Vrouwen binnen de SGP??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 08 dec 2005 21:59

De SGP zou niet moeten verbieden dat predikanten plaatsnemen in het bestuur, predikanten zouden bij zichzelf te rade moeten gaan of zij wel in een dergelijk bestuur thuishoren.

Bovendien heb ik het idee dat predikanten worden gebruikt om het draagvlak van beslissingen te vergroten. Predikanten zijn dan een politieke speelbal geworden.

De houding van Van Daalen is natuurlijk slap, een zeer onbegrijpelijk. De man enigszins kennende is hij natuurlijk zeer ongeschikt voor een bestuursfunctie, maar dat terzijde. Als je afstand van een dergelijk standpunt wilt nemen, dan is het niet geloofwaardig als je direct aangeeft nog steeds achter het standpunt van de eigen partij te staan.

Ergo, je distantieert je van het standpunt van de partij en je stapt op, of je conformeert je aan het standpunt en draagt dat ook uit.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 dec 2005 22:02

I fully agree.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 08 dec 2005 22:04

Ik vraag me af hoe de SGP in de 2e kamer er persoonlijk écht over denkt.
Dus...
Zit er niet een stukje trots en hoogmoed achter het blijven vastklemmen van dit wetsvoorstel.

Als ze goed op papier zetten waarom ze het WEl zijn gaan accepteren en dus wel vrouwen toe gaan laten, en de reden waarom ze het eerst niet deden goed uitleggen, dan dwingen ze ook respect af..
It is risky not to take risk. If you don't take risk, risk will take you.

http://www.Dreamster.hyves.net

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 08 dec 2005 22:06

Op een gegeven moment, en dat moment is mijns inziens al lang aangebroken, dan wordt een dergelijke halsstarrige, of anders gezegd standvastige stellingname, een self forfilling prophecy.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 dec 2005 22:17

Welke prophecy vervult zichzelf nu dan?

Ik krijg overigens wel de indruk dat heel veel mensen die tot nu toe het standpunt niet onderschreven maar het wel accepteerden, nu een stuk onwelwillender jegens de SGP beginnen te staan.

jan1981

Berichtdoor jan1981 » 08 dec 2005 23:30

en nu de andere kant

Opzeggen samenwerking met CU bij gemeenteraadsverkiezingen
Datum publicatie: 08-12-2005
Bron: Reformatorisch Dagblad / Nederlands Dagblad
Auteur: W. Kolijn

Afgaande op de krant, is het net of het overal in het land hommeles is tussen de SGP en de ChristenUnie. Als je de krant niet leest, krijg je echter een beter beeld van de werkelijkheid. Typisch krant natuurlijk, want alleen slecht nieuws is nieuws.

Wat zijn de harde feiten? In meer dan 40 gemeenten werkt de SGP (voor het eerst of opnieuw) in goede harmonie samen met de CU. Ter plaatse hebben de partijen elkaar gevonden, zowel over het programma als over de kandidatenlijst. Dat neemt niet weg dat er in een paar plaatsen de samenwerking is opgezegd. In een plaats als Hilversum liep het spaak omdat de CU ervoor koos om het eigen ‘profiel’ op te poetsen. Voor de SGP was daarbij geen plaats.

De kandidatenlijst leverde in enkele gemeenten eveneens een probleem op. Wiens schuld dat was, was makkelijk: het hoofdbestuur van de SGP. Ik wil er eerlijk over zijn: voor een deel klopt dat. Let wel: voor een deel! Daarbij zat het vast op de kandidering door de CU van vrouwen. Al jaren is dat een moeilijk punt in de besprekingen. Weliswaar wordt er binnen de SGP volop gesproken over het ‘vrouwenstandpunt’ (de uitkomst daarvan weet niemand), op dít moment is de SGP gewoon gebonden aan eerder gemaakte afspraken.

De achtergrond daarvan is dat de SGP geen vrouwen op de eigen kandidatenlijst zet. Dat is omdat de SGP ervan uitgaat dat mannen en vrouwen een verschillende aanleg en verantwoordelijkheid hebben, elkaar ondersteunen en aanvullen vanuit hun eigen plaats in gezin, kerk en maatschappij. Dat is de klassiek-bijbelse lijn, en die houden we in ere. Omdat we geloven dat God, onze Schepper, Die ons beter kent dan wie ook, daar hele goede bedoelingen mee heeft – voor mannen, vrouwen én kinderen!

De ChristenUnie vult dat nu anders in. Anders dan pakweg 15 jaar geleden, kandideert de CU steeds vaker vrouwen. Dat is haar goed recht. Problemen ontstaan echter daar waar SGP en CU één lijst indienen. SGP- én CU-bestuur moeten hun fiat geven aan zo’n lijst. Logisch, want beide partijnamen worden gebruikt. Let wel: het gaat NIET over lijstverbindingen, maar over één gezamenlijke lijst waar SGP én CU dus ook samen verantwoordelijkheid voor dragen.

De SGP hanteerde jarenlang de zogenaamde ‘Dordtse variant’. Die hield in dat de samenwerking zou worden opgezegd als er een vrouw in een gezamenlijke fractie zou aantreden. In 2002 gaf de CU de SGP te verstaan dat het de laatste keer was dat zij deze oplossing wilde accepteren. Achtergrond daarvan is dat de CU er, net als alle andere partijen, hard aan werkt om meer vrouwen in de raden en Kamer te krijgen. Het gevolg daarvan is dat de CU vaker dan in het verleden vrouwen op prominente posities zet. Dat zoiets botst met de SGP is helder, want de SGP trekt de vanouds bekende lijn.

