Handoplegging

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jansen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jansen » 02 mar 2005 10:36

jas schreef:
Jansen schreef:Je bent er niet voor omdat het in anti-christelijke stromingen ook gebeurd en de Bron/bron dan niet duidelijk zou zijn. Als je dat zegt pleit je tegelijk voor het afschaffen van de predikatie in de eredienst want in de islam is er ook predikatie en tja, dan is het ons natuurlijk niet duidelijk of de domi uit Christus' Geest preekt of uit de demonische geest van de islam.
Zo'n redenatie gaat natuurlijk niet op.

Zo'n redenering gaat wel degelijk op. Jouw redenering gaat niet op, en wel hierom. Je vergelijking met de prediking en de genezende krachten gaat volledig mank. De prediking kan ik beoordelen met het gehoor en de toets aan de Schrift. Met die genezende krachten heb ik geen toetsingsmiddel. Dat is voor mij een significant verschil.

Geen toetsingsmiddel? Onderschijding der geesten!
1 Johannes 4:1 Geliefden, vertrouwt niet iedere geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn in de wereld uitgegaan.
1 Johannes 4:2 Hieraan onderkent gij de Geest Gods: iedere geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is uit God.
Gods verborgen omgang vinden
zielen, waar Zijn vrees in woont;
't heilgeheim wordt aan Zijn vrinden,
naar Zijn vreeverbond getoond.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 mar 2005 11:53

Het geest in die teksten heeft volgens mij helaas niet de betekenis als in geest waar wij het over hebben. Omdat het woord geest en profeet in een adem wordt genoemd. Beetje vreemd, elke geest die beleid, was het niet Satan die ergens zegt dat Jezus de Zoon van God is en dat Hij hun niet mag laten lijden voor de tijd?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 02 mar 2005 12:54

Jansen schreef:
jas schreef:
Jansen schreef:Je bent er niet voor omdat het in anti-christelijke stromingen ook gebeurd en de Bron/bron dan niet duidelijk zou zijn. Als je dat zegt pleit je tegelijk voor het afschaffen van de predikatie in de eredienst want in de islam is er ook predikatie en tja, dan is het ons natuurlijk niet duidelijk of de domi uit Christus' Geest preekt of uit de demonische geest van de islam.

Zo'n redenering gaat wel degelijk op. Jouw redenering gaat niet op, en wel hierom. Je vergelijking met de prediking en de genezende krachten gaat volledig mank. De prediking kan ik beoordelen met het gehoor en de toets aan de Schrift. Met die genezende krachten heb ik geen toetsingsmiddel. Dat is voor mij een significant verschil.

1 Johannes 4:1 Geliefden, vertrouwt niet iedere geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn in de wereld uitgegaan.
1 Johannes 4:2 Hieraan onderkent gij de Geest Gods: iedere geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is uit God.

Ja maar dat is juist het probleem. Ik heb juist heel vaak dat gevoel dat het niet uit God is. Onderscheiding schrijf je trouwens niet met ij.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 02 mar 2005 13:18

jas schreef:
Jansen schreef:
jas schreef:

Ja maar dat is juist het probleem. Ik heb juist heel vaak dat gevoel dat het niet uit God is. Onderscheiding schrijf je trouwens niet met ij.

Het lastige met onderscheiding van geesten is dat het vaak een gevoel is. Maar gevoelens kunnen ook van jezelf komen. Het kan dus zijn dat iets niet goed voelt omdat de manier waarop je niet ligt. Het kan echter ook zijjn dat het niet goed voelt omdat het echt niet goed is.
Dat moet je dus leren scheiden...
stomp niet af, blijf slijpen

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 mar 2005 00:26

jas schreef:
hijwel schreef:zucht

Ik haal slechts een toepasselijk Bijbelgedeelte aan. Waarom dan die zucht?

omdat je het niet wil zien!

38 En Johannes antwoordde Hem, zeggende: Meester! wij hebben een gezien, die de duivelen uitwierp in Uw Naam, welke ons niet volgt; en wij hebben het hem verboden, omdat hij ons niet volgt.
39 Doch Jezus zeide: Verbiedt hem niet; want er is niemand, die een kracht doen zal in Mijn Naam,31) en haastelijk van Mij zal kunnen kwalijk spreken.32)
40 Want wie tegen ons niet is,33) die is voor ons
.
maaree... mischien overtuigt dit je? of is het niet duidelijk..
wie niet tegen ons ins, die is voor ons.. (dit antwoord jezus op de vraag van de discpelen) Ik denk dat we de coclusie mogen trekken, dat als er een duivel wordt uigeworpen het werk van God is! (of niet?)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 mar 2005 08:56

hijwel schreef:
jas schreef:
hijwel schreef:zucht

Ik haal slechts een toepasselijk Bijbelgedeelte aan. Waarom dan die zucht?

omdat je het niet wil zien!

38 En Johannes antwoordde Hem, zeggende: Meester! wij hebben een gezien, die de duivelen uitwierp in Uw Naam, welke ons niet volgt; en wij hebben het hem verboden, omdat hij ons niet volgt.
39 Doch Jezus zeide: Verbiedt hem niet; want er is niemand, die een kracht doen zal in Mijn Naam,31) en haastelijk van Mij zal kunnen kwalijk spreken.32)
40 Want wie tegen ons niet is,33) die is voor ons
.
maaree... mischien overtuigt dit je? of is het niet duidelijk..
wie niet tegen ons ins, die is voor ons.. (dit antwoord jezus op de vraag van de discpelen) Ik denk dat we de coclusie mogen trekken, dat als er een duivel wordt uigeworpen het werk van God is! (of niet?)

