Koken, bakken, etc.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 06 nov 2007 18:40

Oh ja Pol, nog een tip: als je appeltaart (of cake oid) aan de bovenkant goed is maar verder nog niet, kan je hem afdekken met aluminiumfolie en hem dan nog een tijdje in de oven zetten, dan loop je niet het risico dat de bovenkant zwart is als de rest gaar is :wink: .

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 06 nov 2007 18:59

bedankt voor de tip, dan weet ik dat ook alvast ;)
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 06 nov 2007 22:18

Evelien schreef:
*Annet* schreef:Dan raad ik je aan om gewoon een oventje te kopen. Of verkopen ze die niet meer los? Bakken gaat gewoon het beste in een oven. Mijn cakes mislukten altijd in de combi. Sinds ik een oven heb zijn ze perfect. In het nieuwe huis zit een hete lucht oven, ben benieuwd hoe dat zal gaan. Hij is in elk geval al kleiner :?

Evelien, vind jij het geen vreselijk geklieder met een spuitzak?

Heb ook wel eens een tupperware spuit geval geprobeerd, vond ik ook niet werken. Kreeg vreselijk zere handen en de helft kwam er maar uit.

Ik heb geen last van geklieder of zere handen etc.

Hoe doe jij dat dan?

ik schep er slagroom in, wat al een geklieder is want de helft valt er weer naast. Dat bolletje van tupper kreeg ik bijna niet ingeknepen wat een rotding. Meestal leen ik tupperware dingen eerst voor ik tot aankoop besluit over te gaan. Was dus ook wel wijs van mij deze keer.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 07 nov 2007 16:32

Om slagroomsoesjes te maken duw ik ook altijd het mondje van de slagroomspuitzak erin. Maar als ik ze vul met ijs of ragout of room, dan knip ik ze open.

Waarom vinden jullie slagroomspuitzakken nare dingen?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 07 nov 2007 17:21

ik heb er geen last van. Ik vindt het ideale dingen!

(miss. moet je niet die van tupperware maar van een ander merk proberen?)

*Annette*
Majoor
Majoor

Berichtdoor *Annette* » 07 nov 2007 18:02

rosalie83 schreef:Brang 1 dl water in een steelpan aan de kook met 40 gram boter. Strooi er op laag vuur 50 gram bloem bij en blijf roeren tot een samenhangende bal is verkregen die makkelijk van de bodem van de pan loskomt. Neem de pan van het vuur en roer er één voor één 2 eieren door (eventueel met de mixer). Voeg het volgende ei pas toe als het vorige is opgenomen. Blijf minstens 2 minuten flink roeren tot de massa dik is en glanst. Vorm hiervan op een ingevette bakplaat met 2 theelepels 20 kleine soesjes of met 2 dessertlepels 10 grote soezen. Bak de soezen in een voorverwarmde oven van 225 graden C. Reken op 20 minuten voor grote soezen en 10 à 15 voor kleine. Open de ovendeur niet. Laat de soezen na uitschakelen nog enkele minuten in de oven staan: open de deur pas na 5 à 10 minuten. Knip de soezen open als ze zijn afgekoeld en vul ze.

Ik had gewoon zo'n pakje soezenmix gebruikt. Was laatst bij de Welkoop en daar hebben ze ook allemaal bakspullen van Soezie, heb daar wat verschillende pakjes meegenomen. Ze hebben nu ook steeds allemaal bakdemonstraties/cursussen. Als ze bij ons in de buurt zijn dan ga ik er zeker heen!

@ Pol, wij zetten na een bepaalde tijd altijd de bovenverwarming uit van de oven, is de bovenkant mooi gaar, dan gaat de bovenverwarming uit, en de rest van de tijd blijft die alleen op onderverwarming staan. Bevalt ook prima!

Heeft iemand een lekker recept voor cake, wij krijgen altijd van die misvormde caken; in het midden veel dikker, blijft klein, boverkant springt open etc. Al verschillende cakemix geprobeerd maar veranderd niet veel. Zit nu weer 1 in de oven, benieuwd hoe die uitpakt. Mix van de lidl, alleen maar water toevoegen :lol:. Hoe maak jij dus je lekkere cake.

Vind n spuikzak vaak ook maar geklieder, zit die wat te vol komt het aan de bovenkant er weer uit. Gebruik nu zo'n spuit van de Hema, kun je verschillende mondstukjes ook op zetten. Bevalt mij prima, kan wel niet zoveel in, magoed maar n keer vaker vullen :mrgreen:.
Wat de toekomst brengen moge........

