'n Hoedje op

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 30 mar 2005 09:47

Ik denk dat Marnix doelt op de vormen en niet op wezenlijke zaken als vergeving, of zie ik dat verkeerd?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 30 mar 2005 10:14

Optimatus schreef:Ik denk dat Marnix doelt op de vormen en niet op wezenlijke zaken als vergeving, of zie ik dat verkeerd?

Dat lijkt me vrij duidelijk. Alleen vraag ik me af wie bepaalt wat vorm is en wat niet. Mijn vraag was, hoe hij deze twee van elkaar afbakent.
Kortom, wat is de Bijbel in de bijbel? :)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 30 mar 2005 10:19

Daar heb je op zich ook wel weer een punt en ik geef je gelijk.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 30 mar 2005 12:19

Toch blijf ik voor.
Hoedje op dus.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 30 mar 2005 12:41

Mariamagdalena schreef:Toch blijf ik voor.
Hoedje op dus.

Gewoon doen dan.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 30 mar 2005 12:53

PeterD schreef:
Hoedje op dus.

Gewoon doen dan.

Juist. Petje af, hoor!

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 30 mar 2005 14:13

Heb net weer een nieuw hoedje gekocht bij VenD, 15 euro, mooi hoedje, eenvoudig, onopvallend.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 30 mar 2005 14:32

Mariamagdalena schreef:Heb net weer een nieuw hoedje gekocht bij VenD, 15 euro, mooi hoedje, eenvoudig, onopvallend.

ah, dat was jij die ik zag lopen....

Afbeelding

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 30 mar 2005 14:40

<offtopic>Dat hondje komt me inderdaad bekend voor :mrgreen:</offtopic>

Maar een hoedje (mits het geen slagschip of fruitmand is) of baret vind ik altijd wel mooi staan bij een vrouw.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 30 mar 2005 15:43

joepie schreef:Het is natuurlijk gebonden aan hoe de mensen op een bepaalde manier zich kleden. Dus wat de vrouwen en de mannen kleding is op het moment dat men leefd.

Dat heeft er niets mee te maken. De redenen die Paulus noemt zijn 1) oneer (vs. 5) en 2) om der engelen wil (vs. 11).

Joepie schreef:Dat kun je maar niet zo overzetten naar deze tijd.

Waarom is het nu niet meer nodig ‘om der engelen wil’??

Optimatus schreef:Af en toe zie ik Paulus genoemd worden. Mij interesseert eigenlijk in deze wat Christus wil.

Als je in deze optiek alleen Christus’ woorden aanneemt als goddelijk dan houd je een dunne bijbel over. Goed vasthouden als het waait, is dan mijn advies ;-)

Marnix schreef:Zeg nou zelf, het is toch niet gepast dat een vrouw blootshoofds bidt?" is dat volgens mij zo cultuurgebonden als het maar kan.... Want als hij die vraag nu zou stellen zou er een heel ander antwoord komen. Blijkbaar was er in die tijd/cultuur een reden om je hoofd te bedekken of dat juist niet te doen. Blijkbaar was het in die tijd ongepast om als vrouw zonder hoofdbedekking te bidden.

En het argument van de engelen?

Maja schreef:Een rethorische vraag stelt Paulus hier.

Zo lees ik dat ook.

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 30 mar 2005 17:19

Hoedje op dus.
En wat zijn jouw voor-argumenten? Sorry heb niet de hele discussie meer gelezen :oops:
Afbeelding

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 30 mar 2005 17:34

Annemieke86 schreef:En wat zijn jouw voor-argumenten? Sorry heb niet de hele discussie meer gelezen :oops:

Ga dat eerst maar eens doen dan. :roll:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 mar 2005 00:38

Maja de Bij schreef:
Marnix schreef:Maja, de cultuur heeft wel degelijk invloed. Als in een bepaalde cultuur iets onbeleefd is doe je dat dus ook niet in de kerk bijvoorbeeld, ook al was het vroeger misschien helemaal niet zo gek.

Wil je meer voorbeelden van de invloed van cultuur in de kerk?

Waarom hebben we een orgel en zingen we niet bij snarenspel, citer en tamboerijn? Waarom bidden we niet met opgeheven handen? Waarom loven we Hem niet met reidans? Waarom uiten we niet veel emotie in onze traditionele kerken? Vroeger gebeurden er dingen in de gemeenten en synagogen die we nu heel onbehoorlijk zouden kunnen vinden. Mensen die zomaar beginnen te praten in de kerkdienst bijvoorbeeld.

Als jij vindt dat de cultuur geen invloed zou moeten hebben op ons gedrag en op wat de bijbel zegt, waarom zijn er dan zoveel cultuurbepaalde dingen aanwezig in de kerk? En waarom zou dat hier niet het geval zijn?

Waarom zijn we dan niet gewoon consequent en laten we ons wel of niet beinvloeden door cultuur.... Nu gaat het op een bepaalde manier en in het ene geval zeggen we: De tijden zijn heel anders... (om eigen vormen, regels en gebruiken van deze tijd te onderbouwen) en in het andere geval zeggen we: De cultuur maakt Gods regels niet anders (om vormen en regels die zo zijn als in de bijbel te onderbouwen)

Mijn punt is dat je wel zegt dat het cultuurgebonden is, maar dit niet hard maakt. Nico ter Linden noemt bijvoorbeeld ook het idee van zonde en vergeving typische kenmerken uit een voor hem vervlogen cultuur. Dat kun jij toch ook niet meemaken? Wanneer is iets wel of niet cultuurgebonden? Maakt de lezer dat uit? Of de kerkeraad ? Of de Heilige Geest?
Begrijp me goed, ik ben er zelf ook niet uit, maar jouw antwoord is me net iets te gemakkelijk.

Ik kwam op dat punt naar aanleiding van vers 13 waarin Paulus zegt: Zeg zelf, is het dan betamelijk als een vrouw zonder hoofdbedekking bidt? Dat is 1. Verder heb ik ook aangehaald dat als het niet cultuurgebonen was, het wel vreemd is dat het pas in de Griekse cultuur voor het eerst als regel wordt genoemd. Vers 16 wijst ook al op een regel die voor de cultuur van belang was... maar niet een gebod is van God waarbij het dragen van een hoedje werd geboden en als je dat niet deed je God geboden zou overtreden. Want als dat zo zou zijn, hoe kan vers 16 dan opeens weer nuanceren en aangeven: Als het een probleempunt wordt moeten we ons er ook niet al te druk om maken. Verder heb ik wel meer over dit onderwerp gelezen en schijnt het heel aannemelijk te zijn dat in die tijd hoedjes een bepaalde functie hadden en het blootshoofds weer te maken had met het feit dat hoeren in die tijd werden kaalgeschoren... en er onder de bekeerde gelovigen ook best wel wat van dat soort mensen waren. In Korinthe was daar een goede markt voor.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 31 mar 2005 15:53

PeterD schreef:
Mariamagdalena schreef:Heb net weer een nieuw hoedje gekocht bij VenD, 15 euro, mooi hoedje, eenvoudig, onopvallend.

ah, dat was jij die ik zag lopen....

Afbeelding

Jou zag ik ook lopen:

Afbeelding

PeterD

Berichtdoor PeterD » 31 mar 2005 18:55

Mariamagdalena schreef:Jou zag ik ook lopen:

Afbeelding
:mrgreen: :mrgreen:

Terug naar “Archief”