Berichtdoor Riska » 27 mar 2005 16:37
Wat Allerzielen betreft wil ik wel iets zeggen. Van Allerheiligen weet ik niks, wat ik ervan vermoed is misschien niet zoals het bedoeld is, dus daarover zwijg ik maar.
Allerzielen is het gedenken van hen die ons zijn voorgegaan in een liturgische setting. Vindt plaats op 1 november, een datum die ik niet kan thuisbrengen.
Inmiddels is dit ritueel overgenomen door een groot deel van de protestantse kerken, alleen op de laatste zondag van het kerkelijk jaar.
In die dienst worden de namen genoemd van gemeenteleden, die in het afgelopen jaar zijn overleden. Er wordt een kaars ontstoken aan de Paaskaars, symbool van het Licht van Pasen. Dan wordt - althans in onze gemeente - gelegenheid gegeven aan ieder, die in het afgelopen jaar iemand aan de dood verloren heeft, die naam te noemen en ook een kaars/lichtje te ontsteken aan de Paaskaars.
Daarmee wordt aangegeven dat het verdriet er mag zijn en dat de 'mensen van voorbij' niet vergeten zijn...
Het is voor de achterblijvenden - en voor de gehele gemeente - een kostbaar ritueel en een troostvolle dienst.
Riska