Autotopic (was: Leuke auto's)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
AikonGirl
Majoor
Majoor
Berichten: 2375
Lid geworden op: 10 apr 2004 12:34

Berichtdoor AikonGirl » 03 jun 2008 16:48

Ja, mijn airco is ook stuk.
Wist ik veel dat ik 'm ook in de winter aan moest zetten. :frown:

Maar laat 'm ook niet maken. Duur grapje.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 03 jun 2008 16:52

AikonGirl schreef:Ja, mijn airco is ook stuk.
Wist ik veel dat ik 'm ook in de winter aan moest zetten. :frown:

Maar laat 'm ook niet maken. Duur grapje.
Dan is het denk raadzaam die wel te laten controleren. I.v.m. bacteriën in de aan- en
afvoerleidingen, en evt. lekkage moet zo snel mogelijk verholpen worden.
Misschien ... vallen de kosten mee.
Vorig jaar heb ik de mijne laten inspecteren en reinigen. Er was toen
net een speciale actie, waardoor het slechts €50,- kostte.

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Berichtdoor Napoleon » 03 jun 2008 17:01

Rolf schreef:
@CvdBerg
Hoogteverstelling, dat heeft bijna iedere auto vanaf het c-segment (Astra,
Focus, enz.) standaard. Maar het punt is, bij nieuwe Volvo's is de hoogte
van de stoelen veel lager. Na 1980 is dit bij veel meer merken toegepast.
Zo is er meer hoofdruimte, maar de houding is ongezonder (m.i.).
De laatste jaren komen een aantal merken daarop terug.


ik kan mijn stoel zowel voor als achter over een hoogte van ongeveer 20 cm. varieren (20-40 cm), als ik de stoel in zijn hoogste stand heb staan zit het alleen niet comfortabel meer, dan zit ik klem tegen het dak 8) . de hoogste hoogte is wel ok. zelf heb ik hem altijd in de laagste stand staan, dat vind ik stiekem toch het lekkerst zitten. de voorkant heb ik dan iets omhoog voor betere ondersteuning van mijn benen, en het stuur zoveel mogelijk naar me toe, dat ik mijn armen niet hoef te strekken. in deze houding rijd ik zonder problemen 1000 km achter elkaar (met pauzes tussendoor uiteraard), dus het is voor mij een goede zithouding 8)
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Rolf

Berichtdoor Rolf » 03 jun 2008 17:14

Napoleon schreef:ik kan mijn stoel zowel voor als achter over een hoogte van ongeveer 20 cm. varieren (20-40 cm) ...
Variatie van 20 cm - 40 cm is heel veel. De laatste 5 auto's van mij
(4 * Opel, 1 * Suzuki) was het hooguit 7,5 cm (schat ik). En dan vaak ook
alleen nog de achterkant. Maar bij duurdere merken zijn de
mogelijkheden misschien vaak ruimer. Bij een lage zit zijn de rugspieren
veel meer gespannen, daarom zit ik liever wat hoger.

Gebruikersavatar
linde
Kapitein
Kapitein
Berichten: 756
Lid geworden op: 24 dec 2002 14:59
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor linde » 03 jun 2008 18:26

vraagje...
afgelopen week heb ik een noodstop moeten maken en daarna zat een van de achterremmen vast. Is door iemand losgeslagen met een hamer ergens onder mn auto ( :mrgreen: ) nu is mn vraag kan dat alleen maar gebeuren met een noodstop of zal ik snel langs de garage moeten?
hij is net door de APK gegaan :x

Rolf

Berichtdoor Rolf » 03 jun 2008 18:34

APK zegt helaas niet alles. Soms komen bijv. auto's met een verroeste
remleiding toch door de APK (zou niet mogen).
Bij een noodstop kan het wel eerder, omdat daardoor de remschoenen
(tenminste als er trommels achter zitten, daarvoor zou ik het merk, type
en bouwjaar moeten weten) warm kunnen worden, en daardoor zich vast
kunnen zetten op de remtrommel. Een controle lijkt mij wel goed
(noodzakelijk), want remmen die vast gaan zitten kan gevaarlijk zijn.
Dit is geen moeilijke klus, met een beetje verstand van auto's, en
wat gereedschap, kan het uitgevoerd worden.

