]
Tante Tortel schreef:Ik heb ooit een miele wasmachine gehad en die was binnen 3 jaar kapot, niet meer te rapareren. Nog over gebakeleid met de miele maar ik kon dus naar mijn centen fluiten. Niks geen gaat zolang mee dus dat klopt niet.
Zoals al bericht, er kan een verkeerde tussen zitten.
In de praktijk is het zo dat een tweedehands Miele wasmachine veel hogere prijzen opbrengt dan vele andere merken.
En ze centrifugeren ook rustig.
Verder droog ik alles gewoon aan de waslijn. Geen droger aangezien die €2,50 per droogbeurt kost. Dat vertelde ze eens bij radar En je kleding slijt harder. Als ik bedenk hoe snel ik door mijn handdoeken was...! Nee, die heb ik maar een jaar gebruikt en toen weer weggedaan. Mij te duur. Ik was altijd met goedkoop stroom.
Een droger gebruikt, afhankelijk van merk, programma, en belading, 1 tot 2,5 kWh per beurt. Dat is bij dagstroom 19 tot 48 eurocent.
Aan afschrijving kan hier, afhankelijk van aanschafprijs en levensduur 1 tot 10 cent bijgerekend worden. Dat wordt dan 29 tot 58 eurocent per droogbeurt.
Jij mag uitleggen hoe dat €2,50 kan worden.
Slijtage is inderdaad enorm.
Zelf gebruik ik de droger enkele keren per maand.
Zoals al eerder bericht, alleen wassen met goedkope stroom kan €5 tot €20 besparen per jaar. Daar ga ik geen moeite voor doen.
De meeste boodschappen die ik bij de aldi en de tussendoor dingen bij de Super de boer. Of de Plus. Daar hebben ze vaak lekker goedkoop vlees.
En de geitenmelk die wij moeten drinken i.v.m. koemelkallergie.
Wij hebben overal spaarlampen ingedaan.
Dat is wel wat kostbaarder in aanschaf maar het scheeld een hoop.
Wij wonen hier nu 6 jaar en we gebruiken in verhouding met het eerste jaar dat wij hier woonden nog maar 1/3 van wij wij toen verbruikten aan stroom e.d.
Ik ga naar de C1000, de Golff, de Aldi en de Lidl.
AH werd vroeger de vijand van de landbouwers genoemd. Gelukkig gaat het percentage aandelen in Schuitema (moederconcern van o.a. C1000) omllaag.
Een voordeel hebben ze wel, geen akoestische milieu verontreiniging in de winkels.
lammetje schreef:Wij hebben trouwens een nordland, prima ding, past het water aan, aan de hoeveelheid was enzo, maar het bakje voor de wasverzachter zit verstopt. (Beetje teveel waspoeder gebruikt denk wat daar is gaan aankoeken ofzo) dus moet binnenkort even bellen, heb nog garantie (hoop ik) en anders maar niet, tis niet storend, maar er zit telkens water in.
Enne de goedkoopste droger van indesit, 299 euro ofzo, daarop nog korting gehad dus helemaal mooi.
Wasbakje is misschien eenvoudig te repareren.
€299 is inderdaad goedkoop.
De mijne, een Bosch (duur merk, wel goed) kostte in 2001 ~Fl1000,-.