GKV

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

SDG
Luitenant
Luitenant

Re: De GKV momenteel

Berichtdoor SDG » 22 sep 2005 09:30

William schreef:De laatste jaren is de GKV hollend achteruit gegaan op het gebied van prediking en eredienstinvulling. Momenteel wil men in de GKV kerken van de eredienst een hele show maken, dus ipv God centraal te stellen, stelt men de mens centraal. Het komt sluipend in een kerk binnen. Voorbeelden in de GKV zijn andere liedbundels, koor in de kerk,

Je gaat nu wel wat kort door de bocht. Ik licht er even een paar dingen uit.

Men denkt serieus na over liturgie. Dat wil niet zeggen dat men er een show van wil maken! Andere liedbundels: hoeft niet verkeerd te zijn. Koor in de kerk: heeft vanuit de reformatie goede papieren!

Ik ben het wel met je eens dat het op sommige plaatsen hard gaat, persoonlijk geloof ik ook niet dat men altijd goed bezig is, maar je mag niet generaliseren. Ik ken mensen, ook in de deputaatschappen, die zeer zorgvuldig en serieus met deze zaken bezig zijn.

Op plaatselijk niveau gaat het soms mis, als men het té "leuk" wil maken, te populair gaat doen en de waardigheid van de eredienst wordt ingeruild voor gezelligheid en sfeer. Maar je maakt je er te gemakkelijk van af wanneer je zo in 't algemeen stelt dat men de mens centraal stelt en dat men van de kerkdienst een show wil maken: dat is zeker niet altijd het geval.

Vernieuwingen zijn niet op voorhand verkeerd.
Maar ook niet op voorhand goed...
~~Soli Deo Gloria~~

André

Berichtdoor André » 22 sep 2005 13:10

William schreef:He allemaal,

ik zie dat jullie het hebben over de GKV. Ik kan jullie vertellen dat ik met ongeveer 1200 anderen landelijk heb afgescheiden van de GKV. We zijn dus de nieuwe vrijmaking. O.a. te vinden in Berkel en Rodenrijs en Hardenberg/Bergentheim. De laatste jaren is de GKV hollend achteruit gegaan op het gebied van prediking en eredienstinvulling. Momenteel wil men in de GKV kerken van de eredienst een hele show maken, dus ipv God centraal te stellen, stelt men de mens centraal. Het komt sluipend in een kerk binnen. Voorbeelden in de GKV zijn andere liedbundels, koor in de kerk, het 4e gebod is nu in de GKV een mening en op vele andere punten wil de GKV dingen veranderen, want anders? Dan is de GKV volgens velen ouderwets als er niets veranderd. Opzich lijken talloze vernieuwingen in een kerk in 1e instantie niet zo erg, maar als je zelf op bijbelse gronden onderzoek doet naar deze vernieuwingen ben je verder op zee afgedreven dan je in eerste instantie dacht.....
De GKV vergeleken met de gereformeerde gemeente is een wereld van verschil!! Wat ik nog wel wil melden is, dat de ene GKV kerk de andere niet is. Plaatselijk zijn er dus verschillen, maar bedenk wel goed dat je een kerkverband bent.....Wie reageert?? groetjes William
Ik denk dat het verschil met de nieuwe vrijgemaakten niet over de zuivere bediening van God's Woord gaat.
Dat is dacht ik een reden om je van een kerk los te weken.
Wat mij ook opvalt is dat er preken worden gelezen uit de 'moeder GKV'
Ik vind het wel jammer dat er alleen met elkaar gepraat is en niet naar elkaar geluisterd is.
En ik denk dat je God lof kunt toezingen uit je 41 gezangen maar ook uit andere gezangen die nog getoetst gaan worden de komende tijd.
Wel vind ik het heel jammer zoals het gegaan is allemaal.
Vooral als ik ook de 2 recente artikel lees in het ND, welk een arrogantie daar in voor komt, maargoed jullie doen maar, praten heeft geen zin (meer).
Nogmaals erg jammer allemaal.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 22 sep 2005 20:35

