Fietsen, zwemmen en schaatsen op zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 aug 2005 17:28

Gloria, misschien verwoordde je wat je bedoelde niet helemaal goed, omdat je nederlands schrijven lastig vindt? Dat lijkt me haast wel. Je gaf zelf bovenaan aan dat je graag een biertje drinkt op zondag. Dat biertje drink je toch ook omdat je het lekker vindt, voor je eigen plezier.... en niet om God daarmee te dienen? :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

gloria
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor gloria » 06 aug 2005 17:43

First, Marnix, please realize that the verse you quote from Eccl 11 is an example of biblical sarcasm. As if Solomon said, go ahead do what you want but remember you will have to give account for it someday.

And second, you are right that Paul calls God his Father, and well he could, for God had convinced him of it. All the promises in the Bible need to be applied to us. I cant believe something unless it is revealed to me. I can read all the promises in Scripture and conclude they are for me and be happy and think I love God for His deliverance, but there are some really serious problems with this. If we had self-knowledge, we'd know that we are utterly unable to save ourselves, utterly unwilling to come to Christ, and more deceitful than satan himself. Harsh maybe, but true and biblical. Therefore, unless the Holy Spirit reveals to me that I indeed am that person for whom the promises are written down, I cannot conclude that God loves me and is my Father. And if we love God primarily because we think He saves us, we deceive ourselves (then we are like the pharisees Christ denounced for being friendly only to those who were friendly to them; pure self-love at work). Our love to God must be regardless of our salvation, because He is worthy. That was and still is the purpose of creation and being, people. Self-love must be out. I believe the christian world still considers Whitefield the greatest evangelist since Paul, yet he was much harsher than I am here and adjured us by the name of Christ not to call ourselves saved unless we had experienced the depths of the Fall, original sin, unbelief, etc. (see his "Method of Grace"). Were he alive today, he'd be hated by most of us.

I am thoroughly convinced that most people who consider themselves children of God, covenant children, heirs of the kingdom, etc. have no true self-knowledge or knowledge of Christ. Our people are destroyed for lack of knowledge. Read what our forefathers experienced; it was much different than what passes for conversion today. Read their works to determine what is true and what is false conversion, and how far our experiences may go, how much love to God we may think we have. Read especially Edwards' Religious Affections. It is available in Dutch as De Geestelijke Hartstochten (or something like that).

Anyway, how one can think to praise God by singing ribald songs about loose women and excessive drinking makes me wonder if all the devils were really cast out or if someone is still loitering in the closet.

good night
let your dim light shine

gloria
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor gloria » 06 aug 2005 17:51

Marnix, I know how I should live, and I know how I do live, and the two, regretably, are miles apart. All we do is aimed at promoting ourselves, is motivated by self, unless grace turns our heart to love God above ourselves. But then the best works are still defiled by sin. Whitefield writes that he would be damned to hell for his very best prayer, as it contained so much of self in it.

If you drink with the full intention to glorify God with it, you can honour Him. Jesus, too, drank wine. But my issue was (is) with those who sanctify sin and think certain activities are God-glorifying because they feel like doing them, belying their conception of God as a benificent Father who is happy because we are. All that is done purely for fun is sin.

Anyway, I threw out the beer idea to be provocative, as some people think it is quite reprehensible.
let your dim light shine

gloria
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor gloria » 06 aug 2005 17:53

PS--Marnix, I dont often drink on Sunday, and when I do, do so in moderation.
let your dim light shine

Cisca

Berichtdoor Cisca » 06 aug 2005 19:29

gloria schreef: Self-love must be out.

Hm, kopt niet helemaal, je hebt iets over het hoofd gezien:

Luk 10,27
En hij, antwoordende, zeide: Gij zult den Heere, uw God, liefhebben, uit geheel uw hart, en uit geheel uw ziel, en uit geheel uw kracht, en uit geheel uw verstand; en uw naaste als uzelven.

Je zult eerst moeten leren jezelf lief te hebben, dan kun je pas echt je naaste liefhebben, dit geldt trouwens voor iedereen, voor ongelovigen niet als een gebod, maar als feit, liefhebben is geven en nemen, als je jezelf niet lief kunt hebben, kun je geen liefde geven, omdat je niet weet wat liefhebben is.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 06 aug 2005 19:40

Cisca schreef:

Luk 10,27
En hij, antwoordende, zeide: Gij zult den Heere, uw God, liefhebben, uit geheel uw hart, en uit geheel uw ziel, en uit geheel uw kracht, en uit geheel uw verstand; en uw naaste als uzelven.

