1a2b3c schreef:De proselietendoop is geen wedergeboorte, hoe kom je daar nu bij! Het hangt er maar net vanaf waartoe je je bekeerd. Wanneer je je alleen tot het Jodendom bekeert dan heb je al de voorrechten en plichten van de Joden. Maar lang niet alle Joden zijn behouden, dat is geen automatisme.
Ik zeg niet dat alle joden behouden zijn. Ik zeg ook niet dat de proselietendoop hetzelfde is als de christelijke doop. Wat ik wil zeggen is dat er in de eerste eeuw al een doop bestond: de proselietendoop. Deze doop ontving je als heiden en je wilde je tot het jodendom bekeren. Kinderen werden dan meegedoopt. Dan is daar ineens Christus en zijn opdracht aan zijn discipelen om ook te dopen. Joden in die tijd kenden dus al een doop, dus daar zul je het mee vergelijken. Dan is het een logische stap om te denken dat ook bij de christelijke doop kinderen gedoopt konden worden.
Het verschil tussen geboorte en wedergeboorte is dat wedergeboorte er niet is zonder geloof. De doop op zichzelf maakt niet dat je een deel van het lichaam van Christus bent, het beeldt alleen maar uit wat er in de wedergeboorte met je gebeurt is.
De doop is alleen een beeld? Dat lees ik niet in de bijbel. De doop = de wedergeboorte. Titus 3:5 zegt: " Hij heeft ons gered door het bad van de wedergeboorte en de vernieuwende kracht van de heilige Geest". De doop is deel van onze redding. 1 Petrus zegt het nog stelliger: "het water van de doop, waardoor u nu wordt gered." Het is in de doop dat God zijn genade aan ons schenkt. God is aan het werk, dus daarom is het ook een 'geboorte van boven', zoals ik hierboven uitlegde. En ook Johannes 3:5 geeft aan dat de doop noodzakelijk is, en niet 'een beeld'.
Het is waar dat er mensen zijn die na belijdenis en/of geloofsdoop uiteindelijk God vaarwel zeggen, en dat is geen reden om de doop af te schaffen. Iemand die niet wedergeboren is kan zich wel laten dopen, maar dat is dan een leugen die volledig voor zijn eigen verantwoording komt.
En hetzelfde geldt voor gedoopte baby's. Als zij het geloof waarin zij zijn grootgebracht verlaten, dan is dat hun verantwoordelijkheid.