Refowebkids deel 18

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

AikonGirl
Majoor
Majoor

Re: Refowebkids deel 18

Berichtdoor AikonGirl » 29 mar 2013 16:06

Hoe oud is je zoon, Jess?

Jess
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jess » 29 mar 2013 16:30

Hij is 15 en in de fase ik weet het beter, ik heb altijd gelijk en ik wil altijd het laatste woord hebben. Hij laat zich echt niets meer gezeggen, heeft een harde stem dus ik kan mezelf niet eens verstaan als ik wat tegen hem zeg en hij is het er niet mee eens en ik ga echt niet staan gillen tegen hem.

Voorheen luisterde hij wel maar het wordt steeds minder

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 30 mar 2013 08:30

Krijgen jullie kinderen eigenlijk zakgeld?
Jurian heeft regelmatig dat hij in de winkel iets moois ziet, maar waarbij ik altijd zeg: vraag maar voor Sinterklaas of je verjaardag. Maar eigenlijk vind ik dat een beetje sneu, omdat hij dan tot december of januari moet wachten.
Waarschijnlijk hebben kinderen van 4 nog geen benul van geld denk ik? Heeft het dan wel zin? Het zou wel makkelijker zijn om te zeggen: ga er maar voor sparen. En dan geen hele grote dingen hoor. Zo wil hij heel graag een skelter, maar dat geef je niet zo snel in de winter als cadeau voor zijn verjaardag. Nu heeft een dealtje gesloten met mijn man, dat als hij goed zelf kan fietsen zonder zijwielen, dan gaan we op zoek naar een skelter voor in de zomer. Hij fietst nu nog niet eens mét zijwielen (gaan we overigens ook niet meer proberen) en wil het fietsen zonder wijwielen niet eens echt oefenen, dus eerst dat maar stimuleren.
Maar dan krijgt hij zoiets als een skelter gewoon tussendoor, omdat dat echt zomerspeelgoed is, al ben ik eigenlijk niet zo voor zomaar een cadeautje kopen. Voor Frederiek gaat het makkelijker zijn, in juni jarig, in december Sinterklaas. Lekker verdeeld.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 30 mar 2013 09:38

Wij geven vanaf zes jaar zakgeld, twee keer 50 cent. Een keer 50 cent is voor op de spaarrekening, de andere gaat in de spaarpot, daar mogen ze, in overleg met ons, wat van kopen. Vaak gaat het mee op vakantie ofzo. Bedrag wordt naarmate ze ouder worden hoger, ze moeten dan ook kadootjes kopen voor verjaardagen.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 30 mar 2013 21:13

jah, hier ook zakgeld, twintig cent voor haarzelf, twintig voor in de spaarpot.

Bevalt mij goed. Ze koopt vaak knutselspullen ervoor bij de hema. Ze telt vaak op haar manier :) maar ze heeft al wel door dat 1 euro gemaakt kan worden met losse centen! dus ik vind het zeer waardevol om het te doen. En als je wat koopt, dan is het weg.

Als we de rommelmarkt overgaan,s traks weer met koninginnedag dan mag ze kiezen, of twee euro en ik wil haar niet horen zeuren of geen geld en je krijgt ook niks :) Ze kiest altijd voor het eerst, dus koopt ze dan rommeltjes voor twee euro. Vaak kan ik nog wel sturen, zou je dat wel doen.. etc... ik zie het als een stukje bewustwording.

Zo wil ze altijd van alles voor anderen kopen, erg lief... maar het is haar geld. Dus mag ze ook gerust wat voor zichzelf kopen.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 30 mar 2013 21:15

Mat is best wel een hoog bedrag voor een 6 jarige Marisja! de meeste kinderen die ik ken starten met 6 jaar met 50 cent en ook een aantal mensen die ik ken krijgen hun leeftijd maal 10 cent. En als ze naar de middelbare school gaan, krijgen ze wat meer.
Wij geven nog geen zakgeld, omdat hij hte verschil tussen echt geld, nepgeld en buitenlands geld nog helemaal niet doorheeft en ze het gewoon bij het spel winkeltje zullen gaan gebruiken ( en vervolgens weer zoekraakt)

Ik ken ook een gezin waar ze het zakgeld verhoogd hebben met 20 cent per week en dat de kinderen dan 1 keer in de maand hun geld van die week naar een goed doel moeten doen. Het goede doel wordt in de zomervakantie gezamelijk uitgezocht en het geld wordt in een aparte doos/spaarpot gespaard en ook de ouders doen daar maandelijks een bedrag in.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 30 mar 2013 21:24

Als we er al mee beginnen, dan gaat de ene helft in de spaarpot (en die gaat naar een spaarrekening waar hij pas als hij volwassen is aan mag komen waarschijnlijk), en de andere helft in een eigen potje om te sparen voor iets leuks dat hij wil kopen. Maar misschien maar eens beginnen met 40 cent per week, 20 voor zijn spaarpot en 20 voor sparen voor iets leuks dat hij wil kopen. Al duurt het met 20 cent weer zo lang voor hij iets kan kopen, een autootje (want daar gaat het meestal om) kost toch wel minimaal 2 euro, daar moet hij dan 10 weken voor sparen, dat is zo onoverzichtelijk.