Je zult eerst moeten leren jezelf lief te hebben, dan kun je pas echt je naaste liefhebben, dit geldt trouwens voor iedereen, voor ongelovigen niet als een gebod, maar als feit, liefhebben is geven en nemen, als je jezelf niet lief kunt hebben, kun je geen liefde geven, omdat je niet weet wat liefhebben is.

Klopt, dat is ook bewezen geloof ik, dat het liefhebben van jezelf soms nog moeilijker kan lijken dan het liefhebben van een ander. Kijk, de persoon van wie jij houdt, daar kun je wel van houden. Maar houd je ook van jezelf? En die vraag is voor sommigen wel het geval om nee tegen te zeggen.

Kheb btw veel respect voor je Cisca dat je toch de bijbel gebruikt om te laten zien dat iets anders is, op een ander forum waren er mensen die het liefst alle bijbels verscheuren, en verbranden en er niets uit wilde horen...

Zondag is de dag van God, op die dag mag je doen wat God van je vraagt... alleen is dat moeilijk. Daarom zij iedereen ook in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd!
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Cisca

Berichtdoor Cisca » 06 aug 2005 19:59

frekje schreef:
Cisca schreef:

Luk 10,27

Klopt, dat is ook bewezen geloof ik, dat het liefhebben van jezelf soms nog moeilijker kan lijken dan het liefhebben van een ander. Kijk, de persoon van wie jij houdt, daar kun je wel van houden. Maar houd je ook van jezelf? En die vraag is voor sommigen wel het geval om nee tegen te zeggen.

Heel goed gezien, het is heel moeilijk om van jezelf te houden, omdat je denkt, dat het egoistisch is, egoisme is echter totaal iets anders :wink:
Het heeft me heel veel moeite gekost, maar het is toch gelukt, als ik heel eerlijk ben, pas nadat ik niet meer geloofde, in die tijd was er zo veel negatieviteit naar mij toe, dat ik eigenlijk zelf niet bestond.

frekje schreef:Kheb btw veel respect voor je Cisca dat je toch de bijbel gebruikt om te laten zien dat iets anders is, op een ander forum waren er mensen die het liefst alle bijbels verscheuren, en verbranden en er niets uit wilde horen...

Tja, als ik jullie iets wil verduidelijken, kan ik dat op allen maar op deze deze manier doen, omdat dit voor jullie waarde heeft.
Zolang men mij het geloof niet op gaat dringen, heb ik er geen moeite mee, en respecteer de mening van anderen, waarom zou ik iets afkraken, wat voor iemand dierbaar is, dat heb ik zelf ook niet graag :wink:

caprice

Berichtdoor caprice » 06 aug 2005 20:45

Marnix schreef:
caprice schreef:
Marnix schreef:Ik doe die dingen ook hoor, en hou nog meer dan genoeg tijd over voor God. Ik snap je ongerustheid niet zo :)

O. Ik doe die dingen niet, maar ik wilde wel dat ik nog meer tijd had. Daarom vroeg ik het mij af. We hebben allemaal een ziel, toch? En we leven maar één keer. We kunnen het niet meer over doen.

Op zondag heb ik tijd genoeg om, tussen de kerkdiensten door of na de kerkdiensten (die in mijn kerk ook redelijk kort duren, (uur per dienst denk gemiddeld) tijd genoeg om te gaan hardlopen, fietsen, een potje met vrienden te voetballen of op een strandje aan de rijn te liggen... en het leuke is, dat kan je ook weer heel goed combineren met o pGod gericht en met Hem bezig zijn.

Het is een voorrecht als wij niet alleen met God bezig zijn, maar dat God ook met ons bezig is. Dan zal de zondagse tijdsbesteding er wel anders uit zien.

De mens wil van alles wel wat. Niet al te vroom en niet al te goddeloos.
God een beetje dienen, en de wereld (of ons eigen ik) ook nog wat.

MarcoM
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor MarcoM » 06 aug 2005 21:24

Even een opmerking:

De regels, wetten, tradities of hoe je het ook wil noemen die afstammen van 'vroeger' zijn voor mij waardevoller ten opzichte Godsdienst,
dan:
de regels van tegenwoordig om dingen goed te keuren die we zelf leuk vinden en willen doen. Gegrond op NIKS. op eigen wil.
God staat niet meer bovenaan, maar de mens.
We maken ZELF wel uit, en proberen van alles uit de bijbel te halen om onze eigen lust te volmaken.
Terwijl de 'vroegere regels' (naar mijn weten)toegepast worden op vreze voor God. niet op eigen lust.
Dat noem ik nog meer vreze voor de Heere, dan onze regeltjes om zoveel leuke dingen maar goed te keuren.

