Refowebkids deel 15

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Schipje
Majoor
Majoor

Re: Refowebkids deel 15

Berichtdoor Schipje » 16 dec 2011 17:51

De oudste hier zou eigenlijk ook een donker buitenkantje moeten hebben :wink: zij danst ook zodra er een ritmisch geluid te horen is. Ze 'danste' zelfs weleens als de buurjongens ergens tegenaan tikten, de kachel of het raam.

Christen zijn en dansen kunnen m.i. prima samen, zie daarvoor het oude testament, mits de muziek (en de dans) tot eer van God is. Daarom word hier alleen op christelijke muziek gedanst.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 16 dec 2011 17:54

schaapje schreef: :lol: :lol: :lol: In een reidans net als David, Galateia ?

Haha, nee, iets anders. We gaan dan naar een kerk vol Afrikaanse/donkere mensen. Zo gaaf. Die gaan echt los, heerlijk is dat! En zoonlief, die danst zich dan helemaal suf. Heerlijk!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 16 dec 2011 17:56

Schipje schreef:De oudste hier zou eigenlijk ook een donker buitenkantje moeten hebben :wink: zij danst ook zodra er een ritmisch geluid te horen is. Ze 'danste' zelfs weleens als de buurjongens ergens tegenaan tikten, de kachel of het raam.

Christen zijn en dansen kunnen m.i. prima samen, zie daarvoor het oude testament, mits de muziek (en de dans) tot eer van God is. Daarom word hier alleen op christelijke muziek gedanst.

Christen zijn en dansen lijken me geen probleem. Al die beschrijvingen van feesten in het OT en het NT, denk aan de bruiloft waar Jezus zelf ook was, gingen in die tijd gepaard met niet-religieuze muziek en dans, hoor. En ze hadden echt plezier, in de Oudheid kon men echt wel dansen. Jezus zorgde zelfs voor bijzonder goede wijn! Nee, ik kan geen enkel bezwaar zien. Mijn zoon mag lekker dansen (en mama ook). :mrgreen:

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 16 dec 2011 17:59

@123456,
Ik herken wel het e.e.a. bij mijn dochter als ze overprikkeld is (geweest). Als we naar een drukke verjaardag zijn geweest, ook overdag, dan slaapt ze ook een uurtje en word hard huilend wakker. Daarna weer een uurtje of 45 min. en dan weer huilen etc. Als ik dan een paracetamol geef slaapt ze de hele nacht door. Dit gebeurt maar af en toe als het erg druk is geweest of ze veel indrukken op heeft gedaan of als ze een middagslaapje overgeslagen heeft.

@galateia,
Niet-religieuze muziek.... ben benieuwd waar je dat vandaan haalt?

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 16 dec 2011 18:06

Uhm, in de Oudheid had men heel veel muziek, gewoon voor het plezier. Met een beat, hoor, men kon trommelen. Als classica meen ik over die leefwereld dan toch weer enig verstand te hebben. Er wat was afgedanst. En in het geval je je vraag anders bedoelde: ik haal het van de radio/youtube, etc. :wink:

Overigens snap ik best dat dansen en harde muziek niet passen binnen een reformatorische opvoeding. Alleen ben ik van mening, dat het wel past in een christelijke opvoeding. En ja, een reformatorische opvoeding is ook een christelijke opvoeding, alleen iets meer gestoeld op tradities en een bepaalde religieuze leer, die dan waarschijnlijk ook weer per kerkstroming verschilt. Maar een christelijke opvoeding hoeft natuurlijk niet reformatorisch te zijn. Ik denk dat de opvoeding van mijn zoon en die van jullie kinderen even christelijk zijn. Alleen vanuit andere uitgangspunten/principes. Zoiets.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 16 dec 2011 21:24

Galateia schreef:Uhm, in de Oudheid had men heel veel muziek, gewoon voor het plezier. Met een beat, hoor, men kon trommelen.

Dat wil nog niet zeggen dat dat niet-religieuze muziek is!
Galateia schreef:Overigens snap ik best dat dansen en harde muziek niet passen binnen een reformatorische opvoeding.

Het is volledig Bijbels dus m.i. past het (op muziek voor God) prima :wink:

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 16 dec 2011 21:59

Schipje schreef:Dat wil nog niet zeggen dat dat niet-religieuze muziek is!

