Evelien schreef:wij krijgen een nota van 1.000 euries. Maar dat wisten we.
Dat is financieel gunstiger dan een te hoog voorschot. Want dan is
nl. al die tijd het bedrag in je eigen bezit geweest, en kon er rente over ontvagen worden.
Een voorbeeld.
Stel dat de eigenaar van de supermarkt zegt: Je hoeft niet meer iedere
keer te betalen, elke maand wordt automatisch een bedrag van de
rekeninig afgeschreven, uitgaande van wat het laatste jaar gemiddeld
besteed is. Dan zou je kunnen zeggen: Nou prima.
Na een maand zegt die eigenaar: ik ga het maandelijks bedrag €20
verhogen, dan heb ik wat extra. Dan zeg je natuurlijk: "Daar ga ik niet
meer akkoord. Terecht, want die eigenaar zou dan mooi gratis kapitaal
kunnen krijgen. En voor de klant een nadeel. Als dat voor duizend klanten
gedaan wordt, kan zo over 20 × 12 × 1000 €120.000 beschikt worden,
zonder rente.
Dat doen nu de engergie bedrijven ook. Trouwens, vanaf heden mag dit
meer. Als het redelijk is het voorschot te verlagen, zijn ze verplicht dat
te doen.
Groene stroom
Stroom wordt opgewekt uit:
- kolencentrales
- waterkracht
- windenergie
- zonne-energie
- biogas
Het wordt allemaal toegevoegd aan het net. Bij het afsluiten van een
abonnement voor groene stroom veranderd er niets aan de levering.
Administratief veranderd er - als het goed is - wel iets.
Maar hoe kan dat gecontroleerd worden?
Als één - of 10 - klant(en) een abonnement voor groene stroom afsluiten,
zou dan bijv. Essent opeens voor windturbines gaan plaatsen?
Ik heb helemaal geen verstand van financiele zaken, maar volgens mijn man valt het allemaal reuze mee, zolang we er zelf geen probleem van maken. Als we allemaal gewoon normaal blijven doen zoals we altijd deden, zal het wel meevallen. En als ik nu een huis tegen zou komen wat ik ‚cht zou willen kopen, dan zullen we het ook echt wel kopen.
De lagere benzineprijzen zijn heel fijn (al is het wel heel raar: een tijdje geleden was de benzineprijs altijd zo laag, en zei niemand: wow, wat is het goedkoop. Nu is het hoog geweest, en zijn we opeens allemaal blij Omgekeerde wereld). Maar nog vind ik auto rijden echt duur. Dat zal het eerste zijn wat bij ons weggaat als dat mogelijk is, of als we echt in een enorme crisis komen en ‚cht heel erg moeten bezuinigen.
In 'mijn' sector is gelukkig meestal wel werk genoeg. Psychiatrie blijft altijd Mijn man hoeft voorlopig ook niet bang te zijn. Grote projecten duren nog jaren, en zullen wel doorgaan. Maar de kans bestaat wel dat kleine projecten op de lange baan geschoven worden.
Net als bouwvakkers, maar ach, een vriend van mij heeft gewoon per december een nieuwe baan als bouwvakker, ze zaten om hem te springen.
Dus ik denk dat het allemaal meevalt, zolang we er zelf geen probleem van maken (is dat trouwens niet met alles zo?)
1 Autokosten kunnen varieren van €2000/jr (kleintje, 10.000 km) naar €4000 (iets groter) tot veel meer. Dat is inderdaad één van de grootste kostenposten.
2 Wat noodzakelijk dat kan toch niet achterwege blijven? Zaken die niet (of minder) noodzakelijk zijn, gaan wel sterk achteruit. Pas kreeg een
bekende, die in de ICT zat (spelletjes maken) ontslag. Autobrache loopt
ook terug. Een aantal autofabrieken stoppen tijdelijk. En de bouw loopt
ook iets terug.
Kirsten schreef:Dat valt opzich nog wel mee. Sommige zijn inderdaad flink gestegen (ik geloof Rabobank o.a.), maar sommige zijn zelfs gedaald. Het is een kwestie van vergelijken eigenlijk.
Spaarrente is bij de Rabo de laatste anderhalf jaar heel iets gestegen, van 3,3€ naar 3,6€ nu.
Ik zit het nog even na te kijken en het is zelfs
3.65%..
Dat is slechts 0,05% meer dan de spaarrente.!