Gedrag is altijd een keuze!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Harriette
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harriette » 29 jan 2006 19:37

Aragorn schreef:Tjah, als niemand ervoor kiest te gaan zweten, waarom gebeurt dat dan?

Biologische reacties, chemische reacties, psychologische reacties, het vind allemaal min of meer buiten menselijke wilsbesluiten om. Alhoewel je op sommige wel meer invloed kunt uitoefenen dan op andere natuurlijk.

:roll: zweten is gedrag?
"Door Uw Wil te doen, leer ik om vrij te zijn"

Harriette
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harriette » 29 jan 2006 20:04

Smurffie schreef:
Debor@ schreef:
Gerdien B. schreef:
LeChat schreef:Als je achteraf zegt dat je het verkeerd gedaan hebt, bijv iets er uit flappen, weet je volgens mij toch dat je het anders had moeten én kunnen doen: een volgende keer eerst nadenken, dan pas doen/spreken. Die keuze héb je, je bent geen robot die er maar uitspuugt wat 'm ingegeven wordt...

Dus het is mijn keuze dat ik vaak iets er uit flap voor dat ik het amper bedacht heb?

bedankt... ik doe al de grootste moeite om het in te dammen. Dan hoor je ook nog dat het mijn eigen keuze is dat ik zo ben. :|

Heel erg herkenbaar! Het is in theorie misschien makkelijk om eerst na te denken, maar in de praktijk valt dat vies tegen en lukt het lang niet altijd!

Precies. En zelfs hier op het forum plaats ik wel eens dingen, dat ik denk; ''Smurruffff, had je niet moeten doen wijfieAfbeelding ''
Terwijl je dan toch uitgebreid de tijd hebt gehad om na te denken óf je het wel zal plaatsen. 8)

In praktijk is het dus al helemaal niet mogelijk om altijd maar na te denken voor je iets zegt/doet.

Ik geloof niet dat het letterlijk een reflex is zoals het begrip 'reflex' beschreven staat. Heb je wel eens van de uitdrukking ''het gebeurde in een reflex'' gehoord? In zo'n geval kun je er iets uitgooien in een reflex. Het zal dus wél via je hersenen gaan, maar je hebt niet genoeg tijd gehad om je te realiseren wat je zei.

Dat vereist training, geloof me, maar het kan wel degelijk. Misschien wat meer tijd nemen om na te denken, en dan pas te praten. Maarja.. dat is ook een keus...

Soms zelfs beter om er voor te kiezen niets te zeggen.
De eerste stap is in ieder geval langzamer te gaan praten.

Voor de gein maar eens kijken in de bijbel hoe vaak er gesproken wordt over de mond en de tong.... wel belangrijk dus... en wel degelijk voor te kiezen..

André

Berichtdoor André » 29 jan 2006 20:04

koekie schreef:je kunt dus dingen in een reflex eruit flappen,
Dat kan, alleen dat is volgens de RET (rationele emotieve therapie) denk ik geen gedrag, maar een gebeurtenis.
Enne, zeker geen gedachte. :wink:

koekie
Mineur
Mineur

Berichtdoor koekie » 30 jan 2006 09:32

André schreef:
koekie schreef:je kunt dus dingen in een reflex eruit flappen,
Dat kan, alleen dat is volgens de RET (rationele emotieve therapie) denk ik geen gedrag, maar een gebeurtenis.
Enne, zeker geen gedachte. :wink:
ik dacht al! :wink:

Ik blijf erbij dat gedrag altijd een keuze is(nu ik m'n eindevaluatie heb gehad weet ik het helemaal zeker). en dat lijkt me ook wel een redelijke conclusie uit bovenstaande berichten.

trouwens..
Je bent toch voor je eigen gedrag verantwoordelijk. Hoe kan je verantwoordelijk zijn voor gedrag wat je zelf niet kan kiezen? beetje vaag, of zie ik dat verkeerd.
als je een kuil graaft met je tanden, krijg je geen vieze handen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 jan 2006 10:20

Daar kun je ook niet verantwoordelijk voor gehouden worden dus, en daarom hebben we in ons rechtssysteem iets als 'ontoerekeningsvatbaarheid'.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 30 jan 2006 11:48

André schreef:
Gerdien B. schreef:Dus het is mijn keuze dat ik vaak iets er uit flap voor dat ik het amper bedacht heb?
Geef het een andere naam Gerdien, wat vind je van 'spontaan zijn'?

:mrgreen:

dan maar liever minder spontaan Andre. ;)
Soms is het echt dat het er dingen er uit zijn voor dat ik het maar bewust bedacht heb. En om daar vat op te krijgen is bar moeilijk.

