Zonder gemeente ben je geen goed christen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 19 feb 2003 13:50

Corne van 't Hof schreef:Ik denk dat het voor Torenspits beter is om in zijn christelijke gezin de zondag door te brengen, omdat er geen kerken zijn waar de waarheid enigszins gebracht wordt. De RK-kerk is totaal verderfelijk. Daar wordt een totaal onbijbelse leer gebracht. RKK is antichrist. Ook sow-kerk is onbijbels. Als er al vrouwen dominee zijn, geeft al aan dat die dominees zich niets van de Bijbel aantrekken. Aan gereformeerd vrijgemaakt is bijbels niet goed te keuren, aangezien iedereen die gedoopt is als kind van God wordt gezien.

Ik wilde hier op reageren, maar toen dacht ik dat dit misschien cynisch is bedoeld :!: Is dat zo :?:
John

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 19 feb 2003 14:01

Corne van 't Hof schreef:wat is iedereen toch niewsgierig naar mijn favourite kerk zeg? ik ben van geen enkele kerk lid hoor, als jullie mijn reacties lezen dan kan je ook zien dat ik vind dat elke kerk in NL geen bijbelse doctrine heeft. 's Zondags kerk ik op verschillende plaatsen, waar ik het nog redelijk kan uithouden wat doctrine en praxis pietica betreft.

Waarom Johannes1 klink er vertwijfeling door in je reactie of ik bij de Ware Kerk zou behoren?

Toch vind ik het een beetje een rare redenering Corne. Aan de ene kant zeg je... ik ga niet naar de kerk omdat een en ander niet zuiver genoeg naar mijn zin is. Aan de andere kant ben je zelf niet zuiver in de leer door niet naar een kerk te gaan.

Ik vind dat jij zelf de verantwoordelijkheid op je moet nemen om je andere geloofsgenoten te wijzen op onzuiverheden. Door jouw opstelling kun je dat niet doen en neem je niet de verantwoordelijkheid op je die je zou moeten nemen... en dus ben je zelf niet zuiver. Is het niet onze taak om vooreerst zelf zuiver te worden?

Nog ter overdenking, een zin uit de film A beautiful Mind: overmatig sterke overtuiging is voor mensen die aan de kantlijn staan.
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 19 feb 2003 14:06

De kerkganger is tegenwoordig consument. Hij gaat overal shoppen. Volgens mij is dit een verkeerde houding. Maar moet je mensen hierop afkeuren? Nee, zeg ik dan. Die mensen hebben misschien wel een heel goed geloofsleven. Dus daar kan je niks van zeggen.
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 19 feb 2003 14:07

Verder wil ik jullie ook graag wijzen op de 7 gemeenten in openbaringen. Daar was ook een hoop mis. Toch liet Jezus Christus hen niet in de steek en voelde zich verantwoordelijk voor Zijn gemeente. Moeten wij Hem daarin niet volgen?

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 19 feb 2003 14:08

Rudolf Meuser schreef:De kerkganger is tegenwoordig consument. Hij gaat overal shoppen. Volgens mij is dit een verkeerde houding. Maar moet je mensen hierop afkeuren? Nee, zeg ik dan. Die mensen hebben misschien wel een heel goed geloofsleven. Dus daar kan je niks van zeggen.

Maar je moet mensen wel op het rechte pad wijzen. Liefde zonder Waarheid is geen Ware Liefde.

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 19 feb 2003 14:17

Maar als mensen een goed geloofsleven hebben hoef je ze toch niet meer op het rechte pad te helpen?

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 19 feb 2003 14:21

Rudolf Meuser schreef:Maar als mensen een goed geloofsleven hebben hoef je ze toch niet meer op het rechte pad te helpen?

Ik denk... (en volgens mij heb ik dat al eerder gezegd) dat je het jezelf errug moeilijk maakt als je niet bent aangesloten bij een gemeente. Zie hiervoor bijv. Efeze 4

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 19 feb 2003 14:23

Je geloofsleven hoef je toch niet alleen te bespreken met je eigen gemeenteleden. Daar hoef je toch geen lid voor te zijn? je kan het toch ook doen met andere christenen.

