Oudvaders

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 18 apr 2005 00:01

essieee schreef:
jas schreef:
essieee schreef:Mooi stukje........

Ik denk dat het hier gaat over het schijn en zijn.......
Ja ook hier zzeg ik, ik ken nog wel wat van die dominees.... :!:

Ik niet. Elke dominee die ik ken, zou in het voorbeeld uit dit stukje meteen naar Christus verwezen hebben. Het klinkt tegenwoordig bijna goddeloos om dat niet te doen. Ik vond het opmerkelijk toen ik dit las, want de reformatorische kerken beroepen zich allemaal op predikanten als Koelman. Koelman staat bekend als zeer rechtzinnig en een boegbeeld van de reformatorische leer.
Ik ben het ook geheel met hem eens hoor. Maar wat ik hiermee wil aantonen is, dat de reformatorische leer van nu, dus beduidend anders is dan die van toen.

En wat mis je er dan in?

Het klopt gewoon niet wat je zegt. Predikanten verwijzen vrijwel meteen naar Christus. Dit stukje is op elk van hen van toepassing:
"Als zy iemand maar vinden in de minste ontsteltenis over de zonde, en aangedaan met een begeerte naar vergeeving, naar Christus, en het goede, zy meinen die moet al terstont getroost worden"
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 18 apr 2005 00:23

Het boekje "de wekker der leeraaren" begint zo:

"De oneindige Wyze God heeft in zyn diepe en onnaspeurlyke wysheit besloten door de dwaasheit der Prediking Zalig te maken die gelooven; En hoewel het nog soo slegt en ongesien heeft gescheenen in de oogen van veele, die wys wilden zyn boven ’t geen geschreven is, en door hoogmoet niet konden gebragt worden, om zig te onderwerpen aan de Geregtigheit Gods, nog aan den weg, door den welken het de Heere goet gedagt heeft, de sondaars te brengen tot zyne gerechtigheit door ’t Geloove; soo is dog dit middel van God gezegent geweest, om veele sonen en dogteren tot Heerlykheit te brengen; Dog gelyk ik niet anders als aanbidden kan de wyze Souverainheit en Souveraine Wysheit Gods, die desen weg heeft uitgevonden; Soo kan ik ook niet nalaten my te bedroeven over de groote gebreklykheit, beide van Leeraars en van ’t Volk, in dezen pligt van het Evangelium Jesu Christi te prediken en te hooren."

Hoe actueel is 1674 in onze tijd!

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 18 apr 2005 20:56

Jas, ik ben bang dat de jongere generatie wat minder van oudvaders is gaan houden. Dat komt voornamelijk ook door de schrijftaal, de oud-nederlandse taal. Misschien is dat jammer, maar ik lees zelf ook niet graag oudvaders. Ze hebben soms hele mooie uitspraken, ik weet dat wel, maar ik vind die taal echt een grote barriere.

Daarbij komt nog dat de oudvaders niet actueel zijn. En dat voelt ook altijd een stukje beter.
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 18 apr 2005 21:03

frekje schreef:Jas, ik ben bang dat de jongere generatie wat minder van oudvaders is gaan houden. Dat komt voornamelijk ook door de schrijftaal, de oud-nederlandse taal. Misschien is dat jammer, maar ik lees zelf ook niet graag oudvaders. Ze hebben soms hele mooie uitspraken, ik weet dat wel, maar ik vind die taal echt een grote barriere.

Daarbij komt nog dat de oudvaders niet actueel zijn. En dat voelt ook altijd een stukje beter.

Vooral dat laatste slaat nergens op. Ze zijn super actueel. En wat de taal betreft, ach met een beetje moeite.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 18 apr 2005 21:31

jas schreef:
frekje schreef:Jas, ik ben bang dat de jongere generatie wat minder van oudvaders is gaan houden. Dat komt voornamelijk ook door de schrijftaal, de oud-nederlandse taal. Misschien is dat jammer, maar ik lees zelf ook niet graag oudvaders. Ze hebben soms hele mooie uitspraken, ik weet dat wel, maar ik vind die taal echt een grote barriere.

Vooral dat laatste slaat nergens op. Ze zijn super actueel. En wat de taal betreft, ach met een beetje moeite.

Precies, ik vind een oudvader nog makkelijker -of minder moeilijkk- dan de turbo-smstaal van de jongeren..

En het mooie aan oudvaders vind ik dat ze juist actueel blijven, misschien komt dat wel omdat God dat ook bllijft!