Ik geloof dat gedrag ook een keuze is voor een deel, maar ook voor een deel niet. Ik kan er wel voor kiezen om heel gek te gaan doen maar als ik niet lekker in mijn vel zit dan lukt het niet. Gisteren was ik met een collega de hele dag aan het gek doen. Op een gegeven moment wilden we stoppen en weer ff relaxed gaan doen. Dit lukte helaas ook niet. We hadden een giga drukke, irritante bui beide en zie dan je gedrag maar is om te draaien.

alles heeft invloed op elkaar. Ik denk dat je het niet los kan maken van elkaar: gedrag, keuzes, karakter, gevoel
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 30 jan 2006 13:10

Voor de gein maar eens kijken in de bijbel hoe vaak er gesproken wordt over de mond en de tong.... wel belangrijk dus... en wel degelijk voor te kiezen..

Waarom denk je dat er zo vaak voor gewaarschuwd wordt in de Bijbel?
Omdat het té vaak voorgekomen is. Het is menselijk.

trouwens..
Je bent toch voor je eigen gedrag verantwoordelijk. Hoe kan je verantwoordelijk zijn voor gedrag wat je zelf niet kan kiezen? beetje vaag, of zie ik dat verkeerd.

Uiteraard ben je verantwoordelijk voor je eigen gedrag, (behalve als je ontoerekeningsvatbaar bent, zoals Aragorn al zei) maar dat wil niet zeggen dat je er altijd iets aan kunt doen als het verkeerd gaat of een verkeerde beslissing hebt genomen.

En natuurlijk kun je jezelf trainen daarin, maar er speelt ook nog eens zoiets mee als karakter. Ben je spontaan en flap je er alles uit, of ben je verlegen en denk je idd 3 keer na voor je iets zegt? Dat is nogal een verschil.
:)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 30 jan 2006 13:18

Smurffie schreef:
trouwens..

Uiteraard ben je verantwoordelijk voor je eigen gedrag, (behalve als je ontoerekeningsvatbaar bent, zoals Aragorn al zei) maar dat wil niet zeggen dat je er altijd iets aan kunt doen als het verkeerd gaat of een verkeerde beslissing hebt genomen.

idd smurffie!

soms kan je nog zulke goed overwogen keuzes maken en dan blijken het toch de verkeerde keus te zijn geweest!
Soms is het ook goed om juist op je gevoel af te gaan ipv op al over pijnzingen. Dan maak je het juist weer veel te ingewikkeld voor jezelf. Ben je 3 maanden aan het tobben om ergens achter te komen en dan kom je uit eindelijk uit op hetgeen wat je gevoel al vanaf het begin je in gaf!

Zit dus ook zeker wel een nadeel aan, aan het bewust nadenken over een keuze m.b.t. je gedrag ;)
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 30 jan 2006 13:47

Soms is het ook goed om juist op je gevoel af te gaan ipv op al over pijnzingen

Hehe, die houden we erin, dát is pas een goed excuus :P

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 jan 2006 14:21

Hm, ik kom ff met de deur in huis vallen en lees niet het hele topic door.... was gedrag altijd maar een keuze.... voor een groot deel is het echter bepaald door opvoeding, cultuur, je leefomgeving etc. Rationeel gezien heb je dan altijd wel een keuze, maar heel veel dingen gebeuren gewoon automatisch, omdat je het zo gewend bent.... van een bewuste keuze is dan in ieder geval al geen sprake meer.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 30 jan 2006 14:27

Marnix schreef:Hm, ik kom ff met de deur in huis vallen en lees niet het hele topic door.... was gedrag altijd maar een keuze.... voor een groot deel is het echter bepaald door opvoeding, cultuur, je leefomgeving etc. Rationeel gezien heb je dan altijd wel een keuze, maar heel veel dingen gebeuren gewoon automatisch, omdat je het zo gewend bent.... van een bewuste keuze is dan in ieder geval al geen sprake meer.

gewoonte kun je idd. ook nog aan het rijtje toevoegen, hoewel je (slechte) gewoontes wel af kunt leren natuurlijk..

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 30 jan 2006 14:52

Gerdien B. schreef:
LeChat schreef:Als je achteraf zegt dat je het verkeerd gedaan hebt, bijv iets er uit flappen, weet je volgens mij toch dat je het anders had moeten én kunnen doen: een volgende keer eerst nadenken, dan pas doen/spreken. Die keuze héb je, je bent geen robot die er maar uitspuugt wat 'm ingegeven wordt...

Dus het is mijn keuze dat ik vaak iets er uit flap voor dat ik het amper bedacht heb?

bedankt... ik doe al de grootste moeite om het in te dammen. Dan hoor je ook nog dat het mijn eigen keuze is dat ik zo ben. :|

gedrag kan ook een uitlaat klep zijn van verborgen gevoelens. Dan snap je zelf niet waarom je zo reageerd en dat blijkt dat het komt door bepaalde factoren.

