De Refowebkids deel 5

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 12 jun 2008 19:51

Daphne schreef:
Vonkie schreef:
Gerdien B. schreef:leuke foto!!
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 13 jun 2008 18:47

Een vraagje aan de moeders hier. Hoe gaan jullie met jullie kids met 't geloof om? Bijbellezen, bidden, eigen invulling, etc.
Gebruiken jullie een kinderbijbel, bidden jullie hardop, wat bidden jullie kids enz? Nemen jullie een stukje persoonlijk geloof mee in jullie opvoeding?

Ben ik 'n beetje benieuwd naar :wink:

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 13 jun 2008 19:21

Ik ben best wel met het geloof met mn meiden bezig. Elke ochtend bid ik hardop met de oudste (net 4) en dan danken we voor de nacht en vragen we van alles voor de dag die voor ons ligt. En dan ook echt de kleine dingen ook benoemen, vind ik persoonlijk wel belangrijk. Bij elke maaltijd lezen we ook uit een Bijbel; soms de gewone Bijbel, soms een kinderbijbel en elke avond voor het slapen een verhaal uit de kijkbijbel. We zingen dan ook samen: Ik ga slapen ik ben moe. Verder hebben we vaak de hele dag door wel 'gesprekjes'. Ze heeft best wel wat vragen, zoals: Wat is bekeren? Maar ook simpele vraagjes over de Heere God: waar is Hij nu en wat doet Hij nu. Ontzettend mooi om zo met je kind en geloof bezig te zijn, maar soms ook zó moeilijk!

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 13 jun 2008 19:35

Wij bidden met eten en lezen tussen de middag uit de kinderbijbel, mijn eerste bijbel, en 's avonds uit de gewone bijbel, dat ze een beetje aan de bijbeltaal wennen.
Tussendoor zingen we heel veel liedjes zoals"lees je bijbel, bidt elke dag"
zit je deur nog op slot, Jezus is de goede herder enz enz.
Als er iets ergs is, bijv. een zere knie, ziek gevallen, opa in het ziekenhuis of iets blijs, gaan we zitten bidden/danken hiervoor.
Bekering is een heel moeilijk begrip voor peuters, dus dat omzeil ik door te zeggen, dat je op Jezus moet vertrouwen en altijd naar Hem moet luisteren.

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 13 jun 2008 20:36

Het is zeker heel mooi om met kinderen over God te praten.
Ze kunnen er ook zo nieuwsgierig over vragen.

Wij hebben dan zelf geen kinderen maar wel 7 oppaskinderen en bij 1 van die kinderen zit een jongetje en die weet zeg maar van niks (zit nu wel op een christelijke school, maar wordt thuis niks mee gedaan), als we dan uit de kinderbijbel lezen, luistert hij vol aandacht en weet dan alle antwoorden op de vragen die wij later dan stellen aan hem en als er een lied bij het bijbelverhaal past zingen we dat altijd voor hem en als er dan moeilijke woorden e.d in voor komen leggen we het uit wat die betekenen.
Nou je staat met grote ogen te kijken wat zo'n manneke allemaal oppikt.
Dat is geweldig, je voelt het ook wel soort als een plicht om dit te doen want het is dan toch ook een mensje die een ziel heeft.
Alles wat hij nu over God leert, kan hij later als hij volwassen mag worden misschien nog wel gebruiken.
Soms is het ook wel moeilijk omdat (zeker zijn vader) de ouders niks hebben met het geloof en het dus onzin vinden om te bidden te danken, bijbel te lezen enz.
Zijn broer die spot ook echt met God, dat neemt hij dan weer over, dan is het heel moeiliijk om hem er van te overtuigen dat God echt bestaat en dat je eerbiedig moet zijn tegen God en dat God alles ziet van wat jij zegt en doet enz.
Dus het is heel mooi om zo'n ventje zoiets mee te mogen geven maar ook best moeilijk.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 13 jun 2008 20:46

Tuinfluiter schreef:Het is zeker heel mooi om met kinderen over God te praten.
Ze kunnen er ook zo nieuwsgierig over vragen.

Wij hebben dan zelf geen kinderen maar wel 7 oppaskinderen en bij 1 van die kinderen zit een jongetje en die weet zeg maar van niks (zit nu wel op een christelijke school, maar wordt thuis niks mee gedaan), als we dan uit de kinderbijbel lezen, luistert hij vol aandacht en weet dan alle antwoorden op de vragen die wij later dan stellen aan hem en als er een lied bij het bijbelverhaal past zingen we dat altijd voor hem en als er dan moeilijke woorden e.d in voor komen leggen we het uit wat die betekenen.
Nou je staat met grote ogen te kijken wat zo'n manneke allemaal oppikt.
Dat is geweldig, je voelt het ook wel soort als een plicht om dit te doen want het is dan toch ook een mensje die een ziel heeft.
Alles wat hij nu over God leert, kan hij later als hij volwassen mag worden misschien nog wel gebruiken.
Soms is het ook wel moeilijk omdat (zeker zijn vader) de ouders niks hebben met het geloof en het dus onzin vinden om te bidden te danken, bijbel te lezen enz.
Zijn broer die spot ook echt met God, dat neemt hij dan weer over, dan is het heel moeiliijk om hem er van te overtuigen dat God echt bestaat en dat je eerbiedig moet zijn tegen God en dat God alles ziet van wat jij zegt en doet enz.
Dus het is heel mooi om zo'n ventje zoiets mee te mogen geven maar ook best moeilijk.

