Situatie in Israel (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

FrankB
Sergeant
Sergeant

Re: Situatie in Israel (deel 2)

Berichtdoor FrankB » 20 nov 2012 08:25

Lichtzwaard schreef:Zo te zien zijn er velen hier anti Israel,maar dat geeft niet jullie komen nog wel ach ach en dan is het huilen geblazen.Alles wat tegen Gods volk is zal vernietigt worden;en laat Israel nu helemaal gelijk hebben dat ze maatregelen nemen; HULDE voor de staat Israel. =D> =D> =D> =D>

Voorts over de Huisgenoten God die daar tussen twee vuren zitten daar hoor deze zogenaamde Christenen niet over klopt ze zijn ook anti Israel en vriendjes van het moordende en geweldagdige arabieren .

Types als Lichtzwaard kunnen niet lezen en dat zal ook de reden zijn dat ze geen leesbare tekst kunnen schrijven.

Je ziet mij nergens schrijven dat ik tegen Israel ben. Je ziet mij ook nergens schrijven dat Israel zich niet mag verdedigen tegen Hamas raketten. Als dit topic trouwens over de "situatie in Israel" zou moeten gaan, waarom gaat deze discussie dan feitelijk over Gaza en de westelijke Jordaanoever? Twee gebieden die helemaal niet tot Israel behoren. Als er een topic "situatie in Nederland" zou zijn gaan we het toch ook niet over Vlaanderen hebben?

Waarom eigenlijk een topic "situatie in Israel"? Waarom niet "situatie in Congo" of in Syrië? Waar de situatie vele vele malen erger is dan Israel. In Israel zelf is immers weinig tot niets aan de hand, op van tijd tot tijd wat Hamas raketten die zelden slachtoffers maken na.
mvg, Frank
WAR IS OVER! If you want it.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 20 nov 2012 09:29

FrankB schreef:Als dit topic trouwens over de "situatie in Israel" zou moeten gaan, waarom gaat deze discussie dan feitelijk over Gaza en de westelijke Jordaanoever? Twee gebieden die helemaal niet tot Israel behoren. Als er een topic "situatie in Nederland" zou zijn gaan we het toch ook niet over Vlaanderen hebben?

M.i. gaat het wel degelijk over de situatie in Israël (en de gevolgen daarvan). Al maanden en maanden worden er projectielen afgevuurd op Israël. Dat er vervolgens ook geschreven wordt over de gevolgen die dat heeft voor het naastgelegen gebied waar die projectielen vandaan komen lijkt me evident.
Over de status van Gaza en de z.g. Westbank zou er vanuit historisch perspectief nog wel e.e.a. te vermelden zijn, maar dat komt in dit topic allemaal al eens langs dus dat hoeft hier niet allemaal herhaald te worden.

FrankB schreef:Waarom eigenlijk een topic "situatie in Israel"? Waarom niet "situatie in Congo" of in Syrië? Waar de situatie vele vele malen erger is dan Israel. In Israel zelf is immers weinig tot niets aan de hand, op van tijd tot tijd wat Hamas raketten die zelden slachtoffers maken na.

Inderdaad, op zich al een heel bijzonder verschijnsel, waar ook ALLE media en politici in mee gaan.
Je zou je dan misschien toch eens heel voorzichtig de vraag kunnen stellen:
Zou er dan toch wat bijzonders zijn aan de hand zijn met dat Israël als werkelijk alles en iedereen als een bok op de haverkist zit zodra er wat m.b.t. Israël gebeurt?
Om dat woord in dit verband ook eens te gebruiken: Er wordt door dezelfde media en politici nogal eens buitenproportioneel gereageerd (en dan meestal in negatieve zin richting Israël).
Overigens zal niemand je hier tegenhouden om (terecht overigens) topics te openen over andere zeer schrijndende situaties in de wereld (zoals Syrië b.v.).
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 20 nov 2012 09:30

Ik ben het met je eens Frank dat de media er direct opduiken zodra het over Israël gaat. Wat in Syrië gebeurt is ineens minder relevant. Terwijl er dagelijks tientallen mensen in dat land omkomen. En daar zou eens wat aan moeten worden gedaan!
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 20 nov 2012 09:39

FrankB schreef:In Israel zelf is immers weinig tot niets aan de hand, op van tijd tot tijd wat Hamas raketten die zelden slachtoffers maken na.
Laten we de voorlopige balans in Israël opmaken:
- 3 doden en naar ik meen 70 gewonden.
- Verder natuurlijk de nodige materiële schade: huizen beschadigd, auto's en bussen verwoest enz.
- Economische schade: dat zal wel in de honderden miljoenen euro's lopen i.v.m. materiële schade, klappen in de toeristische sector, 75000 reservisten die opgeroepen zijn en niet aan het werk konden, bedrijven die gesloten zijn, kortom: 1 miljoen mensen die in schuilkelders moeten zitten en niet aan het arbeidsproces deel kunnen nemen.
- Bovendien mensen met psychische klachten door de raketaanvallen. Als je elke keer dit mee moet maken: https://www.youtube.com/watch?v=iuRuF8-WIBk slaap je niet zo lekker.
"Weinig tot niets aan de hand" is een understatement dat volgens mij alleen gebruikt kan worden door iemand die vanaf zijn luie stoel vanaf een veilige afstand er naar kijkt en niet weet wat het is om in een oorlogssituatie te leven.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 20 nov 2012 09:50

en over dit bericht was nauwelijks discussie:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2668/Bui ... kamp.dhtml
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