Ik ga niet over één nacht ijs. Als iemand duivelen uitwerpt in de Naam van Christus is dat op zich goed. Maar ik zou me eerst overtuigen van het vervolg van die persoon waarbij die duivel uitgeworpen was. Of de plaats van die duivel niet wordt ingenomen door een andere. Daar komt nog bij, dat goed onderzocht zou moeten worden of er geen sprake is van fake.
Had die persoon wel een duivel in zich, of was het een groot toneelspel? Dat gebeurt helaas ook, krachten en gaven bewijzen door het inhuren van acteurs. Daarom hou ik me er verre van.

Pucca
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pucca » 03 mar 2005 11:30

Hebben wij geen vertrouwen erin dat als wij God vragen ons te verlossen van de boze, en ver te houden van het kwaad, en Hem om wijsheid vragen om het goede en het kwade te onderscheiden, Hij ons ook duidelijk zal maken als we met een verkeerde handoplegging of uitwerping (wat mijns inziens niet kan) of ander iets verkeerds te maken hebben?

VERTROUW maar! God zal het maken
Verblijd je in de Here!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 mar 2005 12:00

Pucca schreef:Hebben wij geen vertrouwen erin dat als wij God vragen ons te verlossen van de boze, en ver te houden van het kwaad, en Hem om wijsheid vragen om het goede en het kwade te onderscheiden, Hij ons ook duidelijk zal maken als we met een verkeerde handoplegging of uitwerping (wat mijns inziens niet kan) of ander iets verkeerds te maken hebben?

Als je van sommige dingen al bij voorbaat overtuigd bent dat ze niet goed zijn, en je gaat dan God vragen of Hij je wil laten zien of die dingen toch goed zijn, zou het je niet moeten verbazen dat Hij zwijgt.

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 03 mar 2005 12:18

jas schreef:
Pucca schreef:Hebben wij geen vertrouwen erin dat als wij God vragen ons te verlossen van de boze, en ver te houden van het kwaad, en Hem om wijsheid vragen om het goede en het kwade te onderscheiden, Hij ons ook duidelijk zal maken als we met een verkeerde handoplegging of uitwerping (wat mijns inziens niet kan) of ander iets verkeerds te maken hebben?

Als je van sommige dingen al bij voorbaat overtuigd bent dat ze niet goed zijn, en je gaat dan God vragen of Hij je wil laten zien of die dingen toch goed zijn, zou het je niet moeten verbazen dat Hij zwijgt.

Het blijkt wel weer...je hebt pessimisten en optimisten...
stomp niet af, blijf slijpen

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 mar 2005 12:23

gurl schreef:
jas schreef:

Het blijkt wel weer...je hebt pessimisten en optimisten...

Juist, en ik ben een optimist.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 mar 2005 12:42

verkeerde opdeling hoor.. je hebt realisten en surrealisten

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 mar 2005 12:59

Raido schreef:verkeerde opdeling hoor.. je hebt realisten en surrealisten

Juist, en ik ben een optimistische realist.

Pucca
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pucca » 03 mar 2005 16:06

jas schreef:
Raido schreef:verkeerde opdeling hoor.. je hebt realisten en surrealisten

Juist, en ik ben een optimistische realist.

..... als je dan ook realistisch gelóóft dat God er is, en dat Hij (zoals in Zijn woord staat!!!) ons de weg wil wijzen, waarom dan zo reageren???
Het lijkt wel of je wil zeggen dat er in de bijbel eigenlijk sommige maar heel duistere praktijken worden aangehaald... :S
Dat ze verkeerd worden gebruikt moet eigenlijk een reden te méér zijn om ze op een goede manier te gaan gebruiken (als God dat geeft), laten we proberen ze weer te zuiveren!!!
Verblijd je in de Here!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 mar 2005 16:15

Waarom worden dan alleen die dingen gezuiverd om het zo uit te drukken? Alleen de dingen die leuk, cool en lijp zijn of lijken te zijn worden gezuiverd, maar wee je gebeente als je zegt dat een vrouw onderhorig moet zijn, geen stem in de gemeente mag hebben of dat ze hoedjes op moeten..

dan is het farizeisme...

Pucca
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pucca » 03 mar 2005 16:28

Raido schreef:Waarom worden dan alleen die dingen gezuiverd om het zo uit te drukken? Alleen de dingen die leuk, cool en lijp zijn of lijken te zijn worden gezuiverd, maar wee je gebeente als je zegt dat een vrouw onderhorig moet zijn, geen stem in de gemeente mag hebben of dat ze hoedjes op moeten..

dan is het farizeisme...

daar heb je op zich wel gelijk in.... niet om mezelf nu recht te praten ofzo, maar ik vond hoe 'zwaarchristelijke' mensen praten over de rol van de vrouw altijd uiterst gemeen... Hoewel ik nu echt heb ontdekt dat beide, man en vrouw echt 'n unieke rol hebben! Vrouwen hebben een heel gevoelige kant, en kunnen heel goed met kinderen over gevoel en dingen praten, en voelen dingen sneller aan... Veel mannen daarentegen kunnen heel goed dingen verwoorden, en een mannelijke voorganger vind ik toch wat meer gezag hebben! En het is bijbels he :)
En die hoedjes ga'k nu ff nie over in discussie, das heel ander verhaal... wil je et echt graag wete pb dan maar :wink:
Verblijd je in de Here!

Terug naar “Archief”