Ziel...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 17 mar 2005 18:37

4ever2all schreef:Zolang die mens nog niet praat (en nog niet denkt?) waarom zou het dan niet zielloos kunnen zijn. De ziel speelt op dat moment nog geen rol volgens mij.

Waar ligt de erfzonde dan in opgeslagen bij een ongeborene?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 mar 2005 18:46

Ik weet het niet, maar God rekend een kind dat ook toe..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

jacobine16
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor jacobine16 » 17 mar 2005 18:47

Raido schreef:Een ziel ontstaat niet, een ziel is, van eeuwigheid, zo snel een mens leeft heeft het een ziel, en dat begint bij de bevruchting. Zonder ziel geen leven, als er ooit een levende mensenlijke kloon wordt geboren, heeft deze een ziel.

Ben ik het helemaal mee eens!

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 17 mar 2005 21:11

Om terug te komen op de ziel, je kan wel van alles gaan beweren, maar er is A. nooit onomstotelijk vastegesteld dat de ziel van de mens bij de geboorte ontstaat, B. dat de ziel van de mens bij de conceptie bestaat C. dat de ziel uberhaupt bestaat. Wij als Christenen geloven dat de mens een ziel heeft. Maakt het dan nog wat uit wanneer die ontstaat? Dat abortus afkeurenswaardig is hoeft helemaal niet teruggeleidt te worden op 'Gij zult niet doodslaan'. Ik zou het eerder terugleiden op zoiets als 'kinderen zijn een zegen'.

Maar om nog even terug te komen op puntje C. dat ik noemde. Stel de ziel als begrip, bestaat helemaal niet. Ik ga er vanuit dat met de ziel een 'onstoffelijk iets' bedoeld wordt, waar het geloof en het gevoel huizen. Stel nu eens dat zoiets niet bestaat, en dat de mens een zuiver product is van rondschietende electronen. Doet dat dan iets af aan je geloof? God kan de mens dan nog steeds geschapen hebben, Jezus kan nog steeds voor de mens gestorven zijn, een erfzonde kan er nog steeds zijn, etc. Afwezigheid van een onstoffelijke ziel doet daar niets aan toe of aan af.
Ongetwijfeld denk je nu; 'dan kan de mens na zijn dood niet in de hemel komen, immers, daar gaat de ziel heen' (aangenomen dat hij/zij uitverkoren is althans). Maar waarom zou God niet een bepaalde bewustzijnstoestand kunnen hebben geschapen, waardoor de mens weldegelijk in de hemel kan zijn. Immers, er staat ergens geschreven dat de mens een nieuw lichaam krijgt. Dan kan hij/zij daarbij dus ook eenzelfde vorm van electronen stroom krijgen die die mens uitmaken. Immers geen twee mensen zijn hetzelfde, dus geen twee stel hersenen werken precies hetzelfde.

Dit zijn zomaar een paar gedachten, begrijp me niet verkeerd, ik vind de term ziel op zich niet verkeerd, maar ik vraag mij sterk af of je het moet zien als een onstoffelijk iets. Ik denk dat je de term ziel in de tijd moet zien. Dit doet niets af aan de kern van het geloof, denk ik.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

4ever2all
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 4ever2all » 17 mar 2005 22:23

[quote="Floefloe"]Maar waarom zou God niet een bepaalde bewustzijnstoestand kunnen hebben geschapen, waardoor de mens weldegelijk in de hemel kan zijn. Immers, er staat ergens geschreven dat de mens een nieuw lichaam krijgt. [/quote]

Volgens mij is die bepaalde bewustzijnstoestand de ziel.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 18 mar 2005 00:44

PeterD schreef:Raido, volgens mij zijn we het allemaal eens dat een foetus een mens is. De meeste zullen het dan ook eens zijn dat je dan niet mag aborteren.
Dus ongeacht of het een ziel heeft of niet.

Persoonlijk denk ik dat een foetus een ziel heeft alhoewel het een gevoelskwestie is en ik het niet kan onderbouwen.