ik zie dat jullie het hebben over de GKV. Ik kan jullie vertellen dat ik met ongeveer 1200 anderen landelijk heb afgescheiden van de GKV. We zijn dus de nieuwe vrijmaking. O.a. te vinden in Berkel en Rodenrijs en Hardenberg/Bergentheim. De laatste jaren is de GKV hollend achteruit gegaan op het gebied van prediking en eredienstinvulling. Momenteel wil men in de GKV kerken van de eredienst een hele show maken, dus ipv God centraal te stellen, stelt men de mens centraal. Het komt sluipend in een kerk binnen. Voorbeelden in de GKV zijn andere liedbundels, koor in de kerk, het 4e gebod is nu in de GKV een mening en op vele andere punten wil de GKV dingen veranderen, want anders? Dan is de GKV volgens velen ouderwets als er niets veranderd. Opzich lijken talloze vernieuwingen in een kerk in 1e instantie niet zo erg, maar als je zelf op bijbelse gronden onderzoek doet naar deze vernieuwingen ben je verder op zee afgedreven dan je in eerste instantie dacht.....
De GKV vergeleken met de gereformeerde gemeente is een wereld van verschil!! Wat ik nog wel wil melden is, dat de ene GKV kerk de andere niet is. Plaatselijk zijn er dus verschillen, maar bedenk wel goed dat je een kerkverband bent.....Wie reageert?? groetjes William

Welkom, zou ik zeggen. Een nieuw-vrijgemaakte - ik geef er maar even een naam aan - was ik dacht ik nog niet tegengekomen op het internet.
Dat er zaken in de GKV voor verbetering vatbaar zijn, daar kan ik inkomen.
Maar ik vind zo'n afscheiding wel een heel erg rigoureuze stap. Daar zou ik zelf in principe niet voor kiezen. Daarom roept die stap van 2003 bij mij ook enorme vragen op.
Bij de Vrijmaking van 1944 zei dr. S. Greijdanus dat we de kerk niet zelf uit moeten stappen. We staan er pas buiten, als we eruit gezèt worden. Dat las ik een half jaar geleden.
En een bekende van mij mailde mij toevallig vandaag dat Calvijn in zijn institutie schrijft dat de vromen zich in een kerk niet moeten afscheiden om maar een zo zuiver mogelijke kerk te bewerkstelligen. (Hij verwees naar Boek VI, hoofdstuk 3, blz 23)
En in de kerk van rond 400 zullen ook best wat eigenaardigheden geweest zijn. Dan vraag ik mij af: was Augustinus dan zo'n sukkel dat hij bij zijn kerk bleef, en niet wilde weten van enige afscheiding? (Bijv. de donatisten.) Ik denk het niet.
Kortom, ik snap die nieuwe vrijmaking dus niet.
Ik ben bepaald geen expert in het dogma van de kerk, maar ik sta wel heel erg huivering tegenover afscheidingen. Ik ben daarin zéér terughoudend.
Dan begrijp ik het standpunt van de Gereformeerde Bond in de PKN nog eerder, al is dat dan het andere uiterste.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 sep 2005 22:52

Broeder, God staat centraal in de GKV. Ik zou je willen wijzen op alles wat zich bijvoorbeeld rond de tempeldienst, joodse feestdagen, de inwijding van de tempel, als de ark naar Jeruzalem gebracht wordt etc. aan wat jij "show" noemt, bij komt kijken. Een koor (niet geheel onbijbels), nieuwe liederen tot Gods eer etc. Het is tot eer van God.

