Moderator: Moderafo's
Optimatus schreef:Ik denk dat Marnix doelt op de vormen en niet op wezenlijke zaken als vergeving, of zie ik dat verkeerd?
joepie schreef:Het is natuurlijk gebonden aan hoe de mensen op een bepaalde manier zich kleden. Dus wat de vrouwen en de mannen kleding is op het moment dat men leefd.
Joepie schreef:Dat kun je maar niet zo overzetten naar deze tijd.
Optimatus schreef:Af en toe zie ik Paulus genoemd worden. Mij interesseert eigenlijk in deze wat Christus wil.
Marnix schreef:Zeg nou zelf, het is toch niet gepast dat een vrouw blootshoofds bidt?" is dat volgens mij zo cultuurgebonden als het maar kan.... Want als hij die vraag nu zou stellen zou er een heel ander antwoord komen. Blijkbaar was er in die tijd/cultuur een reden om je hoofd te bedekken of dat juist niet te doen. Blijkbaar was het in die tijd ongepast om als vrouw zonder hoofdbedekking te bidden.
Maja schreef:Een rethorische vraag stelt Paulus hier.
Maja de Bij schreef:Marnix schreef:Maja, de cultuur heeft wel degelijk invloed. Als in een bepaalde cultuur iets onbeleefd is doe je dat dus ook niet in de kerk bijvoorbeeld, ook al was het vroeger misschien helemaal niet zo gek.
Wil je meer voorbeelden van de invloed van cultuur in de kerk?
Waarom hebben we een orgel en zingen we niet bij snarenspel, citer en tamboerijn? Waarom bidden we niet met opgeheven handen? Waarom loven we Hem niet met reidans? Waarom uiten we niet veel emotie in onze traditionele kerken? Vroeger gebeurden er dingen in de gemeenten en synagogen die we nu heel onbehoorlijk zouden kunnen vinden. Mensen die zomaar beginnen te praten in de kerkdienst bijvoorbeeld.
Als jij vindt dat de cultuur geen invloed zou moeten hebben op ons gedrag en op wat de bijbel zegt, waarom zijn er dan zoveel cultuurbepaalde dingen aanwezig in de kerk? En waarom zou dat hier niet het geval zijn?
Waarom zijn we dan niet gewoon consequent en laten we ons wel of niet beinvloeden door cultuur.... Nu gaat het op een bepaalde manier en in het ene geval zeggen we: De tijden zijn heel anders... (om eigen vormen, regels en gebruiken van deze tijd te onderbouwen) en in het andere geval zeggen we: De cultuur maakt Gods regels niet anders (om vormen en regels die zo zijn als in de bijbel te onderbouwen)
Mijn punt is dat je wel zegt dat het cultuurgebonden is, maar dit niet hard maakt. Nico ter Linden noemt bijvoorbeeld ook het idee van zonde en vergeving typische kenmerken uit een voor hem vervlogen cultuur. Dat kun jij toch ook niet meemaken? Wanneer is iets wel of niet cultuurgebonden? Maakt de lezer dat uit? Of de kerkeraad ? Of de Heilige Geest?
Begrijp me goed, ik ben er zelf ook niet uit, maar jouw antwoord is me net iets te gemakkelijk.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten