Ger gem DE kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 27 jan 2007 23:31

Jantjes schreef:
Race406 schreef:
goofy1978 schreef:ik geloof ook dat je een vierschaar beleving moet meemaken voor je sterft.maar als je dat niet hebt meegemaakt zal Jezus je aan de linkerkant zetten.dan is Jezus geen middelaar meer maar rechter.

Joh 5,22
Want ook de Vader oordeelt niemand, maar heeft al het oordeel den Zoon gegeven;

Ik wil graag van je weten waar de Bijbel (God Zelf dus!) spreekt over het feit dat je een "vierschaarbeleving" moet meemaken. En wat versta je onder een vierschaarbeleving?
Het woord vierschaar komt in de Bijbel niet voor.
Is het daarom onbijbels? Dat mag jij zelf beoordelen na het onderstaande van mij.
Ter verduidelijking het is ‘de rechtvaardigmaking in de vierschaar der consciëntie’ en het is afgeleid of ontstaan uit een Altascheth van David verwoord in deze berijmde Psalm 59.

Beroof hen niet terstond van ’t Ieven,
Opdat mijn volk, van angst ontheven,
Uw oordeel tevens niet vergeet’.
Uw macht, als Gij ter vierschaar treedt,
Doe elk van hen als balling zwerven,
En, ’t kwaad ten spiegel, schand’lijk sterven;
Ja, werp, o God, mijn schild, hen neer
Als trotse schenders Uwer eer.

Hier wordt dus gesproken over een ‘ter vierschaar treden’.
Het woord 'vierschaar spannen' is van het Nederlands recht zie hier
http://www.weekbladbuiten.net/1907-1936 ... mit=Zoeken

maar het gaat voornamelijk over de ‘consciëntie vierschaar’ en daar had ik reed een voorbeeld van gegeven en geld voor een ieder persoonlijk ook voor Race406 en mij.

@Raido, ook jij staat in principe voor de voor die vierschaar.
Jij bent Bijbels opgevoed zoals ik begrijp bij de Ger.Gem. en als jij iets doet waarbij je geweten spreekt dan sta je voor die vierschaar. Je kan het toch doen, dus tegen je geweten in dan zal je consciëntie overtuiging iets terugtreden. Later als je er weer aan denkt, aan datgene waar je je geweten overtrad, zal je consciëntie in dubbelmaten hierop aanspreken en dan licht het aan jou wat je er mee wil doen, luisteren of weer afkappen.
Kijk hier gaat het om in die vierschaar. Dat gebeurt nu in je ziel of psychologies, maar als Christus weder komt gebeurd dat openbaar en daar hadden wij het over als wij spreken over de ‘rechtvaardigmaking in de vierschaar der consciëntie’. Nu in het verborgene straks na je laatste ademtocht in het openbaar.

OK, maar de discussie gaat over een "vierschaarbeleving" als men tot geloof komt. En in deze psalm gaat het over het "tervierschaar treden" van God om te richten over goddelozen die Gods volk onderdrukken. Het is een gebed van David om hen uit te roeien zodat Gods Naam niet meer aangetast wordt, en Zijn volk bevrijd wordt van de vijanden. Dat het volk Gods oordelen niet vergeet', slaat op dat het volk zal zien wat God doet met Zijn vijanden, en Hem zal dienen uit dankbaarheid. Dat is dus heel wat anders. Ik heb het gevoel dat we graag willen dat de vierschaarbeleving te funderen is op Bijbelteksten, maar dat is het dus niet. Wel de teksten in het goede verband lezen en uitleggen!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 jan 2007 00:57

Jantjes schreef:
Optimatus schreef:God liefhebben boven alles.
Je naaste liefhebben als jezelf.

Dat moet toch voldoende zijn?
Dat is, dat je erachter komt dat je zondig bent (wet).

Hoe bedoel je?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 jan 2007 15:48

Raido schreef:
Jantjes schreef:
marina87 schreef:Ik lees nu vanalles over vierschaar en conscientie. Wat is dit nu concreet, zonder al die theorieën? Is dit niet gewoon dat je erachter komt dat je zondig bent, en dat je inziet dat je zonder het lijden en sterven van de Here Jezus voor jou niet bij God kan zijn? Ik zou niets anders kunnen verzinnen dan dat. Want daar gaat het toch om?
:jaknikken:
En bij mij is dat altijd uitgelegd als iets mystieks, dat je echt (hoe dan ook, visioenen ofzo) ervaard voor God te staan.. Enzo

Als we het dan toch allemaal over hetzelfde hebben waarom noemen we het allemaal zo anders? Whats in a name...

Zo heb ik het ook altijd over gekomen. Heb het ook nooit echt helemaal gevat wat het precies inhield tot nu.

Je geweten wordt gevormd door je opvoeding.