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 18 apr 2005 21:31

Owkee, misschien moet ik de volgende keer iets duidelijker zijn. Ik bedoel niet dat het in de juiste tijd past, maar ze hebben natuurlijk niets gezegd over de problemen die wij momenteel allemaal hebben. Ook niet op het gebied van de nieuwe media, daar wisten ze toen allemaal nog zo weinig van af... misschien ook maar goed ook, maar alle actuele gebeurtenissen van nu, die waren er toen nog niet...

Ze zijn zeker wel actueel als het gaat om het geloofsleven. Dat Christus nog altijd dezelfde is, en nooit een ander zal zijn...
Afbeelding

We loved Him, because He first loved us!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 18 apr 2005 21:52

Uit 'd Eeuwigh-duurende RUSTE der HEYLIGEN van Richard Baxter
(uitg. 1682)

"Door Adams verbondt-breekenden val hebben wy niet alleen ons eygendom aen Godt, en sijne dadelijcke genietinge verlooren, maer oock alle geestelijcke kennisse van hem, en d' oprechte geschiktheydt tot een soodanige gelucksaligheydt. De mensch heeft nu een gemoedt al te wel overeen komende met sijnen standt: een geringen standt, en een geringen geest. En (gelijck sommige de woorden Christi Luc. 18:8 uytleggen) als de Soone Godts komt, met herstellende genade, met openbaringen en aenbiedingen van een geestelijcke en eeuwige gelucksaligheydt, soo en vindt hij geen geloof in den mensch, om sulcks te gelooven. Maer gelijck een arm man niet en wou gelooven dat'er iemandt sou zijn, die duysend guldens rijck ware, alsoo hij nergens na soo veel en hadde, soo wil de mensch nu naeuwlijcks gelooven, dat'er sulck een gelucksaligheydt is, als hij eertijdts hadde, en Christus nu verworven heeft."

Mariekje88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Mariekje88 » 18 apr 2005 22:35

heb je toevallig niet dat stukje nog in nederlands van nu ipv van in oud nederlands?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 18 apr 2005 23:33

Mariekje88 schreef:heb je toevallig niet dat stukje nog in nederlands van nu ipv van in oud nederlands?

Ik wil het voor jou wel hertalen hoor. :wink:

"Door Adams verbondbrekende val hebben wij niet alleen onszelf als eigendom van God en Zijn onmiddellijke genieting verloren, maar ook alle geestelijke kennis van Hem, en de oprechte geschiktheid tot een dergelijke gelukzaligheid. De mens heeft nu een gemoed wat geheel overeenkomt met zijn stand: nl. een geringe stand, en een geringe geest. En (zoals sommigen de woorden van Christus uit Luc. 18:8 uitleggen) als de Zoon van God komt, met herstellende genade, met openbaringen en aanbiedingen van een geestelijke en eeuwige gelukzaligheid, dan zal Hij geen geloof in de mens vinden, om dat te geloven. Maar zoals een arm man niet wilde geloven dat er iemand bestond, die een miljoen euro's rijk was, omdat hij bij lange na zelf zoveel niet had, zo wil de mens nu nauwelijks geloven, dat er zulk een gelukzaligheid is, die hij vroeger had, en die Christus nu weer verworven heeft."

Snap je het? :)

Mariekje88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Mariekje88 » 19 apr 2005 13:29

dank je Jas! zo snap ik het, zo is het een duidelijk stukje! ;) k vin t wel goede, duidelijke vergelijking :)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 apr 2005 19:42

Mariekje88 schreef:dank je Jas! zo snap ik het, zo is het een duidelijk stukje! ;) k vin t wel goede, duidelijke vergelijking :)

Ik vind het alleen in de oude taal veel sprekende. Maar dat is puur persoonlijk.

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 19 apr 2005 19:48

Eensaemheyd met God

Hemelsch Ooge! wilt gy dogen
Dat ick u com spreken aan?
Laat dan alle// Schepsels vallen
Uyt mjin hert/ en buyten staan.
O! Heylig eensaam! met Godt gemeensaam
Altijd eenig om-te-gaan/
Altijd eenig om-te-gaan.

...

Hier en comen geen onvromen
Hier en comt geen vrome bij.
Groot nog kleene: Maer allene
Ick/ en Heere Jesu gy.
O Salig eensaam! met Godt gemeensaem!
Daer ick vrolijck ben/ en vry.
Daer ick vrolijck ben/ en vry.

Prachtig, 'oudvaderlijk', gedicht. Ik vraag me alleen af of er niet meer oud nederlands in het bovenstaande stond. Heeft iemand hier mischien het complete gedicht?

