De adoptie-kwestie heb ik even na moeten vragen. Adoptie bestaat in het Judaisme. Echter, de geadopteerde zoon of dochter erft niet de lijn van de adoptievader, maar van de biologische vader. Slechts het bezit kan zijn deel worden; de troonlijn maakt daar geen deel van uit. Z'rubavel's biologische vader (Pedaiah) was de zoon van Sh'alti’el. Daarmee hadden zowel Pedaiah als Sh'alti'el dezelfde lijn. De grootvader gaf niet de lijn door, maar de biologische vader (Pedaiah).
Een voorbeeld: stel, de koning van Engeland heeft een zoon, de prins van Wales. De prins van Wales trouwt en krijgt een rechtmatige erfgenaam (de zoon van de Prins van Wales).
Nu komt de Prins van Wales te overlijden. Als de koning de zoon van de prins adopteert, is hij de volgende in de rij die Koning van Engeland wordt. Niet vanwege adoptie, maar vanwege het feit dat z'n biologische vader de erfgenaam voor hem was. Het is de Prins die ertoe doet (zoals het ertoe doet dat Z'rubavel's echte vader van koninklijke huize was).
De adoptie geeft Jezus dus niet de troonrechten van Josef.
Invincible schreef:Zoals ik al zei: Maria baarde een kind wat helemaal afstammeling was van haar vader&moeder. Geen kruising met een andere bloedlijn en dus is Yeshua gewoon Davids zaad via Maria's vader. En dus doet het er zeker wel toe.
Daarom benadrukte ik het woord זרע (o.a. zaad, sperma). זרע verwijst naar het werkwoord "uitzaaien", "zaaien" (ook van toepassing op bloemen). Dat gaat in de regel via de man. De lijn van זרע bereikt Maria, maar niet Jezus. Het "zaad" van de vrouw komt van haar man; niet van haar ouders, noch van haarzelf.
Als er überhaubt זרע aan te pas kwam bij de maagdelijke geboorte, dan was het van de Heilige Geest (ik schrijf dit overigens met alle respect).
Shmu'el beth 7:12-16: "
כי (dat (bij het begin van een bijzin)) ימלאו (ze zullen worden gevuld) ימיך ((de) dagen van jou) ושכבת (en je zult (je) neerleggen)
את (met) אבתיך (vaders van jou) והקימתי (en ik richt op) את (aankondiging lijdend voorwerp) זרעך (o.a. "jouw zaad") אחריך (na jou) אשר (die/wie) יצא (hij zal voortkomen) ממעיך (vanuit jouw binnenste/"ingewanden") והכינתי (en ik zal vestigen/oprichten) את (aankondiging lijdend voorwerp) ממלכתו (zijn koningrijk).”
זרעך = "jouw (David's) zaad"
Daarom zegt Bamidbar 1:
Bamidbar 1:18 schreef:En je zult de kinderen van Israel tellen via de huizen van hun vaders
En daarom zei ik dat vrouwelijke genealogieen irrelevant zijn. Als er bij Maria helemaal geen זרע (o.a. zaad, sperma) aan te pas komt, houdt het verhaal op. Het zaad van de vrouw is feitelijk 100% vanaf de man. Op die manier kan de vrouw zaad hebben – niet van haarzelf, noch van haar ouders.
Bava Basra 109a schreef:Via het huis van de vader zal men de afkomst bepalen, en niet via dat van hun moeder
Numeri 1:18 schreef:Toen namen Mozes en Aäron die mannen, welken met namen uitgedrukt zijn. En zij verzamelden de gehele vergadering, op den eersten dag der tweede maand; en die verklaarden hun afkomst, naar hun geslachten, naar het huis hunner vaderen, in het getal der namen,
Het זרע (zaad, sperma) bereikt Jezus simpelweg niet, omdat er geen zaad bij komt kijken (of het is het zaad van de Heilige Geest, maar deze is geen afstammeling van David).
Belangrijk: Er is echter een tweede betekenis van זרע , namelijk “nakomeling”. Deze tweede betekenis zou uitkomst kunnen bieden voor het זרע -vraagstuk, indien God niet de (biologische) Vader van Jezus was die Maria zwanger maakte. Want anders zou Maria ""slechts"" de Zoon van God voortbrengen die ook de zoon van een mens is (Maria), maar geen zoon van David. Om een zoon van David voort te brengen, moet ze zelf haar eigen biologische man zijn, en God mag niet de biologische vader zijn. Maar dat is overkomelijk. De vraag moet echter wel gesteld worden hoe menselijk Jezus biologisch moet zijn.
