Geloof jij in de ware?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lausnitz
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lausnitz » 24 jun 2005 11:01

Elladan schreef:Nee, de ware is een illusie die veel ongenoegen met zich meebrengt.
Daar geloof ik niet in. ik geloof dat een relatie de schepping van een nieuw wezen is, en dat God die schepping kan perfectioneren met meerdere verschillende personen. Om daar van jouw optiek maar één persoon aan te verbinden zou ergens belachelijk zijn. en een bron van twijfel. Stèl namelijk nu eens dat die lieveling van je NIET de ware is...

Feitelijk is de enige constante factor in het relationele wezen dat geschapen wordt God zelf als 't goed is.

Ergens vind ik het wel een aardige gedachtegang dat dé ware niet bestaat. Zo is God (met alle eerbied en ontzag) dus wat flexibeler in zijn plan voor ons leven. Maar wat nou als je verkering hebt en het voelt vertrouwd en goed aan, maar je hebt toch het gevoel dat God er niet achter staat?
www.cgjf.nl

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 24 jun 2005 18:07

Lausnitz schreef:
Elladan schreef:Nee, de ware is een illusie die veel ongenoegen met zich meebrengt.
Daar geloof ik niet in. ik geloof dat een relatie de schepping van een nieuw wezen is, en dat God die schepping kan perfectioneren met meerdere verschillende personen. Om daar van jouw optiek maar één persoon aan te verbinden zou ergens belachelijk zijn. en een bron van twijfel. Stèl namelijk nu eens dat die lieveling van je NIET de ware is...

Feitelijk is de enige constante factor in het relationele wezen dat geschapen wordt God zelf als 't goed is.

Ergens vind ik het wel een aardige gedachtegang dat dé ware niet bestaat. Zo is God (met alle eerbied en ontzag) dus wat flexibeler in zijn plan voor ons leven. Maar wat nou als je verkering hebt en het voelt vertrouwd en goed aan, maar je hebt toch het gevoel dat God er niet achter staat?
Tja, welk gevoel volg je dan...
En: wat gaat voor: God of jezelf?
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 25 jun 2005 01:17

Ik denk dat je dan vooral eerst heel goed moet gaan bedenken waaróm je denkt dat God er niet achter staat. Heb je daar argumenten voor, of is het zomaar een raar onderbuikgevoel? Er moet een reden zijn :)
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 25 jun 2005 11:43

Lausnitz schreef:Ergens vind ik het wel een aardige gedachtegang dat dé ware niet bestaat. Zo is God (met alle eerbied en ontzag) dus wat flexibeler in zijn plan voor ons leven. Maar wat nou als je verkering hebt en het voelt vertrouwd en goed aan, maar je hebt toch het gevoel dat God er niet achter staat?

Idd, zoals Gershwin zegt; waarom denk je dat God er niet achter staat? Het is nogal wat om dat te denken namelijk...
Maar zoals ik ook zei, het geloof in 'de ware' is de oorzaak van veel onduidelijke gevoelens ('is hij/zij nu wel écht de ware?' 'is het misschien niet tóch die collega?') en spijt, ontevredenheid ('had ik nou maar...' 'och, wat nu als ik...').
Ik durf zélfs te stellen dat dát geloof juist oorzaak is van veel scheidingen. Waarom zou je scheiden als je niet gelooft dat er ergens iets beters rondloopt? Natuurlijk, legio redenen, maar als je niet het idee hebt dat er ergens iets beters voor jou is zou je volgens mij niet scheiden. Je hebt hoop op een betere toekomst.

MissF schreef:Tja, welk gevoel volg je dan...
En: wat gaat voor: God of jezelf?

God is in zijn almacht flexibel, lijkt me? Bovendien hebben we een vrije wil...

En, (mijn stokpaardje) het relationele wezen dat geschapen wordt krijgt een gave van God mee bij zijn schepping. Een goede relatie heeft een 100% vertrouwensband op geestelijk, emotioneel, intellectueel en lichamelijk gebied. Daarmee is dan feitelijk sprake van een nieuw wezen, omdat die relatie in eerste instantie alleen tussen jouw verschillende lichaamsdelen aanwezig is, als kenmerk van een wezen.
"For it was not into my ear you whispered, but into my heart. It was not my lips you kissed, but my soul."

Hetty
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Hetty » 30 jun 2005 10:59

Even een reaktie van my:ik weet niet of er een ware liefde is..
Kyk het zit zo:myn vader kreeg vroeger verkering en heeft 4 jaar verkering gehad,maar om een groot verschil is het afgebroken..
Daarna leerde hy myn moeder kennen en is toen 17 jaar getrouwd geweest..was een goed huwelyk..
Maar ze overleed,toen kreeg hy later weer iemand...en is toen 12 jaar by hem geweest..
hy heeft alledrie gehouden...
Wie was dan de ware liefde???????????????????
Het huwelyk is ingesteld om hoerery te verkomen,staat er...
Dus het was bekent dat de mens meerdere keren in zyn leven van iemand kan houden...
Wat zal ik zeggen?
Alles is al eens gezegd..

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 01 jul 2005 13:57

Een vraagje: zou je de y willen veranderen in ij als dat nodig is, voortaan? :) Het leest irritant. Verder: de absolute, enige ware liefde bestaat niet.

ehbo-er
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor ehbo-er » 12 jul 2005 10:56

ja ik wel ik hoop dat ik haar snel mag ondmoeten
I love Jezus

esra
Sergeant
Sergeant

niet of wel???

Berichtdoor esra » 13 jul 2005 17:44

ik ben er zeker van dat de ware bestaat

in fact --> ik heb hem al gevonden...................
Afbeelding

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 13 jul 2005 17:47

Hehe.. we zullen zien :)
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

Lausnitz
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lausnitz » 13 jul 2005 18:07

Eigenlijk zou het best kunnen dat dé ware niet bestaat, maar gevoelsmatig ben ik het er gewoon niet mee eens.
www.cgjf.nl

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 13 jul 2005 18:19

JialiKelly schreef:Hehe.. we zullen zien :)

geloof je me niet

ach wat als ik mezelf maar geloof

en trouwens dan nog iets

uik voel heel duidelijk dat god achter onze relatie staat.

ik zou namelijk voor 2 jaar weggaan, maar ik begon te twijfelen. ik vroeg aan god of hij me duidelijkheid wilde geven. als ik niet moest gaan zou hij iets moeten laten merekn. dat deed hij want ik kwam kort daarna javaca tegen.

dus zodoende
Afbeelding

Lausnitz
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lausnitz » 13 jul 2005 18:22

Ja, dan ben ik inderdaad geneigd te zeggen dat de ware toch écht bestaat
www.cgjf.nl

Josje

Berichtdoor Josje » 13 jul 2005 18:26

Ik geloof zeker wel in de ware!!

ehbo-er
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor ehbo-er » 14 jul 2005 20:54

ja ik geloof dat me waare hier ergens rondloop
I love Jezus

Lausnitz
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lausnitz » 15 jul 2005 12:36

ehbo-er schreef:ja ik geloof dat me waare hier ergens rondloop

Hier op Refoweb? Iemand op het oog dan? Heeft diegene jou op het oog? Vraag God daar eerst maar eens om...
www.cgjf.nl

Terug naar “Archief”