Jammer dat jij verandering in vormen ziet als afdrijven bij God vandaan.... dat is het niet. Het is alleen afdrijven bij hoe het vroeger was vandaan.... en aangezien tijden veranderen is dat niet raar en verkeerd. Net zoals God centraal stond in het oude testament waar koren, tamboerijnen en reidans, gezamelijk gesproken antwoorden etc, net zoals God centraal stond in de kerk van Calvijn die fel tegen muziekinstrumenten in de kerk was, jongeren al heel vroeg aan het avondmaal liet deelnemen zonder geloofsbelijdenis, net als een poos geleden toen we alleen psalmen en een paar gezangen hadden, in de oude berijming zongen en lazen..... net zo staat God in deze tijd, waarin dingen weer wat anders gaan dan vroeger, centraal.

Jammer dat we beiden op weg zijn naar Gods koninkrijk, maar we toch niet samen optrekken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 23 sep 2005 06:49

De (proef-)liedundels is een proces welke er zijn om samen tot het samenstellen van een nieuwe helemaal goedgekeurde bundel te komen.
Zo nu en dan zitten daar ook wel liederen bij die mijn bedenkingen hebben,
als ik daarover een klacht heb leg ik dat dan ook neer bij de groep die daarmee bezig is, en wacht ik geduldig af hoe het eindresultaat, welke zeker een aantal jaren in ebslag gaat nemen zal zijn. Al weet ik nu al dat het een mooi bundel gaat worden met veel liederen die een uitstekende aanvulling zijn op dat wat er nu gezongen wordt.

Maar hoe zit dat bij jullie met de, een vele aantal jaren terug toegevoegde, gezangen die na de psalmen staan.
zingen jullie die nog? over zijn daar de meningen inmiddels over verdeeld?

En oude preken van dominee's die gelezen worden die nu nog net zo spreken. Ja ik vind het zelf een nogal rare gang van zaken zoals jullie na deze afsplitsing de eredienst oplossen.
Dat er maar 1 van de 200? dominee's afsplitst moet toch te denken geven?
When I kneel before You, them I'm defying gravity

William

GKV afscheiding

Berichtdoor William » 23 sep 2005 16:18

Teneerste wil ik vermelden dat wij niet zomaar even eruit gestapt zijn om een paar liedjes ofzo. Het lijkt allemaal heel makkelijk om een nieuwe vrijmaking af te wijzen denk ik. Vergeet niet dat er ook mensen zijn die ALLES afkeuren in de GKV, maar dat is niet mijn uitgangspunt. En toch, na enkele bezoeken aan de nieuwe vrijmaking, de preken zijn anders, veel meer diepgang. Ik mis de vermanende zaken van vroeger. Maargoed niet echt een reden om je vrij te maken...Grootste punten zijn wel o.a. het 4e gebod. Dominees in de GKV mogen 2 dingen zeggen over het 4e gebod. Ten eertse het is een mening, ten tweede het is een gebod. Tja hoe sta je dan op 1 lijn? Ik ben van mening dat het gewoon een gebod is en blijft, maar hoe wil iemand mij erop aanspreken als ik zondags werk in de tuin? Het is immers een mening? Toch blijf ik erbij dat alles afzwakt in de GKV en zie ook grote verschillen met bijvoorbeeld de gereformeerde gemeente en de hervormde bond. De meeste mensen vinden het belangrijk om de kerkdiensten te veranderen, constant vang ik opmerkingen op, ik voel, ik denk, ik geloof........Maar laten we ook elkaar durven aanspreken op ons prive leven, bijvoorbeeld uitgaan, relatie met je partner voor het huwelijk enz. Ik vind gewoon dat veel mensen in de GKV veel te makkelijk denken over dit soort dingen. Constant wordt alles goedgepraat, God is toch liefde??? bedenk wel goed dat God geen speelbal is denk ik dan.....Maar NIET elke GKVer is fout ofzo, ik heb gewoon problemen met het feit dat veel GKVers TE makkelijk denken over heel veel dingen....En mensen die zich vrijmaken doen dat niet zomaar, ik heb juist respect voor mensen die zo bezig zijn met hun geloof dat ze zulke stappen durven te nemen!! Trouwens, als dat dan zo slecht is...waarom heb ik dan nooit tegenwerking gehad van de GKV????