Gebruikersavatar
linde
Kapitein
Kapitein
Berichten: 756
Lid geworden op: 24 dec 2002 14:59
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor linde » 03 jun 2008 18:39

t is n fiat cinquecento, dan ga ik denk ik morgen maar even naar de kwik fit...

Rolf

Berichtdoor Rolf » 03 jun 2008 18:40

Kwik Fit? Daar zijn heel veel klachten over.
Bij Kwik Fit gebeurd het dat onterecht onderdelen vervangen
worden, om zo meer in rekening te kunnen brengen!
De Fiat Cinquecento heeft inderdaad trommelremmen achter.
(Nieuwe auto's hebben bijna allemaal schijfremmen achter.)
Soms voert de garage waar hij gekocht is, zo'n controle gratis uit.

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Berichtdoor Napoleon » 03 jun 2008 19:38

Rolf schreef:
Napoleon schreef:ik kan mijn stoel zowel voor als achter over een hoogte van ongeveer 20 cm. varieren (20-40 cm) ...
Variatie van 20 cm - 40 cm is heel veel. De laatste 5 auto's van mij
(4 * Opel, 1 * Suzuki) was het hooguit 7,5 cm (schat ik). En dan vaak ook
alleen nog de achterkant. Maar bij duurdere merken zijn de
mogelijkheden misschien vaak ruimer. Bij een lage zit zijn de rugspieren
veel meer gespannen, daarom zit ik liever wat hoger.


ik overdreef inderdaad wat, het lijkt veel meer 8) ik kwam op zo'n 12 cm uit. anyway, mijn auto zit gewoon lekker, wat ik ook prettig vind is dat de stoel heel veel steun onderin mijn rug geeft, bij mijn vorige auto kreeg ik na zo'n 200 km rijden wat last onderin mijn rug, bij deze heb ik nog nooit wat gemerkt (ik heb heb al een paar keer zo'n 1000 km op een dag gereden).
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 04 jun 2008 12:16

Rolf schreef:Ligt er helemaal aan hoe oud die is. Oude Seats hebben hele lawaairige
motoren. Nieuwere Seats hebben motoren van VW, die zijn sterker,
zuiniger en stiller. Als je het kenteken plaatst, of type en bouwjaar, kan
er vanalles opgezocht worden.

Het Spaanse Seat bestaat sinds 1953.
Eerst bouwde het modellen van Fiat, in licentie, o.a. de Ronda, en de
Marbella.
Na verloop van tijd beogn Fiat zijn aandelen in het concern af te stoten,
en VW breidde het uit.
Sinds 1983 exporteert Seat naar Nederland.
In 1986 wordt Seat geheel door VW overgenomen.
Langzamerhand veranderen er enkele zaken.
O.a. de motoren van Seat, die qua geluid niet zo goed bekend stonden,
worden vervangen door VW motoren. Ik denk dat de Ibiza's vanaf 1994
allemaal met VW motoren zijn uitgerust.

Ghehe 't wil me nog niet echt lukken om 'm te overtuigen....ik wil 'm van ong. bouwjaar 1997/1998, anders word ie me ws te duur :wink: en 't moet een benzine wezen...

Rolf

Berichtdoor Rolf » 04 jun 2008 12:29

Seat Ibiza's van '97/98 hebben inderdaad VW motoren. Er is wel behoorlijk verschil in uitvoering.
* 1.0 50 pk, 935 kg
* 1.4 60 pk 956 kg
* 1.4-16V 75 pk 995 kg
* 1.4-16V 100 pk 1020 kg.
Omdat de Ibiza's relatief veel wegen, zijn de eerste twee uitvoeringen nogal traag.
Het lijkt mij een goede auto, degelijk, redelijke rijeigenschappen, alleen
in verhouding met z'n klassegenoten aan de zware kant.
Hier is o.a. het vermogen en het gewicht te zien van alle geregistreerde auto's.

