Dominees uit de Chr. ger.kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 21 feb 2005 18:23

Daar ben ik nieuwsgierig naar wat ds. Egas gezegd heeft over Zach. 12:10.
Plaatst hij dat dit in de toekomst bij de wederkomst van de Heere Jezus, dat Hij dan Zijn voeten zal zetten op de Olijfberg, zoals Zach. 14 ons verteld? En heeft hij dan uitgewerkt wat de positie van Israël en zijn Messias dan zal zijn indie tijd.? En wie is die "zij" dien zij doorstoken hebben, heeft hij dat ook verklaard?

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 21 feb 2005 18:37

dan kun je beter 20 min. geconcentreerd luisteren naar die preek van 45 min. dan in je bed blijven liggen. Lijkt mij. Allicht heb je er wat aan

Nee, ik zei toch dat ik er niets van snapte, dus ook niet van 20min ;)

kheb er eigelijk nog nooit moeite met een preek van 45 min gehad. Is bij ons gewoon

Fijn dat je er geen moeite mee hebt dan. :)

je kunt het ook leren verstaan. Als jij onder de preken weg blijft, die te moeilijk zijn, dan zul je het nooit leren.

Waarom zou ik iets moeten leren verstaan, terwijl het ook normaal kan?
Wat als er buitenkerkelijken in de kerk komen, die zullen er al helemaal niets van begrijpen. Dat is niet de bedoeling toch.

Heb nu een chr. geref. kerk gevonden, waar normaal en duidelijk wordt verkondigd.
En hier durf ik nog eens buitenkerkelijke vrienden mee naar toe te nemen.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 21 feb 2005 18:49

waarnemer schreef:Daar ben ik nieuwsgierig naar wat ds. Egas gezegd heeft over Zach. 12:10.
Plaatst hij dat dit in de toekomst bij de wederkomst van de Heere Jezus, dat Hij dan Zijn voeten zal zetten op de Olijfberg, zoals Zach. 14 ons verteld? En heeft hij dan uitgewerkt wat de positie van Israël en zijn Messias dan zal zijn indie tijd.? En wie is die "zij" dien zij doorstoken hebben, heeft hij dat ook verklaard?

Hij zei dat de profetie nog niet (geheel) vervuld was met de uitstorting van de Heilige Geest omdat er toen maar 3000 Joden tot bekering kwamen. En niet zoals Paulus zegt dat geheel Israel zal zalig worden in Romeinen 11(en daar maakte hij tot mijn verbazing wat ik wel van hem verwacht had niet het uitverkoren deel van Israel van) dat betrok hij op wat nog moest gebeuren. dus wat nog in de toekomst ligt voor Israel, hij zei ook dat het herstel of bekering van Israel (dat is toch hetzelfde? :oops: ) dat dat naast een bloeiperiode voor Israel ook voor de kerk grote zegen zou zijn.
Hij is niet tot aan Zach.14 gekomen, dus ook niet bij het 1000 jarig rijk uitekomen daar heeft hij eigelijk niks over gezegt. dus ik weet niet of hij daarin geloofd.
wie er met die zij bedoeld worden ehm ff denken wat zij ie ook al weer... :roll: het volk Israel van die dagen want ze gingen weg van het kruis slaande op hun borsten en dat betekend dat ze echt berauw hadden.
al wist hij niet of dat ook tot bekering had geleid. verder weet ik niet meer wat hij daarover gezegt heeft. :wink:
maar het was wel erg fijn weer eens een preek te horen die laat zien dat Israel relevant is, ook voor christenen.

deSailenSSS
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor deSailenSSS » 21 feb 2005 22:20

mw schreef:Welke ik verder graag mag horen:
Ds. Polinder, ds.Kok, ds. W. Kok, ds de Boer (werkendam), ds Boiten, ds Westerink (alle 2), ds v.d. Zwaag, ds Buijs, (.....), kand Versluijs . Ik hoop dat ik zo het lijstje gehad heb :P