William

Afscheiding GKV

Berichtdoor William » 23 sep 2005 16:27

Leuk dat jullie allemaal reageren, maar lees niet alles wat ik schrijf negatief. Ik ben juist positief ingesteld. Beter ermee bezig zijn, dan de kerk helemaal de rug toekeren. Maar op al jullie uitspraken is ook wel wat te zeggen. Ik lees o.a. dat er maar 1 van de 200 dominees meegegaan is. is ook zo, maar in de tijd van Elia waren er maar 7000!! Nou niet echt veel voor een compleet volk...En ouderwetse preken kan gewoon niet, heb trouwens nooit geweten dat God ouderwets is :wink:

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 23 sep 2005 17:39

William schreef:Teneerste wil ik vermelden dat wij niet zomaar even eruit gestapt zijn om een paar liedjes ofzo. Het lijkt allemaal heel makkelijk om een nieuwe vrijmaking af te wijzen denk ik.

Volgens mij mag je je nooit afscheiden van de kerk. Alleen kunnen er situaties zich voordoen dat je er hardhandig uitgezet wordt. Ik kan me voorstellen dat je in dat geval noodonderdak creëert.
We leven in een tijd van "10 keer gereformeerd", en dan is het verleidelijk om te gaan roepen/zingen: "Er kan nog meer bij!". (Mij moet je af en toe met een korreltje zout nemen. Zoiets bedoel ik meer humoristisch dan kwaad. ;) ) Maar ik zie de verdeeldheid in de gereformeerde gezindte meer als een absurditeit, dan als een normale zaak. En de gewenning daaraan is zo sterk, dat je menige dominee wellicht met niets méér in paniek kan brengen dan met een dreigende kerkelijke eenwording, omdat hij liever lekker met een dikke sigaar achterover leunt in de comfortbale fauteuil, zijn eigen kerkelijke wereldje koesterend. In ieder geval heerst er naar mijn indruk een grote gezapigheid in de gereformeerde gezindte op dit punt. Men denke bijvoorbeeld aan de contacten die er waren tussen de Gereformeerde Gemeenten en de Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Ds. van Eckeveld verwoordde een zeer juist standpunt, door uit te spreken dat er een opdracht tot kerkelijke eenheid is. Maar vanuit de Gereformeerde Gemeenten in Nederland klonk het na een tijdje zo van 'Het was gezellig, we vinden het wel best zo en gaan gewoon op de oude voet verder'. (Niet dat ik het overigens eens ben met de leer van dat kerkverband, of er zelfs maar mee zou sympathiseren, maar dat is even wat anders.

William schreef:En toch, na enkele bezoeken aan de nieuwe vrijmaking, de preken zijn anders, veel meer diepgang.

Dat zou best kunnen. Als je het mij vraagt zijn er in de Bijbel eigenlijk altijd wel dingen te vinden, maar die ik in de prediking van een bepaald kerkverband niet hoor. Wat mij betreft mag menige predikant wel eens meer aan schatgraverij doen in de Bijbel met een open houding voor het onverwachte, in plaats van zijn eigen kerkelijke sfeer een beetje staan te ventileren en niet verder kijken dan dat. Van dat laatste worden predikanten voorspelbaar, en blijven er (vaak belangrijke) gedeelten van de Bijbel gesloten.

William schreef:Ik mis de vermanende zaken van vroeger.

Nu doel je waarschijnlijk op de GKV. Ja sorry, het stond er een beetje zo dat het wat aan duidelijkheid te wensen over liet.
Naar het beeld wat ik er van heb zijn ze in de GKV inderdaad niet het allersterkst in vermanen. De preken zijn vaak nogal lief. Al kun je hierin uiteraard niet alle predikanten over één kam scheren, dus dat wil ik dan ook niet doen.
In bijvoorbeeld de Gereformeerde Gemeenten is de prediking ernstiger en vermanender, maar helaas heerst er dan weer zo'n statische manier van denken. (Je bent wedergeboren of niet, en het is de kunst om van de ene [=onwedergeboren] in de andere toestand te komen.) En ook met een enorm zwaar accent op het gevoel, het innerlijke. Dat kom ik zo in de Bijbel niet tegen. Als dat de eerste zorg zou zijn, om jezelf binnenin helemaal af te scannen, dan zou Mozes ook wel een heel andere Torah gegeven hebben, is mijn diepe overtuiging.

