Het geven van een pedagogische tik...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Het geven van een pedagogische tik...

Berichtdoor Mortlach » 14 sep 2009 21:51

Er zijn ook zoveel alternatieven naast toepassen van lichamelijk geweld. Afpakken van privileges bijvoorbeeld? Jij wilt niet luisteren? Prima, dan gaat nu de spelcomputer de kliko in. Eens kijken of er dan geluisterd wordt. Wat het ook is; een kind kan in dat geval iets verdienen door goed gedrag te vertonen. "Als ik me gedraag krijg ik eerder mijn Xbox terug." Wat kan een kind verdienen door goed gedrag bij lijfstraffen? Niks! De straf is immers al uitgedeeld en niet meer terug te draaien. Het enige dat het kind kan is voorkomen dat het méér straf krijgt. In dit geval in negatief maal negatief (niet méér straf) niet positief.

Straf moet ook proportioneel zijn. Welke lijfstraf is proportioneel als een kind van pak 'm beet 12 a 13 jaar met een sleutel zijn naam in de auto van de buren gezet heeft?

Je moet er ook aan denken dat wanneer je met lijfstraffen opvoedt, je bij een bepaalde leeftijdsgrens je "gereedschap" kwijtraakt. Een 4 jarige kan je een tik op de billen geven; een 8-jarige misschien ook nog wel, maar bij een 13-jarige moet je daar niet meer mee aankomen, en bij een 17-jarige knoest van een puberjong al helemaal niet. Die slaat gewoon terug als je een beetje pech hebt. Het enige wat je dan kan doen is het kind zo bang voor je maken dat het zich niet meer durft te misdragen. Dat gaat prima, en dat is later met een paar jaar psychologische hulp best recht te breien.

Over het effect van lijfstraffen moet je trouwens ook niet te licht denken. Mensen zeggen wel altijd dat ze prima terecht zijn gekomen ook al werden ze geslagen. Precies, ONDANKS het feit dat ze geslagen zijn, zijn ze redelijk terecht gekomen. Maar ik heb ook een oud-collega die geen kinderen durft te nemen, omdat hij bang is dat hij hen zal slaan, zoals zijn vader hem sloeg vroeger. En dat was Portugal zo'n 25 jaar geleden, waar pa nog gewoon de riem ter hand nam als dat "nodig" was. Er werd eerst geslagen, en dan werd er heel misschien nog eens over gepraat. Er werd geslagen, zelfs als hij geen idee had wat ie fout had gedaan. Wat dat betreft werd hem de roede echt niet gespaard. Wel lekker Bijbels.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 15 sep 2009 12:37

Mortlach schreef:Wel lekker Bijbels.

Zo, nu kan iedereen zien wat jij zegt :lol:

Maar je maakt weer een denkfout:
Mensen zeggen wel altijd dat ze prima terecht zijn gekomen ook al werden ze geslagen. Precies, ONDANKS het feit dat ze geslagen zijn, zijn ze redelijk terecht gekomen.

Hier meen jij te kunnen zeggen dat slaan nooit zin heeft, terwijl anderen aan den lijve hebben ondervonden dat het wel zinvol kan zijn. Wie ben jij, Mortlach, om hun verhaal in twijfel te trekken omdat het niet met jouw visie strookt?

En verder, pas had ik met leerlingen uit 3 Havo een gesprekje over lijfstraffen. Zegt zo'n grote kerel uit die klas: Nou meneer, ik heb liever een pak op mijn achterwerk dan dat ik mijn vrije middag op school moet blijven...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 sep 2009 12:48

TheKeimpe schreef:Maar je maakt weer een denkfout:
Mensen zeggen wel altijd dat ze prima terecht zijn gekomen ook al werden ze geslagen. Precies, ONDANKS het feit dat ze geslagen zijn, zijn ze redelijk terecht gekomen.

Hier meen jij te kunnen zeggen dat slaan nooit zin heeft, terwijl anderen aan den lijve hebben ondervonden dat het wel zinvol kan zijn. Wie ben jij, Mortlach, om hun verhaal in twijfel te trekken omdat het niet met jouw visie strookt?

Dat is het mooie van principe-kwesties. Slaan zal zeker zinvol zijn; natuurlijk, anders deed niemand het. Mijn standpunt alleen dat er betere alternatieven zijn.

