Ger.Gem. vs Ger.Gem.in Ned.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 okt 2004 14:11

michel vh schreef:Komt ie:
Psalm 19:8 "De wet des Heeren is volmaakt, bekerende de ziel; de getuigenis des Heeren is gewis, den slechten wijsheid lerende."
Psalm 34:19 "De Heere is nabij de gebrokenen van harte, en Hij behoudt de verslagenen van geest.

Ja, michel vh en er staat ook: "Het licht is voor de rechtvaardigen gezaaid, en vrolijkheid voor de oprechten van hart". Ps. 97:11
Dus met een tekstje en een versje ben je er niet michel. Maar hoe leeft het nou bij jou? Dat zal eens aan je gevraagd worden. Wat is dan je antwoord?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

michel vh

Berichtdoor michel vh » 12 okt 2004 14:18

jas schreef:
michel vh schreef:Komt ie:
Psalm 19:8 "De wet des Heeren is volmaakt, bekerende de ziel; de getuigenis des Heeren is gewis, den slechten wijsheid lerende."
Psalm 34:19 "De Heere is nabij de gebrokenen van harte, en Hij behoudt de verslagenen van geest.

Ja, michel vh en er staat ook: "Het licht is voor de rechtvaardigen gezaaid, en vrolijkheid voor de oprechten van hart". Ps. 97:11
Dus met een tekstje en een versje ben je er niet michel. Maar hoe leeft het nou bij jou? Dat zal eens aan je gevraagd worden. Wat is dan je antwoord?

Voor de rechtvaardigen ja, wel lezen wat er staat Jas! Oprechten van hart zijn mensen die alleen door God zelf tot zondaar zijn gemaakt. Anders kan ik het echt niet zien hoor. Zelf heb ik ook nergens beweerd dat men er 'is' met een tekst en een versje. Je vroeg mij naar een bijbelse onderbouwing. Wel, die heb ik je gegeven.

Het oordeel over mijn leven is aan de Heere alleen. Van mijn kant zal het zijn: Heere, ik ben uw gramschap dubbel waardig.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 12 okt 2004 15:13

Besef je wel dat het oordeel zolang je buiten Jezus Christus bent al geveld is?

@hobbyist: toch blijf ik het raar vinden het zo uit te drukken maar goed, laat het verder maar rusten.

FlirrieSun
Mineur
Mineur

Berichtdoor FlirrieSun » 12 okt 2004 15:37

Pieter Bel schreef:
FlirrieSun schreef:
Pieter Bel schreef:Er is 1 manier waarop de mens bekeerd wordt. En als je, wat hier nogal eens gebeurt, durft te beweren dat er bij de GGiN alleen maar dood en verdoemenis gepredikt wordt, dan heb je het goed mis. Dan heb je echt nog nooit goed geluisterd of nog nooit willen luisteren. Volgens mij is het zo dat er bij de GGiN nog altijd het ruimste aanbod wordt gepredikt. De mens hoeft helemaal niks uit zichzelf te doen. Het is alleen het vrije genadewerk Gods. En dat een mens daar tegenop komt is begrijpelijk. Dat komt omdat we in een verbroken werkverbond leven.
Dus we kunnen echt zelf niet naar Jezus gaan? Nee, want Gods Woord zegt het zelf: Uit genade zijt gij zalig geworden, en dat niet uit u, het is Gods gave! We moeten eerst door God dorstig worden gemaakt, zoals staat geschreven: Alle gij dorstigen komt tot de wateren… enz.
Wij willen niet, en wij kunnen dus niet meer, doordat wij niet hebben gewild. En daarom kun je het aanbod alleen bieden aan mensen die door God getrokken zijn.

Ik ben het hier op zich wel mee eens, maar hoe zie je dat nu zelf?
Ben je nu aan het wachten totdat de Heere je trekt? Omdat je tot die tijd zelf toch niks kan doen?
Ik wil je heirmee niet onderuithalen, mara ben gewoon benieuwd naar je mening (en ook van anderen)

Eigenlijk wil een mens niet bekeerd worden. Dus wachten tot de Heere je trekt wil je niet. Je wil namelijk helemaal niet getrokken worden. Dus je wacht ook niet

Nee okay daar heb je misschien gelijk in, maar ondertussen hoor je wel het Woord van God in de kerk en weet je dat je bekeert moet worden, maar doe je hier dan zelf wat aan of doe je niks (en wacht je :wink: ) tot je getrokken wordt of ga je er dan tegenin... of?

michel vh

Berichtdoor michel vh » 12 okt 2004 15:45

Yael schreef:Besef je wel dat het oordeel zolang je buiten Jezus Christus bent al geveld is?