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 07 nov 2007 18:17

moet je de zak ook niet te vol doen :P

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 07 nov 2007 18:48

Cake zoals m'n moeder hem altijd maakt, hij smaakt in verschillende ovens ontzettend lekker :P

200 gram margarine
200 gram suiker
zakje vanillesuiker
snufje zout
heel klein beetje citroensap
4 eieren
half pak cakemeel (die van koopmans dan geloof ik)

Bovenste 5 ingrediënten goed mixen. Eén voor één de eieren erbij en dan echt een goede poos door blijven mixen zodat het goed luchtig wordt. (Of zoals m'n moeder altijd zei: als je denkt dat t wel genoeg is gewoon nog ff doorkloppen :P)
Dan cakemeel erbij doen, doe dat door een zeef! Ook goed voor de luchtigheid en zo zeef je meteen alle klontjes eruit, dat scheelt weer wat mixtijd. Mix die cakemeel er dan goed door met de laagste mixerstand, en zo kort mogelijk.
Doe de boel in de oven, bakblik invetten en een beetje cakemeel aan de randen, dan laat het beter los. (maar dat was vast al wel bekend)

Zo gaat het hier altijd goed in ieder geval. Wel iets anders dan op het pak, maar toch lekker :)

Bakze!
pobody's nerfect

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 07 nov 2007 21:02

ik maak altijd cake in een tulbandvorm. Voorheen deed ik het in een bakblik van tefal maar daarin werden ze altijd zo droog als hop. Waarom ze in die (aluminium) tulbandvorm met precies hetzelfde recept wel heerlijk zijn is mij een raadsel maar goe:

500 gram ROOMboter
500 gram suiker
10 eieren
450-500 gram zelfrijzend bakmeel.

eerst boter en suiker mixen, eieren erdoor. Als dit goed doorelkaar is gemengd doe ik de meel erdoor en in de oven.

Na het bakken haal ik de tulband zo snel mogelijk uit de vorm, doe hem in tupperware doos en sluit het gelijk af. Het vocht slaat terug in de cake waardoor de cake "nat" blijf.

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 07 nov 2007 22:23

Zorg ook dat de ingredienten op kamertemp. zijn! En idd, vooral goed mixen (daarom doe ik het vaak in de keukenmachine, kan ik het lekker lang laten draaien zonder er zelf moeite voor te hoeven doen :mrgreen: )

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 07 nov 2007 22:48

*Annet* schreef:ik maak altijd cake in een tulbandvorm. Voorheen deed ik het in een bakblik van tefal maar daarin werden ze altijd zo droog als hop. Waarom ze in die (aluminium) tulbandvorm met precies hetzelfde recept wel heerlijk zijn is mij een raadsel maar goe:

500 gram ROOMboter
500 gram suiker
10 eieren
450-500 gram zelfrijzend bakmeel.

eerst boter en suiker mixen, eieren erdoor. Als dit goed doorelkaar is gemengd doe ik de meel erdoor en in de oven.

Na het bakken haal ik de tulband zo snel mogelijk uit de vorm, doe hem in tupperware doos en sluit het gelijk af. Het vocht slaat terug in de cake waardoor de cake "nat" blijf.

voor hoeveel personen is dat wel niet :shock:

ik volg altijd precies de aanwijzingen van het pak op en ik moet zeggen dat de cake altijd lekker is. Ik maak weleens de fout om de cake te vroeg uit het blik te halen en dan breekt die, maar goed je kan hem toch niet heel opeten.

ik heb trouwens voor de verjaardag van christiaan (duurt nog even) een paar pakken voor kleine cakejes gekocht. (kromme zin). er zit van alles bij om ze te versieren, glazuur, pareltjes, suikerbeestjes etc. Echt heel erg leuk. Verkrijgbaar bij de C1000 (of is dat sluikreclame :wink: )
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 08 nov 2007 09:47

Op vrijdag begint het weekend toch al, dus lekker elke keer bij de koffie. Ik vind het ook wel leuk als er iemand komt iets beters bij de koffie te kunnen bieden als een Jan Hagel :mrgreen: of zuks. Ben opgevoed met het principe: in het weekend hebben we cake, taart of what ever. Ik baal er dan ook van als ik bij iemand kom (op zondag) en we krijgen niets bijzonders bij de koffie. Neem ik net zo lief niets.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 08 nov 2007 09:49

enne als er wel cake over is doe ik dat in de vriezer. Heb ik keer geen zin om te bakken haal ik het er uit. Je proeft echt geen verschil.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 08 nov 2007 10:00

*Annet* schreef:Op vrijdag begint het weekend toch al, dus lekker elke keer bij de koffie. Ik vind het ook wel leuk als er iemand komt iets beters bij de koffie te kunnen bieden als een Jan Hagel :mrgreen: of zuks. Ben opgevoed met het principe: in het weekend hebben we cake, taart of what ever. Ik baal er dan ook van als ik bij iemand kom (op zondag) en we krijgen niets bijzonders bij de koffie. Neem ik net zo lief niets.

Hahaha.
Toen ik nog een klein meisje was was het ook altijd zo. In het weekend grote koeken. De laatste tijd was het altijd grote koeken. Sinds ik zelf de koekjes koop, koop ik ze niet eens meer. Komt mijn zusje logeren, heb ik alleen maar een half zakje chips, dat toevallig over is van een keer dat er mensen kwamen.
Ik koop alleen iets van koeken of koekjes als ik weet dat er mensen komen. En iedereen die dan zomaar binnenvalt, is hartstikke welkom,maar ik heb geen koekjes :)

(
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 08 nov 2007 11:31

die van de lidl moet goed izjn hoor!! als ze daar in de aan bieding zijn neemt me moe er altijd veel mee zodat ze een pooos vooruit kan!!

Ligt et niet aan de instellingen van je oven??

Terug naar “Archief”