Jantjes schreef:Het woord vierschaar komt in de Bijbel niet voor.Race406 schreef:goofy1978 schreef:ik geloof ook dat je een vierschaar beleving moet meemaken voor je sterft.maar als je dat niet hebt meegemaakt zal Jezus je aan de linkerkant zetten.dan is Jezus geen middelaar meer maar rechter.
Joh 5,22
Want ook de Vader oordeelt niemand, maar heeft al het oordeel den Zoon gegeven;
Ik wil graag van je weten waar de Bijbel (God Zelf dus!) spreekt over het feit dat je een "vierschaarbeleving" moet meemaken. En wat versta je onder een vierschaarbeleving?
Is het daarom onbijbels? Dat mag jij zelf beoordelen na het onderstaande van mij.
Ter verduidelijking het is ‘de rechtvaardigmaking in de vierschaar der consciëntie’ en het is afgeleid of ontstaan uit een Altascheth van David verwoord in deze berijmde Psalm 59.
Beroof hen niet terstond van ’t Ieven,
Opdat mijn volk, van angst ontheven,
Uw oordeel tevens niet vergeet’.
Uw macht, als Gij ter vierschaar treedt,
Doe elk van hen als balling zwerven,
En, ’t kwaad ten spiegel, schand’lijk sterven;
Ja, werp, o God, mijn schild, hen neer
Als trotse schenders Uwer eer.
Hier wordt dus gesproken over een ‘ter vierschaar treden’.
Het woord 'vierschaar spannen' is van het Nederlands recht zie hier
http://www.weekbladbuiten.net/1907-1936 ... mit=Zoeken
maar het gaat voornamelijk over de ‘consciëntie vierschaar’ en daar had ik reed een voorbeeld van gegeven en geld voor een ieder persoonlijk ook voor Race406 en mij.@Raido, ook jij staat in principe voor de voor die vierschaar.
Jij bent Bijbels opgevoed zoals ik begrijp bij de Ger.Gem. en als jij iets doet waarbij je geweten spreekt dan sta je voor die vierschaar. Je kan het toch doen, dus tegen je geweten in dan zal je consciëntie overtuiging iets terugtreden. Later als je er weer aan denkt, aan datgene waar je je geweten overtrad, zal je consciëntie in dubbelmaten hierop aanspreken en dan licht het aan jou wat je er mee wil doen, luisteren of weer afkappen.
Kijk hier gaat het om in die vierschaar. Dat gebeurt nu in je ziel of psychologies, maar als Christus weder komt gebeurd dat openbaar en daar hadden wij het over als wij spreken over de ‘rechtvaardigmaking in de vierschaar der consciëntie’. Nu in het verborgene straks na je laatste ademtocht in het openbaar.
OK, maar de discussie gaat over een "vierschaarbeleving" als men tot geloof komt. En in deze psalm gaat het over het "tervierschaar treden" van God om te richten over goddelozen die Gods volk onderdrukken. Het is een gebed van David om hen uit te roeien zodat Gods Naam niet meer aangetast wordt, en Zijn volk bevrijd wordt van de vijanden. Dat het volk Gods oordelen niet vergeet', slaat op dat het volk zal zien wat God doet met Zijn vijanden, en Hem zal dienen uit dankbaarheid. Dat is dus heel wat anders. Ik heb het gevoel dat we graag willen dat de vierschaarbeleving te funderen is op Bijbelteksten, maar dat is het dus niet. Wel de teksten in het goede verband lezen en uitleggen!