FrankB
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FrankB » 20 nov 2012 09:57

Elbert, je bevestigd mijn standpunt dat ik misschien voor sommige Israel dwepers nog verder had moeten nuanceren met de aanvulling dat er in Israel weinig tot niets aan de hand is als je het vergelijkt met de werkelijk afschuwelijke situatie in landen als bijv. Congo, Syrië of bijv. de schade en de slachtoffers in Gaza. En hoewel jij misschien wilt geloven dat al die doden en gewonden in Gaza Hamas strijders zijn en/of weer opstaan zodra de camera is verdwenen is dat echt niet zo. Al is dat laatste natuurlijk niet helemaal uit te sluiten. Het verhaal gaat immers dat er in die regio al eens eerder iemand uit de dood is opgestaan :D

Voor het oproepen van al die reservisten kiest de regering trouwens zelf. Zo'n grondoorlog levert op termijn niets op.

Maar dank je wel dat je mijn standpunt bevestigd.
mvg, Frank

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 20 nov 2012 10:11

FrankB schreef:Elbert, je bevestigd mijn standpunt dat ik misschien voor sommige Israel dwepers nog verder had moeten nuanceren met de aanvulling dat er in Israel weinig tot niets aan de hand is als je het vergelijkt met de situatie in landen als bijv. Congo, Syrië of bijv. de schade en de slachtoffers in Gaza.
O, maar dat had ik in een eerdere post ook al aangegeven (vrijdag 16 oktober, 8:50 pm):
elbert schreef:Overigens moeten we de dingen wel in perspectief zien: in Syrië en andere Arabische landen gaat het er momenteel veel heftiger aan toe. Maar goed, daarin is Israël niet betrokken en dat heeft een andere politieke lading.
Alles is relatief, maar dat werkt wel 2 kanten op: vergeleken met de Nederlandse situatie, waarin jij en ik ons bevinden, kun je niet zeggen dat er "weinig of niets aan de hand" is. Als de Nederlandse bevolking mee zou maken wat de Israëlische bevolking meemaakt, dan zou ik de reacties wel eens willen zien (of eigenlijk: misschien ook wel niet, want ik vermoed dat daarin een hele hoop woede en agressie voor zou komen).
FrankB schreef:En hoewel jij misschien wilt geloven dat al die doden en gewonden in Gaza Hamas strijders zijn en/of weer opstaan zodra de camera is verdwenen is dat echt niet zo.
Nee, dat wil ik niemand doen geloven. Ik wil wel doen geloven dat er een mediaoorlog wordt gevoerd parallel aan de fysieke oorlog. Daarin speelt de firma leugen en bedrog natuurlijk ook een rol.
FrankB schreef:Voor het oproepen van al die reservisten kiest de regering trouwens zelf. Zo'n grondoorlog levert op termijn niets op.
Het is ook niet de eerste keus van de Israëlische regering. Ze zitten daar ook niet op te wachten: het is geen prettige optie en het gaat weer een hoop slechte publiciteit opleveren. Daarom wordt er nu druk onderhandeld in Egypte. Maar als daar niets uitkomt en het raketvuur stopt niet, dan zit er misschien niet veel anders op dan die reservisten in te zetten. Maar zelf ben ik ook niet voor een grondoffensief, omdat het teveel burgerslachtoffers oplevert en ik de militaire en politieke voordelen ervan nauwelijks zie.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

FrankB
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FrankB » 20 nov 2012 10:46

Het lijkt erop dat onze standpunten toch aardig overeen komen Elbert. misschien begrepen we elkaar in eerste instantie verkeerd.
mvg, Frank

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 20 nov 2012 13:09

FrankB schreef:Elbert, je bevestigd mijn standpunt dat ik misschien voor sommige Israel dwepers nog verder had moeten nuanceren met de aanvulling dat er in Israel weinig tot niets aan de hand is als je het vergelijkt met de werkelijk afschuwelijke situatie in landen als bijv. Congo, Syrië of bijv. de schade en de slachtoffers in Gaza.

Waarom heb je het elke keer over ''Israël dwepers?''