En verder, pas had ik met leerlingen uit 3 Havo een gesprekje over lijfstraffen. Zegt zo'n grote kerel uit die klas: Nou meneer, ik heb liever een pak op mijn achterwerk dan dat ik mijn vrije middag op school moet blijven...

Weer een reden om niet te slaan dus; die vrije dag afpakken is blijkbaar een betere (lees afschrikwekkendere) straf. Ik denk trouwens als je met een flinke stok (zo eentje die littekens veroorzaakt) voor die havist zijn neus gaat staan dat ie dan wel terugkrabbelt.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 sep 2009 12:56

TheKeimpe schreef:Zo, nu kan iedereen zien wat jij zegt :lol:

Prima hoor, dan zal ik er op ingaan ook. Deze verzen zijn voor mij hét bewijs dat je niet je gezonde verstand uit kan schakelen bij het lezen van de Bijbel, en dat opvoedkundig advies uit de vroege Bronstijd misschien beter genegeert kan worden. Maar kom dan ook niet meer aan met de hele Bijbel letterlijk van Kaft tot Kaft. Dan wordt het "van kaft tot kaft, behalve Spr 13-24.

Want praten met je kind, een tik op de vingers, uitleggen waarom iets niet mag, afleiden met een snoepje, etc. etc, is allemaal niets meer dan hem de stok onthouden, en als je dat doet, dan haat je je kind blijkbaar. Ik verzin het niet; het staat er echt.

Maar in dit geval juich ik selectief lezen van ganser harte toe.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 15 sep 2009 14:33

Bron: Volkskrant

Volkskrant schreef:Dominee: 'Blijf kind slaan als het huilt'
Van onze redactie
Gepubliceerd op 15 september 2009 10:48, bijgewerkt op 15 september 2009 12:32

Amsterdam - De omstreden Amersfoortse predikant Gertjan Goldschmeding pleit niet alleen voor een corrigerende tik, maar roept zijn kerkgangers op zelfs te blijven doorslaan als kinderen huilen van de pijn.

Dagblad AD baseert dit op een geluidsband die het in bezit heeft, waarop een preek uit 2007 van de dominee is te horen. Met het slaan mag worden doorgegaan 'tot de wil van het kind is gebroken', legt Goldschmeding in de preek uit.

Mishandeling
Goldschmeding gaat met deze uitspraken verder dan de corrigerende tik waarmee hij vorige week in het nieuws kwam. De predikant vertelde openlijk in interviews dat hij zijn kerkgangers vertelde over de juistheid van de 'opvoedende tik'. Ook zijn eigen kinderen zou hij aan 'tucht met de roede' onderwerpen.

Justitie verdenkt de predikant van mishandeling en het aanzetten daartoe. Hij werd onlangs voor de tweede keer dit jaar op het politiebureau in Amersfoort verhoord.

Riska

Berichtdoor Riska » 15 sep 2009 14:42

Het feit alleen al dat hij zegt dat het met de roede moet en niet met de blote hand - want dat schijnt Gods bevel te zijn - geeft aan dat het om mishandeling gaat.
Een tik op de broek of over de vingers noem ik een corrigerende - opvoedkundige - tik, geen klap met de roede/stok.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 sep 2009 14:48

De wil van het kind breken...? Nee, ja, klinkt geheel pedagogisch verantwoord.

Het klinkt meer als iets wat je met krijgsgevangenen doet.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 15 sep 2009 17:06

Wat ben ik blij dat mijn ouders vroeger niet bij zoiemand in de kerk zaten.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 15 sep 2009 18:14

denk je dat die gemeenteleden dit zouden overnemen?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 15 sep 2009 18:18

In elke gemeente heb je mensen die alles doen wat de dominee zegt.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 15 sep 2009 18:19

klopt, maar dat wil niet zeggen dat alle gemeenteleden zoiets overnemen.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 15 sep 2009 18:21

Al neemt niemand het over, het blijf een strafbaarfeit als hij mensen wel oproept het te doen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 15 sep 2009 18:34

Evelien schreef:denk je dat die gemeenteleden dit zouden overnemen?

Mijn ouders zeker wel! gr Samanthi

maboc
Sergeant
Sergeant

Re: kinderen slaan.

