Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Damocles
Verkenner
Verkenner

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Damocles » 10 jan 2014 16:21

elbert schreef:- het is volledig geschreven vanuit het mannelijk gezichtspunt (ja, ik ben ook een man, met inmiddels meer dan 16 jaar ervaring in een huwelijk). Daar is op zich natuurlijk niet zoveel mis mee, maar voor een huwelijk heb je man en vrouw nodig en dan blijkt over het algemeen dat in een relatie seksuele compatibiliteit (plat gezegd: of het (bij elkaar) past) niet heel erg belangrijk is.
Ik heb ooit een “handleiding” in een boekhandel gevonden die moeders in de 17de eeuw aan hun dochters gaven als zij op trouwen stonden. Daarin stond een hele reeks met tips ‘n tricks in vermeld hoe je als vrouw met je eigen verlangens moet omgaan en hoe je zoveel mogelijk de seksuele avances van je man kunt ontmoedigen met als doel om na het gewenst aantal kinderen gekregen te hebben totaal geen seks meer te hebben.

Die dagen zijn gelukkig genoeg reeds lang voorbij en geloof het of niet; het is een vrouw vandaag zelfs toegestaan om een seksueel leven uit te bouwen, zich daarnaar te uiten en er nog zonder inherent schuldgevoel hierover zelfs van mogen genieten ook.

De seksuele belevenis is inderdaad verschillend tussen een man en vrouw. Maar het is wel heel ouderwets en patriarchaal om te denken dat de dag van vandaag seks voor een moderne vrouw niet zo heel belangrijk is. Alles wat ik tot hiertoe geschreven heb kan evengoed vanuit vrouwelijk gezichtspunt komen.

elbert schreef: - het gaat voorbij aan het feit dat het in een huwelijk gaat om emotionele verbondenheid vanuit onvoorwaardelijke liefde. Dat is de basis. Zonder die liefde en emotionele verbondenheid kun je een goed huwelijk vergeten.
En dat is een uitstekende basis waarop je heel stevig kunt bouwen en zoals je kunt teruglezen heb ik nooit iets anders gezegd en zelfs reeds verschillende malen beaamd! Het topic is hier seks, het is niet omdat ik steeds on-topic blijf dat ik seks als het enige en belangrijkste in een relatie zie.

Maar als je enkel je fundamenten hebt, kun je het nog steeds heel erg koud krijgen. Twee mensen kunnen zielsveel van elkaar houden maar als één van de partners weinig affectie (kan) tonen terwijl de ander daar net nood aan heeft blijven die fundamenten blootgesteld aan de natuurelementen en zal er langzaam onder bezwijken.

Liefde en emotionele verbondenheid is inderdaad een heel goede basis maar zonder de nodige affectie waar beide partners zich in kunnen vinden kan dit op lange termijn op wankel staan … dit is net zoals seks. Afhankelijk van koppel tot koppel is er een verschillende waslijst aan redenen waarom zij een goede, warme, gelukkige, vervullende en langdurige relatie kunnen aanhouden.
Liefde staat daar inderdaad altijd op, maar ontkennen dat seks ook een belangrijk punt is en argumenteren dat dit hier slechts een kleine onbelangrijke rol speelt is de realiteit pijn aandoen.

elbert schreef: - en dat als het met die emotionele verbondenheid goed zit, dat seks dan nooit een onoverkomenlijk probleem kan zijn. Het kan wel een probleem zijn (bijvoorbeeld als 1 partner meer behoefte heeft aan seks dan de ander), maar dan kan vanuit de verbondenheid die er al is naar een oplossing gezocht worden. En die wordt in dat geval dan ook vrijwel altijd gevonden.
Hier kan ik met je eens zijn behalve voor de vermeldingen “nooit een onoverkomenlijk probleem” en “vrijwel altijd gevonden”. Dit is veel te zwart/wit gezien … de realiteit zwaait naar een meer genuanceerder resultaat in de zin van “hoeft niet onoverkomelijk” en “regelmatig gevonden”

