waarom niet naar een disco

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 mar 2005 13:32

Ik liet alleen zien hoe de satan ook werkt... en hier op refoweb draagt dat wel vrucht... en op nog veel meer plaatsen. Je moet in ieder geval nooit mensen om dingen veroordelen die jij niet voor God kan verantwoorden maar iemand anders wel... dan maak je van je eigen wil en ervaring wet.

Natuurlijk mag je een mening hebben... Maar zou het ook mogelijk kunnen zijn dat je iemand veroordeelt om iets wat jij niet goed vindt maar voor de ander niet slecht hoeft te zijn? (ik denk weer even aan wat Paulus zegt over het eten van offervlees... )
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 09 mar 2005 13:36

jas schreef:
hijwel schreef:Maar wat zou jezus hebben gedaan, in deze situatie? Ik weet het niet hoor. Jezus ging ook naar de feesten van tollenaars, waar volop wijn gedronken werdt.

Waar staat dat?

19 De Zoon des mensen is gekomen, etende en drinkende, en zij zeggen: Ziet daar, een Mens, Die een vraat en wijnzuiper is, een Vriend van tollenaren en zondaren. Doch de Wijsheid is gerechtvaardigd geworden van Haar kinderen.

mensen in Jezus omgeving zagen hem als een wijnzuiper, een vriend van tollenaren en zondaren.. Erg, zouden wij hem niet anders hebben gezien?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 mar 2005 17:09

Marnix schreef:Ik liet alleen zien hoe de satan ook werkt... en hier op refoweb draagt dat wel vrucht... en op nog veel meer plaatsen. Je moet in ieder geval nooit mensen om dingen veroordelen die jij niet voor God kan verantwoorden maar iemand anders wel... dan maak je van je eigen wil en ervaring wet.

Natuurlijk mag je een mening hebben... Maar zou het ook mogelijk kunnen zijn dat je iemand veroordeelt om iets wat jij niet goed vindt maar voor de ander niet slecht hoeft te zijn? (ik denk weer even aan wat Paulus zegt over het eten van offervlees... )

Je moet veroordelen wat Gods Woord veroordeelt, dat is de enige toetssteen. En jij komt altijd met het eten van offervlees, je gebruikt of liever gezegd misbruikt dat voorbeeld tot het legitimeren van de zonde.
Disco heeft een zodanig profaan karakter dat het als Christen niet te verantwoorden is er heen te gaan. En daar doet dat offervlees niets aan af.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

joepie

Berichtdoor joepie » 09 mar 2005 17:56

Dus, marnix je denkt nog steeds dat je ergens eerst geweest moet zijn voor je er een oordeel over kunt hebben? Denk je dat ik wereldvreemd ben? Denk je nu echt dat ik niet al bepaalde ervaringen heb met b.v. de disco? Over generaliseren te spreken: De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet. Ken je vast wel.

Ik kan ook heel goed door ander dingen erachter komen waar ik wel en niet behoor te komen. Daarvoor hoef ik er niet perse geweest te zijn.

En het voorbeeld van Jezus die verweten werd dat hij wijndrinker was en verkeerde met hoeren en tollenaars, was dus blijkbaar een verkeerde veronderstelling van de omstanders. Want Hij was geen wijndrinker, en had ook geen omgang met hoeren en tollenaars. Hij ging ze niet uit de weg, omdat het evangelie ook voor hen is. Maar keurde beslist niet goed wat ze deden. Dus zoals Jas al zei: Hij vereenzelfde zich niet met hen.
Dat doe je dus wel als je naar de disco gaat.
Ik denk nog steeds dat er plaatsen zijn waar je als Christen niet thuis hoort, alleen al om de sfeer die daar hangt, of om de muziek die daar gedraaid wordt. En daar is voor mij nog steeds de disco een voorbeeld van. Heb bijna naast een discotheek gewoond en had elk weekend de overlast ervan langs mijn huis.

Dus als je zoals Jezus met de hoeren en tollenaars omging naar de disco wil gaan, dan ga je daar dus heen om te evangeliseren. En van Gods werk te vertellen.