William schreef:Grootste punten zijn wel o.a. het 4e gebod. Dominees in de GKV mogen 2 dingen zeggen over het 4e gebod. Ten eerste het is een mening, ten tweede het is een gebod. Tja hoe sta je dan op 1 lijn?

Moeilijk punt. Ik heb er wel eens studie van gemaakt, maar het is nogal een omvangrijke materie, waardoor het mij niet gelukt is om daar nou eens duidelijk zicht in te krijgen.

William schreef:Ik vind gewoon dat veel mensen in de GKV veel te makkelijk denken over dit soort dingen. Constant wordt alles goedgepraat, God is toch liefde??? bedenk wel goed dat God geen speelbal is denk ik dan

Je kan het begrip genade inderdaad verkeerd gebruiken. Vooral een denken waarbij er een tegenstelling wordt gemaakt tussen het Oude Testament waarin de wet gold, en het Nieuwe Testament waarin die zou hebben afgedaan werkt dat in de hand. Ik geloof niet in dergelijke tegenstellingen. Ook vandaag is er de noodzaak om Gods geboden serieus te nemen, en gaan degenen die dat niet doen verloren als ze zich niet bekeren.

William schreef:En mensen die zich vrijmaken doen dat niet zomaar, ik heb juist respect voor mensen die zo bezig zijn met hun geloof dat ze zulke stappen durven te nemen!! Trouwens, als dat dan zo slecht is...waarom heb ik dan nooit tegenwerking gehad van de GKV????

M.b.t. tot dat soort dingen kies ik toch liever voor (véél) bedachtzaamheid. De denkwijze van 'de kerk deugt niet meer dus we stichten een nieuwe kerk' is sowieso mijn denkwijze niet.
En misschien had de GKV jou hierin inderdaad je meer achter de broek moeten zitten. Maar dat pleit dan tegen jouw oude gemeente.
Bovendien: binnen de GKV bestaan ook bewegingen die best wel bezwaard zijn, maar die qua kerkelijk standpunt anders kiezen dan de nieuw-vrijgemaakten. Voorbeeld: http://www.gereformeerdblijven.nl/index.html. Dan zou ik eerder zoiets aanraden voor bezwaarden.

William schreef:Ik lees o.a. dat er maar 1 van de 200 dominees meegegaan is. is ook zo, maar in de tijd van Elia waren er maar 7000!!

Getallen op zichzelf zijn nergens een bewijs voor. Noch in de positieve, noch in de negatieve richting. Maar in dit geval kan ik mij toch duidelijk beter vinden in predikanten die niet helemaal achter de nieuwe ontwikkelingen staan in de GKV, maar toch hun roeping in de eigen kerk blijven zien en een breuk afwijzen.
En een tekst erbij halen over de 7000 overgeblevenen is natuurlijk vrij gemakkelijk. Maar waarom zou dat niet een heel misplaatste associatie kunnen zijn?

William schreef:En ouderwetse preken kan gewoon niet, heb trouwens nooit geweten dat God ouderwets is :wink:

Mee eens. Al zou ik dat laatste zelf nooit op een reformatorisch forum zetten, aangezien dergelijke humor in reformatorische kring doorgaans niet gewaardeerd wordt. (Wordt als oneerbiedig ervaren.)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 23 sep 2005 18:09

Ik ben onlangs uit de GKV weggegaan, vond het een heel eng en benauwd kringetje worden. Nu zat ik in een meer dorpse gemeente, zo eentje waar je geen scheet kan laten zonder dat de hele gemeente t weet. Zeg overigens niet dat dit voor alle GKV-en geldt hoor, had t alleen hier niet zo naar mn zin. Zeker als je naar een andere kerk gaat zoeken en ze gaan je dan nog lastig vallen omdat je niet naar een kerk gaat die ook deel uitmaakt van de GKV.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 sep 2005 09:52

Hm ja, dat kan ik me wel voorstellen.... het "je moet bij verhuizing of wat dan ook wel bij dit kerkverband blijven" vind ik een beetje jammer.