Geconfronteerd met deze trend en gelet op de belangen die op het spel staan, besloot het SGP-bestuur eerder dit jaar om nóg welwillender dan voorheen te kijken naar het centrale begrip: (on)verkiesbare plaats. Dat begrip is tot het uiterste opgerekt. Bovendien is er ook nog een hardheidsclausule ingebouwd. Die maakt het mogelijk om in hele speciale gevallen tot een bijzondere afweging te komen. Op basis van die ruimere richtlijn zijn dit jaar lijsten goedgekeurd die in het verleden zouden zijn afgekeurd (Den Haag)! Dat het desondanks in vier gemeenten niet gelukt is tot overeenstemming te komen, is buitengewoon triest. We begrijpen de enorme teleurstelling, zeker bij de direct betrokkenen.

Tegen deze achtergrond doet het pijn als de indruk wordt gewekt dat de SGP de touwtjes strakker aantrekt. Het tegendeel is waar: de touwtjes worden eerder gevierd! Zoals gezegd: het SGP-hoofdbestuur is aantoonbaar soepeler geweest dan vier jaar geleden. Die winst is helaas niet zichtbaar, omdat goed nieuws nu eenmaal geen nieuws is. Maar het is wél de werkelijkheid. Meer kunnen we er niet van maken, maar minder ook niet!

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 08 dec 2005 23:44

Vind je dit de andere kant?

Dit is een poging van de voorzitter van de SGP om het vege lijf te redden. Het punt blijft dat de SGP niet wil samenwerken waar een vrouw op een verkiesbare plaats staat. Alle andere tegemoetkomingen zijn niet relevant, dit is namelijk het hete hangijzer.

André

Berichtdoor André » 08 dec 2005 23:52

Kolijn zegt dus eigenlijk zoiets als, de CU is 'onbijbelser' geworden de afgelopen 15 jaar.......tsja. :?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 dec 2005 00:12

Sabra schreef:Vind je dit de andere kant?

Dit is een poging van de voorzitter van de SGP om het vege lijf te redden. Het punt blijft dat de SGP niet wil samenwerken waar een vrouw op een verkiesbare plaats staat. Alle andere tegemoetkomingen zijn niet relevant, dit is namelijk het hete hangijzer.

Nou, het is wel in die zin de andere kant dat -als alles klopt wat hier staat- het dus niet helemaal een strakkere lijn dan voorheen is, wat wel duidelijk zo leek te zijn.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 09 dec 2005 08:15

Het is de eigen schuld van de SGP dat ze in deze positie zijn.
Of de commissie die een gesprek heeft gehad met de plaatselijke kiesverenigingen heeft voor zijn beurt gepraat. Zij lieten namelijk doorschemeren dat het wel goed zou gaan. Maar deze commissie is door het hoofdbestuur teruggefloten. Dat is zaak. De heer van Belzen als commissielid heeft de konsekwenties getrokken en is weg. het wachten is nog op de heren van Zevenbergen en Kolijn. Wat ik nu van Kolijn lees is; hij gaat draaien. Bij de desbetreffende kiesverenigingen geeft hij min of meer groen licht en nu gaat hij terugtrekkende bewegingen maken. Ik vind het niet fraai.

barry rab
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor barry rab » 09 dec 2005 08:50

Optimatus schreef:
barry rab schreef:Voor alle mensen die maar doorkakelen over het vrouwenstandpunt graag de volgende vraag beandwoorden.
1e punt
Stel dat de SGP overstag gaat in de vrouwenkwestie.
Hoe kan men de achterban uitleggen dat het al die jaren daarvoor heeft gezegd dat men op dit punt principieel tegen is?
Dus dan zegt men dat hun principe 180 graden om gedraaid is dit is toch niet te geloven ?
2e punt
Als men nu het standpunt over de vrouwenrol in de SGP zal wijzigen dan zou iedereen zeggen dat het te maken heeft met subsidie gelden, wat als gevolg zal hebben dat de SGP geld boven hun principes zal zetten.

Graag uw reactie

Het is niet slecht om een fout toe te geven, sterker nog, het is een teken van hele grote moed om dat te doen. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

ik denk dat de sgp het niet las een fout ziet en daar ligt het probleem denk ik.
Ondanks al mijn woorden hierboven ben ik het niet eens met de SGP op dit vrouwenstandpunt.
Ik heb bij een forum wel eens hierover een vraag gesteld naar Dhr van der vlies.
Mijn vraag was: U laat op grond van u uitgangspunten van uw partij geen vrouwen toe in het bestuur en of andere ledinggevende functie, kunt u mij uitleggen waarom de SGP wel achter de Monarchie staat en zelfs het koningshuis hoog in het vaandel heeft staan? Beatrix is een vrouw en u werk wel samen met haar.
Ik kreeg een lang en ondwijkend antwoord, daarom denk ik dat de SGP maar eens om moet op dit punt, dan maar een paar zetels verlies bij de gemeente raad verkeizingen ver in Zeeland en op de veluwe

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 dec 2005 08:51

En in Bergambacht *smeek*

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 09 dec 2005 09:20

Optimatus schreef:En in Bergambacht *smeek*

ik heb net die website even bekeken maar daar staat helemaal niets op waarde Optimel. ik kwam bijvoorbeeld uw naam niet tegen.

*ga je voor een verkiesbare plek?*
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 dec 2005 09:22

stek 2.

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 09 dec 2005 10:01

Dat betekent dat je na maart in de avonduren Refoweb zal moeten missen.

(Als je maar nalaat Haider uit te nodigen in Berkenwoude :wink: )
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Terug naar “Archief”