jas schreef:PeterD schreef:Klopt, staat in de Bijbel. Maar sowieso is de tabernakel wel even iets anders dan de huidige kerk.
Daarnaast is het punt dat het gaat om 'onnodige' zaken. Zoals de heilige koe bewaken, of losbandige jongeren in toom houden.
In principe gaat het toch om het ongestoord de dienst aan God te kunnen volvoeren. Blijkbaar is daar bewaking voor nodig. Het is maar wat jij onnodige zaken noemt. Heel veel mensen zijn afhankelijk van hun 'heilige koe' om naar de kerk te kunnen komen. Bovendien geloof ik er geen snars van dat het de bedoeling van de Heere is dat tijdens de dienst eigendommen van mensen vernield worden. Ik vind je in dezen wel super supervroom. Het in vrijheid kunnen vergaderen om het Woord, is een ruimer begrip dan alleen maar in vrijheid binnen de kerkmuren te zitten. Een kerkdienst heeft nu eenmaal ook een extramurele kant.
Oeps, super vroom

Dat heb ik idd met koninginnedag nog gezongen ja... 6e couplet als ik me niet vergis.
Uiteraard heeft een kerkdienst een extramurale kant. De koster is daar ook een onderdeel van (gedeeltelijk). Ik kan me echter niet aan de indruk onttrekken dat al die mensen die op zondag zo nodig met de auto naar de kerk moeten gaan, de afstand niet per fiets of lopend af kunnen leggen.
Naar mijn bescheiden mening hoeven er dus veel minder auto's op het kerkplein te staan op zondag.
Ik stel me zo voor dat als er beduidend minder auto's staan de inbraak / diefstal kans navenant kleiner wordt.
En dan kom ik op iets waar ik in jas de verkeerde voor me hebt. (helaas) Het geloof is uit het gehoor staat er in de Bijbel. En: verzuim de onderlinge samenkomsten niet. Ik weet het, God laat zich echt niet tegenhouden doordat je een keer wacht zou moeten lopen. Als Hij je in je hart wilt raken doet Hij dat ook. Echter zou ik persoonlijk niet graag een dienst missen omdat ik wacht zou moeten lopen.