Overigens verschilt de GKV plaatselijk wel veel....
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: GKV afscheiding

Berichtdoor Marnix » 24 sep 2005 10:02

William schreef:Teneerste wil ik vermelden dat wij niet zomaar even eruit gestapt zijn om een paar liedjes ofzo. Het lijkt allemaal heel makkelijk om een nieuwe vrijmaking af te wijzen denk ik. Vergeet niet dat er ook mensen zijn die ALLES afkeuren in de GKV, maar dat is niet mijn uitgangspunt. En toch, na enkele bezoeken aan de nieuwe vrijmaking, de preken zijn anders, veel meer diepgang. Ik mis de vermanende zaken van vroeger. Maargoed niet echt een reden om je vrij te maken...Grootste punten zijn wel o.a. het 4e gebod. Dominees in de GKV mogen 2 dingen zeggen over het 4e gebod. Ten eertse het is een mening, ten tweede het is een gebod. Tja hoe sta je dan op 1 lijn? Ik ben van mening dat het gewoon een gebod is en blijft, maar hoe wil iemand mij erop aanspreken als ik zondags werk in de tuin? Het is immers een mening? Toch blijf ik erbij dat alles afzwakt in de GKV en zie ook grote verschillen met bijvoorbeeld de gereformeerde gemeente en de hervormde bond. De meeste mensen vinden het belangrijk om de kerkdiensten te veranderen, constant vang ik opmerkingen op, ik voel, ik denk, ik geloof........Maar laten we ook elkaar durven aanspreken op ons prive leven, bijvoorbeeld uitgaan, relatie met je partner voor het huwelijk enz. Ik vind gewoon dat veel mensen in de GKV veel te makkelijk denken over dit soort dingen. Constant wordt alles goedgepraat, God is toch liefde??? bedenk wel goed dat God geen speelbal is denk ik dan.....Maar NIET elke GKVer is fout ofzo, ik heb gewoon problemen met het feit dat veel GKVers TE makkelijk denken over heel veel dingen....En mensen die zich vrijmaken doen dat niet zomaar, ik heb juist respect voor mensen die zo bezig zijn met hun geloof dat ze zulke stappen durven te nemen!! Trouwens, als dat dan zo slecht is...waarom heb ik dan nooit tegenwerking gehad van de GKV????

Dat er nog wel eens te makkelijk wordt gedacht binnen de GKV klopt. Ik ken ook wel mensen die zaterdag zich klem zuipen en zondag braaf in de kerk zitten... helaas. Ik denk dat we hier wel heel erg voor moeten uitkijken.

Tja, wat het vierde gebod betreft, daar valt heel veel over te zeggen, misschien wat voor een nieuw topic. In ieder geval is de mening die je beschrijft niet uit gemakzucht ontstaan, maar uit uitgebreide bestudering van de bijbel over dit onderwerp. En dan wil ik graag een scherpe vraag stellen:

In hoeverre komt die visie op de zondag (dat je niet ff lekker in de tuin mag werken) uit de bijbel? Of geloof je dat omdat die vroeger altijd geleerd werd in de kerk? Als je in de bijbel gaat lezen zie je teksten die heel duidelijk verwijzen naar het feit dat het niet zo is dat de zondag in plaats van de sabbat is gekomen zonder dat er verder iets veranderd zou zijn. Nee, als je goed in de bijbel kijkt zal je juist niet kunnen volhouden dat de zondag precies hetzelfde is als de sabbat, maar dan een dagje later.

