Gezin en financiën

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

*Annette*
Majoor
Majoor

Berichtdoor *Annette* » 14 feb 2008 18:42

*Annet* schreef:@Annette: je moeder rekent vast op jouw gepoets daarom doet ze het niet!

Denk dat ze het zelf niet zo ziet, als ik het niet doe dan doet Annette het wel. Als ik echt wat voor dr doen 'moet', dan vraagt ze wel of ik het doen wil. Enja ik zie zelf ook wel wat dr moet gebeuren, dusja steek zelf m'n handen wel uit de mouw. Maar soms heb ik ook totaal geen in om wat te doen, en doe ik ook niet veel. Vind het veel lekkerder om te poetsen als zij niet thuis is. Kan ik m'n eigen gang gaan, lekker muziekje aan etc. :lol:.
Wat de toekomst brengen moge........

*Annette*
Majoor
Majoor

Berichtdoor *Annette* » 14 feb 2008 18:44

Maarre dit hoort volgens mij allemaal in het topic gezin en huishouden :lol: ......
Wat de toekomst brengen moge........

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 15 feb 2008 10:03

Tja maar ik merk wel dat als je een eigen huis hebt en het druk hebt met werk, dat je dan veel minder zin hebt om schoon te maken. Misschien komt het bij mij doordat ik bij anderen altijd ook al moet schoonmaken.
En ik verwacht dat als er kids komen, dat dat nog minder wordt. Maar een schoon huis is voor mij wel belangrijk, dus het zal wel schoon worden, maar misschien met wat meer gemopper.
Ben jij de enigste thuis dan die meehelpt? Ik las dat jullie met z'n 8en waren.
600e per maand aan boodschappen vind ik trouwens best veel als vlees daar niet bij ingerekend zit. Wij besteden denk ik max. 100e per maand met zn tweeën aan boodschappen. Met verjaardagen s een keer wat meer, maar dat is logisch.
Ik heb gisteren voor 11e vlees gehaald bij de C1000 waar wij 13x vlees van kunnen eten, dus 2 wk. Maar goed ik let vaak op wat in de reclame is of afgesprijsd, gooi 't hier in de vriezer en no problem.

kamille1984
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kamille1984 » 15 feb 2008 15:23

Wij pinnen aan begin van de maand een bedrag van €200,= waar we de boodschappen voor halen (we zijn met zijn 2en) en idd bij verjaardagen doen we wel wat meer! maar dat geld is toch elke mand weer echt op met zijn 2en. ksnap niet hoe je dat doet met 100,- :oops: terwijl ik toch echt op de aanbiedingen let en niet meer haal dan nodig is! en neem vaak de B-merken ipv de A!
ook proberen we nou een vast bedrag per maand te nemen wat we voor onszelf uitgeven en van wat over is sparen we!
anderen zullen me soms wel een kriep vinden wb zuinigheid met sommige dingen maar kvind het niet altijd nodig de dure dingen te nemen terwijl de goedkopere net zo goed kunnen wezen!

kamille1984
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kamille1984 » 15 feb 2008 15:25

wij dachten nl eerst ook niet zoveel uit te geven, maar je moet eens zien hoeveel je 'ongezien' pint en hoe dat oploopt! als je het contant heb besef je dat veel meer!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 15 feb 2008 18:48

Dat vind ik echt een goed idee, aan het begin van de maand (of als ik net mijn salaris heb gehad) een bedrag pinnen dat voor de boodschappen bestemd is.
Afgelopen maand was ik zo enthousiast over mijn loon dat ik de meerderheid op de spaarrekening zette, en vergat dat mn man nieuwe schoenen moest en allebei sportkleren en dat er veel cadeatjes bij zaten. Dus bleef er eigenlijk weinig over voor de boodschapjes.
Hmm...ga k toch es proberen, kijken of we uitkomen.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 15 feb 2008 20:12

Wij zijn nu met zn drietjes en ik maak per maand aan boodschappen 180 euro op.
Als ik luiers in de aanbieding koop (zo'n 20 euro) pin ik meestal wel en kadootjes pin ik ook als ik het niet ga redden. Alles wat ik per week over hou van de 45 euro (ik pin trouwens per 4 weken, krijg ook salaris per 4 weken) gaat in een potje voor de stofzuiger, maar meestal haal ik daar wat geld uit als ik een keertje tekort kom of als we een extra collecte in de kerk hebben die ik belangrijk vind.

Ik hou het ook altijd bij in exel, hoeveel geld ik over heb als ik een bepaald bedrag spaar. Meestal hou ik me daar ook aan, soms wordt het spaarbedrag wat meer of minder, als ik bijv kleding nodig heb oid.

