Het water dat (geen) scheiding brengt

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal

Re: Het water dat (geen) scheiding brengt

Berichtdoor Chaya » 11 feb 2015 14:53

benefietdiner schreef:Wat de babybesprenkeling betreft is er veel traditie en sentiment. Dat zie ik ook in mensen die niet eens geloven en buiten de kerk zijn. Die willen hun baby laten dopen want dat vinden ze zo mooi. Waarom weten ze niet maar er straalt zo iets plechtigs vanaf dat willen ze laten doen dat vinden ze geweldig. Traditie en sentiment heerst ook in de kerk.

Je hebt gelijk als je stelt dat er traditie en sentiment is omtrent de kinderdoop. En dat is een verdrietige zaak.
Een oude vriend van mij had zitting in de doopcommissie, jarenlang. Voor de commissie verschenen dan de jonge ouders die hun kind ten doop wilden houden.
Ooit wel opgegroeid in de kerk, maar bij het volwassen worden zagen ze dat niet meer en lieten hun plaats leeg. Zijn soms nog wel in de kerk getrouwd, maar daar bleef het verder bij. (waarschijnlijk ook voor het plaatje of traditie)
En dan is er een kindje geboren en gaat het kennelijk toch knagen.
En dan beloven ze aan de heren van de commissie dat ze trouw zullen blijven komen, om zo hun kindje er in voor te leven.
Maar dat voornemen blijft meestal bij voornemen.

Zo is de doop niet bedoeld. Wat mij betreft heb ik het zeker niet uit traditie en/of sentiment gedaan. Wij droegen onze baby als het ware op aan de Heere, wilt U Zelf in zijn/haar hartje werken zodat het tot Uw eer mag leven.
En onze kinderen zijn inmiddels wat ouder en er kwamen vragen. Dan mag je in alle eenvoudigheid vertellen dat de Heere van hen afweet, hij kent hen bij naam.
Met de doop belijdt je eigenlijk ook dat dit kind niet je eigendom is, maar slechts "geleend". Je zult het eens los moeten laten, aan het leven of aan de dood.
En zo mag het dan soms gaan van geslacht op geslacht.

benefietdiner schreef:Ik wil hier niemand kwetsen of beledigen, ook Chaya niet maar dat lees ook in haar antwoorden aan naamloos. Vooral als zij schrijft aan naamloos: ‘Een kind geboren uit gelovige ouders, is op het erf van het verbond geboren’. Wat betekent dat verbond ? Ik vat het samen: zo doen wij dat in onze kerk nu eenmaal, met de doop draag ik mijn kind op aan de Heere, opvoeding, traditie en gemoedsaandoeningen. Zij vind dat veel verder gaan dan besprenkelen met water. En dan de slot zin: Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen, die daar verre zijn, zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal.

Dat verbond betekent dat het kind geboren is uit gelovige ouders, maar dat is echter geen voorwaarde!
Mijn eigen man is niet geboren op dat erf, zijn voorvaderen hebben dat erf vrijwillig verlaten.
Dit betekende dus dat hij wel de geloofsdoop (volwassendoop) heeft ontvangen. Ook dat is indrukwekkend geweest.

Zoals ik tegen naamloos ook zei, ik dacht er vroeger ook zwart/witter over. M.i. kon het niet bestaan, maar ik denk dat dit wel zou kunnen onder bepaalde omstandigheden.
We moeten niet onnodig wachten met het dopen, staat er in het formulier, geen onwettig uitstel, maar er kunnen zeldzame omstandigheden zijn dat dit wel zo is.
Denk hierbij aan de gevluchte christenen, of een kindje dat direkt na de geboorte in een couveuse moet en langdurig in het ziekenhuis moet blijven.

