Gezin en financiën

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 14 feb 2008 10:52

nu ik er s nachts uit moet om te voeden.. moet ik toch beneden naar de wc altijd.. dus zet ik altijd dan nog ee keer een was aan!

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 14 feb 2008 11:11

vinden jullie niet dat het van binnen was drogen zo vochtig wordt in huis?

*Annette*
Majoor
Majoor

Berichtdoor *Annette* » 14 feb 2008 12:12

tante-tortel schreef:ik vind 25 tot 30 x wassen per week best wel veel als je bedenkt dat ze veel eerst buiten hangen en niet zo vaak wassen.

Alleen nette/goeie kleding word hier buiten gehangen om te luchten, enja die trekken me pa en ma alleen aan als ze weggaan. De kleding ze me ma draagt als ze thuis is gaat gewoon na 2 a 3 dagen de was in. En dat van me pa ook, maarja die wil je dan ook niet langer aanhebben. Zomers regelmatig iedere dag. En de kleding van de kids, gaat in de was als ze het gedragen hebben. Meestal 2 keer in de week. Sokken, ondergoed etc. iedere dag. Ik bepaald gewoon zelf wanneer ik het in de was gooi :P.

lammetje schreef:maar het bakje voor de wasverzachter zit verstopt. (Beetje teveel waspoeder gebruikt denk wat daar is gaan aankoeken ofzo) dus moet binnenkort even bellen, heb nog garantie (hoop ik) en anders maar niet, tis niet storend, maar er zit telkens water in.

Kun je het waspoederbakje er niet uithalen? Hier zit die ook wel eens verstopt, halen dan het bakje eruit, ff schoonmaken. Tzijn meestal gewoon resten van de wasverzachter/waspoeder. En daarna is het weer over.

Rolf schreef: AH werd vroeger de vijand van de landbouwers genoemd.

:lol:. M'n pa wil niet hebben dat me ma boodschappen haalt bij de AH :P. Alleen toen we op vakantie waren, hadden we geen andere keus dan de AH..... Oei..... Vind de AH zelf ook behoorlijk prijzig hoor, zal zelf ook eerder kiezen voor de C1000.

jamillah schreef:Ghehe ik moet zo lachen om Annette :mrgreen:

Je hebt al meer verstand van huishouden dan je mams of niet? Ghehe, het is echt je passie hé? 8)

:lol: :mrgreen: :lol:. 'K zeg niet niet dat ik meer verstand van huishouden heb dan me mams, maar ik heb er een hele andere kijk op. We zijn daarin totaal verschillend.

Vandaag is ze weg :lol:. Wasmachine draait, de vaatwasser is leeg. Nog ff stofzuigen, bedden opschudden. Keuken op de kop zetten, me ma heeft n begin gemaakt aan de grote keuken schoonmaak, maja wanneer ze die afrond..... Het plafon is schoon, de ramen gezeemd, planten verzorgd, gordijnen + vitrage gewassen, behang schoongemaakt (op 1 wand na), bovenop het aanrecht is ook schoon. Alleen de vloer en het keukenblok moet nog gesopt worden, dus daar zal ik m'n schoonmaakhanden maar eens over wrijven. De voegen zijn meer zwart dan grijs, dus bleek/chloor gaat uitkomst bieden :lol:. Dus helaas voor de poezen, maar ze moeten echt na buiten zo. Zal zorgen dat als ze vanavond thuis komt weer thele huis netjes is :wink:.

Vind het echt totaal niet erg om schoontemaken, kan niet zeggen dat het m'n hobby is. Maar het moet gewoon schoon, fris ruiken en netjes zijn. Kan er op het werk ook totaal niet tegen als het er rommelig en vies is. Dan begint het helemaal te kriebelen en word ik gestresst.

De was die in de droger kan gaat in de droger, zoals baddoeken, ondergoed (behalve dat van mij, wantja dat mag weer niet in de droger :P), sokken etc. De bh's, shirts, broeken etc. gaan op de verwarming, truien op een hangertje. In de schuur hangt een waslijntje daar gaat de werkkleding op. Duurt wel lang voordat het droog is, maar na 2 a 3 dagen gaat het n nachtje in de keuken en het kan de kast in. Na zolder gaat meestal het beddengoed, het droogt daar ook niet zo heel snel, omdat alles daar geïsoleerd is. Of eerst buiten even op de wind en daarna eventjes over de deur, en kleding hangt me ma nog wel eens regelmatig in de keuken, tot grote ergenis van mij :roll: :x :roll:. Dan duurt het op zolder maar n paar dagen langer, was hoort niet in de keuken! Zomers gaat bijna alles na buiten of op zolder (witte kleding).

