Autotopic (was: Leuke auto's)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Het_Bureau
Mineur
Mineur

Berichtdoor Het_Bureau » 04 jun 2008 19:40

Het kan toch geen verassing zijn dat een Japanse auto als de space wagon veel minder reparatiegevoelig is dan een Duitse?
Japanners voeren op het gebied van betrouwbaarheid al jaren de lijsten aan.
Het hart van de wijze is rechts, maar het hart van de zot links.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 04 jun 2008 19:52

Mercedes, Ford, Opel en VW zijn geen slechte auto's.
Wel opvallend in de lijst is, de laagste plaatsen voor de drie Franse merken.
De eerste Mitsubitshi staat op nr. 52.
Zie ook deze post.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 04 jun 2008 20:07

Rolf schreef:Mercedes, Ford, Opel en VW zijn geen slechte auto's.
Wel opvallend in de lijst is, de laagste plaatsen voor de drie Franse merken.
De eerste Mitsubitshi staat op nr. 52.
Zie ook deze post.

maar dit is een tevredenheidstest, geen kwaliteitstest. hierin wordt niet gemeten of de auto kwalitatief goed is, maar of hij voldoet aan de verwachtingen van de koper.

het is bijvoorbeeld mogelijk dat een Mercedes beduidend beter is dan zeg maar een Alfa Romeo, maar dat de Alfa toch hoger scoort, omdat de Alfa-rijder enkele gebreken voor lief neemt vanwege de rij-eigenschappen of het mooie model.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 04 jun 2008 20:51

Hehe, mijn vorige auto was een renault megane en ben sinds kort eigenaar van een prius. Beide uitersten dus volgens deze lijst en daar ben ik wel mee eens. En het valt op dat heel veel mensen interesse hebben in de prius, iedereen wil weten hoe het werkt/rijdt. Kennelijk toch een auto met een uitstraling.

DonWoozy
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor DonWoozy » 06 jun 2008 11:13

Sportieve diesel-Auris: Toyota Auris GT180

Met de Toyota Auris GT180 presenteert Toyota een sportieve diesel-hatchback. Deze sportiefste Auris onderscheidt zich niet alleen door zijn 177 pk sterke dieselmotor,
maar zeker ook door het verlaagde onderstel en het sportieve in- en exterieur.
Het segment van hot-hatchbacks bestaat niet louter nog uit benzinemodellen. Zo levert Seat de Leon FR (170 pk TDI), Volkswagen de Golf GT (170 pk TDI) en heeft de Renault de Mégane GT (150 pk dCi)
opgenomen in het gamma. Toyota volgt nu ook en presenteert een sportief topmodel op basis van de Auris. De Auris GT180 is daarmee meteen de krachtigste diesel-hatchback in zijn klasse.

177 pk sterke dieselmotor
Onder de motorkap van de Auris GT180 ligt de inmiddels bekende 2.2 liter D-4D D-CAT Clean Power dieselmotor van de Japanners. De motor kennen we onder meer uit de Avensis, Verso en wordt ook
al in de Auris geleverd. Het vermogen van 177 pk komt vrij bij 3.600 tpm en het maximale koppel van maar liefst 400 Nm staat vanaf 2.000 tpm volledig ter beschikking aan de bestuurder.
Dat moet resulteren in een 0-100 km/h sprint in 8,1 seconden. Het gemiddelde verbruik ligt op 6,2 l/100 km.

Krachtig en sportief uiterlijk
Het uiterlijk van de Auris GT180 geeft een duidelijke hint naar het prestatiepotentieel van de Auris. Een voorbumperspoiler, een achterbumperspoiler, een sportuitlaat met dubbele einddemper,
een achterklepspoiler en zijskirts maken het uiterlijk lekker dik. De Auris GT180 lijkt door de aerodynamische carrosseriedelen niet alleen dichter bij de grond te staan, het speciale model is ook
daadwerkelijk drie centimeter verlaagd. Deze aanpassing aan de ophanging verbetert ook de wegligging en maakt het volgens Toyota meer tot een rijdersauto.