Dat is dan echt moeilijk tuinfluiter. Maar je mag het biddend doen en het kind en zijn familie ook opdragen aan de Heere!
En wonderen kunnen gebeuren. Een aangetrouwde neef van me was vroeger uitsmijter in een grote discotheek en wilde niks van het geloof weten, ook erg anti. Bij de begrafenis van mijn oma werd hij door God gegrepen en inmiddels leert hij voor pastoraal medewerker! Dus voor jou een oppepper om toch door te gaan met dit manneke!

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 13 jun 2008 20:57

@Pol, dat is wel bijzonder van die neef.
Soms kan het wonderlijk gaan ja.
Er komt natuurlijk een tijd dat het oppasjongetje hier niet meer komt, dus zal hij dan hoogstwaarschijnlijk niet veel meer over het christelijk geloof horen, daarom vinden wij het nu zo mooi om hem veel te leren over God, wie weet dat als hij ouder mag worden daar dan nog aan terug denkt en er iets me zal gaan doen, in de positieve zin dan, dat hoor je wel vaker dat mensen nooit meer vergeten wat ze voeger ooit hebben geleerd over God.
Als zijn broer hier ook is en zo spot met God dan krijg je gewoon kippevel, want ook hij moet een nieuw hartje krijgen.
We zijn blij dat we zo nog iets kunnen doen voor ze.
Het gaat toch om het allerbelangrijkste.

Juultje77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Juultje77 » 13 jun 2008 22:46

's ochtends lees ik met de meiden een dagboekje. Als we veel tijd hebben uitgebreid met vragen en zingen. En we bidden met elkaar. Ik laat de meiden ook hardop bidden in eigen woorden of formuliergebed. En eigenlijk heb je soms ineens overdag een gesprek en daar ga je dan op in. Al vind ik het soms wel moeilijk, want ze kunnen soms vragen hebben!!
We lezen 1x per dag uit de kinderbijbel en nog 1x uit de Bijbel. 's avonds zingen ze Ik ga slapen of handjes gevouwen. Je probeert eigenlijk door te geven aan ze dat het geloof iets moet zijn wat heel je dagelijks leven doortrekt!

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 14 jun 2008 06:59

Tuinfluiter schreef:@Pol, dat is wel bijzonder van die neef.
Er komt natuurlijk een tijd dat het oppasjongetje hier niet meer komt, dus zal hij dan hoogstwaarschijnlijk niet veel meer over het christelijk geloof horen, daarom vinden wij het nu zo mooi om hem veel te leren over God, wie weet dat als hij ouder mag worden daar dan nog aan terug denkt en er iets me zal gaan doen, in de positieve zin dan, dat hoor je wel vaker dat mensen nooit meer vergeten wat ze voeger ooit hebben geleerd over God.
Als zijn broer hier ook is en zo spot met God dan krijg je gewoon kippevel, want ook hij moet een nieuw hartje krijgen.

Je weet het niet hoe het gaat, ze kunnen ook met andere christenen in contact komen op latere leeftijd, bijv met werken. Bidden voor hen is het enige

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 14 jun 2008 07:47

Ik ben geen moeder, maar wel door een moeder opgevoed :)
Wij zongen de hele dag door. Mijn moeder zorgde ervoor dat we echt alle bandjes van Elly en Rikkert hadden, dat zijn zulke geweldige liedjes. We kenden ze allemaal. Prachtig!
Wij baden trouwens ook altijd hardop, vanaf dat we heel klein waren. Mijn vader bid altijd hardop, wij baden nooit in stilte ofzo. Daardoor leerden wij het ook. Mijn gebedje was altijd hetzelfde 'wilt U voor de arme mensen zorgen, bij de koningin zijn, waar oorlog is zijn en bij de zieke mensen zijn. Amen.' MAar het was niet minder gemeend, en daardoor heb ik nu geen moeite met in het openbaar bidden.

We hebben trouwens ook een tijdje met allemaal vertalingen gelezen, toen we wat ouder waren. Mijn vader 1, mijn zus 1 en ik 1. Dat was ook tof.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 14 jun 2008 07:57

pol schreef:
Tuinfluiter schreef:@Pol, dat is wel bijzonder van die neef.

Je weet het niet hoe het gaat, ze kunnen ook met andere christenen in contact komen op latere leeftijd, bijv met werken. Bidden voor hen is het enige

en veeel heel veel liedjes zingen.... wij hadden op onze christelijke school ook veel kinderen die niet christelijk waren of zelfs moslim, liedjes onthoudt je makkelijk, want vaak als je vraagt of mensen nog liederen kennen van de basisschool, ken je die ook nog echt!

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 14 jun 2008 07:58

ow.. en elly en rikkert vind ik niet meer zo heel erg christlijk aandoen :oops: voorheen nog wel, die oude cd's amar dat nieuwe allemaal.. neeh...

doe mij dan maar een mooi koortje... niet met van die hoge piepstemmetjes...

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 14 jun 2008 09:28

paprikameisje2 schreef:ow.. en elly en rikkert vind ik niet meer zo heel erg christlijk aandoen :oops: voorheen nog wel, die oude cd's amar dat nieuwe allemaal.. neeh...

doe mij dan maar een mooi koortje... niet met van die hoge piepstemmetjes...

Wij hebben die oude liedjes nog. Van de kauwgomballenboom enzo, ik geloof dat die 3 cd's zo heten. Maar wat dat liedje kauwgomballenboom wil zeggen snap ik ook niet, maar er staan heel veel mooie liedjes op, ook over bijbelse personen, daniel, nehemia, de goede herder, de muren van jericho etc etc.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 14 jun 2008 09:36

ze zijn nogal breed vindt ik.

en hebben hele mooie liedjes.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 14 jun 2008 10:43

Evelien schreef:ze zijn nogal breed vindt ik.

en hebben hele mooie liedjes.

Wat bedoel je met breed?

Terug naar “Archief”