Ja maar Schipje, denk je, dat men in die tijd alleen maar muziek maakte met religieuze bedoelingen? Er zijn bronnen genoeg, waarin muziek puur ter vermaak werd gemaakt. Liefdesmuziek, etc. etc. Het is van alle tijden, hoor. Hoe kom je op het idee, dat de mensen in de tijd van de Bijbel alleen maar religieuze muziek zouden kennen? Of alleen maar zouden dansen op religieuze muziek? Ik moet bijna een beetje lachen om dat enigszins naieve beeld, dat je dan hebt van de samenleving uit die tijd. Omdat het gewoon echt niet klopt, het bronnenmateriaal spreekt echt boekdelen :mrgreen:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 dec 2011 22:13

Galateia schreef:Jazeker, mijn kind wordt christelijk opgevoed. En dansen past daar prima bij! Supergaaf. En doet ook wel recht aan zijn Afrikaanse ritme-genen. En toevallig heeft hij een mama die vroeger veel heeft gedanst en - nu ga ik je nog meer shockeren - zo af en toe nog even een zaterdagavond flink gaat dansen. Maar wij zijn geen reformatorische christenen. Wij dansen zelfs in de kerk :mrgreen:

Wedervraag: waarom vind jij dat dan niet in een christelijke opvoeding passen?

Laat maar Galateia, ik denk dat het beter is dat ik hier niet verder op reageer.
Sterkte en wijsheid in de opvoeding.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 dec 2011 22:14

Schipje schreef:De oudste hier zou eigenlijk ook een donker buitenkantje moeten hebben :wink: zij danst ook zodra er een ritmisch geluid te horen is. Ze 'danste' zelfs weleens als de buurjongens ergens tegenaan tikten, de kachel of het raam.

Wat versta jij onder christelijke muziek ?

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 16 dec 2011 22:23

schelpje3 schreef:Sterkte en wijsheid in de opvoeding.

Komt zeker weten goed. Er is hier in huis veel vreugde. Vreugde en liefde in de Heer! :yahoooo:

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 16 dec 2011 22:36

Galateia schreef:Ik moet bijna een beetje lachen om dat enigszins naieve beeld, dat je dan hebt van de samenleving uit die tijd.

Als je moet lachen moet je dat vooral doen. Denk alleen niet dat het wat opschiet. :-k

Maar volgens mij hebben we het allebei over een ander deel uit die tijd. Jij hebt het over de Oudheid in het algemeen en ik over het Volk van God uit het OT. En het volk van God danstte en sprong en jubelde en zong met toen nog niet-elektronische beat (lees: drum). En daarom mogen wij dat ook. Maar de Joden gebruikten echt geen muziek wat niet tot eer van Hem was hoor! In de hele Bijbelse lijn is duidelijk dat God een gruwel had van hoererij van Zijn volk. Ze waren en zijn Zijn volk, levend tot eer van Hem incl de muziek en de dans. Zie: het gouden kalf.

@Schelpje, waarom zeg je nu gelijk: 'laat maar'?
Als je een vraag stelt aan iemand is het te verwachten dat diegene een antwoord geeft wat niet altijd in je straatje past of dat je een (moeilijke) wedervraag krijgt. Dat heet communiceren/discussieren. Jij stelt wat vragen en een ander is dan terecht benieuwd naar jouw zienswijze daarop. En eerlijk gezegd ben ik nog steeds heel benieuwd naar andere meningen hierover. :)

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 16 dec 2011 23:24

AikonGirl schreef:Haai, ben benieuwd hoe je zoon het wennen vond op school....?

Volgende week mag Ilona een ochtendje wennen. :D
Wordt ook wennen voor mij zeg. Moet over een maandje elke ochtend om 08.45 bij school zijn.
Vanmorgen werd Ilona pas om die tijd wakker. En dat terwijl ze om 19u in bed ligt.

Hoe laat gaan jullie schoolgaande kinders naar bed?

