Angst voor het onderwerp seks(ualiteit)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 08 mar 2005 11:07

Aragorn schreef:Ik vind het eerlijk gezegd niet echt offtopic.. de woordkeuze en de moeite die door sommige mensen genomen wordt om het zo decent mogelijk te omschrijven zeggen veel over hoe je tegen het onderwerp aankijkt. Dat kan in het geval van de ds. die er 5 minuten over doet met een soort 'angst' te maken hebben en in het geval van de mensen die het consequent over ****** hebben op Flex187iaans taboe op het emotionele aspect van seks.

Dus in feite twee uitersten:
- voor de ene is het fysieke een beetje een taboe,
- voor de andere juist het emotionele?

(Zijn we geheel binnen het onderwerp, trouwens! :wink: Ik ben het ook niet met trijntjejohanna eens.)

Voor mij zou dan gelden: het fysieke als een taboe.
Echt taboe lijkt me wat overdreven. Wel is het zo dat ik uit een gezin kom waarin het wel een beetje een taboe had.
Ik zie het zelf zo: als je echt van een vrouw houdt, ga je haar niet slechts als een lekker object bekijken, maar voel je vooral behoefte om haar in haar waarde te laten. Dan staat die lust niet voorop. Dan krijgt het juist een plaats binnen het geheel. Of in mijn beschouwing invloeden zitten van het ouderlijk huis vind ik moeilijk te beoordelen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 mar 2005 11:53

Boekenlezer schreef:Voor mij zou dan gelden: het fysieke als een taboe.
Echt taboe lijkt me wat overdreven. Wel is het zo dat ik uit een gezin kom waarin het wel een beetje een taboe had.
Ik zie het zelf zo: als je echt van een vrouw houdt, ga je haar niet slechts als een lekker object bekijken, maar voel je vooral behoefte om haar in haar waarde te laten. Dan staat die lust niet voorop. Dan krijgt het juist een plaats binnen het geheel. Of in mijn beschouwing invloeden zitten van het ouderlijk huis vind ik moeilijk te beoordelen.

Nah, taboe zou ik ook niet willen zeggen nee. Je kunt denk ik wel stellen dat vanuit jouw gezichtspunt seks meer iets heiligs/platoons is, waarbij je de kans loopt dat het fysieke aspect ondergewaardeerd wordt. (Zoals je aan de andere kant weer andersom hebt)

Mister_L schreef:sjonge jonge wat een zinloze discussie

Ik vind hem wel leuk eigenlijk. :)

Flex187
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Flex187 » 08 mar 2005 12:40

Boekenlezer schreef:
Aragorn schreef:Ik vind het eerlijk gezegd niet echt offtopic.. de woordkeuze en de moeite die door sommige mensen genomen wordt om het zo decent mogelijk te omschrijven zeggen veel over hoe je tegen het onderwerp aankijkt. Dat kan in het geval van de ds. die er 5 minuten over doet met een soort 'angst' te maken hebben en in het geval van de mensen die het consequent over ***** hebben op Flex187iaans taboe op het emotionele aspect van seks.

Dus in feite twee uitersten:
- voor de ene is het fysieke een beetje een taboe,
- voor de andere juist het emotionele?

(Zijn we geheel binnen het onderwerp, trouwens! :wink: Ik ben het ook niet met trijntjejohanna eens.)

Voor mij zou dan gelden: het fysieke als een taboe.

1. Het Flex187iaanse taboe :D hij is mooi :)

2. Een vrouw van wie ik houd zie ik inprincipe niet als een lustobject maar als een sta-in-de-weg. ;)

3. Het is wel een leuke discussie jah, zeker niet zinloos.

4. Ja, het taboe is een beetje preutsheid ook. Als je het bijvoorbeeld hebt over naakte mensen, nudisten ofzo? Ik weet ff de naam niet. Maar uhm, mijn persoonlijk ervaring daarmee is minimaal maar wat ik erover kan zeggen als je met een hoop mensen poedelnaakt bij elkaar gaat zitten dat daar niets erotisch ofzo aan is. Het is misschien zelfs wel minder opwindend als met allerlei mooie kleren of lingerie ofzo. Vooral ook denk ik omdat je meteen ziet dat niemand perfect is, kleren willen dat nog wel eens verbergen.
Nou weet ik niet precies hoe een gemiddelde christen hier tegenaan kijkt maar ik dacht niet dat ze een groot voorstander waren van openbaar naakt enzo.

Tobbe
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tobbe » 08 mar 2005 14:30

Ik vraag me eerlijk gezegd af wat puntje vier van Flex187 hiermee te maken heeft. Een stel mensen dat ongekleed is, is toch niet echt te vergelijken met de naamgeving voor 'seks'? Al rust er volgens jou wel op beide dingen een taboe.. Trouwens, een andere optie : met elkaar naar bed gaan. Misschien dat boekenlezer daarmee uit de voeten kan :P ..

Flex187
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Flex187 » 08 mar 2005 15:05

Nou, het ging aanvankelijk om angst voor het onderwerp seksualiteit. Mijn punt 4 is eigenlijk een verbreding van dat onderwerp ;)
Beide dingen liggen in de taboesfeer en houden volgens mij verband met elkaar.