Fietsen, zwemmen, sporten staan niet als gebod voor de zondag, maar...zullen de tegenstanders/voorstanders zeggen: ze staan ook niet als VERBOD...
en omdat IK het leuk vind, en omdat ik het fijn vind, en gezellig en misschien zelfs nog een beetje aan God kan denken, doe ik het gewoon op zondag.
Vertel maar waar het staat?
ik kan je niet vertellen waar het verboden wordt, maar er zijn wel plaatsen wat er geboden wordt voor de zondag.

Deze regels, tradities zijn dus om onszelf te vernederen voor God, en niet om toch nog wat leuks van de zondag te (ver)maken.

Ik vind het lastig, omdat ik weet hoe het niet te doen, maar het toch doe.

Ik wilde gewoon even zeggen wat ik dacht.

En misschien ben ik wel veel te traditioneel... sorry...
om eerlijk te zijn, ik wil ook niet trendy zijn

MarcoM
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor MarcoM » 06 aug 2005 21:26

Ik wil die balk verwijdert krijgen, maar het lukt niet zo makkelijk...
sorry

joris

Berichtdoor joris » 06 aug 2005 21:38

de zondag is voor mij een rustdag. net als Jezus wil ik op die dag tot rust komen en dingen doen die goed zijn voor mij en medemens. En uiteraard is de rustidag een geweldige dag om extra met God bezig te zijn. Jezus genas mensen op de zondag, de farizeers brachten hun koeien naar de waterbakken. Waarom zou ik dan niet mogen fietsen. Bovendien was de rustdag een symbool om de mensen d eafhankelijk van God te laten zien: hij is de baas en maakt uit wat er gebeurd en Hij zorgt voorons. Dat heeft God al uitermate laten zien op Golgotha. En op datmoment is de wet vervuld en is ook de sabathregel vervallen. Alle geboden komen terug in het nieuwe testamten, behalve het gebod van de zevende dag zult gij rusten.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 06 aug 2005 22:04

MarcoM mij maakt het niet uit hoor, maar je kunt wandelend, of fietsend toch ook van de natuur genieten, jij geloofd toch, dat die door god geschapen is.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 aug 2005 22:08

gloria schreef:First, Marnix, please realize that the verse you quote from Eccl 11 is an example of biblical sarcasm. As if Solomon said, go ahead do what you want but remember you will have to give account for it someday.

And second, you are right that Paul calls God his Father, and well he could, for God had convinced him of it. All the promises in the Bible need to be applied to us. I cant believe something unless it is revealed to me. I can read all the promises in Scripture and conclude they are for me and be happy and think I love God for His deliverance, but there are some really serious problems with this. If we had self-knowledge, we'd know that we are utterly unable to save ourselves, utterly unwilling to come to Christ, and more deceitful than satan himself. Harsh maybe, but true and biblical. Therefore, unless the Holy Spirit reveals to me that I indeed am that person for whom the promises are written down, I cannot conclude that God loves me and is my Father. And if we love God primarily because we think He saves us, we deceive ourselves (then we are like the pharisees Christ denounced for being friendly only to those who were friendly to them; pure self-love at work). Our love to God must be regardless of our salvation, because He is worthy. That was and still is the purpose of creation and being, people. Self-love must be out. I believe the christian world still considers Whitefield the greatest evangelist since Paul, yet he was much harsher than I am here and adjured us by the name of Christ not to call ourselves saved unless we had experienced the depths of the Fall, original sin, unbelief, etc. (see his "Method of Grace"). Were he alive today, he'd be hated by most of us.

I am thoroughly convinced that most people who consider themselves children of God, covenant children, heirs of the kingdom, etc. have no true self-knowledge or knowledge of Christ. Our people are destroyed for lack of knowledge. Read what our forefathers experienced; it was much different than what passes for conversion today. Read their works to determine what is true and what is false conversion, and how far our experiences may go, how much love to God we may think we have. Read especially Edwards' Religious Affections. It is available in Dutch as De Geestelijke Hartstochten (or something like that).

Anyway, how one can think to praise God by singing ribald songs about loose women and excessive drinking makes me wonder if all the devils were really cast out or if someone is still loitering in the closet.

good night

Paulus zegt niet: Mijn Vader. Hij zegt tegen de hele gemeente: Genade voor u en vrede van God ONZE Vader. Hij noemt dus God niet alleen Zijn eigen Vader maar de Vader van allen aan wie hij zijn brief schrijft.

Of iemand een kind van God is herken je aan hoe hij/zij is... een goede boom herken je aan zijn vruchten. Maar er is maar 1 reden om God je Vader te mogen noemen, en dat is door geloof in Jezus Christus die door Zijn dood en opstanding de weg naar de Vader is. Ieder die in Hem gelooft zal niet verloren gaan maar heeft eeuwig leven. Ook iemand die in Hem gelooft en op zondagavond graag een potje gaat voetballen.