En gaat nu eerst aan de schoonmaak.....
Wat de toekomst brengen moge........

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 14 feb 2008 12:18

Mn man stond vanmorgen voor zijn kast en kon niet kiezen wattie aan moest doen. Ik zei:' op de stoel ligt nog die blouse hoor, die kan best op die spijkerbroek'.
Zegt hij:' Ja, dat vind ik ook, maar die heb ik al 2 dagen aan gehad en mag ik dus niet meer aan van jou.'
:oops:
Haha, had niet door dat ik zo erg was. Maar ik vind het echt niks, zolang dezelfde kleren aan. Mijn schoonmoeder waste altijd alleen als het slecht weer was, anders was ze vaak buiten enzo. En dus gebeurde het niet zo vaak, en moest mn man weken op zn kleding wachten. en omdat hij niet veel kleding wil hebben moest hij het wel lang aan.
Ik ben toch blij dat na een week sowieso de kleren weer netjes in de kast liggen, gestreken en al.

Over die voorjaarsschoonmaak, volgens mij ben ik daar wel een type voor. Als het eens lekker weer is en ik ben een paar dagen vrij, ga ik volgens mij echt het hele huis helemaal van top tot teen schoonmaken, inclusief de opbergruimte achter de schotten enzo op zolder. Eerst maar lekker weer worden dan :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 14 feb 2008 12:54

@Annette: je moeder rekent vast op jouw gepoets daarom doet ze het niet!

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 14 feb 2008 13:08

*Annet* schreef:vinden jullie niet dat het van binnen was drogen zo vochtig wordt in huis?

we hebben de kachel aan op zolder en een raampje open!

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 14 feb 2008 13:10

Mijn moeder noemt dat altijd stoken voor de buitenlucht! :P
Er is een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

Het is de toon die de muziek maakt.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 14 feb 2008 13:13

Toetsenbord schreef:Mijn moeder noemt dat altijd stoken voor de buitenlucht! :P

ten eerste is ventilatie heel belangrijk... alleen op zolder bij de cv een raampje open noem ik geen stoken voor de buitenlucht! gesloten ruimte bij een cv.. daar moet ik niet aan denken met gas en die co2 of hoe die andere vergiftiging ook heet die je niet kan ruiken!

stoken voor de buren is bij mj als de deur open staat terwijl de kachel maar staat te peren... maar als het z 16 graden is binnen.. vind ik et niet stoken voor de buren!!

jaja mensen! t blijkt dat onze julia ook niet van warmte houdt dus de kachel staat hier weer heeeerlijk laag!

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 14 feb 2008 13:16

Houtkachel aan! Maar we hebben het er niet op .Boven word de schoorsteen zo warm dat het behang op onze slaapkamer los gaat zitten. Schoorsteenbrand in zicht of niet. We hebben hem in oktober nog laten vegen!

smArtjan
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 14 feb 2008 14:21

*Annet* schreef:vinden jullie niet dat het van binnen was drogen zo vochtig wordt in huis?

Dit is een opmerking die precies in het goede topic staat..... K ga je uitleggen waarom, want met de volgende tips kun je de stookkosten verminderen, maar ook mogelijke kosten voor renovatie van delen van je huis voorkomen!

Laat ik beginnen bij je opmerking dat het zo vochtig wordt in huis als je de was binnen laat drogen.....
Erg verwonderlijk is dat niet. Je was droogt omdat het in huis redelijk warm is (20 graden) en de lucht meestal nog niet vol zit met vocht. Echter door het drogen verdampt het water in de kleding en komt in de lucht terecht..... 1 kubieke meter lucht van 20 graden is verzadigd/vol als er 15 gram vocht in zit. Je kan je voorstellen dat er in de drogende kleding wel genoeg vocht zit om een flink aantal kubieke meters lucht barstensvol vocht te krijgen.

Het probleem van deze vochtige lucht is dat het op koude oppervlakken neer gaat slaan; ramen gaan beslaan, maar ook op muren en meubels kan het zich afzetten. Als dit proces zich vaak herhaald ontstaat er schimmelgroei. Zwarte plekken worden zichtbaar op de muur en meubels kunnen gaan rotten (!). Men zegt dan vaak dat 'het weer' erin zit.
Om dit soort plekken bij te werken ben je vaak aardig wat tijd en geld kwijt, terwijl het heel eenvoudig is te voorkomen.....

Verzadigde lucht (of ook wel: een luchtvochtigheidspercentage van bijna 100%) heeft (relatief) veel energie nodig om opgewarmd te worden, dit komt door het vele vocht wat zich in de lucht bevind.... Water laat zich nu eenmaal minder makkelijk opwarmen dan lucht....

