Het geven van een pedagogische tik...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

maboc
Sergeant
Sergeant

Re: kinderen slaan.

Berichtdoor maboc » 15 sep 2009 20:57

hettys schreef:een goede
maboc schreef:Ik ben nu 4 jaar vader en heb tot nog toe nog nooit mijn kinderen hoeven te slaan. Dat wil ik ook helemaal niet. Dus dat komt goed uit. Maar ik sluit niet uit dat ze ooit wel eens een pak voor de broek krijgen. Ook ik ben daar zelf groot mee geworden. Heel af en toe, dichter bij 1 keer per jaar dan bij 1 keer per kwartaal, kregen mijn boer en ik wel eens billekoek. Daar is vind ik werkelijk niks mis mee. Wij hadden bijvoorbeeld lang niet altijd door waar de grenzen lagen. En soms is naar de gang of naar je kamer gestuurd worden dan niet duidelijk genoeg. Soms moest iets duidelijker worden gemaakt hoe de verhoudingen in huis lagen.

Ik heb het daar wel een met mijn ouders over gehad. Zij vertelden dat zij het net zo vervelend vonden als ik (of mijn broer). Daarnaast vertelden ze dat de "klap" op het achterste altijd zachter was dan wat er tijdens gewoon stoeien voorbij kwam. Het doel was dan ook niet pijn doen, maar even heel duidelijk de grenzen stellen. Daarnaast kan ik mij herinneren dat ik meestal binnen een kwartier al weer buiten rond rende alsof er niks gebeurd was. Maar (hopelijk) wel een stukje wijzer.

Ik heb daar dan ook achteraf helemaal geen fysieke of psychische schade of hinder van ondervonden.

Nogmaals ... ik ben helemaal niet voornemens mijn kinderen te slaan....maar ik kan mij voorstellen dat er situaties ontstaan waar je een keer fors steviger moet optreden om de kinderkes weer in het gareel te krijgen. Dan zou een vermanende tik op de billen een mogelijk heid kunnen zijn.

Ja. het kan gebeuren dat je als ouders wel es iets uitdeeld. Daarmee ben je niet meteen een slechte ouder. Maar het is altijd, ook voor jou, zaak dat te voorkomen.
Ik heb het nog steeds over de dominee die predikt dat kinderen geslagen moeten worden. Hij zegt iets over een pedagogische tik, maar in een preek zegt hij toch dat huilende kinderen doorgeslagen moeten worden.

dat vermoeden had ik al :-). Wat deze dominee preekt wijs ik volledig van de hand. Zoals Moskovich eens zo mooi zei: abject en infaam.

Ik denk/hoop dat je met me eens bent....het zal best in de Bijbel staan, maar daar doe ik dus niet aan mee.
De billen is trouwens een gevaarlijke zone. Daar komen allelei spieren en zenuwen bij elkaar. er is geen enkele plek op het lichaam waar je je kinderen gevaarloos kan meppen.

Meestal richt ik dan ook op de nieren of op de lever. Hangt een beetje af van hoe hard ze tegenspartelen :mrgreen:

een goede relatie met je kinderen is gebaseerd op een positief contact.

Helemaal mee eens. Zo proberen wij onze kinderen ook op te voeden. Maar ik sluit niet uit dat er eens een boze dag komt dat hij/zij een tik voor de billen krijgt.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 sep 2009 21:13

maboc schreef:Meestal richt ik dan ook op de nieren of op de lever. Hangt een beetje af van hoe hard ze tegenspartelen :mrgreen:

Voetzolen is ook een mooie plek. Laat weinig sporen na maar doet vreselijk zeer. Alleen niet te lang slaan, want je schijnt op die manier een hartaanval op te kunnen wekken.

Het slaan zoals deze dominee aanraadt, zie ik alleen maar gebeuren binnen een vrij heftige SM-relatie. Maar daar heb je te maken met volwassenen die daar vrijwillig voor gaan, en als het goed is ook iets beter met heftige gebeurtenissen als "het breken van de wil" om kunnen gaan. Daarbij heb je in SM altijd een "safe-woord", een code die je van te voren afspreekt en als een van de twee dat woord gebruikt stopt alles. Echt een noodrem dus, en eigenlijk de enige reden dat je de ander zo kunt vertrouwen dat je het samen kunt beleven. Maar nee, de kinderen krijgen natuurlijk geen safe-woord, stel je voor zeg.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 15 sep 2009 21:24

Mortlach schreef:
maboc schreef:Meestal richt ik dan ook op de nieren of op de lever. Hangt een beetje af van hoe hard ze tegenspartelen :mrgreen:

Voetzolen is ook een mooie plek. Laat weinig sporen na maar doet vreselijk zeer. Alleen niet te lang slaan, want je schijnt op die manier een hartaanval op te kunnen wekken.

daar zeg je zo wat. tnx voor de tip. Je hoort van mij nog over de resultaten.
Van waterboarding ben ik afgestapt...te veel gedoe en te veel rotzooi.

