Adoptie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 19 mar 2008 21:20

Rufi schreef:Galateia, ik geloof wel dat de zaken veel genuanceerder liggen, maar toch, er is zo veel in het nieuws te doen geweest over adoptie: illegale adoptie, kinderhandel, tekort aan adoptiekinderen, grote problemen bij geadopteerde kinderen, dat ik gewoon moeite heb er positief tegenover te staan.

Ja, dat is ook logisch. Want als je er niet echt mee bezig bent, dan ga je af op dat wat media berichten en helaas richten die zich op de negatieve kanten. Logisch, anders is het geen nieuws.

Dus zo vreemd vind ik je ietwat negatieve houding niet.

Alleen elk aspect wat je nu opnoemt kent een keerzijde. Illegale adoptie: Sri Lanka, bijvoorbeeld. Tja, men werkte niet via een vergunninghouder en heeft waarschijnlijk een verkeerd contact te pakken gekregen. En dat komt eigenlijk altijd uit, want je moet aan heel veel regels voldoen. Kinderhandel, ik ben er in een eerdere post al op in gegaan. Het tekort aan adoptiekinderen, dat is eigenlijk onzin. Je kunt beter spreken over een overschot aan aspirant-adoptieouders met hun bijbehorende eisen en een tekort aan bemiddelende contacten in landen waar de nood echt hoog is. Maar dat hoor en lees je dan weer niet in de media. Want hoe werkt het? In Nederland zijn er vergunninghouders en die zitten met hun contacten aan de limiet van wat ze aankunnen. En dus zijn er enorme wachtlijsten. Zijn er op de wereld dan geen kinderen? Natuurlijk wel.

Problemen bij adoptiekinderen? Ja, daar heb ik ook al eerder iets gezegd. In de meeste gevallen ligt de houding van de ouders aan de oorsprong hiervan. Verder worden alle problemen bij adoptiekinderen afgeschoven op hun geadopteerd zijn, terwijl er in Nederland net zo goed enorme problemen voorkomen bij niet-geadopteerde kinderen. Maar dat heb ik ook al gezegd. Alleen zodra zoiets gebeurt bij een geadopteerde, dan is het van 'o, dat komt door zijn adoptie'.

Ach, misschien is het enige dat ik nog kan zeggen het volgende: verplaats je eens in een kind. Stel je eens voor: je bent een meisje, geboren in China. Alleen al het feit dat je een meisje bent, zit je tegen, maar je hebt ook nog eens een hazelip. En dus wordt je gedumpt. In de vuilnisbak, bijvoorbeeld. Je wordt gevonden door iemand, die pakt je op. Deze persoon belt rond naar tehuizen om te kijken welke het meeste biedt. Naar dit tehuis brengt hij je. Daar kom je terecht in een enorme zaal vol bedjes, en de komende maanden van je leven mag jij een bedje delen met een ander klein meisje. Omdat je een hazelip hebt, kun je niet goed uit de fles drinken, en dus knippen ze die voor je open. Dat betekent dat je veel te snel moet drinken, de helft loopt uit je mond... je raakt langzaam maar zeker ondervoed. In China wil niemand je hebben, want je hebt een afwijking. Hoe ziet je toekomst eruit? Nou, groot groeien in allerlei tehuizen, afgewezen worden door je verminking. Je zult ergens weggestopt in een fabriekje of op het land als amper betaalde arbeidster eindigen.

Wat is er beter voor dit meisje? En hoe erg zit je er zelf mee, dat je door je vinder 'verkocht' bent? Anders stierf je in de vuilnisbak op straat.

Ach, en zo kun je je veel meer situaties voorstellen. Kindslavernij in Haiti. Prostitutie in Zuid-Afrika. Drugs (lijm vooral!) in Brazilie. De toekomst van vele kinderen voor wie geen ouders gevonden zijn. De dagelijkse realiteit.

Je moet als aspirant-ouders jezelf goed voorbereiden en verdiepen in elke stap van het adoptieproces die je neemt. Daarin ligt simpelweg een grote verantwoordelijkheid. Dat ben je verplicht aan jezelf, maar nog meer aan je kind(eren). En hieruit zijn heel veel positieve adopties voortgekomen.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 20 mar 2008 10:16

Rufi schreef:Galateia, ik geloof wel dat de zaken veel genuanceerder liggen, maar toch, er is zo veel in het nieuws te doen geweest over adoptie: illegale adoptie, kinderhandel, tekort aan adoptiekinderen, grote problemen bij geadopteerde kinderen, dat ik gewoon moeite heb er positief tegenover te staan.

Dat snap ik op zich, omdat blijkt dat je je er nog niet echt heel goed in het verdiept. Misschien is het goed om dat eens te doen! Want wat Galateia ook zegt, je hoort alleen de negatieve dingen in het nieuws. En het punt van dat als er iets niet goed gaat, het wordt afgeschoven op het geadopteerd zijn is ook een belangrijke. Want met hoeveel biologisch eigen kinderen gaat er iets niet goed?

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 20 mar 2008 10:27

Ik kan me op zich wel vinden in het verhaal van Rufi. Ik heb erg veel respect voor mensen die gaan adopteren, vooral als dit is om echt iets goeds te doen voor die kinderen. Toen ik in de middelbare school leeftijd zat wilde ik het ook graag (toen met het romantische idee om arme kindjes te helpen). Maar 2 van mijn vriendinnen hadden beiden geadopteerde broertjes en zusjes en bij al die kinderen is het niet goed gegaan: gevangenis, psychiatrische stoornissen, uit huis geplaatst. Heel heftig is het voor deze gezinnen. Ik vraag me dan af of er een verschil zit als je al eigen kinderen hebt, zoals in deze voorbeelden.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 21 mar 2008 09:41

jamillah schreef:Wow, dat zou voor jullie helemaal gaaf zijn denk ik, of niet? Wanneer kom je in aanmerking voor twee kinderen? Ben je dan financieel ook meteen het dubbele kwijt?

Wat een vragen, hoort eigenlijk thuis in adoptietopic....

Naar verhouding is het dan wat goedkoper, omdat je maar één keer hoeft te reizen, etc. Maargoed, het is wel in één een hele smak geld.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 21 mar 2008 15:26

jamillah schreef:Wow, dat zou voor jullie helemaal gaaf zijn denk ik, of niet? Wanneer kom je in aanmerking voor twee kinderen? Ben je dan financieel ook meteen het dubbele kwijt?

Je komt in aanmerking voor meer dan 1 kind tegelijk, wanneer uit de raadsgesprekken (de 'keuring') blijkt, dat jullie als ouders daar geschikt voor zijn. Maar het is inderdaad waar mijn man en ik op inzetten! Het lijkt ons fantastisch en op een hele rare manier ook 'makkelijker', hoewel het dat niet zal zijn. Maar het komt omdat het heel logisch voelt: die kinderen delen dan dezelfde achtergrond, komen in een echte gezinssituatie terecht waar ze niet enig kind zijn, het voelt voor ons gevoel dus logischer. Maar wellicht denkt de raad daar anders over... dan komt er 1 kleine dondersteen :mrgreen:

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 21 mar 2008 16:41

Galateia schreef:

Je komt in aanmerking voor meer dan 1 kind tegelijk, wanneer uit de raadsgesprekken (de 'keuring') blijkt, dat jullie als ouders daar geschikt voor zijn. Maar het is inderdaad waar mijn man en ik op inzetten! Het lijkt ons fantastisch en op een hele rare manier ook 'makkelijker', hoewel het dat niet zal zijn. Maar het komt omdat het heel logisch voelt: die kinderen delen dan dezelfde achtergrond, komen in een echte gezinssituatie terecht waar ze niet enig kind zijn, het voelt voor ons gevoel dus logischer. Maar wellicht denkt de raad daar anders over... dan komt er 1 kleine dondersteen :mrgreen:

Ik denk ook dat dat op een bepaalde manier makkelijker is inderdaad. Wat je zegt, ze delen dezelfde achtergrond, ze zijn niet in hun eentje 'nieuw', etc.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 01 apr 2008 16:38

