Ik heb een oma gehad die Engelen in de keuken gezien en een gesprek met hen gehad heeft.Raido schreef:Ik vind het idee dat de Gergem rationeel om zou gaan met het geloof nogal lachwekkend; eigenlijk. Een true/diehard/hardcore-gergemmer concludeerd niet rationeel dat hij geloofd, en gaat op bevestiging wachten.
Ik zou eerder stellen dat de Gergem geloven mystificeerd door soms welhaast mystiek-bevindelijk uit de hoek te komen, zelf zover dat er mensen zijn die wenkende Jezussen aan de avondmaalstafel zien staan en in de Geest voor de Vierschaar worden geleid.
Hoe rationeel is dat?
De buurvrouw van mijn oma waarschuwde ons dat wij oma maar eens goed in de gaten moesten houden want volgens haar werd oma kinds. Onze vraag waaraan zij merkte dat oma kinds werd verhaalde zij het verhaal van oma over die engelen, dat is toch niet normaal, zei de buurvrouw. Ik heb de buurvrouw gerust kunnen stellen dat mijn oma daarom niet kinds aan het worden was.
De buurvrouw van mijn oma liet het er niet bij zitten en zei tegen mijn oma, als die Engelen er nu weer zijn moet je mij eens roepen want ik wil ze ook wel eens ontmoeten. Mijn oma schaterlachte en zei tegen de buurvrouw, beste buurvrouw die Engelen zijn er niet voor jou en jij kunt ze ook niet zien. Zij rade de buurvrouw aan om de geschiedenis te lezen in de Bijbel waar een gelijksoortige engelen verschijning te lezen is in Lucas 24 vanaf het 13 vers.
Wanneer wij het over de ‘rechtvaardigmaking in de vierschaar der consciëntie’ hebben, denken wij aan de zogeheten vierschaarervaring. De term rechtvaardigmaking in de vierschaar der consciëntie is een zinnebeeldige voorstelling, geestelijk dus. Het gaat om een vierschaarbeleving met een Rechter, een aangeklaagde, aanklagers, een advocaat en een vonnis, afgeleid van de rechtszitting en rechtspraak.
Wanneer wij de laatste adem uitblazen en voor God moeten verschijnen in de vierschaar (rechtszitting), met de zondaar richten en afhandelen gaat, wordt het werkelijkheid. God de Vader als Rechter; de Wet, de duivel en het geweten als de aanklagers. De schuldige zondaar staat in deze vierschaar als de aangeklaagde; Christus treedt op als de Advocaat en de Heilige Geest als de Griffier, Die het vonnis van God, de Rechter, aan de zondaar bekendmaakt.
Vind jij dit zo gek?