Door de val in Adam ligt een mens (dus ook ik) al verloren. Echter, zo lang een mens leeft is het mogelijk (denk aan de moordenaar die tegelijktijd met Jezus gekruisigd werd) om door God bekeerd, door Jezus verlost, door de Heilige Geest gerechtvaardigd te worden.

Pieter Bel

Berichtdoor Pieter Bel » 12 okt 2004 15:48

FlirrieSun schreef:
Pieter Bel schreef:
FlirrieSun schreef:
Pieter Bel schreef:Er is 1 manier waarop de mens bekeerd wordt. En als je, wat hier nogal eens gebeurt, durft te beweren dat er bij de GGiN alleen maar dood en verdoemenis gepredikt wordt, dan heb je het goed mis. Dan heb je echt nog nooit goed geluisterd of nog nooit willen luisteren. Volgens mij is het zo dat er bij de GGiN nog altijd het ruimste aanbod wordt gepredikt. De mens hoeft helemaal niks uit zichzelf te doen. Het is alleen het vrije genadewerk Gods. En dat een mens daar tegenop komt is begrijpelijk. Dat komt omdat we in een verbroken werkverbond leven.
Dus we kunnen echt zelf niet naar Jezus gaan? Nee, want Gods Woord zegt het zelf: Uit genade zijt gij zalig geworden, en dat niet uit u, het is Gods gave! We moeten eerst door God dorstig worden gemaakt, zoals staat geschreven: Alle gij dorstigen komt tot de wateren… enz.
Wij willen niet, en wij kunnen dus niet meer, doordat wij niet hebben gewild. En daarom kun je het aanbod alleen bieden aan mensen die door God getrokken zijn.

Ik ben het hier op zich wel mee eens, maar hoe zie je dat nu zelf?
Ben je nu aan het wachten totdat de Heere je trekt? Omdat je tot die tijd zelf toch niks kan doen?
Ik wil je heirmee niet onderuithalen, mara ben gewoon benieuwd naar je mening (en ook van anderen)

Eigenlijk wil een mens niet bekeerd worden. Dus wachten tot de Heere je trekt wil je niet. Je wil namelijk helemaal niet getrokken worden. Dus je wacht ook niet

Nee okay daar heb je misschien gelijk in, maar ondertussen hoor je wel het Woord van God in de kerk en weet je dat je bekeert moet worden, maar doe je hier dan zelf wat aan of doe je niks (en wacht je :wink: ) tot je getrokken wordt of ga je er dan tegenin... of?

Historisch kan ik het er wel mee eens zijn, maar met mijn hart niet.

FlirrieSun
Mineur
Mineur

Berichtdoor FlirrieSun » 12 okt 2004 15:54

Pieter Bel schreef:Historisch kan ik het er wel mee eens zijn, maar met mijn hart niet.

Wat moet ik me hier precies bij voorstellen? Want ik denk dat ik het wel op een iets andere manier beleef

Pieter Bel

Berichtdoor Pieter Bel » 12 okt 2004 15:55

Een mens zijn verstand zegt dat het goed is, maar diep in zijn hart zegt hij van niet.

FlirrieSun
Mineur
Mineur

Berichtdoor FlirrieSun » 12 okt 2004 15:56

Pieter Bel schreef:Een mens zijn verstand zegt dat het goed is, maar diep in zijn hart zegt hij van niet.

Wat zegt zijn verstand dan en wat zegt zijn hart dan?

Pieter Bel

Berichtdoor Pieter Bel » 12 okt 2004 16:01

Een mens kan nog wel met zijn verstand zeggen dat hij het met de waarheid eens is, maar in zijn hart is hij zondig.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 12 okt 2004 16:30

michel vh schreef:
Yael schreef:Besef je wel dat het oordeel zolang je buiten Jezus Christus bent al geveld is?