Ik vind niet dat je je geweten als maatstaaf voor alles kan gebruiken. Ja God wil/ kan ook via je geweten werken, maar dat zegt niet dat alles goed is wat in jou geweten ingesleten is.

Ro 9:1 Ik zeg de waarheid in Christus, ik lieg niet (mijn geweten mij mede getuigenis gevende door den Heiligen Geest).

Is dit niet meer een zeker weten dat het van God komt?
Kan dat ook niet in je gedachten komen zonder dat je geweten mee speelt?

Ik merk namelijk presoonlijk sterker dat God meer werkt via invallende gedachtes e.d. dan via geweten. Het is altijd goed om je geweten te toetsen aan God en Zijn Woord
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 jan 2007 08:16

Jantjes schreef:
Race406 schreef:
goofy1978 schreef:ik geloof ook dat je een vierschaar beleving moet meemaken voor je sterft.maar als je dat niet hebt meegemaakt zal Jezus je aan de linkerkant zetten.dan is Jezus geen middelaar meer maar rechter.

Joh 5,22
Want ook de Vader oordeelt niemand, maar heeft al het oordeel den Zoon gegeven;

Ik wil graag van je weten waar de Bijbel (God Zelf dus!) spreekt over het feit dat je een "vierschaarbeleving" moet meemaken. En wat versta je onder een vierschaarbeleving?
Het woord vierschaar komt in de Bijbel niet voor.
Is het daarom onbijbels? Dat mag jij zelf beoordelen na het onderstaande van mij.
Ter verduidelijking het is ‘de rechtvaardigmaking in de vierschaar der consciëntie’ en het is afgeleid of ontstaan uit een Altascheth van David verwoord in deze berijmde Psalm 59.

Beroof hen niet terstond van ’t Ieven,
Opdat mijn volk, van angst ontheven,
Uw oordeel tevens niet vergeet’.
Uw macht, als Gij ter vierschaar treedt,
Doe elk van hen als balling zwerven,
En, ’t kwaad ten spiegel, schand’lijk sterven;
Ja, werp, o God, mijn schild, hen neer
Als trotse schenders Uwer eer.

Hier wordt dus gesproken over een ‘ter vierschaar treden’.
Het woord 'vierschaar spannen' is van het Nederlands recht zie hier
http://www.weekbladbuiten.net/1907-1936 ... mit=Zoeken

maar het gaat voornamelijk over de ‘consciëntie vierschaar’ en daar had ik reed een voorbeeld van gegeven en geld voor een ieder persoonlijk ook voor Race406 en mij.

@Raido, ook jij staat in principe voor de voor die vierschaar.
Jij bent Bijbels opgevoed zoals ik begrijp bij de Ger.Gem. en als jij iets doet waarbij je geweten spreekt dan sta je voor die vierschaar. Je kan het toch doen, dus tegen je geweten in dan zal je consciëntie overtuiging iets terugtreden. Later als je er weer aan denkt, aan datgene waar je je geweten overtrad, zal je consciëntie in dubbelmaten hierop aanspreken en dan licht het aan jou wat je er mee wil doen, luisteren of weer afkappen.
Kijk hier gaat het om in die vierschaar. Dat gebeurt nu in je ziel of psychologies, maar als Christus weder komt gebeurd dat openbaar en daar hadden wij het over als wij spreken over de ‘rechtvaardigmaking in de vierschaar der consciëntie’. Nu in het verborgene straks na je laatste ademtocht in het openbaar.

Het woord vierschaar is niet Bijbels. De uitleg kan wel Bijbels zijn als het op een goede manier wordt uitgelegd, dus zonder mystieke gebeurtenissn enzo... de satan klaagt gelovigen aan, God spreekt hen die in Christus geloven vrij en werkt met de Geest in hen. Dat is gewoon de vierschaar: Schuldig zijn, onder het oordeel, maar om Christus vrijgesproken worden. Niet meer, niet minder. Daar hoef je geen bijzondere ervaring ofzo voor te hebben, iedereen die gelooft krijgt die aanvechtingen, de twijfel (wat moet God nou met mij, ik wil wel het goede doen maar ik doe het kwaden) en iedere gelovige mag ook weten dat ondanks dat Hij gered wordt, omdat Christus de straf droeg. Er hoeven ook geen Goofyiaanse dingen te gebeuren, dat je eerst totaal geen uitweg meer moet zien en zeker moet zijn dat je toch wel naar de hel gaat voordat je vrijgesproken wordt ofzo. Dat zijn allemaal menselijke toevoegingen, verromantisering van de Bijbelse waarheid. (Marina, volgens mij is dat de uitleg... alleen de rol van de Geest als griffier is me nog onduidelijk. Maar het is dus: Schuldige, aanklager en dan de vrijspraak om Christus.

