Beroepingswerk binnen Refoland.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

blaarkop
Mineur
Mineur

Berichtdoor blaarkop » 14 dec 2006 08:18

TKF schreef:Evers was idd een uitzondering. Die heeft Leerbroek op z'n kop gezet. Onder hem zaten er op een gegeven moment nog maar 50 mensen in de kerk. Nu is dat 650 8)

Als Jongejan een á la Gekrookte Rieter is, waarom heeft hij dan in Schoonrewoerd gestaan? Daar moeten ze niet zo heel veel van het Gekrookte Riet hebben. (Kot kwam bijv. voor 1 mei nooit in Leerbroek)

een predikant kan veranderen en ik vind dat dat wel een beetje gebeurt is met Ds.Jongejan (ik heb hem meerdere keren gehoord)
en verder de keuze is toch vrij beperkt (DS.A.C.,Rijken?? of wachten op Kand Britstra of Juffer????

freek

Berichtdoor freek » 14 dec 2006 08:48

TKF schreef:
Keuze genoeg aan dominees, maar in Leerbroek mag er maar een select aantal komen. Jongejan is overigens het eerste beroep sinds dominee Wijnmalen (nog altijd in leven en Leerbroek was zijn eerste gemeente [rond WO II]) van buiten het de sfeer van de Gekrookte Rieters.

In de vacaturetijd heb ik jullie gemeente een beetje 'in de gaten' gehouden (sorry, ik heb iets met Leerbroek :wink: ) en ik vond dat er eigenlijk heel veel predikanten mogen komen. Ik de vacante periode van Maartensdijk ging dat wel anders (heel vaak leesdienst). Dus heel select is Leerbroek op t moment niet. Persoonlijk vond ik Zweistra ook niet helemaal in de lijn van het echte GR passen met mannen als Rijken, Tj de Jong en Roos. Maar dat kan aan mij liggen.

freek

Berichtdoor freek » 14 dec 2006 08:50

blaarkop schreef:een predikant kan veranderen en ik vind dat dat wel een beetje gebeurt is met Ds.Jongejan (ik heb hem meerdere keren gehoord)

Er heeft misschien een verdieping in zijn prediking plaatsgevonden, maar hij is zeker niet eenzijdiger geworden (wat vaak wel het geval is bij 'verrechtsing')

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 18 dec 2006 23:15

freek schreef:
TKF schreef:
Keuze genoeg aan dominees, maar in Leerbroek mag er maar een select aantal komen. Jongejan is overigens het eerste beroep sinds dominee Wijnmalen (nog altijd in leven en Leerbroek was zijn eerste gemeente [rond WO II]) van buiten het de sfeer van de Gekrookte Rieters.

In de vacaturetijd heb ik jullie gemeente een beetje 'in de gaten' gehouden (sorry, ik heb iets met Leerbroek :wink: ) en ik vond dat er eigenlijk heel veel predikanten mogen komen. Ik de vacante periode van Maartensdijk ging dat wel anders (heel vaak leesdienst). Dus heel select is Leerbroek op t moment niet. Persoonlijk vond ik Zweistra ook niet helemaal in de lijn van het echte GR passen met mannen als Rijken, Tj de Jong en Roos. Maar dat kan aan mij liggen.

Nouja, ik was op de HH Jongerendag, en van alle predikanten die daar rondliepen heb ik er maar twee ooit in Leerbroek gezien (P. den Ouden en De Vries). :)
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

blaarkop
Mineur
Mineur

Berichtdoor blaarkop » 25 dec 2006 13:21

Aangenomen naar:Achterberg(HHK) ,Ds.N.P.J.Kleiberg te Veenendaal

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 25 dec 2006 14:39

blaarkop schreef:Aangenomen naar:Achterberg(HHK) ,Ds.N.P.J.Kleiberg te Veenendaal

Idd :) Achterberg happy, een dorp met 50 huisjes ofzo, twee gemeentes (PKN en HHK) en allebei een eigen dominee :?
Hebben wij in Rhenen dus weetikhethoelang op moeten wachten ;)
maar ach, ik gun het ze van harte hoor :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

GJB
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor GJB » 26 dec 2006 09:17

GJB schreef:Ger. Gem. Tricht-Geldermalsen:
beroept ds. Van Dieren (Rijssen)

gisteren werd bekend dat hij heeft bedankt

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 26 dec 2006 23:12

GJB schreef:
GJB schreef:Ger. Gem. Tricht-Geldermalsen:
beroept ds. Van Dieren (Rijssen)

gisteren werd bekend dat hij heeft bedankt

Huh? Gergem Geldermalsen met zo'n 1200 kerkgangers vacant?
- Chuck Palahniuk

blaarkop
Mineur
Mineur

Berichtdoor blaarkop » 27 dec 2006 07:06

al verschillende jaren al weer sinds het vetrek van Ds.J.W.Verwey naar Yerseke

GJB
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor GJB » 27 dec 2006 19:19

idd, maar dan hoor je ook nog eens andere dominees :wink:

blaarkop
Mineur
Mineur

Berichtdoor blaarkop » 27 dec 2006 20:11

Maar ook vaak leesdiensten

GJB
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor GJB » 27 dec 2006 20:48

valt (gelukkig) nog mee, al hebben wij niet te klagen over 'slechte lezers'

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 27 dec 2006 23:42

Hier hebben we af en toe nog leesdiensten. Maar de kerkenraad probeert dominees te krijgen voor de diensten. Soms is de kwaliteit van de preek om te janken, helaas...

Inmiddels worden de diensten van de HHG Leerbroek via www.kerkomroep.nl uitgezonden. Zie deze pagina: http://www.kerkomroep.nl/kerken/kerken.php?kerk=K10807

Voor mensen die een apparte dienst willen horen van iemand die echt gekroote riet preekt maar ook een duizendjarig vrederijk en een aannemingsleer preekt: beluister dan de dienst van zondag 24 december om 14-21. ('s middags).
- Chuck Palahniuk

Mariekje88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Mariekje88 » 28 dec 2006 09:07

Sjonge TKF, je mag hier wel komen? Wij hebben bijna geen leesdiensten meer, maar dat was niet zo erg hoor. Want de leesdiensten vervingen diensten waarin je van te voren wist dat de inhoud wat discutabel zou zijn.. Nu is er een ander persoon die het preekrooster regelt en het gaat met sprongen vooruit :D

(liever zouden we toch zelf een dominee hebben, dat is alleen een meerjarenplan..)

freek

Berichtdoor freek » 28 dec 2006 17:09

Mariekje88 schreef:Sjonge TKF, je mag hier wel komen? Wij hebben bijna geen leesdiensten meer, maar dat was niet zo erg hoor. Want de leesdiensten vervingen diensten waarin je van te voren wist dat de inhoud wat discutabel zou zijn.. Nu is er een ander persoon die het preekrooster regelt en het gaat met sprongen vooruit :D

(liever zouden we toch zelf een dominee hebben, dat is alleen een meerjarenplan..)

hoezo discutabel??

wordt/werd er in Veen discutabel gepreekt? :?

Terug naar “Archief”