Ook is het zo - ik weet niet of dit bij jullie allen bekend is - dat een ouder een kind niet ten doop kan houden als er geen belijdenis van het geloof is afgelegd.
Ik denk dat die noodzaak hiervan wel begrepen zal worden(?)
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 11 feb 2015 18:58

elbert schreef:Als dit je samenvatting is, dan vind ik dat je niet goed gelezen hebt wat degenen die de doop ook aan kinderen vinden toekomen, hebben geschreven. De kinderdoop is geen traditie gebaseerd op menselijke gemoedstoestanden. Als dat zo zou zijn, zou ik ook een voorstander zijn van onmiddellijke afschaffing ervan. Maar dat ben ik dus niet, omdat de doop net zo goed de kinderen van de gelovigen toekomt als de gelovigen zelf, omdat de hele Bijbel door God de God is van de gelovigen en hun kinderen. En aangezien er geen enkele tekst in de Bijbel te vinden is die dit tegenspreekt, maar wel teksten die dit ten volle ondersteunen, komt ook de doop de kinderen van de gelovigen toe.
Er is geen enkele tekst in de Bijbel te vinden die de babybesprenkeling ondersteund, veel stekker er nog er is zelf geen enkel tekst die ook maar enige toeleiding daar toe geeft.
elbert schreef:Dat weet "men" dus wel, want Petrus spreekt tot Israëlitische mannen (Hand. 2:22) en tot het ganse huis van Israël (Hand. 2:36). Is daarmee alles gezegd? Het Evangelie voor Israël alleen? Nee. Het is wel zo dat de woorden van Joël voor Israel hier in vervulling gaan. Dus als je naar een vervulling zoekt van deze woorden, dan hier, in Hand. 2. Het is daarbij echter geen toeval dat de pelgrims in Hand. 2 uit alle delen van de toenmalige bewoonde wereld kwam. Het waren dan wel joden en jodengenoten, maar het is een voorbode van wat er later in Handelingen nog komt. Want het Evangelie moest verkondigd worden te Jeruzalem, daarna in Juda en Samaria en vervolgens tot aan het uiterste van de aarde (Hand. 1:8). Dat sluit de volkeren dus niet uit, maar in. Dat blijkt ook uit het vervolg. Aangezien de volkeren zijn ingesloten in de Evangelieverkondiging, geldt de tekst uit Hand. 2:39 dus ook hen. Het is dus geen kwestie van: "ben je een jood? Dan geldt de belofte voor jou en je kinderen, maar ben je een heiden, dan geldt die belofte alleen voor jezelf mits je gelooft". Het Evangelie doorbreekt namelijk de grenzen die tussen jood en heiden zijn opgericht onder de oude bedeling.
Zeker waar, de verzoening geld zowel de Jood als de heiden maar de Abrahamitische belofte geld alleen Israël. Die belofte aan Israël is vervuld in Christus en daarmee zijn al de ceremoniën vervuld inclusief de besnijdenis. Zowel de ceremoniële offerdiensten als de besnijdenis is alleen Christus in de plaats gekomen. Maar…. hiermee is niet te totale Bijbel vervult want Godskoninkrijk zal uit Israël gevestigd worden. Hij zal richten met gerechtigheid .... de bergen zullen vrede dragen .... hij zal verlossen en de verdrukker verbrijzelen .... hij zal heersen van de zee tot aan de zee en van de rivier tot aan de einden der aarde. Het is de volheid van Christus, de Koning met de koningen, de Heer met de heren, de Zoon en de zonen, Jezus en de Zijnen.

Geen wonder, dat we lezen in Rom.8, dat met reikhalzend verlangen de schepping wacht op het openbaar worden van de zonen Gods. Wanneer Jezus verschijnt en gezien wordt in de zonen en Hij door hen gaat regeren, komt alles onder het beslag van het Koninkrijk van God.

Hierover hoor je in de christelijke kerk weinig en reformatorische kring nooit. Waarom niet? Zou misschien de babydoop een van de oorzaken kunnen zijn.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 11 feb 2015 19:21

Waar staat nu precies beschreven dat alleen de ceremoniële wetten, zoals blijkbaar de besnijdenis, hebben afgedaan, omdat deze zijn vervuld in Christus? Is vervullen echt wel afdoen?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 11 feb 2015 21:12

Arco schreef:Waar staat nu precies beschreven dat alleen de ceremoniële wetten, zoals blijkbaar de besnijdenis, hebben afgedaan, omdat deze zijn vervuld in Christus? Is vervullen echt wel afdoen?
De ceremoniële wetten In heel Hebreeën 10
B.v. vers 14 Want met een offerande heeft Hij in eeuwigheid volmaakt degenen, die geheiligd worden.

De besnijdenis in de eerste verzen van Galaten 5.
B.v. vers 6 Want in Christus Jezus heeft noch besnijdenis enige kracht noch voorhuid, maar het geloof, door de liefde werkende.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 11 feb 2015 21:46

benefietdiner schreef:De ceremoniële wetten In heel Hebreeën 10
B.v. vers 14 Want met een offerande heeft Hij in eeuwigheid volmaakt degenen, die geheiligd worden.