Wij kregen vanochtend een telefoontje om te zeggen dat we nu officieel op de lijst van adoptie-ouders staan. Nu hebben we morgen een afspraak met een dame van m'n mans werk om te kijken hoe of wat inzake zijn uitzending. Misschien is het nu wel beter om hem, i.p.v. eerder, een stuk later weg te laten gaan, zodat we eerst een kleintje kunnen plaatsen. We zien het wel weer.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 01 apr 2008 18:39

Wauw, Laura, dat is wel heel fijn om te horen: jullie staan officieel op een lijst! Ik ben benieuwd hoe (snel) alles nu gaat lopen...
Hoe werkt het daar precies? Gaan jullie bij een voorstel eerst kennismaken met het kindje, of wordt eerst alles juridisch geregeld?
Nou, hopelijk zijn jullie nog dit jaar papa&mama... lijkt me toch een 'vreemd' idee, maar wel leuk...

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 02 apr 2008 09:21

Spannend Laura!

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 03 apr 2008 07:59

Zo! Gisteren cursusmiddag 5 gehad. Over 2 weken de laatste alweer. Joepie! Gisteren was het best een leuke middag. We begonnen met aangeven wie er al zeker was van zijn plannen en wie er nog twijfelt. Wat bleek? Er was niets verandert de afgelopen weken. Iedereen had nog dezelfde zekerheid of twijfels. Ik vond het wel opvallend, dat de twijfels van de meeste twijfelaars gebaseerd waren op de leeftijd van henzelf en dus van het kind dat ze wettelijk gezien nog mogen adopteren: omdat de meesten toch wel de 42 naderen, is het niet meer mogelijk een zo jong mogelijk kindje te adopteren en dus zien ze er waarschijnlijk vanaf. En dus zaten wij daar met onze jonge leeftijden en onze wens juist een ouder kindje te adopteren. We waren de enigen die dat echt zagen zitten.

De rest van de middag hebben we besteed aan het opgroeiende adoptiekind. Wat komt het zoal tegen tijdens het groot groeien? Welke vragen heeft een kind in welke leeftijdsfase? Is het verstandig om de naam van een kind te veranderen? Al deze dingen werden geïllustreerd door video-beelden van ontzettend leuke kinderen, die vrijuit vertelden hoe zij hun adoptie hadden ervaren. Zo was er een meisje dat van haar ouders een naam had gekregen, maar toen ze wat ouder was (jaar of 10) wilde ze haar Peruaanse naam graag terug. En dus heeft ze die naam op een dag gewoon terug veranderd. Echt heel grappig: ze was echt dol op haar ouders en er was niks aan de hand in dat gezin, alleen de dochter werd zich bewust van wie ze was en wilde daar in haar naam uitdrukking aan geven. Een ander voorbeeld was een student, ook geadopteerd uit Peru. Hij was volgens mij 18 of 19 ofzo. Zijn ouders hadden hem Mark genoemd: als baby had hij in Peru geen naam gekregen. Maar hij vond (terecht!) zijn naam niet passen bij zijn uiterlijk en dus wilde hij een andere naam. Hij was bijzonder gesteld op zijn adoptieouders en daarom heeft hij hun namen in het Spaans omgezet en dat tot zijn naam gemaakt (vader heet Martin, moeder heet Jose: Mark heet nu Martín José). Echt zo grappig. Verder ook niks geen problemen in dat gezin. Maar een naam is dus heel belangrijk.

Verder eindigde de middag met het begrip loyaliteit. Een kind zal altijd een loyaliteit voelen voor zijn geboorte-ouders en zijn geboorteland. Nou, allemaal heel logisch en het advies was eiegnlijk: praat altijd positief over het land en de bio-ouders, want dat is voor het kind heel belangrijk. Nou, logisch allemaal!