Sportief lederen interieur
Het interieur van de Toyota Auris GT180 sluit aan bij de sportieve buitenzijde, met zaken als een extra dik sportstuur dat met leder is bekleed en aluminium pedalen. Als finishing touch is de GT180
ook leverbaar met exclusieve lederen stoelbekleding, waarbij op de rugleuning een exclusief GT180-logo is geborduurd. De meerprijs van de lederen bekleding bedraagt € 1.495,-.

Royaal uitgerust
Tot de standaarduitrusting behoren zaken als lichtmetalen 17-inch velgen, elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels in carrosseriekleur, mistlampen in de voorbumper, een automatisch
dimmende binnenspiegel, een regensensor en automatische verlichting, automatische airconditioning met twee klimaatzones en cruise control. Tot de passieve en actieve veiligheidsvoorzieningen van de
Auris GT180 behoren onder meer airbags voorin aan bestuurders- en passagierszijde, curtain airbags, zijairbags en een knieairbag voor de bestuurder, stoelen met een antiwhiplashsysteem,
ISOfix bevestigingspunten op de achterbank, tractiecontrole (TRC) en elektronische stabiliteitscontrole (VSC).

Zeer scherp geprijsd
De Toyota Auris GT180 kost tijdelijk € 29.990,- (introductieprijs). Dat is een bijzonder scherpe prijs, want voor de Auris 2.2 D-4D Clean Power in Luna-uitvoering (basismodel) moet al € 31.400,- worden betaald.
Deze Auris biedt daar bovenop nog tal van sportieve extra’s. Ook in vergelijking met de concurrentie is de Auris GT180 scherp geprijsd. Zo moet de Seat Leon FR TDI minimaal € 32.050,- kosten
en vraagt Volkswagen € 32.140,- voor de Golf GT TDI.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 06 jun 2008 13:50

De goedkopste auto ter wereld, de Tata Nano. Kost ongeveer $2500

http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/7423737.stm

Ik heb begrepen dat deze auto niet in Nederland verkocht zal gaan worden, waarschijnlijk omdat de auto niet toegelaten zal worden ivm slechte veiligheid, maar als dat wel het geval was geweest dan zou de geschatte verkoopprijs, inclusief BPM, BTW, transportkosten en afvullen onder de 4500 euro liggen.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 06 jun 2008 15:04

goshen schreef:Hehe, mijn vorige auto was een renault megane en ben sinds kort eigenaar van een prius. Beide uitersten dus volgens deze lijst en daar ben ik wel mee eens. En het valt op dat heel veel mensen interesse hebben in de prius, iedereen wil weten hoe het werkt/rijdt. Kennelijk toch een auto met een uitstraling.
Hoe bevalt de Toyota Prius? Volgens de tests is hij niet zo zuinig
als wordt opgegeven, en zijn de rijeigenschappen matig.

BPM

Auto's importeren loont.

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 06 jun 2008 15:20

Rolf schreef:Hoe bevalt de Toyota Prius? Volgens de tests is hij niet zo zuinig
als wordt opgegeven, en zijn de rijeigenschappen matig.

BPM

Auto's importeren loont.
Ik heb er pas 280 km in gereden :mrgreen: dus ik kan nog niet al teveel zinnigs melden (de eerste tank is nog niet leeg). Maar ik denk wel dat het benzineverbruik niet zo zonnig is als wordt gemeld (1 op 23). Op de snelweg geeft hij een verbruik aan van bijna altijd tussen de 5 en 5,5 liter/100 km en ik rij toch (bijna) altijd als een bejaarde. De nadelen van de prius zijn tot nu toe:
- rijeigenschappen zijn niet super, het is geen scheurijzer.
- als je remt dan wordt de elektromotor als dynamo ingeschakeld, je komt altijd met een klein duikje tot stilstand (bij een normale auto laat je de rem op het laatste moment weer los om dat te voorkomen).
- het licht gaat niet vanzelf uit als je de wagen verlaat, dat gaat mij met m'n verstrooide hoofd zeker opbreken
- als je het contact uitzet dan werkt de radio niet meer
- een handleiding van ruim 600 pagina's is een beetje overdreven!
- weinig ruimte in de kofferbak
- het donkere rookglas in het interieur ziet er snel stoffig uit
- de auto is volledig elektronisch, je mist een beetje het mechanische gevoel van (in)schakelen.