Door de val in Adam ligt een mens (dus ook ik) al verloren. Echter, zo lang een mens leeft is het mogelijk (denk aan de moordenaar die tegelijktijd met Jezus gekruisigd werd) om door God bekeerd, door Jezus verlost, door de Heilige Geest gerechtvaardigd te worden.

hmm ok weet je dit uit ondervinding dan? belangrijkste toch? :wink:

FlirrieSun
Mineur
Mineur

Berichtdoor FlirrieSun » 12 okt 2004 17:42

Pieter Bel schreef:Een mens kan nog wel met zijn verstand zeggen dat hij het met de waarheid eens is, maar in zijn hart is hij zondig.

Ja, maar ik kan met mijn verstand zeggen dat ik zondig ben en maar ik mag mijn zonden aan God belijden, elke dag weer, dan mag ik met mijn hart weten dat God mij getrokken heeft en dat ik Hem mag zoeken en dienen

michel vh

Berichtdoor michel vh » 12 okt 2004 19:49

Yael schreef:
michel vh schreef:

hmm ok weet je dit uit ondervinding dan? belangrijkste toch? :wink:

Dit weet ik: dat ik soms met volle zakken de kerk in kom, en dat de Heere me met lege zakken terug naar huis stuurt. Vind ik dit leuk? Nee, maar het is wel profijtelijk. Wat ik daarmee van God geleerd heb? Dat een mens afgebroken moet worden gelijk een bouwval gesloopt moet worden.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 12 okt 2004 22:34

michel vh schreef:
Race406 schreef:
michel vh schreef:Deze mensen worden door God Zelf geleerd en bekeerd. Hoewel God onderscheiden wegen toepast, zal de eerste stap toch vrijwel altijd zijn dat een mens schuldig wordt voor een goeddoend God. Een mens kan, zal en wil nooit oftenimmer deze stap zelf zetten. God zend het Woord waartoe het Hem behaagt. Onbekeerde mensen beginnen altijd maar bij zichzelf. Mensen die door God eerst onbekwaam worden gemaakt en later bekwaam worden gemaakt, beginnen altijd bij God.

Daar hebben we het al eerder over gehad. Ik heb je toen een aantal mensen uit de Bijbel opgenoemd, waarvan helemaal nergens staat dat ze eerst zwaar in de schuld hebben gezeten. Maar daar heb ik nog geen antwoord op gehad. Mensen zullen altijd last hebben van hun zonden, en altijd in de schuld komen omdat ze gezondigd hebben tegen een goeddoend God! Maar nergens in de Bijbel staat dat een mens eerst en voor alles zijn schuld moet leren zien en inleven! Als jij mij dat op grond van de Bijbel (Gods heilig en onfeilbaar, gezaghebbend Woord!!!!) kunt aantonen, dan is het goed, maar ik denk namelijk niet dat je het kunt, omdat het er in mijn ogen helemaal niet zo instaat. Ik daag je uit!

Komt ie:

OK, mijn reactie hierop:
In Ps. 19:8 staat dat Gods Wet de slechten wijsheid leert. Staat niet dat dat een mens is die zwaar gebukt gaat onder zonde. Slechten, ofwel goddelozen. Dat zijn we allemaal van nature, en of we het willen weten of niet: We zijn goddeloos, slecht tot op het bot. Maar nogmaals: Er staat niet dat ik me eerst "zwaar moet voortbewegen over deze aard vanwege mijn zonden".
Ps 34:19, daar heb je inderdaad een punt. Maar ik blijf erbij dat dit 1 tekst is waar het staat, maar ook hier staat niet dat er een vaste volgorde is. De Here kan zo werken, en werkt misschien vaak zo, maar niet altijd...!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 12 okt 2004 22:41

Race 406,
Het wordt tijd voor jouw dat er een nieuwe vertaling komt. Je argument klinkt heel degelijk maar slaat werkelijk nergens op. Jij gaat op de klank af. "Slechten" betekent hier niet goddeloos maar eenvoudig. Dat is toch echt iets anders.

Terug naar “Archief”