Koken, bakken, etc.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 05 nov 2007 11:00

Op zich moet het wel kunnen grote soezen maken zonder vorm... Het is een kwestie van een paar keer proberen hoelang het in jouw oven precies moet en hoe je precies het deeg moet hebben. Heerlijk, zelfgemaakt slagroomsoesjes, of grote soezen gevuld met room en banaan, of met kersen, of als dessert met ijs :yum:

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 05 nov 2007 14:58

klinkt ernorm lekker, hebben jullie het recept?

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 05 nov 2007 16:11

Brang 1 dl water in een steelpan aan de kook met 40 gram boter. Strooi er op laag vuur 50 gram bloem bij en blijf roeren tot een samenhangende bal is verkregen die makkelijk van de bodem van de pan loskomt. Neem de pan van het vuur en roer er één voor één 2 eieren door (eventueel met de mixer). Voeg het volgende ei pas toe als het vorige is opgenomen. Blijf minstens 2 minuten flink roeren tot de massa dik is en glanst. Vorm hiervan op een ingevette bakplaat met 2 theelepels 20 kleine soesjes of met 2 dessertlepels 10 grote soezen. Bak de soezen in een voorverwarmde oven van 225 graden C. Reken op 20 minuten voor grote soezen en 10 à 15 voor kleine. Open de ovendeur niet. Laat de soezen na uitschakelen nog enkele minuten in de oven staan: open de deur pas na 5 à 10 minuten. Knip de soezen open als ze zijn afgekoeld en vul ze.

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 05 nov 2007 20:05

mn moeder vroeg vrijdag of ik 'n appeltaart wilde bakken, omdat m'n vorige zo goed gelukt was...dus ik vrijdag aan de slag, had ik eerst al teveel appels geschild, maar ja...dan maar wat meer appels en minder beslag ;) had ik vorige keer ook gedaan, staat mn appeltaart in de oven, bedenk ik dat ik de suiker door de appels ben vergeten! 't was dus afwachten wat 't zou worden, maar hij was enorm goed gelukt :D gewoon zonder suiker, en met enorm veel appels! jummie :D

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 05 nov 2007 20:50

meissie88 schreef:mn moeder vroeg vrijdag of ik 'n appeltaart wilde bakken, omdat m'n vorige zo goed gelukt was...dus ik vrijdag aan de slag, had ik eerst al teveel appels geschild, maar ja...dan maar wat meer appels en minder beslag ;) had ik vorige keer ook gedaan, staat mn appeltaart in de oven, bedenk ik dat ik de suiker door de appels ben vergeten! 't was dus afwachten wat 't zou worden, maar hij was enorm goed gelukt :D gewoon zonder suiker, en met enorm veel appels! jummie :D

Bij mij is het een paar keer gebeurd, dat de onderkant van de taart niet gaar was. ene kleffe massa terwijl je aan de bovenkant dacht van tjoh dat ziet er ff goed uit

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 05 nov 2007 21:34

Ik laat de appels altijd even in de vergiet uitlekken nadat ik ze in stukken heb gesneden. Ook heb ik wel es beetje paneermeel gestrooid en daar de appels op gedaan, ging ook goed.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 05 nov 2007 22:15

rosalie83 schreef:Brang 1 dl water in een steelpan aan de kook met 40 gram boter. Strooi er op laag vuur 50 gram bloem bij en blijf roeren tot een samenhangende bal is verkregen die makkelijk van de bodem van de pan loskomt. Neem de pan van het vuur en roer er één voor één 2 eieren door (eventueel met de mixer). Voeg het volgende ei pas toe als het vorige is opgenomen. Blijf minstens 2 minuten flink roeren tot de massa dik is en glanst. Vorm hiervan op een ingevette bakplaat met 2 theelepels 20 kleine soesjes of met 2 dessertlepels 10 grote soezen. Bak de soezen in een voorverwarmde oven van 225 graden C. Reken op 20 minuten voor grote soezen en 10 à 15 voor kleine. Open de ovendeur niet. Laat de soezen na uitschakelen nog enkele minuten in de oven staan: open de deur pas na 5 à 10 minuten. Knip de soezen open als ze zijn afgekoeld en vul ze.

Ik knip ze niet, maar duw het spuitmondje (van de spuitzak) in het deeg en spuit ze zo vol!