De nadelen van de prius kan ik echter volledig wegstrepen tegen de voordelen. Het is een ontzettend luxe auto met alles erop en eraan. Het hybridesysteem werkt fantastisch en de automaat + vering e.d. geven het 'slagschip' gevoel. Je (en ik heb best een hekel aan autorijden, fiets veel liever) voelt je de koning te rijk in deze wagen.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 06 jun 2008 15:26

Bedankt voor je duidelijke verhaal.
Het komt behoorlijk overeen met wat in tests ook is gemeld.
En nu afwachten of het ook echt voordeliger is.

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 06 jun 2008 15:34

Rolf schreef:Bedankt voor je duidelijke verhaal.
Het komt behoorlijk overeen met wat in tests ook is gemeld.
En nu afwachten of het ook echt voordeliger is.
Ik heb de test op autoweek gelezen en inderdaad ook een groot nadeel is dat je het stuur alleen een beetje in hoogte kunt verstellen, je kunt hem niet naar je toehalen waardoor het lastiger wordt om een goed zitpositie te vinden (daar heb ik toch altijd al moeite mee). En de kleur grijs van de stoelen is inderdaad wel heel erg grijs. Nog een nadeel vind ik die irritante piepjes als je je veiligheidsgordel niet om doet (die gaan na een gegeven tijd steeds harder piepen), dat maak ik toch zeker zelf wel uit :|

Rolf

Berichtdoor Rolf » 06 jun 2008 20:36

Afbeelding
Buick B25. Duidelijk zijn de twee H-vormige gietijzeren draagbalken te zien, de starre as met bladveren voor, en de slinger voor het starten.

Enkele gegevens:
* 1914
* Viertakt viercilinder, kopklepper, 2,7 ltr, 22 pk (SAE-norm, soort bruto vermogen).
* Drie versn., achterwielaandrijving,
* 1110 kg (Kenteken. Fabrieksopgave: 990 kg).
* $950,-

Rolf

Berichtdoor Rolf » 07 jun 2008 11:37

"De maand mei was wederom een goede maand. Zelfs zo goed dat ten
opzichte van diezelfde maand vorig jaar maar liefst 9 procent meer
auto´s zijn verkocht. Opel neemt wederom de leiding in het klassement
en bovendien zien we de opkomst van compacte modellen.

De best verkochte merken in mei 2008 zijn:
1 Opel (5379),
2 Renault (4112),
3 Ford (3910)
4 Volkswagen (3684)
5 Peugeot (3614).

De best verkochte modellen in mei 2008 zijn:
1 Opel Corsa (1978),
2 Peugeot 207 (1284)
3 Toyota Aygo (1278)
4 Renault Twingo (1268)
5 Volkswagen Golf (1146). "

Overgenomen van Autowereld.com.

Totaal 2008, t/m mei:
1 Opel 21.979
2 Ford 21.568
3 VW 21.199
4 Peugeot 20.969
5 Toyota 19.446

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 12 jun 2008 20:19

Vandaag kwamen er in vrij korte tijd exclusieve auto's langsrijden, toen ik op mijn fiets zat. Ik heb er vijf geteld, vrij kort achter elkaar.
Eerst een Aston Martin. Toen een Ferrari 575 Marannello, toen een Mercedes SL, toen een Maserati Quattroporte, en daarna ook nog een Bentley.
Ik vroeg me af: wat is dit? Hebben de rijken vandaag een uitvliegdag?

Ik zet ze even op een rijtje:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 12 jun 2008 21:18

die Aston is wel zooo mooi 8)

als ik ooit een auto mocht kiezen zonder hem te hoeven betalen werd het een Aston Martin :D
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

DonWoozy
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor DonWoozy » 13 jun 2008 08:17

nou doe mij die Bentley dan maar :)

Terug naar “Archief”