hettys schreef:tante-tortel schreef:Nou ik moet er toch niet aan denken dat ze consequent dat kind bij de anderen de hele dag zou moeten weg houden.
Lijkt me een onmogelijke opgave. Hoe denk je dat in de praktijk te doen?
Opsluiten op zijn kamer? Ik vind dat trouwens neigen naar geestelijke mishandeling.
De hele dag? Welnee.
Ik bedoelde gewoon de situatie bij jou vanmiddag. Je kunt een kind natuurlijk geen sociaal gedrag aanleren zonder andere kinderen in de buurt.
Wij hebben hem op een aparte plek te spelen gezet, maar ja, je kunt niet al de aandacht naar dat ene kind brengen.
Want dan leert hij door negatief gedrag aandacht te krijgen.
En dat is juist niet de bedoeling.
je hoeft het kind geen aandacht te geven als je hem apart zet. Juist niet, zou ik zeggen.
Nee, dat klopt. Maar je weet niet wat hij dan dus gaat doen. Zal je even schetsen: hij trok een fotolijst van de muur die dus kapot viel, en ging aan het glas zitten, waardoor hij een snee in zijn vinger kreeg. Hoe kon hij bij die lijst? Hij kan muurklimmen zonder dat hij een stoel of trap heeft. Niet te geloven als je dat ziet, maar hij klimt gewoon omhoog. Net een aap.
Nee, deze optie is dus onmogelijk. Maar buiten dat we hadden hem op zijn eigen kleed te spelen gezet, en hij schiet even achter je langs om het meisje te duwen, die toen dus tegen de tafel viel.
Nee, je kunt het leuk verzinnen maar het gaat gewoon voor sommige kinderen niet zoals jij het zou willen.
Terwijl de tik in zijn geval zeker de beste oplossing is.
Dan komt hij uit zijn negatieve spiraal.
Samanthi schreef:een heel herkenbaar verhaal, dit kind is door de andere situatie helemaal van slag, misschien was het goed als je docher niet naar je toegegaan was, steeds dezelfde straf heeft geen effect en een tik maar voor even of helemaal niet, deze kinderen zouden in de ogen van velen elke dag een aantal tikken 'nodig' hebben. In het boek van David compernollen (zit stil) kun je lezen dat je het goede gedrag van een Kind met ADHD moet belonen, weer , wwer en steeds maar weer. Dit was duidelijk een situatie die dit kind niet aan kon, het was druk en anders dan anders. Ik zeg dit achteraf, toen de kinderen nog klein waren kon je zomaar in zo'n situatie belanden en was er niets te belonen, bovendien ben je daarbij ook mens en geen pedagoog die na een sessie de deur sluit, maar je bent moeder en24-uur stanby, nou wens je dochter maar heel veel sterkte en wijsheid bij de opvoeding van deze twee prachtige kinderen, want ja dat zijn en blijven ze . gr Samanthi
De optie om niet bij mij te komen was niet mogelijk. Ze had geen keus.
Verder zeg ik zelf als dat je juist positief gedrag moet belonen dat wordt ook echt wel gedaan.
Daarin zijn ze misschien zelfs wel eens in het overdrevene. Maar oma's dikke duim vind hij geweldig!
Aangezien we zelf een ADHD dochter hebben en wij zelf daar heel veel manieren voor hebben moeten uitzoeken en uitvinden hoe er mee om te gaan, hoef ik niet echt een boek te lezen. Het grappigs is zelfs dat mijn dochter van hun begeleiding adviezen krijgen die ze al doen, omdat ze dat nog weet van onze dochter. (eierwekker b.v.)
En het is inderdaad voor mijn dochter een hele opgaaf. Daarom komen hier vaak om de beurt de jongens logeren. Zo is nu de oudste voor een aantal dagen hier. Dat de ander ongezeglijk was kwam ook inderdaad door de ongewone situatie. Daar kan hij echt niet tegen.
Maar hij is ook meestal heel lief. Zeker als hij gewoon op dinsdag hier is om met hetzelfde meisje te spelen. Maar dan zijn ze samen en hebben ze samen de grootste pret. En verzinnen ze de leukste spelletjes met zijn tweeën. Het meisje vind het altijd erg als mijn kleinzoon er niet is.
Behalve afgelopen donderdag........
(maar dan zegt ze: ik vond joran even niet lief hoor oma Joke, maar straks wel weer)