Wat leert jouW kerk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 04 jul 2005 10:30

Raido schreef:en niet zoals de GKV en RKK zeggen/hebben gezegt dat zij de enige ware kerk waren en dat zij alleen in de hemel komen :P

Zij zeggen het misschien (niet allemaal overigens), veel anderen denken dat over hun eigen kerk!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 04 jul 2005 10:36

Nee hoor ze zeggen alleen dat zij de waarheid hebben maar dat zegt niet dat andere kerken dat niet hebben de GKV heeft lang gezegt dat zij de enige waren in de Hemel :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 jul 2005 12:40

Doet me denken aan die mop van die man die, omdat Petrus niet veel mensen verwacht, van hem een rondleiding door de hemel krijgt. Op een gegeven moment komen ze bij een deur met daarop een bordje "niet storen". De man hoort allemaal geroezemoes achter de deur en vraagt nieuwsgierig aan Petrus wat daar achter die deur is. Oh, zegt Petrus, daar zitten alle vrijgemaakten. Die denken dat ze hier alleen zijn :D

Overigens is de bewering dat alleen GKV'ers in de hemel komen er nooit geweest. Wel dat de GKV de enige juiste kerk is... Maar daar zijn ze al heel lang van afgestapt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 04 jul 2005 13:51

Klopt, maar zeg nou zelf de enige ware kerk, ja die mensen komen alleen in de hemel toch :P

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 jul 2005 14:39

Dat ligt er aan. Volgens de NGB bestaat er nog wel zoiets als ware kerken en valse kerken... en volgens de NGB is er buiten de ware kerk geen heil te vinden.... Maar dit wordt volgens mij niet meer zo geleerd.... Je hebt de ware kerk, dat is alle gelovigen... en je wordt niet behouden vanwege de kerkleer. Bijna iedere GKV'er zal in elk geval erkennen dat ook christenen uit kerken die niet als ware kerken bestempeld worden (wat dus inhoud dat de kerkleer niet volledig bijbels is) gered kunnen worden... en dat ook in die kerken oprechte christenen zitten. De roeping om je bij een ware kerk te voegen zullen sommigen misschien nog wel onderschrijven, maar niet dat je niet behouden kan worden als je dit niet doet.

Het is ook niet zo vreemd dat men hier vanaf stapt, aangezien er op kerkelijk gebied nogal veel is veranderd in Nederland sinds de NGB werd geschreven. Toen had je niet allerlei verschillende protestantse kerken. Je had hooguit Luteranen, Calvinisten... en remonstranten, wederdopers etc :) Wat dat betreft zijn er nu tussen verschillende kerken veel kleinere verschillen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Riska

Berichtdoor Riska » 04 jul 2005 14:55

Marnix, die mop ken ik in veel varianten - met heel veel kerkgenootschappen.
Toch vraag ik me af of de GKV er inderdaad van is afgestapt.
Ik zal nooit vergeten dat ik als thuiszorgende in een GKV-gezin kwam. Kinderen gingen naar een aparte school, daarvoor kwam in mijn woonplaats een aparte bus, die ze erheen bracht, terwijl er in mijn woonplaats vier (nu drie wegens fusie) "gewone" christelijke scholen zijn en een hele grote reformatorische school.
Vroeg ik aan de moeder tijdens het koffiedrinken, waarom dat was.
"Nou", zei ze, "stel je voor, ze worden vrienden en straks blijkt dat ze niet in de hemel zijn, dan is er toch verdriet en dat kan toch niet in de hemel, dan kun je dat beter bij voorbaat voorkomen".
Ze wist dat ik tot de GKN behoorde - ik was te verbaasd/verbijsterd om erop te kunnen reageren. Dus alles en iedereen die niet naar de GKV ging, was automatisch verloren? Dit gesprek was zo'n acht jaar geleden. Is het nu dan zeer veranderd?

muiz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor muiz » 04 jul 2005 15:10

Wat een gedoe zeg!

