schelpje3 schreef:Gelezen in het AD van gisteren: VOOR MEERSSEN IS VAN MARWIJK GOD VANDAAG EN ZELFS NOG IETS BELANGRIJKER.
Voetbal SLECHTS een sport

En waar is die kop op gebaseerd? En wie is God voor de mensen van het AD?
Annet76 schreef:@ Marnix,
Als alles karikatuur is wat ik schrijf dan komen we niet verder.
Op dezelfde manier kan ik natuurlijk blijven herhalen dat jij alles wel behoorlijk aan het bagatelliseren bent. Je wilt niet zien wat er werkelijk aan de hand is slikt alle gebeurtenissen voor zoete koek.
Zo kan ik het ook!
Iedere dronkaard, iedere scheldpartij, iedere schop, is er wat mij betreft gewoon één teveel als dat is wat bij ons het voetballen naar boven blijkt te roepen.
Klopt, ik heb ook niet het idee dat we verder komen. Jij vindt dat ik alles wat krom is recht praat, alles voor zoete koek slik... en ik vind dat jij krom praat wat recht is, alles kritiek voor zoete koek slikt etc.
smArtjan schreef:@Marnix,
Bij ons in de straat stonden er anders zondagavond toch wel aardig wat mensen te vloeken en te schelden.
Nu worden alle oranje-artikelen weer binnengehaald met een lang gezicht. Ik had het o.a. hierover met een collega die vroeger nog een seizoens-pas had van Feyenoord. Hij vond de 'oranje-gekte' tegenwoordig belachelijke proporties aannemen. Het hele voetbal is puur massa-hypnose / kudde-gedrag was zijn commentaar. Minimaal 30% weet niet eens wat buitenspel is, maar schreeuwt wel zijn keel kapot als er gevoetbald wordt. Die collega was onchristelijk maar wist me wel te vertellen dat het komt doordat Nederland 'van God los is'. Vroeger gingen mensen naar de kerk en vonden ze de bevestiging van zichzelf binnen hun eigen zuil. Tegenwoordig doet het overgrote deel van Nederland nergens meer aan en gaan mensen op zoek naar andere dingen waarin ze zichzelf bevestigd voelen door de rest van de kudde. Voetbal is daar in Nederland het ultieme 'medicijn' voor. Opvulling van een stukje leegte dat toch wel ervaren wordt diep van binnen, maar onder die bewoordingen natuurlijk niet voor het daglicht gebracht wordt. We noemen het dan met een mooi woord 'saamhorigheidsgevoel' of 'het oranje-legioen'.
Voor een groot deel klopt het ook wel hoor. Mensen hebben geen doel en vullen leegte op met allerlei dingen. Voetbal is daar een ding van. Als je God niet op nummer 1 hebt staan, en dat heeft het overgrote deel van Nederland niet, komen er andere dingen op 1 te staan. Werk, relatie, seksualiteit, sport enzovoorts. Aan de andere kant, genoeg Nederlanders zijn wel nuchter genoeg om in te zien dat het een potje voetbal is. Ze hangen oranje vlaggen op, moedigen Nederland aan, vieren feest als er is gewonnen en balen als er is verloren.
Wat ik hier stel is:
1. Er wordt wel enorm overdreven door voetbalhaters terwijl voor de meeste Nederlanders voetbal nog steeds een bijzaak is.
2. Dat mensen die God niet kennen hun leegte opvullen met dingen als sport, werk, alcohol etc. betekent nog niet dat je er als christen niet op een verantwoorde manier mee om kan gaan.
Voetbal is niet de populairste sport; hij is het makkelijkst te begrijpen voor mensen met welk IQ dan ook. No offence, maar ik weet zeker dat het gemiddelde IQ van de kijkers van een voetbal-wedstrijd flink lager ligt dan die van een cricket-wedstrijd. Nou en, zul je misschien zeggen. Nou, dé verklaring voor het grote aantal kijkers en 'fans'; het enige wat je moet onthouden is dat je hard moet gaan joelen als de bal in het doel van de tegenstander terechtkomt.
Laat me niet lachen; het meeleven van de supporters! Eerst kan een speler de hemel ingeprezen worden als hij scoort, maar zodra hij een fout maakt wordt hij onderhand vervloekt. Zolang Nederland aan de winnende hand is zijn er genoeg fans te vinden maar nu ze verloren hebben breekt iedereen z'n oranje-altaartje af en zijn de spelers vergeten.
Voetbal is een volkssport en wordt dus gekeken door allerlei mensen. Intelligente mensen en domme mensen. Dat die mensen als hun team is uitgeschakeld (en het toernooi afgelopen) hun vlaggetjes weer weghalen is niet zo vreemd. Maar het is onzin om te zeggen dat niemand meer fan is nu men heeft verloren. Dan zou er haast niemand naar de huldiging komen vandaag... en bij de volgende wedstrijd van Oranje nog gaan kijken.