Overigens Jantjes, is je argumentatie niet goed. Je haalt een berijmde psalm aan om te bewijzen dat de Vierschaar bijbels is... maar als je de onberijmde Psalm gaat lezen komt er niets in terug dat wijst in die richting. Lees de onberijmde versie maar eens door.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 29 jan 2007 09:59

@Marnix
Oke bedankt! Dan weet ik genoeg. Als het niet eens in Gods Woord staat hoef ik er ook geen aandacht aan te besteden. Zo zie je maar weer, geloof in de Here Jezus Christus en gij zult zalig worden. En dat staat WEL in de Bijbel.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 jan 2007 10:11

uiteindelijk komt het daar ook op neer. De theorie van schuld(besef), schuldig staan tegenover God, en verlossing en vrijspraak door Christus staan in de Bijbel en dat is genoeg om te weten :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 29 jan 2007 10:22

Inderdaad. :jaknikken:

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 29 jan 2007 13:35

marina87 schreef:@Marnix
Oke bedankt! Dan weet ik genoeg. Als het niet eens in Gods Woord staat hoef ik er ook geen aandacht aan te besteden. Zo zie je maar weer, geloof in de Here Jezus Christus en gij zult zalig worden. En dat staat WEL in de Bijbel.

De dominee preekte zondag nog over: dat wij moeten geloven als een kind.
Daar passen zulke moeilijke woorden/ begrippen niet echt bij lijkt mij ;)
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 29 jan 2007 17:03

15 Hij zeide tot hen: Maar gij, wie zegt gij, dat Ik ben?
16 En [16:16] Joh 6:69. Simon Petrus, antwoordende, zeide: Gij zijt de Christus, de Zoon des levenden Gods.
17 En Jezus, antwoordende, zeide tot hem: Zalig zijt gij, Simon, Bar-Jona! want vlees en bloed heeft u dat niet geopenbaard, maar [16:17] Matt 11:25. Mijn Vader, Die in de hemelen is.

judas geloofde ook dat Jezus de Christus was het heeft alleen niet veel geholpen omdat het hem niet uit de hemel gegeven was.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 29 jan 2007 17:07

goofy1978 schreef:15 Hij zeide tot hen: Maar gij, wie zegt gij, dat Ik ben?
16 En [16:16] Joh 6:69. Simon Petrus, antwoordende, zeide: Gij zijt de Christus, de Zoon des levenden Gods.
17 En Jezus, antwoordende, zeide tot hem: Zalig zijt gij, Simon, Bar-Jona! want vlees en bloed heeft u dat niet geopenbaard, maar [16:17] Matt 11:25. Mijn Vader, Die in de hemelen is.

judas geloofde ook dat Jezus de Christus was het heeft alleen niet veel geholpen omdat het hem niet uit de hemel gegeven was.

Klopt, maar dat zegt NIETS over het feit dat je een zgn. "vierschaarbeleving" moet hebben!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 29 jan 2007 17:21

goofy1978 schreef:15 Hij zeide tot hen: Maar gij, wie zegt gij, dat Ik ben?

Die tekst die je nu aanhaald zei Simon Petrus hoor. :roll: Niet Judas. Wat heeft die met vierschaar enzo te maken?

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 29 jan 2007 17:56

dat je niet in Jezus kan geloven tezij het je uit de hemel gegeven word.
petrus geloof kwam van God vandaan dat van judas van hemzelf.

Joh 10,1
Voorwaar, voorwaar zeg Ik ulieden: Die niet ingaat door de deur in den stal der schapen, maar van elders inklimt, die is een dief en moordenaar.

en veel zijn er die zelf over de muur heen klimmen en zonder door de enge poort te zijn gekomen bij Jezus zijn.
en denken dat ze gered zijn.
enge poort is eens met God naar de hel te gaan, kan je nog een engere poort of een smallere weg verzinnen?
en dat kan geen enkel mens uit zichzelf dat zal je uit de hemel gegeven moeten worden.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 29 jan 2007 18:24

Dat lijkt me logisch dat God je dat geeft. Een nep-geloof hou je volgens mij ook niet lang vol. Zoals Judas, die maakte er snel een eind aan. Petrus daartegen was zeer verdrietig dat hij Jezus verloochend had. Daarin zit je ook de echte liefde van Petrus voor de Here Jezus.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 29 jan 2007 22:07

Optimatus schreef:
Jantjes schreef:
Optimatus schreef:God liefhebben boven alles.

Dat moet toch voldoende zijn?
Dat is, dat je erachter komt dat je zondig bent (wet).

Hoe bedoel je?

Gaat het maar proberen wat je zei:
God liefhebben boven alles.

Dan kom je vanzelf achter je vraag (hoe bedoel je?)want:
Bekeren betekent de wet bewaren
De wet bewaren betekent schuld
En schuld werkt wedergeboorte
Wedergeboorte werk geloof in Hem
Geloof geeft zaligheid.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 jan 2007 22:11

Is dit niet een wat al te wiskundige benadering van het geloof? Het lijkt verdraaid wel een exacte wetenschap op deze manier.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”