In dit betreffende topic gaat het over de situatie in Israël! Dus het is dan ook niet raar, dat daar dan over gesproken wordt. En niet over Congo of Syrië. Wat er in de DRC gebeurd speelt al vele jaren, dat is niet pas sinds kort maar krijgt betrekkelijk weinig aandacht. Heel de oorlog die daar geweest is en nog steeds voornamelijk in het oosten speelt hangt ook samen met wat er toen gebeurde in Rwanda. Het Westen heeft daar veel belangen in coltan etc. dus men kijkt de andere kant op. :roll:

Syrie krijgt al wat meer aandacht, maar men durft zich niet ferm op te stellen zoals nu wel tegenover Israël vs. Hamas. Waar iedereen gelijk zijn mening over klaar heeft. Is het leven van een Palestijn meer waard dan dat van een Syriër of Congolees? (Flauwe vergelijking, maar het irriteert mij dat heel de media in vuur en vlam staat nu er in Gaza oorlog gevoerd wordt tegen de Hamas). Bv. ook toen Bin Laden vorig jaar werd gedood door de VS was men blij, toen Israël Jabari uitgeschakelde was dat opeens schandalig. Jabari was oa. het brein achter de ontvoering van Gilad Shalit. Deze man was echt geen lieverdje.

Bv. Turkije heeft wel een grote mond, maar wat voert het zelf uit aan de grens met Iraq? In hun strijd tegen de Koerden? Hoor jij daar wat over in de media? en ben je daar net zo verontwaardigt over?
Of de situatie op Cyprus? Daar hoor je toch ook nooit meer een haan naar kraaien? Terwijl de VN daar toch ook wel 1 van zijn langslopende missies heeft.
(Bron: check bij uitzending gemist langs de grenzen van Turkije. ) :wink:

En hoewel jij misschien wilt geloven dat al die doden en gewonden in Gaza Hamas strijders zijn en/of weer opstaan zodra de camera is verdwenen is dat echt niet zo. Al is dat laatste natuurlijk niet helemaal uit te sluiten. Het verhaal gaat immers dat er in die regio al eens eerder iemand uit de dood is opgestaan :D

Er zijn wel situaties waarin foto's van slachtoffers uit Syrië gebruikt worden in de media waar dan van wordt gezegt dat het slachtoffers uit de Gazastrook zijn.
Zelf zoeken naar de waarheid door verschillende media te lezen en te vergelijken.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 20 nov 2012 13:19

@ Yael: =D> =D>
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 20 nov 2012 14:57

In de media wordt melding gemaakt van een staakt het vuren dat vannacht in zou moeten gaan. Tot die tijd wordt er natuurlijk flink over en weer geschoten.
Als het doorgaat, is het natuurlijk afwachten hoe lang dit stand gaat houden.

En verder zijn er vandaag door Hamas 6 Palestijnen geëxecuteerd die werden verdacht van collaboratie met Israël.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 20 nov 2012 15:08

elbert schreef:In de media wordt melding gemaakt van een staakt het vuren dat vannacht in zou moeten gaan. Tot die tijd wordt er natuurlijk flink over en weer geschoten.
Als het doorgaat, is het natuurlijk afwachten hoe lang dit stand gaat houden.

Ik verwacht van niet. Israel heeft gewoon nog wat meer tijd nodig totdat het leger klaar is voor een groot offensief. Inmiddels worden er ook al drie behoorlijk grote Amerikaanse oorlogsbodems verplaatst naar het gebied.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 23 nov 2012 13:33

Het staakt het vuren is er dan toch gekomen. Toch is dit maar de voorbode voor de volgende ronde van gevechten:
Hamas Politburo Chief Khaled Mashaal told the Turkish news agency Anatolia that the recent conflict in Gaza has paved the way to a Palestinian "independence war," and that the ceasefire is just another step towards ending the Gaza siege.

"Jerusalem and the rest of the occupied territories will return to the Palestinian people not only through diplomatic efforts, but through militant resistance," Mashal said; he praised Egypt, Qatar and Turkey for their efforts to achieve the truce between Israel and Hamas.
Goed om te weten wanneer de eerstvolgende schoten/raketten/bommen weer afgaan.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 nov 2012 14:24

Inmiddels lijkt de nieuwe steunpilaar in Egypte, de president, ook niet zo onomstreden meer te zijn.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 02 dec 2012 17:44

elbert schreef:.
- Bovendien mensen met psychische klachten door de raketaanvallen. Als je elke keer dit mee moet maken: https://www.youtube.com/watch?v=iuRuF8-WIBk slaap je niet zo lekker.
"Weinig tot niets aan de hand" is een understatement dat volgens mij alleen gebruikt kan worden door iemand die vanaf zijn luie stoel vanaf een veilige afstand er naar kijkt en niet weet wat het is om in een oorlogssituatie te leven.

Uiteraard, maar gelukkig word je van aanvallen van gevechtshelikopters en straaljagers niet getraumatiseerd........
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

Terug naar “Archief”