homofilie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Zareb
Kapitein
Kapitein

Re: zucht

Berichtdoor Zareb » 26 sep 2005 06:28

PureImmortalSoul schreef:Hier ben ik dan nog eens even,.......(na weken weggeweest te zijn)...
Ik heb de pagina's eens gelezen en het is grappig dat jullie er nog steeds intrappen! Mensen uit verschillende hoeken blijven met verschillende standpunten tegen elkaar ingaan! Het zal toch altijd zo blijven dat mensen soms lijnrecht tegenover elkaar staan? Eens kijken,....Pagina 56 nu? Op naar pagina 556!!! Greetzzz Arend

Tja, wat wil jij dan. Dat wij ons als homo's weer gaan terugtrekken op eigen terrein? Ik ken de site waar jij op doeld. Het opzich is het natuurlijk best wel fijn om met soortgenoten te spreken. Maar ik vind je opmerking te makkelijk. En wat maakt het uit als het 556 pagina's worden? Als je de preek beluisterd waarop Moppie heeft geattendeerd dan lag de hoofdzaak in het samen gemeente zijn, het samen zoeken. En dat kan alleen maar door op een respectvolle manier met elkaar in gesprek te blijven.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 26 sep 2005 07:03

aardmannetje schreef:
Zareb schreef:zijn nederlanders dan echt zo gevoelloos dat je een temperamentvolle spanjool hebt gezocht... :wink: 8)
Tja, niet bewust naar gezocht, maar toevallig tegen het lijf gelopen.
je stelt je nu echter wel afhankelijk op van mensen die niet om kunnen gaan met jouw werkelijkheid.

ja en nee, zie ook mijn verdere reactie op shito.

Shito schreef:ik denk dat "homoseksualiteit" daar ook vrij duidelijk over gaat. Homofilie is hetgene dat niet veroordeeld wordt. Homosexualiteit, expliciet, wel.
Ik heb het al eens eerder gezegd, je maakt een splitsing die je zowel psychologisch als aan de hand van de Bijbel op geen enkele manier kunt verdedigen.

@ Zareb: ik vind het kwalijk als mensen jou persoonlijk gaan beledigen, en helemaal als ze je in feite verbieden je mening uit te dragen. Ik mag het dan op veel punten niet met je eens zijn, maar ik heb wel respect voor hoe je in de discussie staat. Je opmerking over "wegdraaiende ogen" vind ik wel tweezijdig. Want dat betekent in feite ook, de kritiek toelaten in plaats van dat mensen de andere kant opkijken en zwijgen. Niet om te kwetsen, maar zoals jij een ander zult bekritiseren als hij beweert dat je je hand best op een gloeiende plaat kunt leggen... maar zoals jij het moeilijk vindt om steeds weer kritiek te horen, geloof me als ik zeg, voor mij is het moeilijk het steeds weer te geven.

Thanks, maar als het gaat om die “wegdraaiende ogen” heb je mij niet goed begrepen. Meboy kwam daarmee. Ik heb er geen moeite mee om kritiek te horen zolang dat in een open en eerlijk gesprek gebeurd. Waar ik wel nog soms moeite mee heb zijn de losse opmerkingen. De afkeurende blikken. Zaterdagavond waren wij samen met nog een koppel in een restaurant in Antwerpen. Mijn vriend legde in een spontaan gebaar zijn hand op mijn hand. Vrijwel direkt hoorde we aan de tafel achter ons fluisteren; “dat zijn zeker flikkers”. Ik draaide mij om en wenste de betrokkenen “smakelijke voortzetting”. Maar voor mijn vriend was de lol er wel een beetje af.
Met kritiek omgaan die op een basis zoals in de preek die jij ook beluisterd hebt wordt gegeven is een eerlijke manier van samen zoeken. Maar tegen hatelijke opmerkingen of blikken kun je zo bitter weinig doen.
Het klinkt hard en afschuwelijk. want je zou toch maar gevoelens hebben voor andere mannen, ja. Then again, je zou maar gevoelens krijgen... voor dieren. Het klinkt belachelijk, maar er bestaan meer dingen zoals homofilie. Gevoelens voor andere mensen, misschien voor dieren, je hoort er nog weinig van - then again dat had je eerder van homofilie, wellicht een ander taboe, ik weet het niet -, waarmee een relatie verboden is. Ik noemde eerder een andere bekende afwijking. Pedofilie. Er werd, ook door homo's hier, keihard mee afgerekend, maar je zou het maar zijn.

Je moet geen appels met peren vergelijken. Al die andere vormen van seksualiteitsbeleving zijn een vervolg. Of eigenlijk een manier waarop je met je basisgeaardheid omgaat. Dus eerst is er de geaardheid en pas daarna komt de manier waarop je daarmee omgaat.