Dat ik dit zeg is niet uit gemakzucht, maar omdat de bijbel dit zegt. In de afgelopen eeuwen is daar door de hervormde kerk en later de gereformeerde kerk en weer later de gereformeerde kerk vrijgemaakt, anders tegenaan gekeken.... en op die visie uit het verleden beroept men zich.... maar wat als de bijbel die visie niet volledig ondersteunt? Er wordt heel makkelijk teruggevallen op het verleden (vroeger was alles beter) maar beseffen we wel dat er in het verleden ook fouten gemaakt werden, net zo goed als nu? We doen soms alsof de GKV vroeger volmaakt was.

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 24 sep 2005 10:31

William een dominee in onze gemeente heeft zich er juist er voor ingespannen om in gesprek te gaan met bezwaarde jeugd, waarvan uiteindelijk toch een deel is weggegaan.

En ook ik heb wel problemen met lakse houding van sommige gemeente leden, maar zie het juist als een doel om opbouwend in mijn gemeente bezig te gana hoeveel moeite dat ook mag kosten.
Oa binnen de jeugdvereniging heb ik samen met anderen veel aanzet gegeven om qua methode weer flink terug te gaan richting echte bijbelstudie ipv gevoelsmatige schetjes met bijbehorende vragen.

Ook qua beschikbaarheid van preken en dergelijk heb ik nu op de nieuwe internetsite een mogelijkheid gemaakt zodat de dominee's zelf hun preken beschikbaar kunnen stellen voor de gemeente.

Maar nog veel belangrijker vind ik eigenlijk de weinige interesse die er is om mede plaatsgenoten met het evangelie te bereiken, ja voral op dit punt zijn er gedachtes zoals als we niet eens onze eigen zaken op orde hebben waarom zouden we dan gaan evangeliseren? En dan denk ik dat men het dan echt niet begrepen heeft, als satan iets leuk vind is het wel de christelijke gemeente er van weer houden Jezus naam uit te dragen, en de redenen maken hem darabij niet zo veel uit, maar ja dat is vooral veel bidden en werken hieraan.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

William

Afscheiding GKV

Berichtdoor William » 24 sep 2005 10:38

Verrassend hoe ik jullie zie reageren, ik kan mij namelijk in heel veel dingen die jullie zeggen terugvinden :D
Maar over een aantal dingen kan ik nog wel wat zeggen. Inderdaad is het plaatselijk heel verschillend in de GKV, je mag niet de hele GKV over 1 kam scheren. Ik heb het voornamelijk over de GKV kerken die ik bezocht heb. Je mag je ook niet zomaar afscheiden en al helemaal niet om de mensen! Ik voel me hier niet thuis enz ik zoek maar een andere kerk, nee dat mag je nooit doen! Je moet kijken vanuit de bijbel of je JA kunt zeggen tegen de leer in je kerk. Vervolgens schrijf je veel brieven en houd je discussies als je het niet eens bent met iets. Wanneer men absoluut niet luistert moet je je ernstig gaan beraden. en de discussie over het 4e gebod snap ik al helemaal niet....mag je daar eigenlijk wel over discuseren? 1 dag voor God, al zou het de maandag of woensdag zijn...als je al kijkt hoe weinig we in de rest van de week eigenlijk doen aan bijbelstudie enz. Maar ik blijf van mening dat de GKV de verkeerde weg is ingeslagen. Achter in de bijbel van de GKV staat ook, er is maar 1 ware kerk (zie artikel 28) hoe staan jullie daar eigenlijk tegenover? is die ware kerk alle gelovigen op aarde die leven volgens Gods wet? Of is dat alleen de GKV kerk??? ben beniewd! :)

