik ben naar andere mensen toegegaan met al mijn vragen.

Kan je zeggen dat je geloof dan mijlen ver de grond in getrapt word in die paar zinnen die dan uitgesproken worden!!

Jammer dat er vaak in zulke kleine kringetjes gedacht wordt. Wil men een boodschap voor de wereld hebben, dan kan men het niet maken om de kenmerken van het ware geloof te mixen met de eigen verabsoluteerde gewoonten. (Het afwijzen van make-up en dergelijke kunstmatigheden is misschien nog wel relevanter in het licht van de Bijbel, zie 1 Petrus 3:1-5. Maar ja, dan moet men zelf gaan nadenken op grond van de Bijbel, en dat valt toch echt niet mee...)
Je verhaal klinkt alsof er alleen gesproken wordt over uiterlijke zaken, en dat een echt inhoudelijk gesprek niet gevoerd wordt.
Dat een dame die bekeerd is, nooit in een broek zou lopen, krijg ik niet over mijn lippen. Al vind ik het op zich geen slecht principe als men dames graag in rokken ziet. Maar je kunt zoiets niet verabsoluteren.
Als je echt bekeerd bent ga je wel met dominee of kerkenraadsleden praten...? Dat lijkt dus verdacht veel op het invullen van andersmans gedachten. Iets wat je veel tegenkomt in deze wereld. Maar juist in bepaalde kleinere kringen speelt het nogal eens extra sterk.
Als het gaat om vragen over het ware geloof, dan heb ik altijd zoiets gehad van: eerst de Bijbel op dat punt eens goed leren kennen. En een van de meest treffende teksten, over wat van belang is, waar het begint, vind ik nog altijd Deuteronomium 29:29: De verborgene dingen zijn voor den HEERE, onzen God; maar de geopenbaarde zijn voor ons en voor onze kinderen, tot in eeuwigheid, om te doen al de woorden dezer wet. Dat begint dus niet bij onze gevoelens, maar bij onze verantwoordelijkheid. De eerste vraag is dus niet: heb je al eens een bepaald gevoel gehad? (Een benadering waar ik helaas menige 'bevindelijk-gereformeerde' prediking van verdenk!) De eerste vraag is: hoe sta je tegenover Gods geboden? Gaat je hart daarnaar uit? Dan is dat het eerste teken van Gods werkzaamheid in je.
Niet dat er dan verder niks meer te zeggen zou zijn, natuurlijk. Want het kan toch niet anders, dat iemand die de Bijbel serieus bestudeert - iets wat onontbeerlijk is voor het geestelijke leven - daarbij Gods heiligheid leert kennen. En dat hij zichzelf ziet tegenover die heiligheid als zondaar. (Een mooi voorbeeld daarvan is nog altijd Jesaja 6.) En als het dan gaat over zalig worden, dan kan dat vragen gaan oproepen: hoe kan dat? En dan leert de zondaar dat dat uitsluitend uit genade kan. Zo is dat mij ook vergaan. Eerst denk je dat je eigen inzet beslissend is, je eigen wetsgetrouwheid. (En wees daarin gewoon eerlijk naar jezelf, hoe je het ziet. Obligate formules staan je daarin alleen maar in de weg, lijkt mij.) Maar als je dan steeds meer God in zijn heiligheid leert kennen, en jezelf in je onheiligheid, dan loop je daarmee vast, en wordt het wel duidelijk dat zo niemand behouden kan worden. En dan leert God wel hoe het wel kan.

Volgens mij heeft het ware geloof niks te maken met 'de tale Kanaäns', of nooit in een broek lopen, en dat soort dingen. Wie het daarin zoekt, loopt het gevaar van religieuze illusie.
Het ware geloof, dat gaat om hoe je nou werkelijk tegenover God en zijn geboden staat. Of je je heil in Christus zoekt.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 04 apr 2006 15:14

broeloe schreef:
Optimatus schreef:De geringe groei zal wel komen door het werpen van kinderen.

Dit is ook een achterhaald idee. Het aantal kinderen in de Ger. Gem. trekt steeds meer in de richting van het landelijk gemiddelde.
Je kan het ook anders zien: jongeren in Ger. Gem. zijn over het algemeen trouw aan hun kerkverband.

De Ger. Gem. hebben het grootste geboorteoverschot van de Nederlandse kerkgenootschappen, zie deze link.
Daarnaast is er sprake van een vertrekoverschot naar andere kerkgenootschappen c.q. onkerkelijkheid.
De groei komt dus primair door het geboorteoverschot.

Boekenlezer schreef:Meer dan eens heb ik de indruk dat de kerkelijke gemeente niet anders te omschrijven valt dan als een ramp. (Of ben ik nu weer wat erg somber?)

Ja, dan ga je volgens mij iets tever. Hoezeer de kerkelijke gemeente ook van haar plaats mag zijn, ze is niettemin gemeente des Heeren, die geroepen is.
Overigens onderschrijf ik je pleidooi voor het levend-gereformeerd zijn van harte: ik hoop dat iedereen zich door de Schrift laat gezeggen en daar ook uit leeft.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “Archief”