Mocht liefde en emotionele verbondenheid zoveel verschil maken dan zouden veel minder getrouwde mannen en vrouwen vreemd gaan … en de rede dat ze vreemd gaan is echt niet steeds door een gebrek aan liefde.

elbert schreef: - bovendien is het zo dat seks alleen goed kan zijn vanuit liefde en verbondenheid. Seks zonder dat is niet meer dan zelfbevrediging met iemand die er toevallig bij aanwezig is. Leeg en inhoudsloos dus. Talloze onderzoeken tonen aan dat mensen met een stabiele relatie het meest tevreden zijn met hun seksleven. Niet alleen omdat ze ook meer seks hebben, maar vooral omdat ze dat samen met iemand van wie ze houden kunnen beleven, in een veilige relatie.
Dit ondersteund evengoed –al dan niet beter- mijn argument.

Een bijkomende opmerking is dat ik ook hier weer het gevoel krijg dat mijn posts echt niet gelezen worden en er enkel maar gekeken wordt hoeveel keer ik het woordje “seks” geschreven heb terwijl de rest van de inhoud gewoon genegeerd wordt. Hoeveel keer moet ik nog herhalen met steeds andere woorden dat ik het eens ben dat seks en liefde samen moeten gaan. Het -->enige<-- waarover we oneens zijn is het feit of dit voor het huwelijk ook kan en mag en het effect van seks op het success van een huwelijk.

elbert schreef: - seks is dan ook de kers op de taart in de relatie. Het is een manier om je emotionele verbondenheid te vieren en het is niet een "ding op zichzelf" wat eerst goed moet zijn, wil de relatie ook goed zijn. Want dan stel je een voorwaarde aan de relatie die die relatie onder druk zet.
Een huwelijk is geen magische spreuk die plots verliefdheid doet omslaan in liefde, noch een magisch schild dat je tegen allerhande persoonlijke relatieproblemen behoed. Wat voor het huwelijk kan gebeuren kan nog steeds allemaal na. Het is niet omdat twee mensen trouwen dat de relatie niet meer onder druk kan komen te staan door allerhande redenen … seks incluis.

elbert schreef: - Het is het paard achter de wagen spannen als je goede seks als voorwaarde voor een relatie stelt. Goede seks is juist een gevolg van een goede relatie, niet een voorwaarde ervoor.
- juist omdat seksualiteit bij een goede relatie hoort (als uitvloeisel daarvan) is het goed om ermee te wachten tot je zeker weet dat je met de ander verder wilt voordat je aan seks begint.
Ik stem met je in over je uitspraak dat seks geen voorwaarde is voor een goede relatie. Maar ik ben het niet met je eens dat goede seks een gevolg is van een goede relatie.
Iemand kan uitstekende seks hebben zonder liefde (ok, dit is weinig betekenis vol maar dat is irrelevant) of men kan heel veel liefde voor elkaar voelen en een toch een teleurstellende seksuele relatie hebben.

elbert schreef: Want je lichaam (en je eigenwaarde) is te kostbaar om zomaar met jan en alleman te delen.
Hier dezelfde opmerking als daarnet over het feit dat men amper leest wat ik schrijf

Groeten,
Damocles
Laatst gewijzigd door Damocles op 10 jan 2014 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Damocles
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Damocles » 10 jan 2014 16:29

hubert schreef:Ik vind het echter meer iets in de lijn van eten en drinken. Een natuurlijke functie.
Volledig met je eens!
En net zoals eten en drinken schaadt zowel een tekort als overdaad.

Groeten,
Damocles

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 10 jan 2014 16:31

Hulde Damocles voor je reactie op Elbert!
Helder betoog. Alleen is het teveel in 1 keer en dan wordt het niet goed gelezen.
Seks is geen voorwaarde voor een goede relatie, net zomin geld gelukkig maakt, maar wel rijker.

