Er zijn ook zoveel alternatieven naast toepassen van lichamelijk geweld. Afpakken van privileges bijvoorbeeld? Jij wilt niet luisteren? Prima, dan gaat nu de spelcomputer de kliko in. Eens kijken of er dan geluisterd wordt. Wat het ook is; een kind kan in dat geval iets verdienen door goed gedrag te vertonen. "Als ik me gedraag krijg ik eerder mijn Xbox terug." Wat kan een kind verdienen door goed gedrag bij lijfstraffen? Niks! De straf is immers al uitgedeeld en niet meer terug te draaien. Het enige dat het kind kan is voorkomen dat het méér straf krijgt. In dit geval in negatief maal negatief (niet méér straf) niet positief.
Straf moet ook proportioneel zijn. Welke lijfstraf is proportioneel als een kind van pak 'm beet 12 a 13 jaar met een sleutel zijn naam in de auto van de buren gezet heeft?
Je moet er ook aan denken dat wanneer je met lijfstraffen opvoedt, je bij een bepaalde leeftijdsgrens je "gereedschap" kwijtraakt. Een 4 jarige kan je een tik op de billen geven; een 8-jarige misschien ook nog wel, maar bij een 13-jarige moet je daar niet meer mee aankomen, en bij een 17-jarige knoest van een puberjong al helemaal niet. Die slaat gewoon terug als je een beetje pech hebt. Het enige wat je dan kan doen is het kind zo bang voor je maken dat het zich niet meer durft te misdragen. Dat gaat prima, en dat is later met een paar jaar psychologische hulp best recht te breien.
Over het effect van lijfstraffen moet je trouwens ook niet te licht denken. Mensen zeggen wel altijd dat ze prima terecht zijn gekomen ook al werden ze geslagen. Precies, ONDANKS het feit dat ze geslagen zijn, zijn ze redelijk terecht gekomen. Maar ik heb ook een oud-collega die geen kinderen durft te nemen, omdat hij bang is dat hij hen zal slaan, zoals zijn vader hem sloeg vroeger. En dat was Portugal zo'n 25 jaar geleden, waar pa nog gewoon de riem ter hand nam als dat "nodig" was. Er werd eerst geslagen, en dan werd er heel misschien nog eens over gepraat. Er werd geslagen, zelfs als hij geen idee had wat ie fout had gedaan. Wat dat betreft werd hem de roede echt niet gespaard. Wel lekker Bijbels.