Zelfbevrediging, wel of niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 20 feb 2008 22:38

marina87 schreef:
em_ma schreef:
marina87 schreef:
JialiKelly schreef: Maar denk je nu echt dat je door niet te masturberen voor je huwelijk seks beter uit kunt stellen in je huwelijk?

Ik snap het verband tussen 'niet masturberen' en 'seks uitstellen in je huwelijk' niet helemaal. Kun je dat uitleggen em_ma?

Door niet toe te geven als je graag wilt masturberen leer je mijns inziens om controle over je 'behoeften' te hebben. En dit is in een huwelijk vast wel eens handig. Als de ander bijvoorbeeld geen zin heeft of wat dan ook.

Het komt op mij nu over alsof je het idee hebt dat mensen die weleens masturberen bavianen-gedrag ontwikkelen. Ik vind deze gedachte nogal onzin, als mijn toekomstige partner een keer geen zin heeft kan ik mij heus inhouden ondanks ik aan zelfbevrediging doe. :shock:

Het is mijn visie die ik uit, ik geloof er namelijk wel in. Dus jij mag best een andere hebben :wink:

Neeee.... masturberen en bavianengedrag. Zo heb ik het niet bedoeld!
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 21 feb 2008 09:38

Door niet toe te geven als je graag wilt masturberen leer je mijns inziens om controle over je 'behoeften' te hebben. En dit is in een huwelijk vast wel eens handig. Als de ander bijvoorbeeld geen zin heeft of wat dan ook.

Dat is heus wel handig, maar in het huwelijk lijkt het mij belangrijker dat je ook de controle over die behoeften los kan laten. Misschien is het daarom zelfs wel beter om te masturberen.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 21 feb 2008 09:42

esli schreef:

Dat is heus wel handig, maar in het huwelijk lijkt het mij belangrijker dat je ook de controle over die behoeften los kan laten. Misschien is het daarom zelfs wel beter om te masturberen.

Dat vind ik ook wel leuk benaderd :D

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 21 feb 2008 15:32

Want gaan veel refo's toch verkrampt met seksualiteit om!

Waarom denk je dat je Schepper juist dat prettige gevoel aan een orgasme heeft toegevoegd? Seks is een cadeautje van God. Maar wij gaan weer twijfelen aan de goede bedoelingen van God met zijn gift aan jou!

Met masturberen schaad je niemand: je naaste niet en jezelf niet. Het kan een prima ontlading zijn voor een stukje spanning. Uiteraard wordt het anders als het obsessief wordt. Maar geldt dat niet voor alles?

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 21 feb 2008 15:46

Wat ik irritant vind is dat ik in dit topic bijna nog nooit een reactie heb gehad op dit:
"Maar toen ik die nog niet had dacht ik ook niet aan naakte mannen of vrouwen. Je richt je dan puur op het fijne gevoel en als je al iets voor je ziet is dat meer een anonieme seksuele handeling. Ik noem dat geen vreemdgaan hoor."

Ik heb al vaker iets in die geest gezegd, maar steeds wordt er flauw overheen gekletst met dingen als 'je denkt niet aan de koelkast die gerepareerd moet worden' of 'je denkt niet aan dik met kleren ingepakte mensen' etc. Hiermee wordt gesuggereerd dat je dus een specifiek persoon voor je ziet, daar opgewonden van wordt en dus overspel pleegt.

Nee, ik denk dus niet aan een te repareren koelkast. Maar ook niet aan Johnny Depp. Alles is op dat moment gericht op het fijne gevoel. En als je al iets voor je ziet is dat dus niet echt iemand, maar meer seksuele handelingen. Oeh, erg hoor.

Wat ik me serieus afvraag bij sommige mensen is of ze weleens zelf gemasturbeerd hebben en dus uit ervaring spreken wat betreft 'personen voor zich zien' of dat het iets is wat je denkt of aangepraat is en waarvan je nu aanneemt dat het zondig is.

@Ger(NL) Je hebt in dit of een ander topic verteld verslaafd te zijn geweest en dat je het nu wat zwart-wit ziet. Ik begrijp dus de achtergrond wel van waaruit je je beweringen doet, maar ik wil je toch zeggen dat er genoeg mensen zijn die er 'normaal' mee om kunnen gaan en voor wie het dus geen problemen oplevert. Hoe zie je dat?
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 21 feb 2008 16:11

Ik denk dat de Heere sex bedoeld heeft tussen 1 man en 1 vrouw in een huwelijk. Dat straalt voor mij de Bijbel ook gewoon uit. Soms worden daar allerlei losse teksten bij gehaald door 'jan-en-alle-man'. Maar als je nu eerlijk van een 'afstandje' de Bijbel bekijkt, lijkt mij dat de draad door de hele Bijbel heen.

In dat licht gezien, is masturbatie een egocentrische handeling, zoals sex denk ik niet bedoeld is door God.
Er is een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

Het is de toon die de muziek maakt.

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 21 feb 2008 16:25

En ik denk dat je te ver doorslaat als je seks of seksuele handelingen zo sacraliseert.
Ik zie die lijn ook helemaal niet in de bijbel, dat seks op zo'n torenhoog voetstuk moet staan. Ik zie vaak staan: '.. en ging tot haar in' of iets dergelijks, wat betekent dat ze gewoon seks hadden. Verder geen halleluja-gezang door engelen of grootse bewoordingen.
Ja natuurlijk is het iets heel fijns en moois, maar je moet er m.i. echt niet zo krampachtig mee omgaan.

En egocentrische handeling, daar schrik ik nou ook niet echt van. Zoveel dingen die mensen doen zijn egocentrische handelingen.
Je drinkt iets als je dorst hebt, je doet een trui aan als je het koud hebt, je koopt chocola als je daar trek in hebt, en voor mij staat dan in dezelfde lijn: je masturbeert als je daar zin in hebt.
Helemaal niet egocentrisch. Je bent gewoon mens, en je leeft.
Praise the One who left you

Broken down and paralyzed

Never taste of the fruit..

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 21 feb 2008 16:39

Je zegt het zelf al een beetje hè: "en ging tot haar in". In positieve zin lees je dat volgens mij alleen maar binnen een huwelijk tussen 1 man en 1 vrouw.

Uiteraard zijn er egocentrische dingen als kleden en voedsel tot je nemen. Ik weet niet of het juist is zelfbevrediging op de zelfde lijn te stellen. Feit dat 'zoveel' mensen 'zoveel' egocentrische handelingen verrichten is geen reden om aan te nemen dat het dus niet verkeerd is.

Enne...op je eten moet je soms ook wachten.. :wink: :mrgreen:

T. Lindeman
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor T. Lindeman » 21 feb 2008 16:40

Toetsenbord schreef:Ik denk dat de Heere sex bedoeld heeft tussen 1 man en 1 vrouw in een huwelijk. Dat straalt voor mij de Bijbel ook gewoon uit. Soms worden daar allerlei losse teksten bij gehaald door 'jan-en-alle-man'. Maar als je nu eerlijk van een 'afstandje' de Bijbel bekijkt, lijkt mij dat de draad door de hele Bijbel heen.

In dat licht gezien, is masturbatie een egocentrische handeling, zoals sex denk ik niet bedoeld is door God.

Waarom is dat fout dan? Ik snap niet dat sommige mensen beweren dat masturbatie slecht is omdat het egocentrische manier van seks is. Ten eerste vind ik masturbatie niet echt onder seks vallen. Het heet dan misschien wel een seksuele handeling, maar volgens mij spreek je over seks als je het hebt over een daad tussen meerdere personen. Ten tweede; waarom is egocentrisch fout? Je mag toch gewoon van je lichaam genieten. M.i. maak je geen misbruik van je lichaam, je maakt dankbaar gebruik van de vele mogelijkheden. :P

Edit: @ Toetsenbord: bovenstaande post verklaard al meer. Thanks!
Auf Wiedersehen!

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 21 feb 2008 16:44

Of iets wel of niet onder seks valt is natuurlijk weer een heel ander discussie.

Natuurlijk mag je van je lichaam genieten, maar mijns inziens is het stukje seksualiteit daarin door God dus bedoeld binnen een huwelijk (zie hierboven.)