Het betreffende hoofdstuk bewijst niet dat de ceremoniële wetten hebben afgedaan. De bedoeling en de heenwijzing van de offers ter verzoening wordt verklaard. Maar de meeste offers hebben niet ten doel ter verzoening, neem bijvoorbeeld het graanoffer welke bedoeld tot nadering. Nadering tussen mens en God.

benefietdiner schreef:De besnijdenis in de eerste verzen van Galaten 5.
B.v. vers 6 Want in Christus Jezus heeft noch besnijdenis enige kracht noch voorhuid, maar het geloof, door de liefde werkende.

In Gal. 4:8 blijkt dat Paulus spreekt tegen niet-joodse gelovigen. Zij hoeven zich niet te laten besnijden, zoals Joden hun zonen op de achtste dag besnijden. Zelfs de Torah is helder voor wie de besnijdenis bedoeld is, zie Gen. 17:12. Het fysieke nageslacht van Abraham.

Een enkele tekst doet niet overtuigen dat ceremoniële wetten hebben afgedaan. Want wat zijn ceremoniële wetten, welke wel en welke niet? En alleen bij twee of drie getuigteksten, welke binnen hun context staan, kunnen mij overtuigen.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

BladeStraight
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor BladeStraight » 11 feb 2015 21:51

naamloos schreef:Wat ik verwerp is het onterecht toe-eigenen van dingen die ons niet toekomen. En daar gebruik ik de bijbel voor.

Wat is er onterecht aan het toe-eigenen van de belofte dat God de Vader wil zijn van hen die gedoopt worden? Door de hele Bijbel heen zien we dat God werkt in de lijn der geslachten, vaak worden de kinderen automatisch bij het geloof van de ouders inbegrepen en daarom is het niet alleen logisch dat ook de kinderen besneden werden, en nu dat ook de kinderen gedoopt worden.

Het doopformulier geeft tevens helder aan waarom de doop aan kinderen moet worden toegebracht, niet uit gewoonte of bijgelovigheid overigens, en het lijkt me dat daar zeer gegronde redenen voor zijn. De doop als teken en zegel van het feit dat de kinderen van de gelovigen geroepen zijn heilig te leven en dat Christus in zijn woord in het bijzonder komt tot de kinderen die op het erf van het verbond worden geboren.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 11 feb 2015 22:56

Bladestraight : en daarom is het niet alleen logisch dat ook de kinderen besneden werden, en nu dat ook de kinderen gedoopt worden

Vraag worden meisjes gedoopt ? Tweede vraag werden meisjes besneden bij de joden?
Derde vraag als meisjes niet besneden werden , tellen de meisjes niet mee dan in de tijd van besnijdenis tenminste als je het vergelijkt met dopen , want dan moet je de lijn kunnen doortrekken toch?
Ik vind het persoonlijk zo onlogische als het maar zijn kan.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 11 feb 2015 23:46

Wat ik verwerp is het onterecht dingen toe-eigenen van dingen die ons niet toekomen.
BladeStraight schreef:Wat is er onterecht aan het toe-eigenen van de belofte dat God de Vader wil zijn van hen die gedoopt worden? Door de hele Bijbel heen zien we dat God werkt in de lijn der geslachten, vaak worden de kinderen automatisch bij het geloof van de ouders inbegrepen en daarom is het niet alleen logisch dat ook de kinderen besneden werden, en nu dat ook de kinderen gedoopt worden.

Het doopformulier geeft tevens helder aan waarom de doop aan kinderen moet worden toegebracht, niet uit gewoonte of bijgelovigheid overigens, en het lijkt me dat daar zeer gegronde redenen voor zijn. De doop als teken en zegel van het feit dat de kinderen van de gelovigen geroepen zijn heilig te leven en dat Christus in zijn woord in het bijzonder komt tot de kinderen die op het erf van het verbond worden geboren.
Grappig, ga jij nou voor mij invullen over welke dingen ik het heb? Lees fff terug, dan hoef je niet te speculeren.
Overigens wil God de vader zijn van iedereen, jullie gedoopte babys hebben geen voorrang bij God hoor.
(Al is het wel een groot voorrecht om bij gelovige ouders onder het evangelie opgevoed te worden, al dan niet gedoopt)
Opdat een I E D E R die in hem gelooft niet verloren ga ...