Wij hebben ds. vd Zwaag lekker :mrgreen: Moeten dr nog 1 bij, ipv Ds. Buijs (fijne dominee, jmmr dat ie weg is!) maar het schiet niet op met beroepen. Ze bedanken allemaal...
En kand Versluijs? Verschikkelijk, sorry datk het zeg, maar dat vond ik nix. Wat hij zei was wel goed enzo, maar hij kan het slecht brengen vond ik. En misschien ben ik ook bevooroordeeld, ik heb hem voor catech. gehad en dat was echt waardeloos...
Ik onthoud altijd alles.
Het beroerde is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 21 feb 2005 22:31

deSailenSSS schreef:
mw schreef:Welke ik verder graag mag horen:
Ds. Polinder, ds.Kok, ds. W. Kok, ds de Boer (werkendam), ds Boiten, ds Westerink (alle 2), ds v.d. Zwaag, ds Buijs, (.....), kand Versluijs . Ik hoop dat ik zo het lijstje gehad heb :P

Wij hebben ds. vd Zwaag lekker :mrgreen: Moeten dr nog 1 bij, ipv Ds. Buijs (fijne dominee, jmmr dat ie weg is!) maar het schiet niet op met beroepen. Ze bedanken allemaal...
En kand Versluijs? Verschikkelijk, sorry datk het zeg, maar dat vond ik nix. Wat hij zei was wel goed enzo, maar hij kan het slecht brengen vond ik. En misschien ben ik ook bevooroordeeld, ik heb hem voor catech. gehad en dat was echt waardeloos...

ik begrijp je reactie n.a.v. kand. Versluijs. Maar goed... het gaat meer om hetgeen hij brengt. Vind het heel jammer voor hem dat hij nog geen beroep heeft. Als jullie hem nu beroepen, hebbe jullie op menselijker wijs gesproken, er mee kans op dat hij het aanneemt. :mrgreen:

Maar hebben jullie nu alweer een nieuwe op het oog om te beroepen?
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 22 feb 2005 02:08

mw schreef:
brammetje schreef:
mw schreef:
AikonGirl schreef:
tanteoranje schreef:... je hoeft geen namen te noemen maar wat is jouw moeite met die predikanten waardoor je liever in bed blijft ??

Ze gebruiken te moeilijke taal.
Dus ze houden geen rekening met het feit dat er ook (veel) jeugd en kids in de kerk zitten.
Snapte nooit wat van de preek, stak er dus ook niets van op.

Ook zijn de preken zo lang van een aantal dominees, dat ik het nooit volhield.
Ik kan echt niet 45/50 minuten intensief luisteren.

Dus ja, ik lag liever in m'n bed.

dan kun je beter 20 min. geconsentreerd luisteren naar die preek van 45 min. dan in je bed blijven liggen. Lijkt mij. Allicht heb je er wat aan

kheb er eigelijk nog nooit moeite met een preek van 45 min gehad. Is bij ons gewoon

Jezus sprak de mensen aan in hun eigen taal , met voorbeelden welke dagelijks om hun heen gebeurde .

Wringt hier de schoen ? te moelijk en onbegrijpelijk ! ik kan best een uur luisteren . maar dan wel in verstaanbare woorden .

je kunt het ook leren verstaan. Als jij onder de preken weg blijft, die te moeilijk zijn, dan zul je het nooit leren.

Wat een onzinnige reactie, zeg. Als je nou gewoon concentratie-problemen hebt, doet het er geen *** toe of je nog zo goed je best doet te luisteren, je pikt er gewoon niets van op als je hersenen te veel informatie tegelijk moeten verwerken. En onder 'meer informatie moeten verwerken' valt onder andere het moeten vertalen van 'Tale Kanaäns' naar hedendaags Nederlands i.p.v. het direct horen van hedendaags Nederlands, en het volgen van een lijn van 45 min. i.p.v. 20 min. Dat heeft niet met leren verstaan te maken...
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 22 feb 2005 09:06

... van 1978- 1986 stond bij ons ds. H.C. vd Ent (de langste soldaat van Nederland, in de 2e wereldoorlog dan he). Was een heel gunnende dominee, ook snel ontroerd (was niet gemaakt bij hem) Hij vertelde een keer dat hij door rood voetgangerslicht overstak en dat een automobilist naar z'n voorhoofd wist en toen zei de ds. : "ik dacht: je hebt gelijk man!"
God geve mij, Jeruzalem,
dat ik eens op een dag
een pelgrim aan uw poorten ben
en dat ik binnen mag.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 22 feb 2005 09:53

Gershwin schreef:
mw schreef:
brammetje schreef:
mw schreef:
AikonGirl schreef:
tanteoranje schreef:... je hoeft geen namen te noemen maar wat is jouw moeite met die predikanten waardoor je liever in bed blijft ??