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 15 feb 2008 20:29

Ik spaar meestal wel m'n bonnetjes. (Kdoe er eigenlijk vrij weinig mee)
Maar ik koop de ene keer meer en de andere keer minder aan boodschappen. Dan zie ik een aanbieding en denk: hee dat is leuk. Kben gewoon een beetje een hamersterfiguur....

Ik koop voor zo'n 100 euro aan boodschappen in de maand denk, en m'n kast word steeds iets voller :shock:
Verder baal ik altijd van al die vaste lasten. Denk je salaris te hebben gaat er eerst een zooi af :wink:
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 15 feb 2008 22:59

Het geld dat wij maandelijks van de belastingdienst terug krijgen gaat gelijk naar de spaarrekening. Automatische afschrijving. Zo sparen we toch nog eena ardig bedragje per maand.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 feb 2008 08:29

Als we iets van de gezamenlijke rekening betalen, dan pinnen we dat altijd, zo kan ik het makkelijk bijhouden. Er wordt dus geen cash gepind van die rekening. Als ik op de markt contant moet betalen, maak ik het daarna weer over van de gezamenlijke rekening naar m'n eigen. Misschien een beetje omslachtig, maar voor dit jaar wil ik in ieder geval goed bijhouden waar ons geld heengaat.

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 16 feb 2008 10:43

*Annet* schreef:Het geld dat wij maandelijks van de belastingdienst terug krijgen gaat gelijk naar de spaarrekening. Automatische afschrijving. Zo sparen we toch nog eena ardig bedragje per maand.

Goed idee! Als manlief ander werk heeft moeten we dat ook maar s gaan doen. En dan hou ik van mijn rekening ook best wel wat over dus wordt gewoon lekker sparen straks!

Rolf

Berichtdoor Rolf » 16 feb 2008 14:24

Lalage schreef:Misschien een beetje omslachtig, maar voor dit jaar wil ik in ieder geval goed bijhouden waar ons geld heengaat.

Lijkt mij onmisbaar.
Schattingen en globale indrukken kunnen soms ver van de realiteit liggen.
Daarom, elke maand noteer ik de meterstanden.
En ook alle inkomsten en uitgaven.
(In een Excel werkmap, kost ~1 - 5 min. per dag. Het is geautomatiseerd, met Visual Basic macro's.
Na het intoetsen van de soort uitgaven, of inkomsten, en bedrag, worden dan automatish de overzichten bijgewerkt.)
Hierdoor is snel te zien wat de inkomsten waren van een maand.
En de vaste lasten, de uitgaven voor boodschappen, kleding, auto, PC, e.a.

Het is ook makkelijk voor controle.
Er fouten gewoon fouten gemaakt, door de overheids-instanties, en bedrijven.
En het is te gebruiken bij het invullen van het belastingformulier.

Er zijn voorbeelden van middenstanders, die ijverig en vakbekwaam waren,
maar waar door slechte administratie het bedrijf toch in andere handen kwam.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 17 feb 2008 12:35

Wij hebben 4 rekeningen met z'n 2en. Ieder een betaal- en een spaarrekening.
Nu wil ik binnenkort met de bank om de tafel gaan zitten want we willen erg graag gewoon 1 betaalrekening en 2 spaarrekeningen. Zo komt het er uit te zien:
- 1 betaalrekening (worden beide salarissen opgestort)
- 2 spaarrekeningen
*1 voor lange-termijnsparen (bijv. sparen voor een huis, e.d.)
*1 voor korte-termijnsparen (bijv. kapotte koelkast, wasmachine e.d)
Nu vind ik het heel rommelig, ik heb bijna geen overzicht (ik doe zo'n beetje de administratie :lol: )
Nu is het: betaal jij of ik ?? Ik heb van sommige teruggelezen dat ze een gezamelijke rekening hebben en daar geld naar toe storten, mij lijkt dit nog onoverzichtelijker omdat je dan soms wel 5 of 6 rekening hebt. Ben je dan het overzicht niet kwijt?????? :shock: :shock: :shock:
Ik zouhet wel hebben!! Daarom wil ik (en hij ook.. :wink: ) het liefst zo min mogelijk rekeningen anders ben ik het spoor bijster :oops:
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 17 feb 2008 12:48

Wij hebben inderdaad zes rekeningen (drie betaal en drie spaar) maar we zien er ieder vier. En de betaal- en spaarrekeningen horen bij elkaar. Ik vind het niet onoverzichtelijk, 't gaat best goed.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 17 feb 2008 13:05

3 betaalrekeningen kost ook nog extra geld, want tegenwoordig moet je betalen om een betaalrekening te hebben. Ik weet nog van een tijd dat je rente kreeg op je betaalrekening mits je niet rood stond vanzelf!

Terug naar “Archief”