En dat doopformulier zegt me niet veel, ik kan er ook wel 1 maken.
Toon maar uit de bijbel aan waar er staat dat heidenen op het erf van het verbond geboren worden, over welk verbond dat gaat.
Je kan ook fff terug lezen ereunao heeft dat verbondenverhaal duidelijk uitgelegd.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 12 feb 2015 01:42

Bladestraight : Het doopformulier geeft tevens helder aan waarom de doop aan kinderen moet worden toegebracht, niet uit gewoonte of bijgelovigheid overigens, en het lijkt me dat daar zeer gegronde redenen voor zijn. De doop als teken en zegel van het feit dat de kinderen van de gelovigen geroepen zijn heilig te leven en dat Christus in zijn woord in het bijzonder komt tot de kinderen die op het erf van het verbond worden geboren.

En dat is 100% de waarheid volgens jou, je weet het zo zeker dat je je redding in het geloof in Christus Jezus ervoor op het spel zou willen zetten om te getuigen dat het is zoals jij zegt dat het is?
(denk goed na)

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 12 feb 2015 07:55

oekaboeka schreef:
En dat is 100% de waarheid volgens jou, je weet het zo zeker dat je je redding in het geloof in Christus Jezus ervoor op het spel zou willen zetten om te getuigen dat het is zoals jij zegt dat het is?
(denk goed na)

Begrijp ik je goed ?
Vanwege de kinderdoop zetten gelovigen hun "redding in het geloof in Christus Jezus op het spel?"

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 12 feb 2015 09:09

benefietdiner schreef:Er is geen enkele tekst in de Bijbel te vinden die de babybesprenkeling ondersteund, veel stekker er nog er is zelf geen enkel tekst die ook maar enige toeleiding daar toe geeft.
In de eerste plaats hebben we het niet over de denigrerende term "babybesprenkeling", maar over de doop van kinderen van de gemeente.
In de tweede plaats is elke doopvisie gebaseerd op indirect bewijs. Want inderdaad: de Bijbel geeft geen direct gebod of verbod voor de doop van kinderen. Het hangt dus af van gevolgtrekkingen op basis van algemene bijbelse principes. Om een voorbeeld te noemen: er is geen discussie over vrouwen aan het avondmaal, terwijl de Bijbel daar niet direct iets over zegt. We baseren ons dus op indirect bewijs. Hetzelfde geldt voor de kinderdoop.
De indirecte principes die voor de kinderdoop pleiten:
- God is altijd de God van de gelovigen en hun kinderen (zie de belofte aan Abraham, de belofte waar Hand. 2:39 over spreekt, 1 Kor. 7:14, enz. enz.). Hij gaat altijd een verbond aan met de gelovigen en hun nageslacht.
- de tekenen van het horen bij God, komen in de Bijbel ook de kinderen toe. Onder het oude verbond de besnijdenis, onder het nieuwe de doop.
- de doop is het teken van het behoren bij Christus en dus bij de christelijke gemeente. De kinderen horen bij de christelijke gemeente en dus komt hen de doop toe.
enz.
benefietdiner schreef:Zeker waar, de verzoening geld zowel de Jood als de heiden maar de Abrahamitische belofte geld alleen Israël.
De apostel Paulus is het met je oneens (niet alleen hij trouwens, want de belofte reikt verder): de belofte aan Abraham dat hij een erfgenaam van de wereld zou zijn (Rom. 4:13, tja, Paulus ziet hier verder dan alleen het land Kanaän) geldt niet alleen degenen die uit de besnijdenis zijn, maar ook degenen die het geloof van Abraham hebben, want hij is een vader van vele volkeren en niet alleen van Israël (Rom. 4:16-25).
benefietdiner schreef:Die belofte aan Israël is vervuld in Christus en daarmee zijn al de ceremoniën vervuld inclusief de besnijdenis. Zowel de ceremoniële offerdiensten als de besnijdenis is alleen Christus in de plaats gekomen. Maar…. hiermee is niet te totale Bijbel vervult want Godskoninkrijk zal uit Israël gevestigd worden. Hij zal richten met gerechtigheid .... de bergen zullen vrede dragen .... hij zal verlossen en de verdrukker verbrijzelen .... hij zal heersen van de zee tot aan de zee en van de rivier tot aan de einden der aarde. Het is de volheid van Christus, de Koning met de koningen, de Heer met de heren, de Zoon en de zonen, Jezus en de Zijnen.
Gods Koninkrijk wordt inderdaad uit Israël gevestigd. En dat is begonnen met de eerste komst van Christus. Gods beloften van het Koninkrijk voor de wereld (de heidenvolkeren) worden met name door de verkondiging van de apostelen gerealiseerd. Dat sluit een toekomstige heilstijd niet uit, waarin dit nog voller gerealiseerd zal worden, maar het getuigt van een onthutsende blindheid voor de werking van de Heilige Geest als men niet ziet dat vele miljoenen toegebracht zijn door het Evangelie dat uit Israël de wereld reeds is ingegaan.
benefietdiner schreef:Hierover hoor je in de christelijke kerk weinig en reformatorische kring nooit. Waarom niet? Zou misschien de babydoop een van de oorzaken kunnen zijn.
Nee, ik zie geen link tussen de kinderdoop en verzet tegen een chiliastische visie. In de geschiedenis van de kerk gingen kinderdoop en chiliasme vaak samen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 12 feb 2015 10:41