Een vochtigheidspercentage van 50 - 60% voelt veel aangenamer aan, en heeft als voordelen dat je huis een stuk sneller warm is waardoor je minder hoeft te stoken = minder kosten! :) en dat het vocht zich bijna niet afzet op koude plekken, er is namelijk nog genoeg ruimte voor dat vocht in de lucht!! :D

Hoe bereik je nu dat vochtigheidspercentage van 50 - 60%? Laat 's ochtends alle kamers van het huis even lekker luchten. Misschien wel even wat kouder als normaal, maar je huis is daarna veel sneller opgewarmd en de omgevingslucht voelt ook een stuk prettiger aan! :)
En als je was gaat drogen: Zorg dat je dat in een aparte kamer doet oid, het hoeft er niet warm te zijn, als het er maar lekker wordt gelucht. Natte kleding droogt namelijk sneller aan langstrekkende (koude) lucht als aan (warme) stilstaande lucht.

Succes ermee en hopelijk zie je het nut ervan in je gasrekening terug!! :wink:
En voor de mensen die harde bewijzen voor dit hele verhaal willen zien: Mollier diagram, waarin temperatuur en hoeveelheid vocht per kuub lucht tegen elkaar afgemeten staan: het donkere vlak links in het midden is de ideale temperatuur/vocht verhouding waarbij een mens zich behaaglijk voelt
"UBI IUDICIA DEFICIUNT INCIPIT BELLUM"
Afbeelding

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 feb 2008 15:11

Die vochtigheid speelt voor ons ook mee bij de beslissing om een droger te kopen, omdat het astma negatief beinvloedt.

marjo
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marjo » 14 feb 2008 15:48

Ons huis is totaal niet vochtig, eerder droog. De was zorgt voor de broodnodige vochtigheid!

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 14 feb 2008 16:13

Onze was droogt in de badkamer in het douchegedeelte omdat we simpelweg anders geen plaats hebben om het ergens waar het niet in de weg staat, goed te kunnen laten drogen.
Wij hebben een centraal afzuigsysteem dus het ventileert heel goed. De droger heb ik sporadisch aan (alleen voor het dekbedovertrekset en de hoeslakens)
Ik vind niet dat het huis vochtig wordt! Ik heb zowiso toch overdag altijd het slaapkamerraam open en de kamerdeur naar de tuin toe overdag ook op een klein stukje dus volgens mij droogt het wel.. :)
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 14 feb 2008 16:14

Ik droog de was altijd boven, waar dag en nacht de ramen openstaan en nooit gestookt wordt. Als ik eens beneden een rek heb staan is meteen te merken dat de ramen beslaan en de was droogt minder hard terwijl het dan vlak naast de kachel staat.

Dus hier merk ik idd: ramen open heeft veel meer effect om de was snel te laten drogen als de verwarming aan!

Rolf

Berichtdoor Rolf » 14 feb 2008 17:21

smArtjan schreef:Erg verwonderlijk is dat niet. Je was droogt omdat het in huis redelijk warm is (20 graden) en de lucht meestal nog niet vol zit met vocht. Echter door het ...

Het water verdampt en komt in de lucht.
Maar het kan ook verdwijnen, zodat de lucht in het betreffende vertrek niet te vochtig wordt.
Door circulatie van de lucht, immers warme lucht stijgt op.
En daardoor komt er stroming. Er moeten wel openingen zijn.
En door de wind, een rooster open, of het raam iets open.
Ik droog in de douche, op een rek. Geen enkel probleem met te hoge vochtigheidsgraad.
50 - 60 % lijkt mij inderdaad een goede waarde.

Afzuiginstallatie
De afzuiginstallatie kan ook bijdragen aan de luchtcirculatie.
In mijn woning heb ik deze uitgeschakeld. Maakt lawaai, en zuigt de slechte lucht die op de straat is, naar binnen. Het zou beter zijn als de aanvoer op het dak zat.

Opwarmen
Opwarmen van vochtige lucht kost inderdaad veel meer energie.
Het is goed vertrekken te luchten.
's Morgens vroeg is veruit het beste tijdstip, dan is de lucht veel schoner als 's avonds. Avondlucht is veel slechter.

CO2 bij CV
De gebruikte lucht wordt afgevoerd, en (bij moderne CV's) gedeeltelijk hergebruikt (er zit warmte in).
Als het goed ik kan er echt niets schadelijks in de ruimte zelf komen.
Bij mij zit de CV op een kleine vliering, waar geen enkele opening (behalve het trapluik) inzit.
En het is er fris.
Ieder jaar (officieel, in de praktijk om de 2 a 3 jaar) wordt het gecontroleerd.

Terug naar “Archief”