Timon had er van tevoren erg veel zin in, maar toen hij wakker werd had hij buikpijn (moest zelfs overgeven...) van de spanning. Hij wilde niet meer, school was alleen voor grote kinderen zei hij. Maar toen we eenmaal op school waren en hij het stoeltje met zijn eigen naam zag, was hij helemaal om. Toen ik hem weer op kwam halen was hij alleen boos dat ze niet buiten hadden gespeeld (in de stromende regen ;)), want hij had zich al weken op het mooie klimrek verheugd. De volgende dag wilde hij niet meer naar de psz, want school was veel leuker :D

Ik zie er ook wel een beetje tegenop hoor, iedere dag zo vroeg eruit. Maar voor mij ook wel weer goed, want nu is de ochtend al bijna om voordat er eindelijk eens wat uit m'n handen komt :-oo

@Dippie: wat een schatje!

jeepeecee
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor jeepeecee » 16 dec 2011 23:50

Bedankt voor de felicitaties! Hannah was helemaal hieperdepiep, begon al bij ons in bed met haar 1e cadeau. Toen naar beneden met alle slingers en ballonnen, toen ging ze helemaal uit haar stekker zo leuk vond ze het :mrgreen:

Ik heb deze keer niet zo heel veel aan de taart gedaan :oops: Ik had er gewoon de puf niet voor, dus het is een slagroom taart geworden, met 'lekkertjes' (lees: hagelslag) en van marsepein een 2. En nog een bokkepootjes taart, en appeltaart.
(is nog veel als je het zo allemaal opnoemt!)

nog even 2 fotootjes spammen van onze kleine meid en al haar cadeaus. ( wat is ze verwend :wink: )

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 17 dec 2011 00:16

654321 schreef:Even tips en/ of herkenning gevraagd alsjeblieft:

- Ons zoontje (1,9 jaar) zit sinds een week of 3,4 niet lekker in zn vel. En het word steeds erger... Het begon met de nachten maar nu is hij ook overdag niet te genieten. Maar de nachten zijn het ergste. Hij gaat altijd lief slapen om vervolgens heel vaak huilend wakker te worden. Regelmatig zit er steeds maar een half uur/ 45min tussen en dan huilt hij weer. Hij luisterd wel goed, doet niet eigenwijs ofzo in bed. 's Middags is hij ook altijd blij dat hij ligt, om vervolgens na ong. 30-45min te gaan krijsen.
Ben afgelopen vrijdag naar de huisarts geweest, deze zegt het ook niet te weten wat het is. Hij is niet ziek/ geen koorts dus volgens de huisarts is het geen oorontsteking of andere ontsteking. Heb slaapmedicatie gekregen maar het helpt NIETS.
In bed nemen bij ons helpt niet; hij blijft wakker, woelen, wil van papa naar mama enz.

Wat moeten we nu doen?

Zal voor jouw even een stukje kopieren uit de laatste nieuwsbrief die we van school kregen, misschien heb je er iets aan.

Van het SMW

“Mammmahhh, papppahhh ik kan niet slaaaaaapen”

Sommige kinderen gaan (volgens het boekje) naar bed. U vertelt ze een verhaaltje en nog voordat het verhaal uit is, is uw kleintje in dromenland. (die van mij dus echt...!)

Andere ouders verzuchten dat hun kind heel regelmatig uit bed komt, ’s nachts bij hen komt liggen, blijft roepen of bang is.
Dan wordt het naar bed gaan een hele klus, waarin u als ouder menig keer naar boven roept of gaat om alsnog te proberen uw kleintje te bewegen om te gaan slapen.

Wat kan helpen:

Maak van het naar bed gaan een vast patroon. Een vaste volgorde van wassen en tanden poetsen. Daarna een verhaaltje wat u vertelt terwijl uw kind al in zijn of haar bed ligt. Neem voor dit alles de tijd, dus start eventueel vroeg met naar bed brengen.

Als u kind bang is en u mist, dan kan het helpen om een kussenpop mama (gemaakt van een t-shirt waar veel van uw geur in zit) en een kussenpop papa (met geur) mee naar bed te nemen. (gewoon een t-shirt met veel geur in kussenformaat in-korten en uw kind hier zelf een gezichtje op laten tekenen.

Als uw kind (tot ongeveer 7 jaar) spoken of enge dingen ziet terwijl het in bed ligt, dan helpt het meestal niet om te zeggen dat uw kind het zich inbeeldt. Samen even het spook wegjagen heeft voor het kind meer effect, het kind gelooft echt dat het er is.