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 09 mar 2005 18:31

suus_ schreef:ze kijken daar inderdaad niet raar van op, maar hoe kun je nou iets goed uitleggen zonder hun (gedrag) te veroordelen.
ik heb nog 1 klasgenootje die daaar ook weinig voor voelt. maar hij komt niet graag voor zijn mening uit
Gewoon proberen om met die klasgenoot te praten! Misschien praat hij wel als hij merkt dat jij er zo ongeveer het zelfde over denkt als hij. Dan kunnen jullie ook misschien samen naar een oplossing zoeken!
Afbeelding

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 09 mar 2005 19:06

joepie schreef:En het voorbeeld van Jezus die verweten werd dat hij wijndrinker was en verkeerde met hoeren en tollenaars, was dus blijkbaar een verkeerde veronderstelling van de omstanders. Want Hij was geen wijndrinker, en had ook geen omgang met hoeren en tollenaars. Hij ging ze niet uit de weg, omdat het evangelie ook voor hen is. Maar keurde beslist niet goed wat ze deden. Dus zoals Jas al zei: Hij vereenzelfde zich niet met hen.
Dat doe je dus wel als je naar de disco gaat.
Ik denk nog steeds dat er plaatsen zijn waar je als Christen niet thuis hoort, alleen al om de sfeer die daar hangt, of om de muziek die daar gedraaid wordt. En daar is voor mij nog steeds de disco een voorbeeld van. Heb bijna naast een discotheek gewoond en had elk weekend de overlast ervan langs mijn huis.

Dus als je zoals Jezus met de hoeren en tollenaars omging naar de disco wil gaan, dan ga je daar dus heen om te evangeliseren. En van Gods werk te vertellen.

waarschijnlijk hield jezus best van een wijntje.. Hij veranderde zelfs water in wijn.. En ook ging hij naar binnen bij tolenaren hoeren.. Hij zei zelfs: ik wil naar je huis levi! hij vroeg niet ga je mee, maar hij wou met hem naar binnen om eens in zijn leven te kijken.. Hij was niet vies van de zonde, hij kwam juist om de zonde te vergeven en op zich te nemen. Jezus is ook niet vies van mijn vuile hart, Hij (heilig) wil er graag binnen wonen, hoeveel zonde er ook nog zitten.. Hij wil wonen en verkeren in mijn zondehol. Zo wil Jezus ook wonen in het zondehol van de discotheek. Het argument wat jij gebruikt, dat de omstanders het fout hebben lijkt mij niet juist. jezus dronk wijn en ging met hoeren en tollenaren om. Hij had ze lief, wie en hoe zondig ze ook waren.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 mar 2005 20:56

hijwel schreef:
jas schreef:
hijwel schreef:Maar wat zou jezus hebben gedaan, in deze situatie? Ik weet het niet hoor. Jezus ging ook naar de feesten van tollenaars, waar volop wijn gedronken werdt.

Waar staat dat?

19 De Zoon des mensen is gekomen, etende en drinkende, en zij zeggen: Ziet daar, een Mens, Die een vraat en wijnzuiper is, een Vriend van tollenaren en zondaren.

Aha, maar die bewering komt van de kwaadsprekende tongen, van de lasteraars. En de weerlegging van het feit geef Hijzelf al door het vervolg van deze tekst:
hijwel schreef: Doch de Wijsheid is gerechtvaardigd geworden van Haar kinderen.

hijwel schreef:mensen in Jezus omgeving zagen hem als een wijnzuiper, een vriend van tollenaren en zondaren.. Erg, zouden wij hem niet anders hebben gezien?

Dat is een vraag die je opwerpt, hetgeen je van mij mag doen. Maar je plaatste het als voldongen feit, en van dergelijke schriftverdraaiingen gaan al mijn haren overeind staan.
Ergo: je bewering wordt niet gestaafd door de Bijbel en kan niet dienen om discobezoek te rechtvaardigen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 mar 2005 21:44

caprice schreef:
Optimatus schreef:
caprice schreef:
Raido schreef:
jas schreef:
Raido schreef:
Discobezoek past niet binnen mijn christelijke levensstijl. Dit soort vermaak is in strijd met wat God in de Bijbel van me verlangt
Je uitleven in een disco niet... maar de disco an sich niet.