Het leukste van de hele middag was toch wel de doos aankomstkaartjes die we mochten bekijken. Dat was echt kwijlen... en we kunnen haast niet wachten om er zelf eentje te maken :mrgreen:

Volgende keer dan moet iedereen zich verdiept hebben in de verschillende landen/vergunninghouders/voorwaarden/etc. en dan wordt het vervolg van de procedure besproken. We moeten ons ook in Special Need verdiepen. Ik was daar eerst heel huiverig voor, want ik dacht echt aan kinderen met de meeste erge ziektes, maar dat ligt heel anders! Maar daar zijn we nu ook al uit: God geeft ons de kinderen die bij ons horen. En wie zijn wij om te zeggen, dat het kindje niet iets mag mankeren? Want het meest vreemde is wel, dat zelfs een litteken of grote moedervlek in het gezich al 'Special Need' is. En waarom is een kind niet welkom dat suikerziekte heeft? We zijn dus die hele lijst afgegaan en hebben ons elke keer de vraag gesteld, of we dan minder van zo'n kind zouden houden. Nou, onzinnige vraag natuurlijk!!!

Nou, laat die laatste middag maar komen, dan kunnen we in de volgende wachtrij gaan staan: die voor de keuring door de RvK.

:mrgreen:

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 03 apr 2008 09:34

Cool :D

Leuk om te lezen over die namen en zo. En aankomstkaartjes.

Tsja, special need is ook al een grote moedervlek of litteken inderdaad. Wat maakt dat nou uit? En als een kindje een handje mist of zo, zou je het dan niet moeten willen? Het zou mij echt niets uitmaken. Net zoals suikerziekte of een hazelip.

Op naar de laatste bijeenkomst Galateia!

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 03 apr 2008 10:37

Weer leuk om te lezen Galateia! Steeds een stapje verder!
Bij ons in dorp is een meisje geadopteerd en die heeft geen armpjes. Met verbazing sta je te kijken als je ziet wat ze allemaal kan. Volop op de trampoline, fietsen, skeeleren etc etc. Van de week zag ik haar zelfs folders rondbrengen! :shock:
Onze beste vriend zn zusje is ook met een handicap geadopteerd. Heel veel respect voor de ouders want het is echt wel heel wat. Ze zit in een rolstoel en heeft iets met een hele moeilijke naam, ze komt uieindelijk helemaal op bed terecht.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 03 apr 2008 11:14

Met een handicap kan je vaak nog heel veel, of heel veel dingen leren te doen. Lastiger wordt het (soms) wel als kinderen ouder worden. Ik noem maar wat: een bijbaantje, of later nog: een vaste baan. Niet alles is dan nog mogelijk. Maarja, die kindjes liggen juist weg te kwijnen in een tehuis omdat ze iets hebben en daarom zou ik ze eigenlijk júist een betere toekomst willen geven.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 03 apr 2008 12:54

Ik schrok wel een beetje toen ik laatst een documentaire zag over kinderen die gestolen worden van hun ouders. Er was bijvoorbeeld een tweeling en een van die meisjes was weggehaald. In China mag je maar 1 kind krijgen en als je er twee krijgt, dan moet je dus een boete betalen. De ouders konden die boete niet betalen. Het kind werd weggehaald en is geadopteerd. Het is niet meer te achterhalen waar ze is gebleven.

Triest genoeg vallen dit soort dingen niet uit te sluiten :(

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 03 apr 2008 12:59

Ja, verschrikkelijk he! Die hele 1-kind-politiek is ook de oorzaak van alle vondelingetjes in China. Mensen zien geen uitweg want ze kunnen de boete niet betalen en leggen hun kinderen te vondeling. Doen ze dat niet en betalen ze de boete niet, dan kan het kind dus zelfs afgepakt worden. Barbaars is het.

En als ze dan 'vrijwillig' (tussen aanhalingstekens, want zo vrijwillig is het niet dat die mensen besluiten hun kind niet te houden!) hun kind willen afstaan, dan is er een ander probleem: dat mag niet. Dat levert ook weer een boete op. Dus die kinderen worden dan maar te vondeling gelegd :(

Echt vreselijk allemaal. Maar de keiharde realiteit. Brrr.

Terug naar “Archief”