Ik heb al een paar x ps. 71:6 genoemd. Daaruit blijkt duidelijk dat een foetus wel een ziel heeft.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

PeterD

Berichtdoor PeterD » 18 mar 2005 08:43

Ik heb inderdaad al een gezien dat je die psalm noemde jas, maar ik had hem nog niet opgezocht.
Een heel mooi bewijs!
Psalm 71 vers 6 schreef:Op U heb ik gesteund van den buik aan; van mijner moeders ingewand aan zijt Gij mijn Uithelper; mijn lof is geduriglijk van U.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 18 mar 2005 10:12

Floefloe schreef:Om terug te komen op de ziel, je kan wel van alles gaan beweren, maar er is A. nooit onomstotelijk vastegesteld dat de ziel van de mens bij de geboorte ontstaat, B. dat de ziel van de mens bij de conceptie bestaat C. dat de ziel uberhaupt bestaat. Wij als Christenen geloven dat de mens een ziel heeft. Maakt het dan nog wat uit wanneer die ontstaat? Dat abortus afkeurenswaardig is hoeft helemaal niet teruggeleidt te worden op 'Gij zult niet doodslaan'. Ik zou het eerder terugleiden op zoiets als 'kinderen zijn een zegen'.

Maar om nog even terug te komen op puntje C. dat ik noemde. Stel de ziel als begrip, bestaat helemaal niet. Ik ga er vanuit dat met de ziel een 'onstoffelijk iets' bedoeld wordt, waar het geloof en het gevoel huizen. Stel nu eens dat zoiets niet bestaat, en dat de mens een zuiver product is van rondschietende electronen. Doet dat dan iets af aan je geloof? God kan de mens dan nog steeds geschapen hebben, Jezus kan nog steeds voor de mens gestorven zijn, een erfzonde kan er nog steeds zijn, etc. Afwezigheid van een onstoffelijke ziel doet daar niets aan toe of aan af.
Ongetwijfeld denk je nu; 'dan kan de mens na zijn dood niet in de hemel komen, immers, daar gaat de ziel heen' (aangenomen dat hij/zij uitverkoren is althans). Maar waarom zou God niet een bepaalde bewustzijnstoestand kunnen hebben geschapen, waardoor de mens weldegelijk in de hemel kan zijn. Immers, er staat ergens geschreven dat de mens een nieuw lichaam krijgt. Dan kan hij/zij daarbij dus ook eenzelfde vorm van electronen stroom krijgen die die mens uitmaken. Immers geen twee mensen zijn hetzelfde, dus geen twee stel hersenen werken precies hetzelfde.

Dit zijn zomaar een paar gedachten, begrijp me niet verkeerd, ik vind de term ziel op zich niet verkeerd, maar ik vraag mij sterk af of je het moet zien als een onstoffelijk iets. Ik denk dat je de term ziel in de tijd moet zien. Dit doet niets af aan de kern van het geloof, denk ik.

Sorry, ik dacht dat ik op een Christelijk forum zat waar in elk geval aangenomen werd dat de Bijbel waarheid is. Ik heb me kennelijk weer vergist. In elk geval, jammer voor jou dan, God zegt in Zijn Woord dat de ziel wel bestaat. En daar blijf ik bij.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 mar 2005 10:25

Ik ook :) maar vind filosofische gedachten over iets waar je zelf niks van merkt beetje dubieus..

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 18 mar 2005 12:38

Raido schreef:Ik ook :) maar vind filosofische gedachten over iets waar je zelf niks van merkt beetje dubieus..

Ik filosofeer niet over de ziel. Ik neem aan wat de Bijbel er over zegt.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 mar 2005 13:10

Was reactie op de wegemodde reactie van Maja

4ever2all
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 4ever2all » 18 mar 2005 13:42

Ik kan er niet uit komen. Weet het gewoon niet meer.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 18 mar 2005 16:38

Tis een mooi bewijs, psalm 71:6. Maar ik moet ook zeker zeggen dat een mensje zonder ziel geen mens is. Dan zou je moeten gaan uitzoeken wanneer de ziel er is en zou je ook per direct abortus kunnen toestaan.
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 18 mar 2005 21:05

Raido schreef:Was reactie op de wegemodde reactie van Maja

Ja dat is bij jou vaak niet te zien omdat je vaak namen bij quotes niet vermeldt.
Laatst gewijzigd door jas op 19 mar 2005 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 19 mar 2005 13:59

Volgens mij is die bepaalde bewustzijnstoestand de ziel.

Mmm, ik zie meer ziel als een naam daarvoor. 'Ziel' is denk ik een niet te begrijpen begrip. Je kan het letterlijk als iets onstoffelijks opvatten, alhoewel je dan het 'mind-body probleem' hebt, of je kan het wat stoffelijker opvatten. Anyway, na 2000 jaar is men er nog steeds niet achter wat een ziel precies is, dus wij zullen er ook wel niet achter kunnen komen. De vraag is of je wel precies wil en moet weten wat een ziel is.

Overigens vond ik mijn gedachtengang bij nader inzien best brak.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Terug naar “Archief”