Je hoort er absoluut niet thuis als Christen. Beetje slappe redenering van je.
Dat jij je als een rund hebt lopen vermaken in disco's of cafe's is geen maatstaaf voor iemand die daar gewoon normaal zou kunnen omgaan.

Dit zijn plaatsen waar Gods volk niet komt. Hoe je het ook wendt of keert.

En waarom dat niet, Caprice?

Omdat dit het domein van de satan is.

Waar baseer je dat op?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 mar 2005 22:13

Jas, hoe kwamen die mensen aan die beweringen? Het mogen dan volgens jou leugenaars en kwaadsprekers zijn... maar ze zullen het toch wel ergens op baseren....

Verder veroordeelt de bijbel volgens mij net zo min het bezoeken van een discotheek (als het verantwoordbaar is en nogmaals, dat verschilt per disco) als het eten van offervlees. Jou bijbelteksten bewijzen niet dat naar de disco gaan niet mag... dat is net als wanneer ik het niet mogen eten van offervlees ga veroordeel op basis van teksten over afgoderij bijvoorbeeld.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 mar 2005 23:06

Marnix schreef:Jas, hoe kwamen die mensen aan die beweringen? Het mogen dan volgens jou leugenaars en kwaadsprekers zijn... maar ze zullen het toch wel ergens op baseren....

Verder veroordeelt de bijbel volgens mij net zo min het bezoeken van een discotheek (als het verantwoordbaar is en nogmaals, dat verschilt per disco) als het eten van offervlees. Jou bijbelteksten bewijzen niet dat naar de disco gaan niet mag... dat is net als wanneer ik het niet mogen eten van offervlees ga veroordeel op basis van teksten over afgoderij bijvoorbeeld.

Zelfs toen ik helemaal van God los was en in een discotheek kwam, wist ik zeker; als er een satan is, is dit een stukje van zijn rijk.
Ik begrijp niet hoe je dat kunt ontkennen en je toch christen noemen. Je verkwanselt Gods Heiligheid als je zo krom zit te redeneren.
En wat dat offervlees betreft, is dat de enige tekst uit de Bijbel die je kent ofzo? Je past die overal op toe namelijk.
Maar Paulus zegt in 1 Kor. 5:11-13;
"Maar nu heb ik u geschreven, dat gij u niet zult vermengen, namelijk indien iemand, een broeder genaamd zijnde, een hoereerder is, of een gierigaard, of een afgodendienaar, of een lasteraar, of een dronkaard, of een rover; dat gij met zodanig een ook niet zult eten.Want wat heb ik ook die buiten zijn te oordelen? Oordeelt gijlieden niet die binnen zijn?
Maar die buiten zijn oordeelt God. En doet gij dezen boze uit ulieden weg.
Dat is toch geheel andere taal dan ik van jou hoor. Ik sluit me liever maar bij Paulus aan, uit liefde voor God en Zijn Woord.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 mar 2005 23:30

Het verschilt per discotheek, dat gaf ik al aan. Er zijn disco's waar ik me als christen zeker niet zou vertonen...

De tekst die je aanhaalt zou inhouden dat ik ook niet samen met die mensen in een winkel, in de bus, in de bioscoop, op een beurs, op je werk (oei dan eet je ook nog es samen) zou mogen zitten/lopen/zijn.

Maar ik ken wel meer uit de bijbel en deze tekst is me niet onbekend. Zoals je ongetwijfeld weet gaat dit gedeelte van de brief aan de gemeente van Korinthe over de problemen die daar in de gemeente waren (onder andere rond het avondmaal)

Vandaar "met dezen zul je niet eten" en "doe hen uit je midden weg"

Je vergeet even vet te drukken waar het hier om gaat. Iemand, een broeder genaamd zijnde.