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 05 nov 2007 22:29

pol schreef:
meissie88 schreef:mn moeder vroeg vrijdag of ik 'n appeltaart wilde bakken, omdat m'n vorige zo goed gelukt was...dus ik vrijdag aan de slag, had ik eerst al teveel appels geschild, maar ja...dan maar wat meer appels en minder beslag ;) had ik vorige keer ook gedaan, staat mn appeltaart in de oven, bedenk ik dat ik de suiker door de appels ben vergeten! 't was dus afwachten wat 't zou worden, maar hij was enorm goed gelukt :D gewoon zonder suiker, en met enorm veel appels! jummie :D

Bij mij is het een paar keer gebeurd, dat de onderkant van de taart niet gaar was. ene kleffe massa terwijl je aan de bovenkant dacht van tjoh dat ziet er ff goed uit

Heb je een combi - magnetron? Die had ik ook, en daar lukte het mij ook vaak niet goed mee een appeltaart helemaal gaar te krijgen. Niet alle combi's zijn er even goed in om een gelijkmatige temp. te krijgen. Nu heeft de mijne het loodje gelegd, dus een goeie reden om er één te kopen waar ik wél lekkere appeltaart in kan bakken 8)

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 05 nov 2007 22:45

Dan raad ik je aan om gewoon een oventje te kopen. Of verkopen ze die niet meer los? Bakken gaat gewoon het beste in een oven. Mijn cakes mislukten altijd in de combi. Sinds ik een oven heb zijn ze perfect. In het nieuwe huis zit een hete lucht oven, ben benieuwd hoe dat zal gaan. Hij is in elk geval al kleiner :?

Evelien, vind jij het geen vreselijk geklieder met een spuitzak?

Heb ook wel eens een tupperware spuit geval geprobeerd, vond ik ook niet werken. Kreeg vreselijk zere handen en de helft kwam er maar uit.

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 05 nov 2007 23:13

De duurdere combi's hebben vaak wel een goede ovenfunctie. We hebben hier nl. niet zoveel ruimte voor een oven en magnetron...

Ik vind die spuitzakken enzo altijd maar waardeloze rotdingen. Daar moeten ze nog eens een écht handige uitvinding voor doen! :wink:

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 06 nov 2007 06:34

Haai schreef:
pol schreef:

Heb je een combi - magnetron? Die had ik ook, en daar lukte het mij ook vaak niet goed mee een appeltaart helemaal gaar te krijgen. Niet alle combi's zijn er even goed in om een gelijkmatige temp. te krijgen. Nu heeft de mijne het loodje gelegd, dus een goeie reden om er één te kopen waar ik wél lekkere appeltaart in kan bakken 8)

Klopt wij hebben een hele goedkope combi. We hadden eerst een hele dure maar die ging ook het hoekie om. Onze hele keuken is niet al te best meer, dus over een paar jaar moet alles nieuw. Daarom hebben we even een heel goedkoop geval gekocht

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 06 nov 2007 07:57

*Annet* schreef:Dan raad ik je aan om gewoon een oventje te kopen. Of verkopen ze die niet meer los? Bakken gaat gewoon het beste in een oven. Mijn cakes mislukten altijd in de combi. Sinds ik een oven heb zijn ze perfect. In het nieuwe huis zit een hete lucht oven, ben benieuwd hoe dat zal gaan. Hij is in elk geval al kleiner :?

Evelien, vind jij het geen vreselijk geklieder met een spuitzak?

Heb ook wel eens een tupperware spuit geval geprobeerd, vond ik ook niet werken. Kreeg vreselijk zere handen en de helft kwam er maar uit.

Ik heb geen last van geklieder of zere handen etc.

Hoe doe jij dat dan?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 06 nov 2007 11:01

Als ik dit allemaal lees, krijg ik best zin om ook is iets te gaan bakken. Ben benieuwd of mijn combi magnetron wel goed is voor bakken.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 06 nov 2007 17:38

k ga donderdag avond weer bakken.. lekkere appeltaart!!

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 06 nov 2007 18:38

Ah, ik word jaloers... Ik heb echt zin om weer eens te bakken, maar dat gaat nog even niet lukken :? .

Gelukkig heb ik een moeder die heel erg lekkere boterkoek bakt :mrgreen: .

Terug naar “Archief”