Wat voor kerken/gemeenten bezoeken jullie en waarom?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

gertio
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor gertio » 01 aug 2005 19:56

marina87 schreef:
gertio schreef:
Raido schreef:Gelukkig maakt Christus het niks uit waar je kerkt.

Dan zijn we eigenlijk uitgepraat.

Iemand die belijdenis heeft gedaan in een kerk die de 3 formulieren van eenheid als belijdenis heeft, denkt daar heel anders over.

Art. 27-29 van de NGB gaat over de kerk.

Ik geef je in overweging die prachtige artikelen eens te lezen en dan opnieuw te reageren.
Juist, en al die mensen doen in verschillende kerken belijdenis met de 3 formulieren van eenheid

Maar dat wil niet zeggen dat het Christus niet uitmaakt waar je kerkt.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 01 aug 2005 19:57

Wat heb ik trouwens met die mensen te maken, wat God vind, vind ik veel belangrijker

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 01 aug 2005 19:58

God vind dus dat jij nergens bijhoord

gertio
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor gertio » 01 aug 2005 20:00

marina87 schreef:Wat heb ik trouwens met die mensen te maken, wat God vind, vind ik veel belangrijker

Christus vergadert Zich een gemeente, een volk.
Zo wil Hij dat.

Geen individuen, maar een volk met ouden en jongeren, met een doopvont en een avondmaalstafel, waar je SAMEN de dood van Christus verkondigt.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 02 aug 2005 09:58

gertio schreef:
marina87 schreef:Wat heb ik trouwens met die mensen te maken, wat God vind, vind ik veel belangrijker

Christus vergadert Zich een gemeente, een volk.
Zo wil Hij dat.

Geen individuen, maar een volk met ouden en jongeren, met een doopvont en een avondmaalstafel, waar je SAMEN de dood van Christus verkondigt.

Sorry dat ik het zeg, maar het lijkt wel alsof jij heel goed weet hoe Christus het wil. Tenminste dat zeg je wel :oops:

Als die laatste zin vanaf "Geen individuen.... verkondigt" je als voorwaarde gaat stellen voor een kerk, dan weet ik zeker dat je nog heeeeeeeel veel kerken gewoon kunt bezoeken en daar onder de bediening van het Woord kunt zitten.
Het maakt God niet uit in welke kerk je zit, waarom zou dat belangrijk zijn? God vraagt enkel je hart! Gelukkig maar..... (anders had ik kans in de verkeerde kerk te zitten)
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 02 aug 2005 10:00

Dat heb je mooi gezegt, frekje :)

gertio
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor gertio » 02 aug 2005 10:22

Hierop heb ik gereageerd met de opmerking dat God Zich een gemeente vergadert van mensen. enz

Of heb ik die opmerking verkeerd begrepen?

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 02 aug 2005 10:27

gertio schreef:
Raido schreef:Gelukkig maakt Christus het niks uit waar je kerkt.

Dan zijn we eigenlijk uitgepraat.

Iemand die belijdenis heeft gedaan in een kerk die de 3 formulieren van eenheid als belijdenis heeft, denkt daar heel anders over.

Art. 27-29 van de NGB gaat over de kerk.

Ik geef je in overweging die prachtige artikelen eens te lezen en dan opnieuw te reageren.

Je hebt het verkeerd begrepen ja, Het kwam op mij over dat mensen die belijdenis hebben gedaan het heel goed weten en ik niet.

gertio
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor gertio » 02 aug 2005 10:36

Nee, het ging niet over het wel of niet belijdenis hebben gedaan, maar of je aanhanger bent van de aloude gereformeerde belijdenis. Daarin wordt belijnd over de kerk gesproken.

Niet in de zin van: het doet er niet toe waar je kerkt. Daarom wees ik op de mooie artikelen 27-29 van de NGB.

Je mag nooit iemand minder achten omdat die (nog) geen belijdenis heeft gedaan. Daarin heb je groot gelijk.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 aug 2005 10:38

Artikel 27 tot 29 gaan over de Kerk, niet over de kerk.. dat is wel wat anders, daarbij zijn er zeker valse kerken (jehova's getuigen bijvoorbeeld) maar zelfs daar kunnen leden van de Kerk zijn.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 02 aug 2005 10:38

Oké, dan is het goed :D

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 02 aug 2005 10:39

Ik zal ze binnenkort nog eens doorlezen. Inderdaad de Kerk en kerken word vaak door elkaar gehaald. Ik hecht ook niet zoveel waarde aan kerkjes, de Kerk is veel belangrijker

gertio
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor gertio » 02 aug 2005 10:56

Raido schreef:Artikel 27 tot 29 gaan over de Kerk, niet over de kerk.. dat is wel wat anders, daarbij zijn er zeker valse kerken (jehova's getuigen bijvoorbeeld) maar zelfs daar kunnen leden van de Kerk zijn.

Je bedoelt een soort onzichtbare kerk.

Maar wat moet ik dan met art. 29 waar over de kerk het volgende staat:

"De kenmerken waaraan men de ware kerk kan kennen, zijn deze:

dat de kerk de zuivere prediking van het evangelie onderhoudt;

dat zij de zuivere bediening van de sacramenten onderhoudt, zoals Christus die heeft ingesteld;

dat de kerkelijke tucht geoefend wordt om de zonden te bestraffen.

Kortom, dat men zich richt naar het zuivere Woord van God, alles wat daarmee in strijd is verwerpt en Jezus Christus erkent als het enige Hoofd.

Hieraan kan men met zekerheid de ware kerk kennen en niemand heeft het recht zich van haar af te scheiden."

Dit is toch aardig concreet.

Dat neemt niet weg dat er geen volmaakte kerk te vinden is. Elke gemeente zou op het naambordje moeten toevoegen: kerk van zondaars.

Het gaat erom of duidelijke dwaalleer wordt toegelaten. Dus leugen en waarheid naast elkaar mogen bestaan. Vrijzinnigheid en rechtzinnigheid.

Dan moet je wegwezen (om uws levens wil).

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 aug 2005 11:03

Heeft Christus sacramenten ingesteld? ;-) dat heeft de kerk gedaan, imho. En zuivere prediking, iedere kerk legt de nadruk ergens anders. De NGB is geschreven vanuit de reformatie, en veel kerken ondersteunen die, maar nog meer kerken niet, omdat ze niet vanuit de reformatatie (in NL) zijn ontstaan.

Binnen onze kerkhistorie is het nog aardig hanteerbaar, ookal zijn er een aantal achterhaalde dingen in de drie formulieren van oneinigheid, ze hebben hun doel niet gehaald, om eenheid te waarborgen.

Waarom hebben we ze dan nog? Ik vind de apostolische geloofsbelijdenis afdoende, en trouwens, wat is een dwaalleer? Die mooie leer over uitverkiezing? of die over goede werken? of die over de vierschaar der concientie?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

gertio
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor gertio » 02 aug 2005 11:09

Raido schreef:Heeft Christus sacramenten ingesteld? ;-) dat heeft de kerk gedaan, imho.

Wat zegt de gereformeerde belijdenis?

In art 33 staat het volgende:

"Voorts hebben wij genoeg aan het aantal sacramenten dat Christus, onze Meester, voor ons heeft ingesteld, namelijk niet meer dan twee: het sacrament van de heilige doop (Mat 28,19) en dat van het heilig avondmaal van Jezus Christus (Matt. 26,26-28; 1Kor. 11,23-26)."

Daar baseer ik me op als aanhanger van de gereformeerde belijdenis.

Terug naar “Archief”