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 19 feb 2003 14:31

Rudolf Meuser schreef:Je geloofsleven hoef je toch niet alleen te bespreken met je eigen gemeenteleden. Daar hoef je toch geen lid voor te zijn? je kan het toch ook doen met andere christenen.

Een individualistische kijk op de zaak. Hoeveel komt ervan terecht? Hoe zie je het voor je? Als je daar bijbels antwoord op probeert te geven kom je hoe het ook zij weer op een gemeente (vergadering an gelovige mensen) uit. Zie wederom Efeze 4.

Overigens is Efeze 3 ook een interessante tekst:

Hem zij de heerlijkheid in de gemeente en in Jezus Christus tot in alle geslachten, van eeuwigheid tot eeuwigheid! Amen.

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 20 feb 2003 11:25

Ik denk dat het voor Torenspits beter is om in zijn christelijke gezin de zondag door te brengen, omdat er geen kerken zijn waar de waarheid enigszins gebracht wordt. De RK-kerk is totaal verderfelijk. Daar wordt een totaal onbijbelse leer gebracht. RKK is antichrist. Ook sow-kerk is onbijbels. Als er al vrouwen dominee zijn, geeft al aan dat die dominees zich niets van de Bijbel aantrekken. Aan gereformeerd vrijgemaakt is bijbels niet goed te keuren, aangezien iedereen die gedoopt is als kind van God wordt gezien.

Ik wilde hier op reageren, maar toen dacht ik dat dit misschien cynisch is bedoeld Is dat zo
John

Dit bovenstaande is serieus bedoeld, jammer dat het niet als zodanig overkomt.

Marjolijn
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Marjolijn » 20 feb 2003 11:38

johannes1 schreef:ken je je ook toetsen aan de toetsstenen in de Bijbel?

Johannes1 en Corne, wat gaan jullie tegen elkaar tekeer zeg.
Zachtmoedig? Volgens mij niet bepaald.

Dit soort meningsverschillen horen denk ik onder de mantel der liefde bedekt te worden. Ik zeg niet dat je de discussie niet mag voeren, maar doe dat dan onder 4 ogen.

Misschien is jullie gesprek wel `oirbaar`, maar stichten doet `t zeker niet!

Moeten anderen hier nou jaloers op worden!?!?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 20 feb 2003 13:30

we gaan niet tegen elkaar te keer. ik wil alleen maar zeggen dat het beter is om je te toetsen aan de bijbel dan aan boeken van gewone schrijvers. niks afdoende aan guthrie overigens
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Marjolijn
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Marjolijn » 20 feb 2003 13:34

johannes1 schreef:

we gaan niet tegen elkaar te keer.

Nou... zo kwam het wel over. Maar er staat nog wat onder ook in mn posting die je gequoted hebt. Reageer daar ook op..?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 20 feb 2003 13:41

Dit soort meningsverschillen horen denk ik onder de mantel der liefde bedekt te worden. Ik zeg niet dat je de discussie niet mag voeren, maar doe dat dan onder 4 ogen.

Misschien is jullie gesprek wel `oirbaar`, maar stichten doet `t zeker niet!

Moeten anderen hier nou jaloers op worden!?!?

dit is een open discussie waar iedereen mag reageren. maar dat wij alleen even alleen op elkaar reageerde kan ik niks aan doen.

als corne de waarheid spreekt mogen we best jaloers op hem zijn ja. ben jij dat niet dan>?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Marjolijn
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Marjolijn » 20 feb 2003 14:48

Ik ben niet jaloers op de manier waarop hij over zijn geloof spreekt, en ik ben ook niet jaloers op een geloof dat zich van de sacramentbediening afsnijdt.
Maar ook ben ik niet jaloers op de manier waarop jullie elkaar argumenten onder de neus wrijven.

Ken je de uitdrukking: `de vreze des Heeren`?
Een uitdrukking die voor mij veel impliceert, zoals bescheidenheid, zachtmoedigheid, nederigheid en liefde.

Terug naar “Archief”