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 21 feb 2008 17:33

Toetsenbord schreef:Ik denk dat de Heere sex bedoeld heeft tussen 1 man en 1 vrouw in een huwelijk. Dat straalt voor mij de Bijbel ook gewoon uit.

Noemen we dat niet INLEGkunde?
Echt link om je gevoel er zo in te leggen!
JOUW idee en wat jij DENKT moet je niet als maatstaf nemen!

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 21 feb 2008 17:37

Toetsenbord schreef:In dat licht gezien, is masturbatie een egocentrische handeling, zoals sex denk ik niet bedoeld is door God.

Wat is er mis met een 'egocentrische handeling'???

eën van de twee grote geboden is toch dat je je naaste lief moet hebben als je zelf. Dat betekent dus ook dat je je zelf lief moet hebben!!!

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 21 feb 2008 17:49

Denkertje21 schreef:Want gaan veel refo's toch verkrampt met seksualiteit om!

Waarom denk je dat je Schepper juist dat prettige gevoel aan een orgasme heeft toegevoegd? Seks is een cadeautje van God. Maar wij gaan weer twijfelen aan de goede bedoelingen van God met zijn gift aan jou!

Met masturberen schaad je niemand: je naaste niet en jezelf niet. Het kan een prima ontlading zijn voor een stukje spanning. Uiteraard wordt het anders als het obsessief wordt. Maar geldt dat niet voor alles?

Nou lijkt mij niet dat je kan zeggen: een orgasme is prettig en dus geeft God dat aan ons als cadeautje. Dat zou wel makkelijk zijn. Dan kun je toch sex hebben wanneer en met wie je wil, omdat je dan ook een orgasme krijgt? Dat is niet zoals God het bedoeld heeft!
De sex waar God het over heeft is toch bedoeld tussen man en vrouw? Juist voor elkaar, omdat je zoveel van de ander houdt en de ander zoveel liefde wilt geven.
Psalm 27 : 11a

HEERE, leer mij Uw weg

André

Berichtdoor André » 21 feb 2008 18:06

Denkertje21 schreef:eën van de twee grote geboden is toch dat je je naaste lief moet hebben als je zelf. Dat betekent dus ook dat je je zelf lief moet hebben!!!
Zei je iets over inlegkunde?

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 21 feb 2008 18:41

Noemen we dat niet INLEGkunde?
Echt link om je gevoel er zo in te leggen!
JOUW idee en wat jij DENKT moet je niet als maatstaf nemen!

Raar hè, laat ik nu in het begin (toen ik alleen nog mee las) het idee hebben gehad dat denkertje21 altijd best goed over zijn antwoorden nadacht!? In een discussie vertel je wat je denkt en niet wat feitelijk zo is, dan is het namelijk geen discussie meer, maar een opsomming van feiten. Wat natuurlijk niet wilt zeggen dat je door het brengen van een tegenmening of feiten die je niet wist niet op een andere mening kunt komen.

Nou lijkt mij niet dat je kan zeggen: een orgasme is prettig en dus geeft God dat aan ons als cadeautje. Dat zou wel makkelijk zijn. Dan kun je toch sex hebben wanneer en met wie je wil, omdat je dan ook een orgasme krijgt? Dat is niet zoals God het bedoeld heeft!
De sex waar God het over heeft is toch bedoeld tussen man en vrouw? Juist voor elkaar, omdat je zoveel van de ander houdt en de ander zoveel liefde wilt geven.

Precies zoals ik het bedoel, alleen kan ik het wellicht niet zo duidelijk onder woorden brengen.

eën van de twee grote geboden is toch dat je je naaste lief moet hebben als je zelf. Dat betekent dus ook dat je je zelf lief moet hebben!!!

Als je het zo letterlijk neemt zoals jij hebben mensen met een minderwaardigheidscomplex (zonder van de ernst van deze problematiek af te doen) dus niet zo heel veel verplichtingen tegenover anderen. Volgens mij heeft denkertje21 soms wat last van tunnelvisie. Je wilt ergens uitkomen, dus praat jezelf er gewoon naartoe!

Terug naar “Archief”