Gezin en financiën (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 17 nov 2008 23:06

Geen idee, het was maart 2006.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 18 nov 2008 10:25

Rolf schreef:Stel, .................... €158.850.

Het zit net even iets gecompliceerder in elkaar dat jij hier zo simpel tracht voor te stellen.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 18 nov 2008 10:29

Leg uit!

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 18 nov 2008 11:26

Banken verdienen niet enkel geld door het verschil in rente dat ze ontvangen en moeten betalen.

88alries88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 88alries88 » 18 nov 2008 11:44

Wij hebben 5.2%, maar ja, dat is van mei jl.!

Bij ons is het trouwens wel zo de percentage rente die wij moeten betalen voor de hypotheek, dat percentage krijgen wij ook op de 'spaarpot' waar wij de aflossing bij elkaar sparen. Dus voor ons is het straks voordeliger als de spaarpot wat meer gevuld is juist meer rente te moeten betalen want dan krijgt onze 'spaarpot' ook die rente er over heen.

Verder snap ik er ook niet veel van! 8)
As long as You loved me, there's no mountain I can't climb!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 18 nov 2008 11:54

Het is vaak idd goed om te kijken hoeveel geld aan voorschotten je betaald en aan je hypotheek. Soms is het namelijk zo dat je geld op een spaarrekening zetten veel voordeliger is.
Wij zouden ervoor kunnen kiezen om onze hypotheek voor een deel af te lossen, maar doen dat niet, omdat de rente van de hypotheek lager is dan de rente die we krijgen op de spaarrekening. Dus we verdienen er zo lekker op, terwijl we dat niet zouden doen als we de hypotheek verder aflossen (dan betalen we alleen minder hypotheekrente per maand ofzo).

Dat is ook zo met voorschotten. Als wij nu meer voorschot op de gas en elektriciteit zouden betalen (wat helemaal niet nodig is want we komen er blijkbaar toch niet overheen), dan zijn we meer kwijt dan wanneer we minder betalen, ons overige geld op de spaarrekening zetten, en eventuel achteraf een extra rekening betalen. Dan hebben we toch meer winst gemaakt

Wow, ik begin het bijna te snappen allemaal :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 18 nov 2008 13:16

88alries88 schreef:Wij hebben 5.2%, maar ja, dat is van mei jl.!

Bij ons is het trouwens wel zo de percentage rente die wij moeten betalen voor de hypotheek, dat percentage krijgen wij ook op de 'spaarpot' waar wij de aflossing bij elkaar sparen. Dus voor ons is het straks voordeliger als de spaarpot wat meer gevuld is juist meer rente te moeten betalen want dan krijgt onze 'spaarpot' ook die rente er over heen.

Verder snap ik er ook niet veel van! 8)

Dat is dus niet zo gunstig hoor. Je betaalt immers meer aan rente, dan dat je rente vergoed krijgt, omdat het bedrag waarover je rente moet betalen veel groter is dan het bedrag waarover je rente ontvangt.

Dat zijn leuke verkooppraatjes van een bank, maar je moet dat niet al te serieus nemen. Dat noemen ze bij een bank zgn. communicerende vaten, dus de rente maakt niet uit. Mijn voorstel aan de bank was dan maar om de rente laag te houden, als het toch niet uitmaakt. Maar daar ging hij niet op in.

smArtjan
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 18 nov 2008 18:43

Sabra schreef:Mijn voorstel aan de bank was dan maar om de rente laag te houden, als het toch niet uitmaakt. Maar daar ging hij niet op in.

:mrgreen: Hahaha, ik vind 'm erg leuk, maar je hebt inderdaad gelijk, daar gaan ze niet op in...... Geen enkele bank zou blijven bestaan als ze deed wat veel banken beloven; het allerbeste voor de cliënt zoeken.
ÁLS het de bank erom te doen was om jou rijk te maken dan zouden ze wel een zak met geld in je handen drukken en zeggen: 'Kijk eens wat Sinterklaas dit jaar voor je heeft!'
Daarom sta ik ook altijd erg sceptisch tegenover alle gebakken lucht in de reclames van banken en laat ik me inlichten door een betrouwbaar en onafhankelijk persoon, dat scheelt je veel dagdromen en tegenvallers.... :wink:
"UBI IUDICIA DEFICIUNT INCIPIT BELLUM"
Afbeelding

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 18 nov 2008 18:59

Ze bieden je het niet aan omdat ze je zo aardig vinden :mrgreen:
AfbeeldingAfbeelding

Rolf

Berichtdoor Rolf » 18 nov 2008 20:15

jamillah schreef:Geen idee, het was maart 2006.
Toen was de spaarrente op z'n laagst.

Sabra schreef:Banken verdienen niet enkel geld door het verschil in rente dat ze
ontvangen en moeten betalen.
Ik heb geprobeerd het principe uit te leggen, in antwoord hierop,
op een eenvoudige manier.
De inkomsten uit rente (nettorente-inkomsten) zijn de belangrijkste. Die
heb ik in het voorbeeld alleen weergegeven. Zo is duidelijk de relatie
tussen spaarrente en hypotheekrente te zien.

Inkomstenbronnen van banken zijn:
rente-inkomsten
1 netttorente-inkomsten
niet-rente-inkomsten
2 commissies of provisies (door levering financiele diensten, o.a. wisselen valuta)
3 tradingactiviteiten (speculeren op financiele markten)
4 beleggingsportefeuille

Bij de grootste banken komt bijna 50% tot 75% van de winst uit rente-
inkomsten. Meer informatie hierover.
Laatst gewijzigd door Rolf op 18 nov 2008 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 18 nov 2008 20:18

Ik weet wel waar ze het aan uitgeven: mooie tapijten, dure meubels en veel, veel sponsoren. Maar dat laatste zal ook wel weer geld in het laadje brengen, maar toch.
AfbeeldingAfbeelding

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 10 dec 2008 11:08

Wat geven jullie uit aan de kerst? Iets extra's met het eten? Nieuwe kerstboom ? Frutsels en franjes ?

Wij hebben een kerstboom + versiering nog van vorig jaar. Als goed is komen m'n ouders met kerst dan zorg ik wel dat ik wat extra's heb in huis. Tweede kerstdag gaan we op visite en dan neem ik wel wat mee voor de gezelligheid :wink:
Verder doen we niet aan cadeau's, want we hebben elkaar en dat vind ik voldoende :D We herdenken bovendien de geboorte van Jezus en dat vind ik (we) nog belangrijker.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 10 dec 2008 13:08

Precies, geen cadeaus. Kerst is geen Sinterklaas :)

Ik heb een minikerstboom op mijn kast en draai al vanaf november kerstmuziek ;)
Maar verder? Nee...
We eten wel uitgebreid met de hele familie. Niet per se veel schransen ofzo, maar er is altijd veel keus omdat we toch meestal met zo'n 20 man zijn dan.
Erg gezellig!

Volgens mij ben ik met kerst nog het meeste geld kwijt aan treinkaartjes :P
pobody's nerfect

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 10 dec 2008 13:12

met kerst ben ik helemaal niks extra's kwijt dan gemiddeld. Dus geen kalkoen etc. We eten gewoon normaal.

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 10 dec 2008 13:19

Mijn schoonouders en ouders komen heel waarschijnlijk eten met kerst. We zijn dan met een man of 10 en ik zorg wel dat er verschillende soorten van alles is. Dus beetje uitgebreid eten.

Verder heb ik al een paar weken twee vaasjes staan met kleine kerstballen. Gratis :mrgreen: . Had nog een waardebon voor het tuincentrum.

Terug naar “Archief”