Damocles
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Damocles » 10 jan 2014 16:36

hubert schreef:Stel dat je als man verliefd wordt op een frigide vrouw en je komt daar in de huwelijksnacht pas achter.
Bambi schreef:Zou voor jou een goede les kunnen zijn van God, om te leren dat seks niet zo belangrijk is, als wat jij er van maakt.

ok, dat is iets persoonlijks richting Hubert ... En nu het antwoord op zijn vraag?

Groeten,
Damocles.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 10 jan 2014 16:42

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 00:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Damocles
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Damocles » 10 jan 2014 17:00

Bambi schreef:Als je goed met elkaar praat en luistert, weet je dat voor die tijd al.

Hoezo? Je hebt geen ervaring met seks en als je je geloof strikt opvolgt is ook zelfbevrediging uit den boze. Dus hoe kun je hierover goed met elkaar praten en luistern als geen van beiden kan weten waarover hij spreekt

Dit is de paradox van qualia in de discussie over geest-lichaam dualiteit. Je mag nog zoveel de chemische samenstelling van een aardbei onderzoeken, welke receptoren het prikkelt op je tong en in je neus, welke zenuwbanen dit volgt naar de hersenen en welke neuronen het daar allemaal triggert.
Je kunt hiervan je levenswerk maken maar als je nooit een aardbei vastneemt in je mond steekt en ervan eet, zul je nooit weten hoe een aarbdei smaakt. Zonder dit te doen, hoe kun je ooit oprecht zeggen hoe jij je aarbei het liefst deelt met iemand anders die dit ook nog nooit gedaan heeft?

Bambi schreef:Maar het grappige van echte liefde is dat je niet zonder zo'n persoon kan, dus ja, wat dan?
Al veel romannetjes gelezen? Realiteit vs fictie kan heel koel en ontnuchterend zijn.

Groeten,
Damocles.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 10 jan 2014 17:01

Damocles schreef:ok, dat is iets persoonlijks richting Hubert ... En nu het antwoord op zijn vraag?

Groeten,
Damocles.

Iemand is nooit zomaar frigide. Gebed en een wonder of scheiden bij onwil, mocht in het O.T., want dan verzaak je je huwelijksplicht.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 jan 2014 17:04

Ik heb eens een boek gelezen waarin de hoofdpersoon, een man, absoluut geen seksuele gevoelens had.
Hij had een gecompliceerde moeder-binding.
Toen zijn moeder overleed, zocht hij in wezen een moederfiguur.
Daar kwam de echtgenote dus ook pas na de trouwdag achter!
Heet dit niet a-seksueel?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 10 jan 2014 17:07

-
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 00:52, 2 keer totaal gewijzigd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 jan 2014 17:08

Damocles schreef:Al veel romannetjes gelezen? Realiteit vs fictie kan heel koel en ontnuchterend zijn.
Groeten,
Damocles.

Niet zo denigrerend.
Onder invloed van hormonen gebeurt veel in een jong leven. Maar iemand kan ook ongetrouwd blijven, omdat hij bijv. de ware niet kan vinden. Er bestaan oudere maagden, meer dan je denkt!
En zou het dan geen verschil zijn, of een jongen en meisje van rond de 20 die elkaar ontmoeten, of een man en een vrouw van rond de 60?
Let wel: ook onder invloed van diezelfde hormonen!
Met name vrouwen zijn enorm aan schommelingen onderhevig.

Damocles
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Damocles » 10 jan 2014 17:11

schelpje3 schreef:Ik heb eens een boek gelezen waarin de hoofdpersoon, een man, absoluut geen seksuele gevoelens had.
Hij had een gecompliceerde moeder-binding.
Toen zijn moeder overleed, zocht hij in wezen een moederfiguur.
Daar kwam de echtgenote dus ook pas na de trouwdag achter!
Heet dit niet a-seksueel?