Berichtdoor maboc » 15 sep 2009 20:11

Ik ben nu 4 jaar vader en heb tot nog toe nog nooit mijn kinderen hoeven te slaan. Dat wil ik ook helemaal niet. Dus dat komt goed uit. Maar ik sluit niet uit dat ze ooit wel eens een pak voor de broek krijgen. Ook ik ben daar zelf groot mee geworden. Heel af en toe, dichter bij 1 keer per jaar dan bij 1 keer per kwartaal, kregen mijn boer en ik wel eens billekoek. Daar is vind ik werkelijk niks mis mee. Wij hadden bijvoorbeeld lang niet altijd door waar de grenzen lagen. En soms is naar de gang of naar je kamer gestuurd worden dan niet duidelijk genoeg. Soms moest iets duidelijker worden gemaakt hoe de verhoudingen in huis lagen.

Ik heb het daar wel een met mijn ouders over gehad. Zij vertelden dat zij het net zo vervelend vonden als ik (of mijn broer). Daarnaast vertelden ze dat de "klap" op het achterste altijd zachter was dan wat er tijdens gewoon stoeien voorbij kwam. Het doel was dan ook niet pijn doen, maar even heel duidelijk de grenzen stellen. Daarnaast kan ik mij herinneren dat ik meestal binnen een kwartier al weer buiten rond rende alsof er niks gebeurd was. Maar (hopelijk) wel een stukje wijzer.

Ik heb daar dan ook achteraf helemaal geen fysieke of psychische schade of hinder van ondervonden.

Nogmaals ... ik ben helemaal niet voornemens mijn kinderen te slaan....maar ik kan mij voorstellen dat er situaties ontstaan waar je een keer fors steviger moet optreden om de kinderkes weer in het gareel te krijgen. Dan zou een vermanende tik op de billen een mogelijk heid kunnen zijn.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

hettys
Majoor
Majoor

Re: kinderen slaan.

Berichtdoor hettys » 15 sep 2009 20:46

een goede
maboc schreef:Ik ben nu 4 jaar vader en heb tot nog toe nog nooit mijn kinderen hoeven te slaan. Dat wil ik ook helemaal niet. Dus dat komt goed uit. Maar ik sluit niet uit dat ze ooit wel eens een pak voor de broek krijgen. Ook ik ben daar zelf groot mee geworden. Heel af en toe, dichter bij 1 keer per jaar dan bij 1 keer per kwartaal, kregen mijn boer en ik wel eens billekoek. Daar is vind ik werkelijk niks mis mee. Wij hadden bijvoorbeeld lang niet altijd door waar de grenzen lagen. En soms is naar de gang of naar je kamer gestuurd worden dan niet duidelijk genoeg. Soms moest iets duidelijker worden gemaakt hoe de verhoudingen in huis lagen.

Ik heb het daar wel een met mijn ouders over gehad. Zij vertelden dat zij het net zo vervelend vonden als ik (of mijn broer). Daarnaast vertelden ze dat de "klap" op het achterste altijd zachter was dan wat er tijdens gewoon stoeien voorbij kwam. Het doel was dan ook niet pijn doen, maar even heel duidelijk de grenzen stellen. Daarnaast kan ik mij herinneren dat ik meestal binnen een kwartier al weer buiten rond rende alsof er niks gebeurd was. Maar (hopelijk) wel een stukje wijzer.

Ik heb daar dan ook achteraf helemaal geen fysieke of psychische schade of hinder van ondervonden.

Nogmaals ... ik ben helemaal niet voornemens mijn kinderen te slaan....maar ik kan mij voorstellen dat er situaties ontstaan waar je een keer fors steviger moet optreden om de kinderkes weer in het gareel te krijgen. Dan zou een vermanende tik op de billen een mogelijk heid kunnen zijn.

Ja. het kan gebeuren dat je als ouders wel es iets uitdeeld. Daarmee ben je niet meteen een slechte ouder. Maar het is altijd, ook voor jou, zaak dat te voorkomen.
Ik heb het nog steeds over de dominee die predikt dat kinderen geslagen moeten worden. Hij zegt iets over een pedagogische tik, maar in een preek zegt hij toch dat huilende kinderen doorgeslagen moeten worden.

Het boek spreuken staat er vol mee. tuchtigen met een stok, etcetera.

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Spr+13%3A24%3B+19%3A18%3B+22%3A15%3B+29%3A15%2C+17.&id37=1&pos=0&l=nl&set=10

De billen is trouwens een gevaarlijke zone. Daar komen allelei spieren en zenuwen bij elkaar. er is geen enkele plek op het lichaam waar je je kinderen gevaarloos kan meppen.

een goede relatie met je kinderen is gebaseerd op een positief contact.
Ook gif is geschapen.

Terug naar “Archief”