dan toch nog inhoudelijk:
Nogmaals ik werp de "methode Goldschmeding" verre van mij. Ik denk denk echter dat het goed is dat dit zo breed in het nieuws komt. Het maakt de discussie weer helemaal los.
Ik kan mij namelijk goed voorstellen dat veel mensen mijn (potentiele) aanpak (zie mij eerste post mbt dit onderwerp) al te ver vinden gaan. Zo kan wel weer eens tegen het licht worden gehouden wat wij in Nl. vinden dat kan en wat niet kan. Het kan absoluut geen kwaad dat wij als maatschappij eens goed nadenken over hoe wij met onze medemens in het algemeen, en met onze kinderen in het bijzonder omgaan.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 sep 2009 21:43

maboc schreef:dan toch nog inhoudelijk:
Nogmaals ik werp de "methode Goldschmeding" verre van mij. Ik denk denk echter dat het goed is dat dit zo breed in het nieuws komt. Het maakt de discussie weer helemaal los.
Ik kan mij namelijk goed voorstellen dat veel mensen mijn (potentiele) aanpak (zie mij eerste post mbt dit onderwerp) al te ver vinden gaan. Zo kan wel weer eens tegen het licht worden gehouden wat wij in Nl. vinden dat kan en wat niet kan. Het kan absoluut geen kwaad dat wij als maatschappij eens goed nadenken over hoe wij met onze medemens in het algemeen, en met onze kinderen in het bijzonder omgaan.

Het is ook een principe-kwestie, en zoals met alle principes komen die onder druk te staan als ze daadwerkelijk eens getest worden. Ik heb (nog) geen kinderen, dus kan ik nog lekker principieel zijn voor mezelf. Maar goed, Er zullen maar bijzonder weinig mensen zijn die 's ochtends wakker worden met het idee: vandaag ga ik eens lekker mijn kinderen door elkaar rammelen. Zo ver zijn we ondertussen gelukkig wel.

De mensen zoals Goldschmeding, die echt geloven dat ze er kwaad aan doen als ze hun kinderen NIET met een stok tot huilens/bloedens toe aframmelen, vind ik, om eerlijk te zijn, echt heel eng. Zeker als ze er nog van de half-gare goedmaakpraatjes omheen wikkelen dat de hand is om liefde te geven, dus dat een stok beter is voor het kind.

Spaar ze de roede niet, dus voor het ontbijt vast even 20 stokslagen, want die kids zullen in de loop van de dag ongetwijfeld iets doen waardoor ze het verdienen, en dan heb je het maar vast gehad.

Riska

Re: Het geven van een pedagogische tik...

Berichtdoor Riska » 15 sep 2009 22:21

Gerdien B. schreef:In elke gemeente heb je mensen die alles doen wat de dominee zegt.

In dit geval niet - er zijn gemeenteleden die aangifte hebben gedaan wegens oproepen tot kindermishandeling. Daar komt het hele onderzoek naar hem vandaan...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 15 sep 2009 22:36

Ik ben blij dat die er ook zijn, maar helaas ontkent dat niet dat de andere type mensen er niet zijn.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 16 sep 2009 09:02

Riska schreef:
Gerdien B. schreef:In elke gemeente heb je mensen die alles doen wat de dominee zegt.

In dit geval niet - er zijn gemeenteleden die aangifte hebben gedaan wegens oproepen tot kindermishandeling. Daar komt het hele onderzoek naar hem vandaan...

er is maar 1 iemand geweest die aangegifte heeft gedaan!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 16 sep 2009 10:22

1 is gelukkig genoeg.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 16 sep 2009 13:14

de kinderen van onze buren worden overal geslagen. Pas zag ik dat de moeder het kind twee keer in het gezicht sloeg (met platte hand). bbrrr

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 16 sep 2009 15:44

Evelien schreef:de kinderen van onze buren worden overal geslagen. Pas zag ik dat de moeder het kind twee keer in het gezicht sloeg (met platte hand). bbrrr

:shock: Zulke types hebben wij hier ook in de buurt wonen...Staan wel onder toezicht van Kinderbescherming enzo, maar vraag me af wat die mensen doen, want ik zie 't nog regelmatig gebeuren...En dan heeft die vrouw ook nog een zooi oppaskindjes....
Ik geloof dat ik m'n kind daar nooit aan toe zou vertrouwen, maar dat komt, denk ik, omdat ik zie wat er gebeurd1

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 16 sep 2009 15:48

onze buren zijn Turken.

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 16 sep 2009 15:50

en wat heeft dat er mee te maken? Slaan gebeurt toch, helaas, in alle culturen?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 16 sep 2009 15:51

het opvoedingsbeleid binnen de turkse en marokaanse cultuur is wel heel even anders dan van de nederlandse cultuur.

Maaike

Berichtdoor Maaike » 16 sep 2009 16:34

Dat is wel zo, maar dat zegt niet dat er ook allochtonen zijn die hun kinderen niet slaan.
Net als dat je in deze cultuur uitschieters hebt als meneer Goldschmeding...

Riska

Berichtdoor Riska » 16 sep 2009 17:11

Evelien schreef:onze buren zijn Turken.

En??? Ik vind dat een schandalige opmerking, sorry

Terug naar “Archief”