Dat idee van op een markt een muntje van 2 euro geven vind ik ook wel goed (al begrijp ik niet helemaal wat je zegt met 'of geen geld en niks krijgen'. Nu beslissen wij vaak wat hij krijgt, en wat wij leuk vinden of goed. Terwijl ik eigenlijk wil dat hij zelf gaat leren wat leuk is om mee te spelen, waar hij juist vaak mee speelt, of wat kwalitatief beter is. Als het van hem is, mag hij er van kopen wat hij wil, zelfs als ik het oerlelijk zal vinden. Snoep mag dan weer niet ;)

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 30 mar 2013 22:24

Miss F: We merken bij ons als juul zelf de keuze gemaakt heeft tussen of geld en zelf kopen of geen geld en niks krijgen...(wat wel kan.. want dan mag ze wel zeuren :):) ) want immers twee euro is niet zeuren en geen geld betekend dan wel zeuren :)... dus daarom die duidelijke keuze.

Kijk als ze alleen maar twee euro krijgt kiest ze niets....tis gewoon ff lastig om het neer te zetten.. haha...

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 30 mar 2013 22:30

Hier nog geen zakgeld, maar wel altijd wat geld in een portemonnee als we naar een rommelmarkt gaan ofzo. Timon heeft erg veel belangstelling voor cijfers, dus vindt het dan ook leuk om te zien wat iets kost en of hij dat wel of niet kan kopen. Pas mochten de kids allebei in de speelgoedwinkel wat uitkiezen van geld wat ze van oma gekregen hadden. Timon had aardig in de gaten wat hij te besteden had, Sylke stond met haar E15,- te kwijlen bij een prinsessenkasteel van E100,- :lol:

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 30 mar 2013 22:51

Ik snap het ppm :D

Jurian heeft ook weinig idee denk ik. Hij kreeg op school een politiefluitje en een bonboekje van de politie (ze werkten over het verkeer), en ik krijg dagelijks boetes van 1000 euro voor het niet opruimen van zíjn speelgoed :mrgreen: Die 1000 schrijft hij dan wel weer goed op, maar hij heeft geen flauw idee dat 1000 euro wel wat veel is.

Vanmorgen ging ik foto's laten maken van de kids, bij zo'n fotograaf in de supermarkt. Eerst van samen, dat ging nog aardig, maar toen moest Frederiek alleen. Opeens stapt ze zo dat podiumpje af en zegt:' Nee, is niet leuk.' En madam weigerde verder nog te lachen of normaal op dat podium te staan. Ben heeeel benieuwd hoe de foto's geworden zijn :D

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 31 mar 2013 12:54

Op de website van het nibud staat een een stukje over zakgeld. Daar staat dat het gemiddelde bedrag voor 6 jarigen 50 cent is.

@missf leuk he, zo'n eigen willetje? ;-) mijn man heeft gisteren een nieuwe lens gekocht en wilde f als proefpersoon gebruiken, maar daar was hij niet van gediend ook ;-)

Merk hier trouwens dat duidelijk zijn goed helpt. F wil altijd zelf lopen en niet in de buggy of in een boodschappenwagentje bijvoorbeeld. Als ik hem van te voren vertel dat hij van de auto naar de winkel mag lopen en daarna in het wagentje moet gaat het probleemloos. Volgens mij heeft ajl dat hier een keer geschreven, nog bedankt voor de tip ;-)

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 31 mar 2013 13:47

Graag gedaan :wink: Duidelijk zijn met consequenties eraan verbinden is hier ook het enige dat helpt. Anders wordt er finaal de loop mee genomen. Helemaal als ze met zn 3-en samenspannen 8-[

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 31 mar 2013 14:01

Daar heb ik dan nog geen ervaring mee, maar kan ik me zomaar voorstellen... Succes :)

Ik moet zeggen dat ik die duidelijkheid ook voor mezelf prettig vind. Ik weet dan dat ik wat heb gezegd en dat ik me daar ook aan moet houden ;-)
Het zal heus wel eens mis gaan, maar tot nu toe niet... Kan van een kind van 1 jaar en 10 maanden natuurlijk niet verwachten dat hij alles begrijpt en/of ernaar luistert/handelt ;-).

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 02 apr 2013 09:55

Weet iemand waar ze leuke witte zomerjurkjes verkopen en van welk merk? Ik bedoel niet van die strandjurkjes met spagettibandjes, maar een echte jurk-jurk. De afgelopen jaren had dochterlief altijd zo'n jurk en ik kan ze dit jaar niet vinden.
@ sterretje Jouw dochter draagt toch ook altijd van die jurken? Waar haal jij ze?

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 02 apr 2013 10:07

zondagse jurkjes koop ik altijd bij de c en a.
http://www.c-and-a.com/nl/nl/shop/produ ... isjes/Mini`s/Collectie/Jurken, outfits & sets

niet zo duur en zitten ook hele leuke witte tussen.

maar smaken verschillen natuurlijk.

Terug naar “Archief”