Katholieken en de Kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 24 mar 2005 01:38

Aragorn schreef:Eh, volgens mij was het andersom: eerst vasten, en daarna carnaval. Zoals de Islamieten suikerfeest hebben zegmaar.. Overigens is dat 'helemaal de beest uithangen' ook niet helemaal de bedoeling van de Kerk geloof ik. :wink:

Het spijt me echt voor je. Carnaval is het feest wat voorafgaat aan de vastentijd. De vastentijd vindt nl. plaats in de 40-dagen tijd voor Pasen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 24 mar 2005 02:23

Jas heeft gelijk. Eerst carnaval, dan veertig dagen vasten (zondagen niet meegerekend).
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 mar 2005 12:58

Oke, wist het niet precies meer.. :) Hoe heet het dan dat men na het vasten weer mag eten? Is dat Allerheiligen?

Overigens heb je wel carnaval en carnaval. Volgens de Limburgers is het Brabantse carnaval te plat (alleen maar zuipen en feesten), terwijl zij een meer 'hoogwaardig' carnaval hebben met mooie optochten etc. Tenminste, dat is wat ik meegekregen heb van mijn studiegenoten uit de zuidelijke contreien. :wink:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 mar 2005 13:39

De vastentijd loopt vanaf Aswoensdag tot Pasen. Behoudens op zondag wordt er gevast.

Allerheiligen is op 1 november, gevolgd door Allerzielen op 2 november.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 mar 2005 15:21

Optimatus schreef:De vastentijd loopt vanaf Aswoensdag tot Pasen. Behoudens op zondag wordt er gevast.

En AllerHande op 3 november? :mrgreen:

Riska

Berichtdoor Riska » 26 mar 2005 15:31

jas schreef:
Optimatus schreef:De vastentijd loopt vanaf Aswoensdag tot Pasen. Behoudens op zondag wordt er gevast.

Met permissie gezegd, vind je deze reactie niet wat respectloos naar onze RK broeders en zusters?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 mar 2005 15:40

Riska schreef:
jas schreef:

Met permissie gezegd, vind je deze reactie niet wat respectloos naar onze RK broeders en zusters?

Nee, de meeste Rk-ers kunnen wel tegen een grapje.
Die ik ken tenminste wel. Bovendien is dit geen RK forum.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 mar 2005 15:42

jas schreef:
Riska schreef:
jas schreef:

Hetwelk niet inhoudt dat je dan maar respectloos op wie dan ook gaat lopen inhakken. Ik heb thuislezende Rotterdammers van veertig jaar en ouder ook niet moedwillig belachelijk gemaakt.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 mar 2005 16:52

Optimatus schreef:
jas schreef:
Riska schreef:
jas schreef:

Hetwelk niet inhoudt dat je dan maar respectloos op wie dan ook gaat lopen inhakken. Ik heb thuislezende Rotterdammers van veertig jaar en ouder ook niet moedwillig belachelijk gemaakt.

Draven jullie niet een beetje door? Dit heeft totaal niets, maar dan ook niets met respectloosheid te maken.
En als je thuislezende Rotterdammers van 40+ belachelijk wilt maken, ga je gang, doe je best, succes, ik ben er klaar voor.
Mutsen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 mar 2005 22:56

Overigens, als jullie dan toch zo serieus willen zijn kan ik het ook; het allerheiligen en allerzielen is niets anders dan een exponent van de dwaalleer van de Rooms Katholieke kerk. Waarom zou ik daarvoor respect moeten hebben?

Riska

Berichtdoor Riska » 27 mar 2005 16:37

Wat Allerzielen betreft wil ik wel iets zeggen. Van Allerheiligen weet ik niks, wat ik ervan vermoed is misschien niet zoals het bedoeld is, dus daarover zwijg ik maar.

Allerzielen is het gedenken van hen die ons zijn voorgegaan in een liturgische setting. Vindt plaats op 1 november, een datum die ik niet kan thuisbrengen.

Inmiddels is dit ritueel overgenomen door een groot deel van de protestantse kerken, alleen op de laatste zondag van het kerkelijk jaar.
In die dienst worden de namen genoemd van gemeenteleden, die in het afgelopen jaar zijn overleden. Er wordt een kaars ontstoken aan de Paaskaars, symbool van het Licht van Pasen. Dan wordt - althans in onze gemeente - gelegenheid gegeven aan ieder, die in het afgelopen jaar iemand aan de dood verloren heeft, die naam te noemen en ook een kaars/lichtje te ontsteken aan de Paaskaars.
Daarmee wordt aangegeven dat het verdriet er mag zijn en dat de 'mensen van voorbij' niet vergeten zijn...

Het is voor de achterblijvenden - en voor de gehele gemeente - een kostbaar ritueel en een troostvolle dienst.

Riska

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 27 mar 2005 19:13

Met Allerheiligen besteed men aandacht aan het katholieke fenomeen "Heiligen". De Rooms-Katholieke kerk hecht nogal grote waarde aan alle mogelijke grote en kleine heiligen die alle mogelijke eigenschappen en patronages worden toebedacht: St. Antonius is voor als je iets kwijt bent, Ste. Barbara is tegen kiespijn en ga zo maar door. Zelfs varkenshoeders en banketbakkers hebben een eigen patroonheilige. Aan het hoofd van deze eindeloze reeks halfgoden staat Maria, de moeder Gods.

Een Bijbelse onderbouwing van deze Roomse volksdevotie is er wel, maar deze is flinterdun en erg vergezocht.

Ik kan daar persoonlijk niet achterstaan.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 27 mar 2005 21:49

Optimatus schreef:Met Allerheiligen besteed men aandacht aan het katholieke fenomeen "Heiligen". De Rooms-Katholieke kerk hecht nogal grote waarde aan alle mogelijke grote en kleine heiligen die alle mogelijke eigenschappen en patronages worden toebedacht: St. Antonius is voor als je iets kwijt bent, Ste. Barbara is tegen kiespijn en ga zo maar door. Zelfs varkenshoeders en banketbakkers hebben een eigen patroonheilige. Aan het hoofd van deze eindeloze reeks halfgoden staat Maria, de moeder Gods.

Een Bijbelse onderbouwing van deze Roomse volksdevotie is er wel, maar deze is flinterdun en erg vergezocht.

Ik kan daar persoonlijk niet achterstaan.

Dan herhaal ik nog maar eens mijn vraag; waarom moet ik voor deze afgoderij respect opbrengen?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 27 mar 2005 21:57

Misschien omdat het niet hun intentie is God te verlaten en omdat de doorsnee RK-gelovige met oprecht hart bid tot te heilige of die hem wil helpen bidden?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 27 mar 2005 23:30

Optimatus schreef:Misschien omdat het niet hun intentie is God te verlaten en omdat de doorsnee RK-gelovige met oprecht hart bid tot te heilige of die hem wil helpen bidden?

Dat geloof ik best. Maar ik denk dat Hindoes ook oprecht zijn in hun geloof. Toch heb ik daar verder geen boodschap aan. Voor de goede orde, ik heb het over de leer, niet over de mensen.

Terug naar “Archief”