In mijn gemeente (GEEN KERK :wink: ) leren ze gelukkig dat er niet zoiets is als een ware kerk bestaat. Iedereen die oprecht christen is komt in de hemel :) , en daar ben ik het erg mee eens.
verder leren ze dat de bijbel waar is en als je aan de hand van de bijbel kunt aantonen dat iets niet goed is, zullen ze daar zeker naar kijken

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 04 jul 2005 15:16

muiz schreef:Wat een gedoe zeg!

In mijn gemeente (GEEN KERK :wink: ) leren ze gelukkig dat er niet zoiets is als een ware kerk bestaat. Iedereen die oprecht christen is komt in de hemel :) , en daar ben ik het erg mee eens.
verder leren ze dat de bijbel waar is en als je aan de hand van de bijbel kunt aantonen dat iets niet goed is, zullen ze daar zeker naar kijken
daar ging het niet om ;-) elke kerk heeft zijn kerkleer, maar wat verschild mijn kerk qua leer met de GKV, alleen dat GKV wat hipper is :)

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 04 jul 2005 16:11

Als je een aantal verschillende gemeentes bezoekt, kun je jezelf deze vragen stellen:

Wordt de Bijbel onverkort als het Woord van God verkondigd?

Komen zaken als uitnodiging, beloften, zekerheid, zonde, en waarschuwing in bijbels evenwicht naar voren?

Worden de vragen over het eeuwige leven serieus genomen? Komen hemel en hel daarbij aan de orde?

Wordt een rechte relatie met God als het belangrijkste gezien?

Is er een diep besef van de grootheid en majesteit van God aanwezig?

Is er bewogenheid voor de naaste, veraf en dichtbij?

Is er een verlangen de Heer de loven en te prijzen?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 jul 2005 23:31

elbert schreef:
Maar mijn vraag is, weet jij wat jou kerk leert? Henrik, brand los over de Gereformeerde Kerk/PKN, want je moet toch echt wat weten over de veronderstelde wedergeboorte

Ik heb in dezelfde Gereformeerde Kerk gezeten als waar Hendrik in zit (ik ben nu een GB-er in een andere plaats), en daar zei mijn wijkpredikant over de veronderstelde wedergeboorte: "ik heb veel waardering voor Abraham Kuiper, maar op dit punt ben ik het niet met hem eens".
Dus als je nu nog door de kerkelijke bomen het bos kunt zien vind ik het knap. :)

Als je je wat in de veronderstelde wedergeboorte gaat verdiepen, zul je ontdekken dat dit een puur reformatorisch standpunt is, en niet een verzinsel van Kuiper. Kijk maar naar het doopformulier.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 jul 2005 00:21

marina87 schreef:Als je een aantal verschillende gemeentes bezoekt, kun je jezelf deze vragen stellen:

Wordt de Bijbel onverkort als het Woord van God verkondigd?

Komen zaken als uitnodiging, beloften, zekerheid, zonde, en waarschuwing in bijbels evenwicht naar voren?

Worden de vragen over het eeuwige leven serieus genomen? Komen hemel en hel daarbij aan de orde?

Wordt een rechte relatie met God als het belangrijkste gezien?

Is er een diep besef van de grootheid en majesteit van God aanwezig?

Is er bewogenheid voor de naaste, veraf en dichtbij?

Is er een verlangen de Heer de loven en te prijzen?

Ik denk dat als je die vragen stelt (wat zeker goed is) je zal ontdekken dat het een bij de ene kerk meer aandacht krijgt en het ander bij de andere kerk meer.... Het een zal meer in de ene kerk aanwezig zijn, het ander meer in de andere kerk.