Mister_L
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Mister_L » 08 mar 2005 15:08

nou... seks hoort niet taboe te zijn
daar hoor je gewoon open en eerlijk met elkaar over te kunnen praten. Helemaal als je een relatie hebt is het goed om het daar met elkaar over te hebben

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 mar 2005 16:00

Flex187 schreef:4. Ja, het taboe is een beetje preutsheid ook. Als je het bijvoorbeeld hebt over naakte mensen, nudisten ofzo? Ik weet ff de naam niet. Maar uhm, mijn persoonlijk ervaring daarmee is minimaal maar wat ik erover kan zeggen als je met een hoop mensen poedelnaakt bij elkaar gaat zitten dat daar niets erotisch ofzo aan is. Het is misschien zelfs wel minder opwindend als met allerlei mooie kleren of lingerie ofzo. Vooral ook denk ik omdat je meteen ziet dat niemand perfect is, kleren willen dat nog wel eens verbergen.
Nou weet ik niet precies hoe een gemiddelde christen hier tegenaan kijkt maar ik dacht niet dat ze een groot voorstander waren van openbaar naakt enzo.

Dat is waar ja. Naakt en erotisch zijn twee hele verschillende dingen. Ik kan ook weinig opgewonden raken van topless dames met string op het strand, terwijl meer kleding en een andere context daarentegen weer wel erotisch kunnen zijn.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 08 mar 2005 20:35

Mister_L schreef:nou... seks hoort niet taboe te zijn
daar hoor je gewoon open en eerlijk met elkaar over te kunnen praten. Helemaal als je een relatie hebt is het goed om het daar met elkaar over te hebben

Inderdaad, het is bijzonder handis als je van elkaar weet wat je wil op dat gebied. Ik merk bijv. wel dat in therapie sex een hot item is, erg irritant af en toe.. Vooral omdat je de 'cultuur'verschillen zo merkt. Dus na 2 jaar :wink: merk ik wel dat dit veel makkelijker bespareekbbaar is en dat voelt echt okay!

Mister_L
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Mister_L » 08 mar 2005 21:22

essieee schreef:
Mister_L schreef:nou... seks hoort niet taboe te zijn

Inderdaad, het is bijzonder handis als je van elkaar weet wat je wil op dat gebied. quote]

ja je weet waar je aan toe bent. en buiten dat weet je ook hoever de ander al gegaan is, ook pretiig dan kom je niet voor verassingen te staan. Het is goed om samen te besluiten tot hoever je kan gaan bij elkaar. Doe dit wel vantevoren en niet in 'het heetst van de strijd' want dan ga je absoluut over de ander zijn/haar grenzen heen

doornroosje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor doornroosje » 10 mar 2005 18:12

Raido schreef:In je topic titel trek je seks en seksualiteit al samen.. en daar zie ik dus al verschil tussen. Ik ben seksueel actief, maar heb geen seks, ben niet bang voor het onderwerp, en praat er met mijn vriendin rustig over.

sorry maar hoe bedoel je seksueel actief???
leven is het meervoud van lef!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 mar 2005 19:57

Zoenen, etcetra heb geen zin om in details te treden, maar bijvoorbeeld knuffelen enzo :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 10 mar 2005 20:20

Seksualiteit is een breed begrip. Hieronder kun je zowel biologische als geestelijke activiteit vatten.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

Mister_L
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Mister_L » 10 mar 2005 20:34

Javaca schreef:Seksualiteit is een breed begrip. Hieronder kun je zowel biologische als geestelijke activiteit vatten.

ja... das ook seksueel actief.... niks mis mee overigens :)
Our God is an awesome God

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 mar 2005 20:43

Javaca schreef:Seksualiteit is een breed begrip. Hieronder kun je zowel biologische als geestelijke activiteit vatten.
uhuh :D
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 10 mar 2005 22:15

Aragorn schreef:
Boekenlezer schreef:Voor mij zou dan gelden: het fysieke als een taboe.

Nah, taboe zou ik ook niet willen zeggen nee. Je kunt denk ik wel stellen dat vanuit jouw gezichtspunt seks meer iets heiligs/platoons is, waarbij je de kans loopt dat het fysieke aspect ondergewaardeerd wordt. (Zoals je aan de andere kant weer andersom hebt)

Het hangt denk ik een beetje af van de gevoelens die ik voor de persoon heb, hoe ik seksualiteit beleef. Is ze een prachtige mooie vrouw, op de ultieme manier zoals ik dat bedoelen kan als ik dat zeg: dat is niet zo zeer uiterlijk, maar een prachtige vrouw van karakter, waar ik een heel diepe liefde voor ga voelen als ik met haar te maken krijg - is ze zo iemand, ja, dan zal de seksuele omgang met haar wel een beetje 'heilig' worden, denk ik. Maar hebben mijn gevoelens andere accenten, dan denk ik dat ik het fysieke van het seksuele wat anders beleef.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Terug naar “Archief”