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 26 sep 2005 07:56

Zareb schreef:Tja, niet bewust naar gezocht, maar toevallig tegen het lijf gelopen.
ik vind het wel grappig, het is zo'n uiterste een nuchtere hollander en een temperamentvolle spanjaard, overigens zijn mensen niet zo heel bewust als ze denken :? zelfs als ze een nieuwe auto kopen zijn er on(der)bewuste dingetjes die invloed hebben op de keuze, schijnt.

Zareb schreef:
aardmannetje schreef:je stelt je nu echter wel afhankelijk op van mensen die niet om kunnen gaan met jouw werkelijkheid.

ja en nee, zie ook mijn verdere reactie op shito
ja kom ff, jij maakt je er wel heel makkelijk van af :) . In reactie op shito moet je niet verwachten de ruimte te krijgen die je graag wilt, alsof je daarvoor moet vechten...dat is toch te gek voor woorden...
Jij schreef:Nee, acceptatie is vragen om een beetje ruimte om jezelf te kunnen zijn.
moet je daar om vragen dan??

Ps. goede preek van moppie
je kunt zijn wie je bent om te worden wie je bent maar nog niet kunt zijn

André

Berichtdoor André » 26 sep 2005 12:30

Iets om over na te denken, of door te denken en misschien ook eens om over te praten: Mag je homofilie ook zien als het dragen van jou kruis, tijdens je tijdelijke leven hier op aarde?

Sofieke
Mineur
Mineur

Berichtdoor Sofieke » 26 sep 2005 13:11

absolutely!

Cisca

Berichtdoor Cisca » 26 sep 2005 13:13

'k Zou niet weten waarom :wink:

Sofieke
Mineur
Mineur

Berichtdoor Sofieke » 26 sep 2005 13:29

Omdat, als jouw geloof je zegt dat t niet goed is om met iemand van t zelfde geslacht te leven, je er constand tegen moet vechten.... Niet dat je geen homo mag zijn, maar je mag geen relatie aangaan als je dat wel wilt.... Ik maak t nu van dichtbij mee, en soms lopen de rillingen over mn rug. Wij onderschatten de worstelingen....

Cisca

Berichtdoor Cisca » 26 sep 2005 13:36

De worstelingen lijken me echt heel erg, en ook onnodig, omdat ze door mensen opgelegd worden, geen idee, waarom men het elkaar zo moeilijk maakt.
Ga eens heel goed zoeken in de bijbel, en zeg me dan, waar er expliciet iets over homofilie staat, dan bedoel ik ook echt alleen over homofilie, en niet over het misbruiken van gastrecht, en orgieën, 'k heb het nooit kunnen vinden.
Ooit, honderden jaren geleden, heeft iemand het blijkbaar nodig gevonden, om dit te bedenken, en bijna iedereen gaat daar in mee, echt onbegrijpelijk.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 sep 2005 13:40

Nou, dat bedenkt niet één iemand. Dat is gewoon de algemene neiging van mensen om bang te zijn voor datgene dat anders is.

André

Berichtdoor André » 26 sep 2005 13:42

Sofieke schreef:Omdat, als jouw geloof je zegt dat t niet goed is om met iemand van t zelfde geslacht te leven, je er constand tegen moet vechten.... Niet dat je geen homo mag zijn, maar je mag geen relatie aangaan als je dat wel wilt.... Ik maak t nu van dichtbij mee, en soms lopen de rillingen over mn rug. Wij onderschatten de worstelingen....
Heeft deze worsteling misschien ook iets te maken met, het willen aangaan van een relatie, maar het niet willen omdat je het geaccepteerd hebt dat je zonder relatie door dit tijdelijke leven wilt gaan?

Cisca

Berichtdoor Cisca » 26 sep 2005 13:43

Aragorn schreef:Nou, dat bedenkt niet één iemand. Dat is gewoon de algemene neiging van mensen om bang te zijn voor datgene dat anders is.

Dank je, dat is inderdaad een veel betere formulering :wink:

André

Berichtdoor André » 26 sep 2005 13:54

Cisca schreef:Ga eens heel goed zoeken in de bijbel, en zeg me dan, waar er expliciet iets over homofilie staat, dan bedoel ik ook echt alleen over homofilie.
Ik weet niet zo goed of jij de bijbelteksten die henkie op pagina 56 noemt onder het kopje 'mensen maken het elkaar al moeilijk genoeg' wilt scharen?
Zo ja, dan wordt het een beetje een doelloze discussie wat mij betreft.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 26 sep 2005 14:00

Het zijn m.i. geen teksten waar het expliciet over homofilie gaat, zonder andere bijkomende aspecten, dat is juist het probleem, lijkt me :wink:

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 26 sep 2005 14:32

De teksten zijn idd op verschillende manieren uit te leggen, en dat is m.i. het grote probleem hier. Maar hoe belangrijk is nu die tekst uit de bijbel? Veel wetten en regels uit de bijbel zijn erg cultuur gebonden. We leven nu in 2005 en niet meer in de tijd van de bijbel. Daarmee wil ik niet zeggen dat de bijbel geen enkele waarde meer heeft, maar nu leven we gewoon in een hele andere tijd. Ik denk dat dit een zaak is tussen God en die persoon die het betreft. Het heeft geen zin om anderen dingen op te leggen terwijl dat misschien niet de weg van God is voor die persoon. Wie zijn wij om God dan tegen te spreken?
- Home is in my head -

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 26 sep 2005 15:35

aardmannetje schreef:ja kom ff, jij maakt je er wel heel makkelijk van af :)

Oké, iets uitvoeriger dan.
Ik zei ja en nee.
Ja, als het gaat om de mogelijkheid tot een dialoog open te houden. Het is natuurlijk het makkelijkste om te zeggen “trekken jullie allemaal maar je plan en ik ga m’n eigen weg”. En dat gebeurt in de praktijk heel veel. Mensen die het gevecht beu zijn en de kerk of helemaal verlaten of in het gunstigste geval op zoek gaan naar een gemeente waar ze wel welkom zijn. Met veelal als gevolg dat ze terecht komen in gemeentes waar ze wel welkom zijn, maar waar ze zich dan qua prediking niet thuis voelen. In de periode dat ik lid was van CHJC en ook via Contrario heb ik heel wat van die jongens en meisjes gesproken. ‘k heb het in eerste instantie zelf ook gedaan. Maar dat lost niets op. Als je dan het gesprek open wilt houden, om ruimte te vinden, dan zul je jezelf soms wat minder hard op moeten stellen. Voorzichtiger moeten zijn in je uitspraken. Ik merk bv dat ik op dit forum veel langer nadenk voordat ik een antwoord formuleer dan wanneer ik dat doe op een christelijk homoforum. Dat werkt aan de eene kant beperkend maar dwingt je tegelijkertijd om goed na te denken. En dat ervaar ik niet direct als vervelend.

Nee, als het gaat om mijn eigen beleving. Want dat is mijn keuze die ik in afhankelijk aan God heb mogen maken.

moet je daar om vragen dan??

Als je de lijn volgt wie die dominee waar Moppie op attendeerde uitsprak, dan zou je daar niet om behoeven te vragen. Dan zou dat binnen de christelijke gemeente vanzelfsprekend moeten zijn.
André schreef:Iets om over na te denken, of door te denken en misschien ook eens om over te praten: Mag je homofilie ook zien als het dragen van jou kruis, tijdens je tijdelijke leven hier op aarde?

Ik heb het altijd een beetje moeilijk met die stelling, die je overigens nogal eens hoort. Het hele leven is een kruis-dragen. Ik neig een beetje naar de reactie van Cisca. Wie legt dat kruis op? God of mensen vanuit hun eigen interpretatie van wat God bedoeld? Want, als je de stelling volgt dat je wel homofiel mag zijn, dat dit geen zonde is, dan is het toch geen kruis. Er zijn zoveel mensen, om wat voor reden dan ook, alleen, dus dan moet je ook niet zielig doen. Of is het misschien wel zo dat zelfs het feit dat je ‘niet praktizerend homofiel bent’ voor zoveel mensen al reden is om te aan de verkeerde kant te zetten een ‘kruisdragen’ is? Laat staan als je wel kiest voor relatie.
André schreef:Heeft deze worsteling misschien ook iets te maken met, het willen aangaan van een relatie, maar het niet willen omdat je het geaccepteerd hebt dat je zonder relatie door dit tijdelijke leven wilt gaan?

Ik denk dat het in eerste instantie veel dieper zit. Het kiezen om al dan niet een relatie aan te gaan word pas actueel als je jezelf hebt leren aanvaarden. Maar dan versterkt het die worsteling wel. Maar als je geaccepteerd hebt dat je alleen wilt blijven, dan kun je nog wel eens last hebben van opvliegende hormonen, maar dan is het toch geen echte worsteling meer? En dat geldt dan toch voor iedereen die alleen is.
Een goede vriend van mij heeft die keuze gemaakt. En voor hem is het goed zo. Hij komt regelmatig bij ons logeren en ik heb hem wel eens gevraagd of hij het niet moeilijk vond om bij ons te zijn. Hierop antwoordde hij ontkennend met als motivatie dat zowel hij als ik onze keuze in afhankelijkheid van God gemaakt hadden.
aardmannetje schreef:Het gaat er nu over waar het vandaan komt en wat het met je doet en hoe je ermee om kunt gaan...

Lijkt me inderdaad een betere insteek dan het alleen maar over teksten te hebben. Het gaat in eerste instantie om mensen.

Terug naar “Archief”