William

artikel 28

Berichtdoor William » 24 sep 2005 10:40

Ik bedoel artikel achtentwintig!! hoe denken jullie daarover?? groetjes

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Afscheiding GKV

Berichtdoor Marnix » 24 sep 2005 12:35

William schreef:Verrassend hoe ik jullie zie reageren, ik kan mij namelijk in heel veel dingen die jullie zeggen terugvinden :D
Maar over een aantal dingen kan ik nog wel wat zeggen. Inderdaad is het plaatselijk heel verschillend in de GKV, je mag niet de hele GKV over 1 kam scheren. Ik heb het voornamelijk over de GKV kerken die ik bezocht heb. Je mag je ook niet zomaar afscheiden en al helemaal niet om de mensen! Ik voel me hier niet thuis enz ik zoek maar een andere kerk, nee dat mag je nooit doen! Je moet kijken vanuit de bijbel of je JA kunt zeggen tegen de leer in je kerk. Vervolgens schrijf je veel brieven en houd je discussies als je het niet eens bent met iets. Wanneer men absoluut niet luistert moet je je ernstig gaan beraden. en de discussie over het 4e gebod snap ik al helemaal niet....mag je daar eigenlijk wel over discuseren? 1 dag voor God, al zou het de maandag of woensdag zijn...als je al kijkt hoe weinig we in de rest van de week eigenlijk doen aan bijbelstudie enz. Maar ik blijf van mening dat de GKV de verkeerde weg is ingeslagen. Achter in de bijbel van de GKV staat ook, er is maar 1 ware kerk (zie artikel 28) hoe staan jullie daar eigenlijk tegenover? is die ware kerk alle gelovigen op aarde die leven volgens Gods wet? Of is dat alleen de GKV kerk??? ben beniewd! :)

Die kerk is het ene lichaam waar in Efeziers 4:

2 Wees nederig en vriendelijk; heb geduld met elkaar en verdraag elkaar vol liefde. 3 Doe uw uiterste best de eenheid te bewaren die de Heilige Geest onder u tot stand heeft ge- bracht, door in vrede met elkaar te leven. 4 Wij horen immers allemaal bij hetzelfde lichaam; wij hebben dezelfde Geest; wij verwachten dezelfde heerlijke toekomst, omdat God ons heeft geroepen. 5 Voor ons is er maar één Heer, één geloof en één doop. 6 En wij hebben allemaal één en dezelfde God en Vader, Die boven ons allen staat, Die in ons allen is en door ons allen werkt.

En in 1 Corinthiers 12 staat:

12 Ons lichaam bestaat uit vele delen, maar al die delen samen vormen één lichaam. Zo is het ook met Christus. 13 Want de Geest heeft ons allemaal door de doop tot één lichaam samengevoegd: Het lichaam van Christus. Het doet er niet toe of wij Jood of niet-Jood zijn, slaaf of vrij man. Wij zijn allen doordrenkt met die ene Geest.

Zo is het ook met het lichaam van Christus. Dit lichaam wordt niet gevormd door mensen die voor de volle honderd procent een zuivere leer hebben. Dit lichaam wordt niet gevormd doordat je in een bepaald kerkgenootschap zit. Christus heeft ook niet vele lichamen, voor elk kerkgenootschap een. Er is een lichaam van Christus, en de leden daarvan zijn hen die Christus als hoofd accepteren, hen die door geloof in Christus offer zijn vrijgekocht door Hem. En dat lichaam is de kerk, kuria, wat van de Here is.

Vroeger was er ook 1 zichbare ware kerk.... de gemeenten waren gewoon de gelovigen van een plaats. Dat is nu anders, daarom kan je de teksten niet meer betrekken op een zichtbaar kerkverband, omdat de leden van het lichaam, de ware gelovigen, over allerlei kerkgenootschappen verspreid zijn. Ook de formulieren kan je niet klakkeloos op nu toepassen, aangezien je in de tijd van Guido de Bres katholieken en protestanten in Nederland had, en vanuit het oosten net de wederdopers een beetje begonnen op te komen.... en dat was het dan. Je had geen tien verschillende soorten "gereformeerde" kerken per plaats. Ik durf wel te stellen dat als De Bres in tijd had geleefd, hij het anders verwoord had, omdat de situatie totaal anders is.

Terug naar “Archief”