Dus ze houden geen rekening met het feit dat er ook (veel) jeugd en kids in de kerk zitten.

dan kun je beter 20 min. geconsentreerd luisteren naar die preek van 45 min. dan in je bed blijven liggen. Lijkt mij. Allicht heb je er wat aan

Jezus sprak de mensen aan in hun eigen taal , met voorbeelden welke dagelijks om hun heen gebeurde .

Wringt hier de schoen ? te moelijk en onbegrijpelijk ! ik kan best een uur luisteren . maar dan wel in verstaanbare woorden .

Wat een onzinnige reactie, zeg. Als je nou gewoon concentratie-problemen hebt, doet het er geen *** toe of je nog zo goed je best doet te luisteren, je pikt er gewoon niets van op als je hersenen te veel informatie tegelijk moeten verwerken. En onder 'meer informatie moeten verwerken' valt onder andere het moeten vertalen van 'Tale Kanaäns' naar hedendaags Nederlands i.p.v. het direct horen van hedendaags Nederlands, en het volgen van een lijn van 45 min. i.p.v. 20 min. Dat heeft niet met leren verstaan te maken...

1 Kor. 2:14 "Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden."
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 22 feb 2005 14:40

Yael schreef: het is een fijne normale man.

... de CGK heeft toch alleen maar fijne normale mannen? :wink:

... ds. Slagboom was ook zo'n beminnelijke man, gevoelvolle preken maar was ook rechtuit.
Hij was zo schattig verstrooid, zei b.v bij een doopdienst: "we zingen dit bruidspaar toe..."
... en toen een bruidspaar stond te wachten achter in de kerk totdat de dominee met hen de kerk in kwam lopen bleek dat hij ze helemaal vergeten was te halen en stond al op de kansel :roll:
God geve mij, Jeruzalem,

dat ik eens op een dag

een pelgrim aan uw poorten ben

en dat ik binnen mag.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 22 feb 2005 15:57

tanteoranje schreef:

... ds. Slagboom was ook zo'n beminnelijke man, gevoelvolle preken maar was ook rechtuit.
Hij was zo schattig verstrooid, zei b.v bij een doopdienst: "we zingen dit bruidspaar toe..."
... en toen een bruidspaar stond te wachten achter in de kerk totdat de dominee met hen de kerk in kwam lopen bleek dat hij ze helemaal vergeten was te halen en stond al op de kansel :roll:

:mrgreen: :mrgreen: humor :wink: zo zijn er tegenwoordig nog wel meer dominees in de cgk die daar een handje van hebben :mrgreen:

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 22 feb 2005 17:14

jas schreef:
Gershwin schreef:
mw schreef:
brammetje schreef:
mw schreef:
AikonGirl schreef:

1 Kor. 2:14 "Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden."

Moet het wel de taal van de Heilige Geest zijn . en de strekking van dit aangehaalde stukje moet je niet zo uit zijn verband halen .
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 22 feb 2005 17:50

Yael schreef:
tanteoranje schreef:

:mrgreen: :mrgreen: humor :wink: zo zijn er tegenwoordig nog wel meer dominees in de cgk die daar een handje van hebben :mrgreen:

kun je ook zeggen wie??

Zo hadden wij zondagmiddag een leuke. Normaal zingen wij of na het lezen van de schriftlezing, of na de geloofsbelijdenis een psalmvers. Maar de ds. had het niet afgekondigd. De ouderling was klaar met lezen, en de organist zet in. Toen bleek het de bedoeling te zijn dat we het psalmvers voor het gebed gezongen hadden. Ik vond dat wel mooi bedacht van de ds. Ps 25:1 zingen voordat we gaan bidden.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 22 feb 2005 19:06

om er 1 te noemen: ds van der mey 8)

welke ds had je dan zondagmiddag? ds van der weerd? :mrgreen:

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 22 feb 2005 19:09

nee, ds Zonneveld. Maar de ds kon er niets aan doen. Moet je nagaan hoe die gewoonte er al in zit.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 22 feb 2005 19:18

ja dat krijg je dan :wink:
wij hebben ook zoiets, bij ons leest de ouderling van dienst altijd het Schriftgedeelte en de wet/geloofsbelijdenis. Je merkt aan sommige dominees dat ze dat helemaal niet gewend zijn (het is ook een instelling van ds H.) :mrgreen: zo hadden we een x een dominee die gewoon zelf de wet voorlas haha stond de ouderling er voor spek en bonen. :lol:

Terug naar “Archief”