elbert schreef:Nee, ik zie geen link tussen de kinderdoop en verzet tegen een chiliastische visie. In de geschiedenis van de kerk gingen kinderdoop en chiliasme vaak samen.

Dat is nog maar de vraag. Dr. T van Brienen, een verdediger van de kinderdoop schrijft in zijn publicatie Bijbelse lijnen voor de kinderdoop waarin hij de kinderdoop verdedigt:

"Vanuit deze scheiding tussen het Oude en Nieuwe Verbond acht men (de voorstanders van de geloofsdoop, dalethvav) het onmogelijk de lijn van de kinder-besnijdenis door te trek­ken naar de doop. Besnijdenis en doop, Oud en Nieuw Verbond, Is­raël en de gemeente liggen niet in één lijn, zijn niet één, maar twéé!
Meestal zijn deze gedachten verbonden met de verwachting dat er ook nu nog, naast de beloften voor de gemeente en onderscheiden daarvan, geheel eigen beloften en een geheel eigen goddelijk plan voor het volk Israë1 bestaan. Deze zullen dan in een nieuwe fase van de heilsgeschiedenis, na de zgn. "opname van de gemeente", ge­realiseerd worden. Zo krijgt dan de verwachting van het "duizend­jarig rijk" een plaats in deze opvattingen. Het is daarom echt niet toevallig dat we de leer van het "duizendjarig rijk" (het chiliasme) juist vinden bij die christenen, die de kinderdoop verwerpen. Er is een innerlijke samenhang tussen het één en het ander!"

Voor alle duidelijkheid een publicatie waar ik absoluut niet achter kan staan, maar dat terzijde.
Laatst gewijzigd door dalethvav op 12 feb 2015 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 12 feb 2015 11:07

elbert schreef:Nee, ik zie geen link tussen de kinderdoop en verzet tegen een chiliastische visie. In de geschiedenis van de kerk gingen kinderdoop en chiliasme vaak samen.
Jawel, echter dat was vóórdat men de kinderdoop met het verbond ging verbinden.
Toen de kinderdoop aan het verbond werd gekoppeld verdween over het algemeen het chiliasme.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 12 feb 2015 12:55

oekaboeka schreef:

(denk goed na)

Rotterdam : Begrijp ik je goed ?
Vanwege de kinderdoop zetten gelovigen hun "redding in het geloof in Christus Jezus op het spel?"

Nee je begrijpt me niet goed , ging mij er meer om over hoe zeker hij het wist dat het zo was als dat hij zei , zo zeker dat je je redding ervoor zou opgeven mocht je het fout hebben , was meer een gewetens vraag.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 12 feb 2015 14:48

oekaboeka schreef:Nee je begrijpt me niet goed , ging mij er meer om over hoe zeker hij het wist dat het zo was als dat hij zei , zo zeker dat je je redding ervoor zou opgeven mocht je het fout hebben , was meer een gewetens vraag.

O, op die manier, nu dan een gewetens antwoord ; gelukkig is onze redding niet het gevolg van ons "zeker weten".

Terug naar “Archief”