Nog een hindernis: Nergens in de evangelieen, of überhaubt in het gehele Nieuwe Testament, staat geschreven dat Maria van het Huis van David afkomstig was. Integendeel: zowel Lucas als Mattheus schrijven letterlijk dat het juist Jozef is die uit het Huis van David komt. De bewering dat het hier desondanks Maria’s register betreft berust op speculatie. Het staat er simpelweg niet.
Nog een hindernis: Lucas 2:4 schrijft dat de reden om terug te keren naar Bethlehem was, dat Jozef uit het Huis van David afkomstig was, maar weer zegt Lucas dat niet over Maria.
Nog een hindernis: Er is een historische bron die de ouders van Maria bij naam noemt. De kerkvader Origen (185- 254) haalt het Boek van de Apostel Jacobes al aan, wat betekent dat het boek toen al moet hebben bestaan. Het boek van de Apostel Jacobes geeft een uitgebreid verslag van de geboorte van Maria. Daarbij noemt het Boek de ouders van Maria: Anna en Joachim.
Het evangelie van Jacobus V.2 schreef:En haar maanden waren vervuld, en inde negende maand Anna kreeg Anna een kind. En ze zei tegen de vroedvrouw: wat is het geworden? En ze zei: Een meisje. En Anna zei: Mijn ziel is deze dag verheerlijkt, en ze legde zichzelf neer. En toen haar dagen waren vervuld, reinigde Anna haarzelf en gaf de baby de borst en noemde haar Maria (...)
En zie, daar kwamen twee engelen zeggende tegen haar: "zie Joachim jouw man..."
(ik heb het even in het Nedeerlands vertaald. Voor een engelstalige bron, zie: http://www.meta-religion.com/World_Reli ... _james.htm
Het is een apocrief evangelie, maar desalnietemin een nieuwe belangrijke aanwijzing dat Lucas het niet over Maria’s register heeft als hij letterlijk Jozef bij naam noemt. Lucas’ evangelie noemt Eli en niet Joachim. Daarnaast vond Origen het Evangelie van Jacobus in ieder geval de moeite waard om uit te citeren.
Nog een hindernis: Niet alleen noemt Lucas niet Maria en wel Jozef m.b.t. tot het familieregister, maar hij schrijft eveneens in zijn evangelie dat Maria de nicht was van Elisabeth, die een afstammeling was van Aaron de Hogepriester. Dat plaatst Maria in het Huis van Levi, tenzij Maria een zus had die toevallig met een Leviet getrouwd was (globaal genomen is de kans daarop één op 12), die samen een kind hadden gekregen en het Elisabeth hadden genoemd.
Nog een hindernis: De gemiddelde leeftijd tussen de generaties is ineens 25 jaar t.o.v. de gemiddelde leeftijd tussen de generaties van 38 jaar in Mattheus’ evangelie. Dat is een reductie van 13 jaar (!) en het is lager dan die van het bron-evangelie, wat een behoorlijke reductie mag worden genoemd. In Lukas’ evangelie komen eigenlijk teveel namen voor, en: Sealtiël en Zerubavel komen in beide registers voor (!). Feitelijk zijn ze ertussen gestopt (wellicht omdat Zerubavel een rechtvaardig heerser [geen koning!] was), wat kan verklaren dat de leeftijd tussen de generaties lager ligt dan dat van alle andere registers. Dat zou betekenen dat de vloek eveneens op Maria's lijn ligt. Maar je zou ook kunnen beweren dat het toevallig toevallig een vader en een zoon zijn met exact dezelfde namen, aangezien Sealtiël een andere vader heeft en Zerubavel ander nageslacht heeft.
Conclusie
De letterlijke tekst, neergeschreven door de Apostelen, toont niet aan dat Jezus legitiem aanspraak maakt op het Christus-schap. Dus daar houdt het hele verhaaltje letterlijk al op.
Ook door te Speculeren dat Maria de eigenlijke eigenaar/eigenaresse is van het register uit het Lucas-evangelie, dat feitelijk aan Jozef wordt toegeschreven, haalt de claim niet de eindstreep.
Boverdien maakt de som van tegenargumenten de claim ook redelijk onaannemelijk.
Dat neemt niet weg dat de constructie van de voorgestelde oplossing van het stamboom-dilemma erg mooi in elkaar zit!
En in ieder geval blijft het belangrijkste element wel staan: Jezus was 100% Joods, want het Joods-zijn erf je via de moeder

Vrede!
Moshe