Paulus verbiedt hier dat die mensen in de gemeente rustig kunnen blijven zonder dat er wat aan wordt gedaan, dat ze zomaar aan het avondmaal kunnen deelnemen etc. Maar dat weet je wel want je kent hoofdstuk 1 t/m 4 van deze brief ook wel. Paulus verbiedt hier niet ieder niet op evangeliserende manier in de buurt van niet-gelovigen zijn.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 09 mar 2005 23:49

jas ik ben me van geen kwaat bewust.. (schriftverdraaing? :? )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 mar 2005 23:50

Marnix schreef:Je vergeet even vet te drukken waar het hier om gaat. Iemand, een broeder genaamd zijnde.

Ja, en met degene die buiten zijn had Paulus al helemaal niets te schaften. Die liet hij aan God over. Als jij dat ziet als een advies om je met de goddelozen te mengen, tja, dan verschillen we heel erg grondig van mening over het inhoud geven aan het Christen zijn.
En dat het gaat over de problemen in die gemeente, ach ja, het gaat in heel de Bijbel nooit over jou of over mij maar altijd over een ander.
Pas je dat ook toe m.b.t. de beloofde zaligheid en de door Jezus verworven gerechtigheid en weldaden?
Of zijn die dan ineens wel voor jou?
En zo ja, waar baseer je dat dan op?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 mar 2005 00:02

jas schreef:
Marnix schreef:Je vergeet even vet te drukken waar het hier om gaat. Iemand, een broeder genaamd zijnde.

Ja, en met degene die buiten zijn had Paulus al helemaal niets te schaften. Die liet hij aan God over. Als jij dat ziet als een advies om je met de goddelozen te mengen, tja, dan verschillen we heel erg grondig van mening over het inhoud geven aan het Christen zijn.
En dat het gaat over de problemen in die gemeente, ach ja, het gaat in heel de Bijbel nooit over jou of over mij maar altijd over een ander.
Pas je dat ook toe m.b.t. de beloofde zaligheid en de door Jezus verworven gerechtigheid en weldaden?
Of zijn die dan ineens wel voor jou?
En zo ja, waar baseer je dat dan op?

Wat ruk je dingen weer heerlijk uit het verband. Deze tekst gaat over problemen in de gemeente zoals ik al zei. Iemand die binnen is... wie buiten is, daar doet hij geen uitspraak over. Vermening met ongelovigen in het openbare leven wordt hier niet afgekeurd, het gaat om de gemeente hier. Dat weet je zelf net zo goed als ik, want als je naar school gaat of naar je werk vermeng je je net zo goed met ongelovigen dan wanneer je naar de kroeg of naar de disco gaat. Die vorm van vermeinging verbiedt de bijbel niet. Ik zeg niet dat dit gedeelte niet op mij van toepassing is maar dat het niet op deze situatie van toepassing is.

Het is dus helemaal niet zo dat ik de bijbel alleen maar toepas als het me uitkomt, maar toch bedankt voor je liefdevolle oordeel. Wel een beetje een toppunt, je haalt een tekst uit het verband, als ik je daarop wijs verwijt je mij dat ik de bijbel selectief gebruik.

Toch een korte reactie. De belofte is voor mij omdat God Jezus stuurde en Hij stierf voor mijn zonden. Ik hou van Hem en wil doen wat Hij van me vraagt. Niet wat jij van me vraagt. (maar in jou optiek is dat precies hetzelfde)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 mar 2005 00:15

jas schreef:
Aragorn schreef:
caprice schreef:Omdat dit het domein van de satan is.

De satan zou weleens veel subtieler kunnen zijn dan jij denkt..

De satan kan idd ook heel subtiel te werk gaan. Maar in het geval hij dat niet doet, wil dat niet zeggen dat het dan minder erg is. Integendeel, openlijke zonden getuigen van grote onbeschaamdheid en zeggen eigenlijk; "wat heb ik met God te maken".
Satan werkt dus niet alleen maar subtiel.

Dat is waar. Ik doelde ook meer op zo'n simpele afbakening van het terrein van de satan. Hij is evengoed in de kerk, en niet alles in en iedereen in de discotheek is in de ban van satan. Die scheiding gaat dwars door alle structuren en culturen heen.

Terug naar “Archief”