Het totaal gebrek aan seksuele gevoelens is inderdaad aseksualiteit.
Dat van die gecompliceerde moeder-binding en het zoeken achter een surrogaat in de vorm van een echtgenoot klinkt mijn inziens meer naar een fetish (maar dan één waaraan geen erotische context aan verbonden is).

Groeten,
Damocles.

Damocles
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Damocles » 10 jan 2014 17:16

Damocles schreef:Al veel romannetjes gelezen? Realiteit vs fictie kan heel koel en ontnuchterend zijn.
Groeten,
Damocles.
schelpje3 schreef:Niet zo denigrerend.

Achteraf gelezen klinkt dit inderdaad grover dan ik in gedachte had en dit was mijn bedoeling niet. ik wou gewoon een punt maken dat zulke vermeldingen van "echte liefde" over het algemeen afkomstig zijn van een geromantiseerde versie van de werkelijkheid.

Groeten,
Damocles.

Damocles
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Damocles » 10 jan 2014 17:28

Bambi schreef:Laat die aardbei maar zitten, want als je je een beetje in alles verdiept weet je dat de oorzaak van het frigide-zijn van een vrouw meestal door foute ervaringen komt.
En soms door lichamelijke oorzaak.

Je gaat het argument totaal voorbij.
Dit gaat totaal niet meer over het frigide-zijn maar over normale mensen.

Dus als je een ander tegenargument hebt zie ik dit graag komen maar dit antwoord is ongeldig.

Bambi schreef:Teleurgesteld in de liefde?

Ooit in mijn jeugdjaren wel eens ja ... maar hoeveel mensen kunnen echt zeggen dat zij nooit eens een gebroken hart hadden.
Ondertussen heb ik bijna twee decennia een stabiele relatie, ben ongeveer halverwege die relatie getrouwd en hebben onlangs ons eerste kind gekregen. Twee van ons zijn heel moe en de derde slaapt meestal (maar dan op de verkeerde uren :) ) maar alle drie zijn we heel gelukkig.

Groeten,
Damocles.
Laatst gewijzigd door Damocles op 10 jan 2014 17:34, 2 keer totaal gewijzigd.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 10 jan 2014 17:31

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 00:52, 1 keer totaal gewijzigd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 jan 2014 17:36

Damocles schreef:Achteraf gelezen klinkt dit inderdaad grover dan ik in gedachte had en dit was mijn bedoeling niet. ik wou gewoon een punt maken dat zulke vermeldingen van "echte liefde" over het algemeen afkomstig zijn van een geromantiseerde versie van de werkelijkheid.

Groeten,
Damocles.

Dan sla je in mijn geval even de plank mis :wink: Ik ben geen naief grietje.
En vind dat je ook niet zo tegen Bambi kunt praten. Zij is ook niet sweet seventeen en never been kissed.
Het huwelijk lijdt ook door de zondeval.
Als je een lieve man of vrouw treft, is dat een Zegen van de Heere.
Maar op dit gebied is veel leed, ook in refoland, kan ik je melden en dat heeft niets met verkennen voordien te maken!
De mens is nl geneigd om zichzelf te zoeken, eigen genot en lust, ten koste van de ander.
Ook is het huwelijk niet alleen om de ander lichamelijk genot te schenken.
Het is soms, zeker met kinderen, keihard werken!
Dan kunnen er periodes zijn dat er helemaal geen seks aan te pas komt. Soms van één kant niet, maar soms van beide kanten niet.
Daarom zei ik al eerder: je belooft elkaar TROUW.
En juist die diepgaande gesprekken zijn zo belangrijk, het allerbelangrijkste. Wie niet geleerd heeft met elkaar te communiceren is bij voorbaat kansloos. Want hoe maak je dan iemand liefdevol duidelijk dat je teleurgesteld bent op het vlak van de seksualiteit? Of iets niet wilt?
Dan gaat dat met rode koontjes of met boosheid gepaard. En dat is toch niet gewenst?

Terug naar “Archief”