Mariekje88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Mariekje88 » 19 apr 2005 20:25

jas schreef:
Mariekje88 schreef:dank je Jas! zo snap ik het, zo is het een duidelijk stukje! ;) k vin t wel goede, duidelijke vergelijking :)

Ik vind het alleen in de oude taal veel sprekende. Maar dat is puur persoonlijk.

ehm ja, gelukkig dat je t toch ff wilde vertalen ;) heheh k heb voor mn poeziewerkstuk een gedicht gebruikt dat volges mij wle beetje oudnederlands is:

De Apoteeker
De dranck van Christi bloed. Is kostlyck voor ’t gemoed

Gelyck het Huys der Aaartseny
voor ’s lichaam quaal en kranckheid sy,
Soo is, voor al die heyl begeeren,
Terwyl haar ’t leed der zielen queld,
Een winkel, rycklyck toegesteld,
Die word genoemd, het woord des heeren

mn leraar vond t geweldig dat ik dit had gekozen heheh.. vind het een heel mooi gedicht, maar boeken vol lezen er van.. echt k vin t knap or, maar ik begin dr niet aan..

om t toch nog een beetje ontopic te houden:
had k al verteld dat k rondom de enge poort van Spurgeon aan t lezen ben? menn wat een boek :)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 apr 2005 20:28

Het is een gedicht van J. van Lodenstein.

Eensaemheyd met God

Hemelsch Ooge! wilt gy dogen
Dat ick u com spreken aan?
Laat dan alle // Schepsels vallen
Uyt mijn hert / en buyten staan.
! Heylig eensaam! met Godt gemeensaam
Altijd eenig om-te-gaan /
Altijd eenig om-te-gaan.

Al mijn tragten // Mijn verwagten /
Is na U / Mijn Godt alleen:
Want de klare / Segen-a'ren
Scheyden sig uyt u van een.
O! Heylig eensaem! Met Godt gemeensaem!
Was ick maer met U gemeen!
Was ick maer met U gemeen!

Woestijne! // Daer verdwijne'
Moet wat in de wereld blinckt.
Daer mijn ooren // niets en horen /
Daar mijn oog het al ont-sinckt.
O Salig eensaem! Met Godt gemeensaem!
Daer het al van Godtheyd blinckt!
Daer het al van Godtheyd blinckt!

's Werelds agten,, Ick veragten
Kan / in dese Heyl-woestijn.
Schatten, staten,, willig laten /
Al mijn lusten sonder pijn.
Daer ick leev' op Hemels Wijn!
Daer ick leev' op Hemels Wijn!

Ach! hoe nietig // Hoe verdrietig
Is des Werelds omme-ganck!
Die met woorden // ons vermoorden /
En versticken met haer stanck.
Duyre dat vry eeuwen lanck!
Duyre dat vry eeuwen lanck!

Al het Heerlijck,, Is verkeerlijck
En der Princen gunsten wind:
Niet dan duyster // Al den luyster
Die men in de Wereld vindt.
O Salig eensaem! Met Godt gemeensam!
Daer ick ben de Hemels vrind!
Daer ick ben des Hemels vrind!

Hier en comen geen onvromen
Hier en comt geen vrome by.
Groot nog kleene: Maer allene
Ick / en Heere Jesu, gy.
O Salig eensaam! Met Godt gemeensaem!
Daer ick vrolijck ben / en vry.
Daer ick vrolijck ben / en vry.

Met U leev' ick / Met U sweev' ick
Jesu door het goed' en quaed:
Met U sterf ick / Met U erf ick
Dat by u te wagten staet.
Daer mijn Jesus met my gaet.
Daer mijn Jesus met my gaet.

In het oordeel // Daer geen voordeel
Is / voor ymand groot of kleen /
Daer geen vrinden / Vrienden vinden
Is Het Jesus my alleen!
In dat oordeel in te treen!
In dat oordeel in te treen!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 apr 2005 20:29

Mariekje88 schreef:
jas schreef:

ehm ja, gelukkig dat je t toch ff wilde vertalen ;) heheh k heb voor mn poeziewerkstuk een gedicht gebruikt dat volges mij wle beetje oudnederlands is:

De Apoteeker
De dranck van Christi bloed. Is kostlyck voor ’t gemoed

Gelyck het Huys der Aaartseny
voor ’s lichaam quaal en kranckheid sy,
Soo is, voor al die heyl begeeren,
Terwyl haar ’t leed der zielen queld,
Een winkel, rycklyck toegesteld,
Die word genoemd, het woord des heeren

mn leraar vond t geweldig dat ik dit had gekozen heheh.. vind het een heel mooi gedicht, maar boeken vol lezen er van.. echt k vin t knap or, maar ik begin dr niet aan..

om t toch nog een beetje ontopic te houden:
had k al verteld dat k rondom de enge poort van Spurgeon aan t lezen ben? menn wat een boek :)

Vind je het een mooi boek, boeit het je?

Terug naar “Archief”