Als uw kind net voor het naar bed gaan nog drukke televisieprogramma’s of computerspelletjes gezien/gedaan heeft, dan kan het zijn dat het hoofd van uw kind nog te vol zit om aan slapen toe te komen. Nog even in de huiskamer zitten zonder televisie / computer aan kan dan ook helpen. (Laat uw kind bij voorkeur voor het naar bed gaan geen televisie meer kij-ken of een spelletje op de computer doen)

Als uw kind gevoelig is voor beloningen en u hebt het gevoel dat uw kind er een spelletje van maakt om steeds opnieuw uit zijn of haar bed te komen dan zou u een beloningssysteem kunnen maken, met stickers of vrolijke gezichtjes of iets wat aansluit bij uw kind.

Er zijn veel prentenboeken geschreven over kinderangsten, zoals ‘Welterusten kleine beer’ van Martin Waddell en Barbara Firth. Dit boek gaat over een klein beertje wat niet kan slapen omdat het bang is. Elke keer komt de grote beer met meer licht, maar het is
niet genoeg, kleine beer blijft bang. Dan neemt grote beer kleine beer mee naar buiten en laat hem al het licht van de sterren en de maan zien. Kleine beer geeft dan geen antwoord meer omdat hij al in slaap gevallen is veilig in de armen van grote beer.

En nog over die M's. Mijn oudste is ook een M, daar heb ik heel wat mee te stellen gehad maar die is in de loop der jaren (hij is nu 14) heel rustig geworden. Heeft nu alleen nog een ochtendhumeur van hier tot Engeland. Wel is ie nog altijd vreselijk ondernemend met klimmen, klauteren en zo gevaarlijk mogelijk doen.
ja, dat is mijn mening dan he.....

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 17 dec 2011 07:33

Schipje schreef:Maar volgens mij hebben we het allebei over een ander deel uit die tijd. Jij hebt het over de Oudheid in het algemeen en ik over het Volk van God uit het OT. En het volk van God danstte en sprong en jubelde en zong met toen nog niet-elektronische beat (lees: drum). En daarom mogen wij dat ook. Maar de Joden gebruikten echt geen muziek wat niet tot eer van Hem was hoor! In de hele Bijbelse lijn is duidelijk dat God een gruwel had van hoererij van Zijn volk. Ze waren en zijn Zijn volk, levend tot eer van Hem incl de muziek en de dans. Zie: het gouden kalf.

Jezus wandelde rond in de Oudheid, tijdens de regeerperiode van keizer Augustus, tijdens de Romeinse overheersing van het gebied dat nu Israel heet. Jezus bezocht bruiloften. Het volk van God, de Joden, woonden verspreid over het rijk. Daarna de eerste christenen ook. Geloof me, zij kenden ook muziek, gedichten, liefdesliederen, etc. etc. En ja, ook met trommels. Je hebt namelijk geen electronica nodig om een beat te kunnen maken.

Dat er misschien in het NT niet gesproken wordt over mensen die dansen, betekent niet, dat men dat niet deed. Als Jezus een bruiloft bezoekt en daar het water in wijn verandert, dan is dat echt geen feest waarbij iedereen netjes op zijn stoel zit. Ook de Joden en de eerste christenen konden er wat van, hoor. Dat ik dan een beetje moet lachen is zeker niet bedoeld om iemand uit te lachen, maar gewoon omdat ik zelf dit soort dingen op de universiteit bestudeerd hebt, colleges, primaire en secundaire bronnen, etc. Waarbij ook de Joden en de Christenen hoorden, omdat zij een bevolkingsgroep waren van het Romeinse Rijk.

Het is alleen misschien min of meer traditie geworden om religieuze muziek te scheiden van niet-religieuze muziek en daar dan ook dansen bij te betrekken. Dat is echt prima, wanneer je in die traditie wilt leven en zo in de opvoeding onderscheid wil maken. Alleen het is echt niet waar, wanneer je dat baseert op het feit dat Joden en Christenen alleen konden feesten op religieuze muziek. Want dat is pertinent niet waar. Vandaar mijn niet zozeer uitlachen, maar eerder glimlachen om je voorbarige - niet op wetenschappelijke feiten gebaseerde - conclusie.

Terug naar “Archief”