hettys schreef:een goedemaboc schreef:Ik ben nu 4 jaar vader en heb tot nog toe nog nooit mijn kinderen hoeven te slaan. Dat wil ik ook helemaal niet. Dus dat komt goed uit. Maar ik sluit niet uit dat ze ooit wel eens een pak voor de broek krijgen. Ook ik ben daar zelf groot mee geworden. Heel af en toe, dichter bij 1 keer per jaar dan bij 1 keer per kwartaal, kregen mijn boer en ik wel eens billekoek. Daar is vind ik werkelijk niks mis mee. Wij hadden bijvoorbeeld lang niet altijd door waar de grenzen lagen. En soms is naar de gang of naar je kamer gestuurd worden dan niet duidelijk genoeg. Soms moest iets duidelijker worden gemaakt hoe de verhoudingen in huis lagen.
Ik heb het daar wel een met mijn ouders over gehad. Zij vertelden dat zij het net zo vervelend vonden als ik (of mijn broer). Daarnaast vertelden ze dat de "klap" op het achterste altijd zachter was dan wat er tijdens gewoon stoeien voorbij kwam. Het doel was dan ook niet pijn doen, maar even heel duidelijk de grenzen stellen. Daarnaast kan ik mij herinneren dat ik meestal binnen een kwartier al weer buiten rond rende alsof er niks gebeurd was. Maar (hopelijk) wel een stukje wijzer.
Ik heb daar dan ook achteraf helemaal geen fysieke of psychische schade of hinder van ondervonden.
Nogmaals ... ik ben helemaal niet voornemens mijn kinderen te slaan....maar ik kan mij voorstellen dat er situaties ontstaan waar je een keer fors steviger moet optreden om de kinderkes weer in het gareel te krijgen. Dan zou een vermanende tik op de billen een mogelijk heid kunnen zijn.
Ja. het kan gebeuren dat je als ouders wel es iets uitdeeld. Daarmee ben je niet meteen een slechte ouder. Maar het is altijd, ook voor jou, zaak dat te voorkomen.
Ik heb het nog steeds over de dominee die predikt dat kinderen geslagen moeten worden. Hij zegt iets over een pedagogische tik, maar in een preek zegt hij toch dat huilende kinderen doorgeslagen moeten worden.
dat vermoeden had ik al

Het boek spreuken staat er vol mee. tuchtigen met een stok, etcetera.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Spr+13%3A24%3B+19%3A18%3B+22%3A15%3B+29%3A15%2C+17.&id37=1&pos=0&l=nl&set=10
Ik denk/hoop dat je met me eens bent....het zal best in de Bijbel staan, maar daar doe ik dus niet aan mee.
De billen is trouwens een gevaarlijke zone. Daar komen allelei spieren en zenuwen bij elkaar. er is geen enkele plek op het lichaam waar je je kinderen gevaarloos kan meppen.
Meestal richt ik dan ook op de nieren of op de lever. Hangt een beetje af van hoe hard ze tegenspartelen

een goede relatie met je kinderen is gebaseerd op een positief contact.
Helemaal mee eens. Zo proberen wij onze kinderen ook op te voeden. Maar ik sluit niet uit dat er eens een boze dag komt dat hij/zij een tik voor de billen krijgt.