Muiz, naar welke kerk ehm sorry gemeente (does it matter?) ga jij? ;)

Riska schreef:Marnix, die mop ken ik in veel varianten - met heel veel kerkgenootschappen.
Toch vraag ik me af of de GKV er inderdaad van is afgestapt.
Ik zal nooit vergeten dat ik als thuiszorgende in een GKV-gezin kwam. Kinderen gingen naar een aparte school, daarvoor kwam in mijn woonplaats een aparte bus, die ze erheen bracht, terwijl er in mijn woonplaats vier (nu drie wegens fusie) "gewone" christelijke scholen zijn en een hele grote reformatorische school.
Vroeg ik aan de moeder tijdens het koffiedrinken, waarom dat was.
"Nou", zei ze, "stel je voor, ze worden vrienden en straks blijkt dat ze niet in de hemel zijn, dan is er toch verdriet en dat kan toch niet in de hemel, dan kun je dat beter bij voorbaat voorkomen".
Ze wist dat ik tot de GKN behoorde - ik was te verbaasd/verbijsterd om erop te kunnen reageren. Dus alles en iedereen die niet naar de GKV ging, was automatisch verloren? Dit gesprek was zo'n acht jaar geleden. Is het nu dan zeer veranderd?

Hm tja je hebt ze er soms nog tussenzitten... maar de kerk leert het zeker niet meer. Is ook plaatselijk wel verschillend... maar volgens mij is bijna iedereen die zo denkt inmiddels afgescheiden en met de "nieuwe vrijmaking" meegegaan. En de vraag is natuurlijk, men gelooft dat christenen uit andere kerken ook behouden kunnen worden... maar de wie dat dan zijn, daarover verschillen de meningen denk ik nog wel een beetje. Zowel naar de zwaardere als de lichtere kant toe... Jammer dat er nog zulke mensen zijn in de GKV :? En lekker hypocriet om ze dan naar een GKV-school te sturen... alsof al je vriendjes dan wel in de hemel komen :?

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 05 jul 2005 14:39

De vrijgemaakte hemel zou die bestaan nee toch,tja zo zie je maar dat een kerkgemeenschap die denkt dat ze de waarheid en hemel in pacht hebben of in hun zak, nul comma nul.

In de Hemel kom je niet door kerkgang of een vermeende leer ,maar door de Kruisverdienste van onze Heilige Verlosser Jezus Christus die die Christus aan genomen hebbende,Hoofd van de Kerk,die zijn dienaren uitzend tot op de dat van vandaag en altijd zal doen.

Buiten dat Levenschenkend Kruis en Zijn Kerk geen Zaligheid.
Onze enige hoop in behoudenis, is dan ook Jezus Christus en Zijn Kerk.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 05 jul 2005 14:48

Draai het om. Elke gelovige is automatisch lid van het Lichaam. 'Kerk' is het geheel van gelovigen, niet een door mensen georganiseerd verband.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 jul 2005 17:02

Lichtzwaard schreef:De vrijgemaakte hemel zou die bestaan nee toch,tja zo zie je maar dat een kerkgemeenschap die denkt dat ze de waarheid en hemel in pacht hebben of in hun zak, nul comma nul.

In de Hemel kom je niet door kerkgang of een vermeende leer ,maar door de Kruisverdienste van onze Heilige Verlosser Jezus Christus die die Christus aan genomen hebbende,Hoofd van de Kerk,die zijn dienaren uitzend tot op de dat van vandaag en altijd zal doen.

Buiten dat Levenschenkend Kruis en Zijn Kerk geen Zaligheid.
Onze enige hoop in behoudenis, is dan ook Jezus Christus en Zijn Kerk.

Als rasechte gereformeerde ben ik het helemaal met je eens ;)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 jul 2005 21:23

Lichtzwaard schreef:Buiten dat Levenschenkend Kruis en Zijn Kerk geen Zaligheid.

Dat Kruis schenkt geen leven en die Kerk ook niet.
Lichtzwaard schreef:Onze enige hoop in behoudenis, is dan ook Jezus Christus en Zijn Kerk.

Niet met de toevoeging "en Zijn Kerk". In de Kerk is geen behoudenis. Het is enkel en alleen Jezus Christus, zonder Kerk.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Terug naar “Archief”