Gedrag is niet altijd je eigen keus.

Zoals gewoonlijk is de theorie makkelijker dan de praktijk: Als je een echte flapuit bent is het inderdaad moeilijk om dat in te dammen. En dat zal ook niet altijd lukken, maar je moet het wel proberen. (Zoals Gerdien zelf ook al aangeeft te doen.)
Het is te gemakkelijk om je nadat je iemand gekwetst hebt met een 'flapuit-uitspraak' te excuseren met "Sorry, ik ben nu eenmaal superspontaan" oid. Spontaniteit is prima, maar je moet toch echt rekening houden met de gevoelens van een ander.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 jan 2006 15:03

Harriette schreef:
Aragorn schreef:Tjah, als niemand ervoor kiest te gaan zweten, waarom gebeurt dat dan?

Biologische reacties, chemische reacties, psychologische reacties, het vind allemaal min of meer buiten menselijke wilsbesluiten om. Alhoewel je op sommige wel meer invloed kunt uitoefenen dan op andere natuurlijk.

:roll: zweten is gedrag?

Zo zou je het kunnen omschrijven ja, maar dat bedoelde ik niet. :P

Ik dacht meer aan neurologische processen in je hersenen, die grotendeels bepaald worden door chemische stofjes en op hun beurt in belangrijke mate je gedrag beïnvloeden.

Harriette
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harriette » 30 jan 2006 16:32

Smurffie:...En natuurlijk kun je jezelf trainen daarin, maar er speelt ook nog eens zoiets mee als karakter. Ben je spontaan en flap je er alles uit, of ben je verlegen en denk je idd 3 keer na voor je iets zegt? Dat is nogal een verschil.
:)

Le Chat: Zoals gewoonlijk is de theorie makkelijker dan de praktijk: Als je een echte flapuit bent is het inderdaad moeilijk om dat in te dammen. En dat zal ook niet altijd lukken, maar je moet het wel proberen. (Zoals Gerdien zelf ook al aangeeft te doen.)
Het is te gemakkelijk om je nadat je iemand gekwetst hebt met een 'flapuit-uitspraak' te excuseren met "Sorry, ik ben nu eenmaal superspontaan" oid. Spontaniteit is prima, maar je moet toch echt rekening houden met de gevoelens van een ander

Ik ben spontaan, flapte er alles uit, sprak heel snel, ik kon het niet grijpen, het leek inderdaad gewoonte, maar denk nu wel 3 keer na voor ik iets zeg.....

En inderdaad... het heeft eerst wat jaartjes geduurd voordat ik doorhad dat ik er wel degelijk wat aan kon veranderen, daarna wat jaartjes voor ik er ook werkelijk zin in had daaraan te gaan beginnen, en toen 2 jaar voordat het blijvend effect had. En ben dan nu inmiddels 33, en was 23 aan het begin van dit hele procces...

De keerzijde is dat ik vaak ook werkelijk nog even niets zeg, maarja.. dan wachten ze maar even, en dan weet je ook gelijk wie werkelijk antwoord willen.

Ik heb God echt gebeden voor een slot op mijn mond, een wacht voor mijn lippen.

Toen ik hier echt mee aan de gang ging en er voor ging bidden, heb ik echt momenten gehad dat ik niets kon zeggen, ik had echt een slot op mijn mond. En dat was nodig om werkelijk te kunnen gaan zien dát je eerst kunt nadenken.

Ik heb hetzelfde altijd gezegd, "ik ben een flapuit, denk niet eens eerst na, heb geen tijd gehad zelfs om na te denken, praat te snel, ben onrustig enz. enz.....

Maar het IS mogelijk.

Harriette: Voor de gein maar eens kijken in de bijbel hoe vaak er gesproken wordt over de mond en de tong.... wel belangrijk dus... en wel degelijk voor te kiezen..

Smurffie:Waarom denk je dat er zo vaak voor gewaarschuwd wordt in de Bijbel?
Omdat het té vaak voorgekomen is. Het is menselijk.

Het komt ook te vaak voor, en dat zal het blijven als iedereen blijft denken dat er niets aan te veranderen is. Verder is mijns inziens een waarschuwing bedoeld om er ook iets mee te gaan doen.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 30 jan 2006 16:38

Ik heb hetzelfde altijd gezegd, "ik ben een flapuit, denk niet eens eerst na, heb geen tijd gehad zelfs om na te denken, praat te snel, ben onrustig enz. enz.....

Maar het IS mogelijk.

Oke, maar dan moet je erachter staan idd.

Eerlijk gezegd ben ik niet van plan iets te gaan veranderen, zolang ik er zelf nog niet achter ben, wíe ik ben.
Niet op de zaken vooruit lopen dus. :P

Terug naar “Archief”