God verbiedt niet om jezelf lief te hebben. Sterker nog, zoals Cisca aangeeft is het een opdracht om je naaste lief te hebben als jezelf, en hoe kan dat als je jezelf niet liefhebt? Maar God geeft aan dat je dat niet moet doen ten koste van anderen... maar dat we God mogen liefhebben, en onze naaste.... en ook onszelf. Als God maar op de 1e plaats komt, en op de tweede plaats je naaste en jezelf (je naaste als jezelf he)

PS--Marnix, I dont often drink on Sunday, and when I do, do so in moderation.

It's not about how much you drink. It's about that you drink. Why do you drink a beer on sunday? To homor God with it? No, because you like to drink a beer. It's for your own pleasure, not for that of God or yof others.... Is that wrong? No.

So there's no problem with drinking a beer on sunday. There's also no problem with plucking ears of corn on sunday, and even not with playing soccers with friends. Things like that are not forbidden by God.... But just by people who have forgotten that the sabbat is made for men, not men forthe sabbat. Please don't act like the Pharisees who made many rules about what you should be able to do on the sabbat and what not. Jesus disliked that.

Caprice schreef:Het is een voorrecht als wij niet alleen met God bezig zijn, maar dat God ook met ons bezig is. Dan zal de zondagse tijdsbesteding er wel anders uit zien.

De mens wil van alles wel wat. Niet al te vroom en niet al te goddeloos.
God een beetje dienen, en de wereld (of ons eigen ik) ook nog wat.

Ik wil God dienen op zondag en met Hem bezig zijn... en ook ontspannen en de vrjie dag genieten. Dat zijn geen tegenovergestelden of uitstersten, het gaat prima samen zoals God in de bijbel aangeeft (dat is zijn bedoeling met de rustdag... dat die twee dingen samengaan) en Jezus maakt dat ook duidelijk.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

gloria
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor gloria » 07 aug 2005 02:11

To clarify: when I said self-love must be out, I obviously did not mean that we could or may not love ourselves. Of course we do, and should. But our worship of God must not arise from the benefits we think He gives us, but because He is worthy. Self-love is out in terms of being a motive for worship. We should take good care of ourselves and our neighbours equally, hence the second table to the moral law.

Paul could write what he did to the whole church, because churches back then consisted of believers. I believe the strict baptists are fully correct in their view of church structure. The outer court of the church is for the gentiles, they may certainly attend the worship service, but the promise is not to them. But even if an angel told me I was a child of God, it could not (should not) truly comfort me. God himself must tell us by opening His word to our soul.

And for crying out loud, Christ did not mean that the sabbath was made for men to do as they pleased, but for men to worship God in reverence, love, fear and humility. Open your eyes once to see with how great and infinite a God we have to do (see His works in nature, in providence, in grace), and you will not think playing soccer with your friends is the appropriate way to honour God. How on earth can you glorify God on the soccer field, when the whole point is to have fun and enjoy yourself, or compete with another team. Stop thinking that God is pleased because we are having fun. Do you seriously pray to God before your Sunday soccer game and ask for his blessing and communion, and tell Him the only reason you want to play is because that way you can give Him the greatest possible honour and glory? And do you seriously think that is the case? Gimme a break, man.

And I know, sitting in church out of superstition is an abhorence to God too ("I cannot away with the noise of your solemn assemblies, I hate, I despise your feast days... ").

I hate making senseless rules as well. "Rule upon rule, line upon line. Straining at a gnat and swallowing a camel" (i.e. neglecting to love God). However, Nehemiah and Ezra were clear about keeping the sabbath, preventing people from travelling needlessly, doing business, etc, and their reason was that breaking the sabbath was one of the reasons God sent them into captivity.
let your dim light shine

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 07 aug 2005 02:42

gloria schreef:I hate making senseless rules as well. "Rule upon rule, line upon line. Straining at a gnat and swallowing a camel" (i.e. neglecting to love God). However, Nehemiah and Ezra were clear about keeping the sabbath, preventing people from travelling needlessly, doing business, etc, and their reason was that breaking the sabbath was one of the reasons God sent them into captivity.

Maar de sabbat was op zaterdag, en Nehemia en Ezra leefden in een compléét andere tijd (wat overigens altijd het probleem met de bijbel is). Je zegt het zelf 'te haten' nutteloze regeltjes te maken,maar is het in ere houden van regels uit lang vervlogen tijden niet net zo zinloos?

Terug naar “Archief”