Gebruikersavatar
The Engineer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 28 mei 2007 09:34

Berichtdoor The Engineer » 04 jun 2008 17:31

Nou ik heb zelf de beschikking gehad over een 1.4 met 60 paarden en ik kan je zeggen: T is een gifkikker, maar wel een heel verleidelijk gifkikkertje. Je hebt ze ook nog met 1.6.

Bovendien rijdt ik zelf in een Swift met een 1.0 driepitter en dat is ook prima rijden, zo zuinig als t maar kan.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Rolf

Berichtdoor Rolf » 04 jun 2008 18:14

Wat is "snel"?

Hieronder enkele gegvens:
- Suzuki Swift 1.0, 720 kg, 53 pk, 145 km/h, 0 - 100 in ~18 sec.
- Suzuki Swift 1.3, 755 kg, 68 pk, 165 km/h, 0 - 100 in 13 sec.?, verbr. 1 : 17
- Seat Ibiza 1.4 60 pk, 955 kg, 157 km/h, 0 - 100 in 15,1 sec.
- Seat Ibiza 1.4-16V 75 pk, 995 kg, 170 km/h, 0 - 100 in 12,5 sec., verbr. 1 : 15.
- Toyota Starlet 1.3, 754 kg, 75 pk, 170 km/h, 0 - 100 in 10,3 sec.
De Toyota is veel sneller dan de Ibiza. Logisch, gezien de verhouding
gewicht - vermogen. Voluit accelereren komt in de praktijk (bij een
normale rijstijl) niet veel voor. Maar het zegt ook iets over accelereren
van bijv. 70 - 100. Dat zal bij de Ibiza echt meer tijd vergen, vooral
bij de 60 pk uitvoering. Zo'n vermogen voor een auto van 955 kg is
aan de geringe kant. En vooral op korte afstanden zal het ook veel
benzine kosten. Wat dat betreft is de Suzuki Swift 1.3 financieel gezien
een beter alternatief.

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4052
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Berichtdoor *Annet* » 04 jun 2008 18:48

Hoi Rolf,

We hebben een Mitsubishi Spacewagon, dus al wat hoger eigenlijk als "normale" auto's, bouwjaar 1998. Zat te denken, als ik nou op een kussen ga zitten, zit ik wat minder onderuit gezakt, zou dat wat schelen? Maar om nu als een oma met allerhande kussens in en onder en achter met te gaan zitten is ook niet echt wat.

Enne, mijn vader en broers rijden allen in een Benz en ik lach ze mooi uit allemaal. Ik ben de enige met karakter: durf af te wijken van de familie norm over dat die Mercedessen toch zulke geweldige auto's zijn! Hun benne veel meer kwijt aan reparaties doordat ze perse naar de dealer gaan. Eens in het jaar gaat onze auto naar de garage voor beurt en apk en dat is het. Zo doen we het al jaaaaaaaaaaaaaaaaaaren.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 04 jun 2008 19:08

Mitsubitshi Space Wagon 2.0
Ik heb er nooit in gereden. Maar zie ze veel meer. Een bekende heeft er
één van 1992, en is er tevreden over.

Een kussen lijkt mij niet handig. De stoel heeft een goede pasvorm,
en dat is dan verdwenen. Ook minder zijdelinkse steun. En de zithoogte is
in MPV's doorgaans redelijk hoog (35 - 40 cm).
Door de hoogte van de stoel, de stand van de rugleuning, en de stoel te
verschuiven, moet er denk ik voor vele lengten en gewichten een goede
stand te bereiken zijn.

Ik denk eigenlijk dat het veel meer verband houdt met rijden in donker.
Dat is een stuk inspannender.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten