Jongerenavond Doorn

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tactix
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor tactix » 14 apr 2006 10:00

nah, bij sommige dingen had ik mn twijfels
µ±ÎÒΪÄãÇëÇóµÄʱºò

sweap
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 14 apr 2006 10:34

Wow, wat een prachtige, met Liefde gevulde lezing. Ik heb van begin tot eind genoten.

Het is Constantijn-eigen dat je in het begin een beetje denkt hoe bedoelt ie het nou, maar dat valt allemaal op zn plek.
Wat hij verteld heeft was echt HET EVANGELIE.
Geweldig. Ik was zo moe toen ik ging, koppijn enzo, maar kreeg gewoon heerlijk energie door de Goede Boodschap.

In de auto hadden we het er even over wat hij zou gaan zeggen, en ik zei, hij gaat zeggen dat we heilig en rechtvaardig zijn. Klopte aardig ;)
Zo cool om te weten dat het echt VOLBRACHT is, ik hoef/kan/mag zelf niks toevoegen.

De boodschap die hij vertelde is echt datgene wat mensen moeten gaan geloven, dit is namelijk hoe God het bedoeld heeft.
Als je (een stukje) niet gelooft van wat hij zei, dan mis je echt nog iets. Sinds ik dit allemaal weet, heb ik een diepere relatie met God. De genadeboodschap is zooooo mooi en rijk.

Voor meer van dit soort studies kijk dan eens op http://www.gracebase.nl of http://www.willemdevink.web-log.nl of http://www.gracelands.nl

Gods zegen!

rafaell

Berichtdoor rafaell » 14 apr 2006 11:13

Genade zo oneindig groot! Wat is God goed :D

sweap
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 14 apr 2006 11:17

rafaell schreef:Genade zo oneindig groot! Wat is God goed :D

Amen! Ik kom er niet over uitgepraat, het is zooo heerlijk!

topkok

Berichtdoor topkok » 14 apr 2006 11:37

@sweap: waarom zie ik jouw nooit;)

Egt een mega super goeie en fijne lezing heel helder!! toppie hij mag van mij vaker komen!!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 14 apr 2006 12:47

Ik vond de avond ook mooi! Het was meer een bijbelstudie, maar dat is ook een keer wel tof.
Mijn broertje en een grote groep van zijn vrienden en vriendinnen uit mijn gemeente van 16 jaar waren er, maar voor hen was het helaas veel te moeilijk en oninteressant. Ik weet niet zo op welke leeftijdsgroep de jongerenavond doelt, maar als dat 16 - 18 jarigen ofzo zijn, vind ik deze avond wat te hoog gegrepen, al vond ik het echt mooi!

En wat hij zei vond ik echt super. Mijn vader onderzoekt zulk soort dingen ook, en verteld er altijd zo veel over, waar ik het niet zo mee eens was, omdat de dominee in de kerk het zo anders zei soms.
Maar nu ik (eindelijk) zelf na ga denken, en ik Constantijn hoor denk ik:
Ja, zo zit het! Mijn vader heeft soms best gelijk ;)

Leuk om weer een stelletje refowebbers gezien te hebben en Topkok, thx voor het meerijden, het op tijd weggaan en het ritje langs de MC :P
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

zekharyahu
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zekharyahu » 14 apr 2006 14:59

nonno schreef:Opzich vond ik het een mooie avond. Hoewel hij soms moeilijk te volgen was en ik het niet in alles met hem eens was, was het thema en wat er besproken werd echt passend in deze tijd (pasen)

Constatijn heeft absoluut goeie dingen gezegd, en voor mezelf ook wel weer dingen duidelijk gemaakt. Geweldig hoe hij vertelde dat de straf die wij verdienen voor ons gedragen heeft!
Waar ik wel moeite mee had was dat hij zei dat er een plaatswisseling was, dat Jezus onze plaats in heeft genomen, en wij op de plaats van Jezus komen te staan. Misschien heb ik het verkeerd begrepen, maar wij kunnen toch nooit de plaats van Jezus innemen?
Ik heb altijd meer met het idee geleefd (en nog) dat Jezus tussen God en mij in komt te staan, maar niet dat ik de plááts van Jezus in neem.

De liederen (jaja en psalmen ook) zijn en blijven geweldig

Het was een hele mooi avond!

Hoewel ik ook zo nu en dan mijn bedenkingen had, denk ik achteraf dat ik het toch wel met hem eens ben. Wat sweap zegt, Constatijn zegt soms dingen op een bepaalde manier, waardoor je het in eerste instantie verkeerd opvat.

In zekere zin heeft er echt een plaatswisseling plaatsgevonden. Christus is op onze schuldige plaats gaan staan, heeft de straf gedragen die wij eigenlijk moesten dragen. Hij stond daar op onze plek. En wij mogen op Zijn (onschuldige) plek staan. Het is niet een moeten, alsof we nu volmaakt moeten of ook maar zouden kunnen leven.
Het beeld dat Christus eigenlijk tussen ons en de Vader in staat is opzich hier niet mee in strijd. In dit beeld, als de Vader naar ons kijkt, ziet hij niet een zondig mens, maar ziet Hij Jezus. Vanuit de Vader gezien lijkt het dan alsof wij de plaats van Zijn Zoon hebben ingenomen, omdat God 2000 jaar geleden, toen hij naar Zijn Zoon keek, niet zijn Zoon zag, maar een zondig mens... Hij zag toen jou en mij en heeft toen de volledige toorn over dat zondige Mens heen gegoten. Jezus nam onze plaats in en nu mogen we door Hem op Zijn onschuldige plaats staan.

Hoe erg we het ook elke keer weer verprutsen, God is altijd dichtbij en bereid je meer te laten leren leven naar Zijn wil... ook al voelen we dat niet altijd zo. Gelukkig hangt het dan ook niet af van je gevoel. Wat een wonder.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 14 apr 2006 15:29

Inderdaad een mooie lezing met veel evenzo mooie waarheden. Toch heb ik wat gemist (en niet het minst belangrijke): het woord bekering is niet of nauwlijks gevallen. Ik was het dan ook met de kritische vragen van Piet eens. Constatijn fietste wel erg makkelijk over de "zonde" heen. Als je de ellende van de zonde niet voelt of proeft, waarom zou je dan verlossing nodig hebben?

Daarnaast deed hij nogal laconiek over de aan- of afwezigheid van "het gevoel" in een leven met Jezus. Nu is "gevoel" geen grond voor zaligheid, dat is waar. Maar zonder "gevoel" kan m.i. van bekering geen sprake zijn. Wie de pijn van de zonde niet voelt, of de liefde van Christus niet voelt, is wel erg ongevoelig. En dat "gevoel" kan natuurlijk ook best wel eens een tijdlang weg zijn. Maar stel je voor dat je verhouding met je vriend/vriendin alleen gebaseerd is op verstand, dan kan daar nooit een liefdevolle relatie uit ontstaan. En liefde is nu eenmaal de absolute basis in het leven van bekeerd mens.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 14 apr 2006 17:58

Ik vond het ook gaaf!
Wat ik me nog afvraag.... Hij had het over Jezus in onze plaats, wij in Jezus plaats. Het ging toen over Vaderschap enzo. Jezus in onze plaats vind ik duidelijk, maar wij in Jezus plaats, daar ben ik nog over aant denken geweest. Wij in Jezus plaats, dat is wel zo in de zin dat wij nu 'Vader' mogen zeggen tegen God. Maar ik vraag me af of die 'ruil' nog verder gaat dan alleen dat....
Weet iemand daar nog wat wijze woorden over te zeggen? :wink:

rafaell

Berichtdoor rafaell » 14 apr 2006 22:16

Ik zal er eens over nadenken :wink: Morgenavond, nu ben ik moe :P

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 apr 2006 22:27

tactix schreef:nah, bij sommige dingen had ik mn twijfels

Zoals? (Ik was er niet bij, ben wel benieuwd)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 14 apr 2006 23:34

ik had moeite mee, dat Constantijn zei dat jij op de plek van Jezus komt te staan en Jezus op jou plek.
Jezus heeft idd voor ons de straf aan het kruis gedragen. Dat mochten we vanavond weer gedenken. Toch geloof ik niet dat ik daardoor op de plek van Jezus, de Zoon kom te staan.
Jezus is altijd nog meer dan mij. Jezus zit nu aan de rechterhand van Zijn Vader. Die plek zal niemand van ons ooit in mogen nemen. Jezus is onze voorbidder bij de Vader, dat zullen wij nooit worden.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 15 apr 2006 14:22

ik had moeite mee, dat Constantijn zei dat jij op de plek van Jezus komt te staan en Jezus op jou plek.

Dat was het onderdeel waar ik juist niet zo veel moeite mee had ;-) Hij bedoelde dat meer geestelijk, had ik de indruk. Wel verbaasde mij de ogenschijnlijke tegenstelling in zijn bijdrage: "De mens kan van zichzelf niets en is geneigd tot alle kwaad" (Paulus). Daar was ik het van harte mee eens. Maar blijkbaar kan diezelfde onnutte mens wel Jezus aannemen en Hem volgen. Daar zit nu juist de crux. Dat kan helemaal niet. Het is zelfs onmogelijk. Tenzij... (Johannes 6:44).
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 15 apr 2006 17:21

Ik zie soms het innemen van de plaats van Jezus meer als adoptie
'But now I am Your son, I am adopted in Your family' zegt het lied zoo mooi!

We zijn geadopteerd. We zijn niet Zijn bloedverwanten, want we zijn niet zonder zonden, zoals zijn 'echte' Zoon is. Maar toch mogen we, doordat Hij ons door Jezus ziet, Zijn adoptiekinderen genoemd worden

Gaaf toch? :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 25 apr 2006 09:31

Ik heb topic titel alvast weer aangepast voor de volgende avond!!

11 mei hoopt Ed van Hell tee komen en te spreken over het thema:

Dak- en liefdelozen

tot dan!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Terug naar “Archief”