waarnemer schreef:Daar ben ik nieuwsgierig naar wat ds. Egas gezegd heeft over Zach. 12:10.
Plaatst hij dat dit in de toekomst bij de wederkomst van de Heere Jezus, dat Hij dan Zijn voeten zal zetten op de Olijfberg, zoals Zach. 14 ons verteld? En heeft hij dan uitgewerkt wat de positie van Israël en zijn Messias dan zal zijn indie tijd.? En wie is die "zij" dien zij doorstoken hebben, heeft hij dat ook verklaard?
Hij zei dat de profetie nog niet (geheel) vervuld was met de uitstorting van de Heilige Geest omdat er toen maar 3000 Joden tot bekering kwamen. En niet zoals Paulus zegt dat geheel Israel zal zalig worden in Romeinen 11(en daar maakte hij tot mijn verbazing wat ik wel van hem verwacht had niet het uitverkoren deel van Israel van) dat betrok hij op wat nog moest gebeuren. dus wat nog in de toekomst ligt voor Israel, hij zei ook dat het herstel of bekering van Israel (dat is toch hetzelfde?

) dat dat naast een bloeiperiode voor Israel ook voor de kerk grote zegen zou zijn.
Hij is niet tot aan Zach.14 gekomen, dus ook niet bij het 1000 jarig rijk uitekomen daar heeft hij eigelijk niks over gezegt. dus ik weet niet of hij daarin geloofd.
wie er met die zij bedoeld worden ehm ff denken wat zij ie ook al weer...

het volk Israel van die dagen want ze gingen weg van het kruis slaande op hun borsten en dat betekend dat ze echt berauw hadden.
al wist hij niet of dat ook tot bekering had geleid. verder weet ik niet meer wat hij daarover gezegt heeft.
maar het was wel erg fijn weer eens een preek te horen die laat zien dat Israel relevant is, ook voor christenen.