Gezin en financiën

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 13 feb 2008 16:13

ik vind 25 tot 30 x wassen per week best wel veel als je bedenkt dat ze veel eerst buiten hangen en niet zo vaak wassen.

Ik heb ooit een miele wasmachine gehad en die was binnen 3 jaar kapot, niet meer te rapareren. Nog over gebakeleid met de miele maar ik kon dus naar mijn centen fluiten. Niks geen gaat zolang mee dus dat klopt niet.
Dus daarna maar gewoon een goedkopere gekocht en die doet het prima. Als die na drie jaar kapot gaat heb ik niet een rotgevoel over de te veel betaalde prijs voor dat ding..
Verder droog ik alles gewoon aan de waslijn. Geen droger aangezien die €2,50 per droogbeurt kost. Dat vertelde ze eens bij radar ;-) En je kleding slijt harder. Als ik bedenk hoe snel ik door mijn handdoeken was...! Nee, die heb ik maar een jaar gebruikt en toen weer weggedaan. Mij te duur.
Ik was altijd met goedkoop stroom.
De meeste boodschappen die ik bij de aldi en de tussendoor dingen bij de Super de boer. Of de Plus. Daar hebben ze vaak lekker goedkoop vlees.
En de geitenmelk die wij moeten drinken i.v.m. koemelkallergie.
Wij hebben overal spaarlampen ingedaan.
Dat is wel wat kostbaarder in aanschaf maar het scheeld een hoop.
Wij wonen hier nu 6 jaar en we gebruiken in verhouding met het eerste jaar dat wij hier woonden nog maar 1/3 van wij wij toen verbruikten aan stroom e.d.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 13 feb 2008 16:32

wij gebruiken blijkbaar zoveel stroom dat we behoorlijk bij moesten betalen, maar moet zeggen dat ik die droger wel erg handig vind, anders doen de handdoeken er 2 dagen over om te drogen. Heb hier geen verwarmde ruimte want dan kan ik het netzogoed in de droger doen.

Ik ben overigens echt niet van plan om meer dan 8 wassen per week te gaan draaien, hoeveel kinderen ik ook krijg :mrgreen: nee das gekheid, maar moet er niet aan denken dat ik iedere dag een was moet doen :roll:

Juultje77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Juultje77 » 13 feb 2008 16:34

Ik heb ook niet zo'n zin in volle wasmanden die me aan staan te grijnzen :mrgreen:
Dan werk ik de was liever weg!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 13 feb 2008 16:38

tante-tortel schreef:ik vind 25 tot 30 x wassen per week best wel veel als je bedenkt dat ze veel eerst buiten hangen en niet zo vaak wassen.

Ik heb ooit een miele wasmachine gehad en die was binnen 3 jaar kapot, niet meer te rapareren. Nog over gebakeleid met de miele maar ik kon dus naar mijn centen fluiten. Niks geen gaat zolang mee dus dat klopt niet.
Dus daarna maar gewoon een goedkopere gekocht en die doet het prima. Als die na drie jaar kapot gaat heb ik niet een rotgevoel over de te veel betaalde prijs voor dat ding..
Verder droog ik alles gewoon aan de waslijn. Geen droger aangezien die €2,50 per droogbeurt kost. Dat vertelde ze eens bij radar ;-) En je kleding slijt harder. Als ik bedenk hoe snel ik door mijn handdoeken was...! Nee, die heb ik maar een jaar gebruikt en toen weer weggedaan. Mij te duur.
Ik was altijd met goedkoop stroom.
De meeste boodschappen die ik bij de aldi en de tussendoor dingen bij de Super de boer. Of de Plus. Daar hebben ze vaak lekker goedkoop vlees.
Wij wonen hier nu 6 jaar en we gebruiken in verhouding met het eerste jaar dat wij hier woonden nog maar 1/3 van wij wij toen verbruikten aan stroom e.d.

Mijn ouders hebben met de wasmachine (miele) 25 jaar gedaan. Droger van miele 30 jaar. :wink:

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 13 feb 2008 16:44

volgens mij heb je bij de beste merken ook 'slechte' modellen, zoals mijn moeder altijd zegt, 99 van de honderd werken zoals het moet, maar je zult net die ene hebben :? Dat heb ik meestal met schoenen, mijn schoenen zijn altijd binnen een week terug bij de winkel, of ik doe iets verkeerd natuurlijk :mrgreen:

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 13 feb 2008 16:52

lammetje schreef:volgens mij heb je bij de beste merken ook 'slechte' modellen, zoals mijn moeder altijd zegt, 99 van de honderd werken zoals het moet, maar je zult net die ene hebben :? Dat heb ik meestal met schoenen, mijn schoenen zijn altijd binnen een week terug bij de winkel, of ik doe iets verkeerd natuurlijk :mrgreen:

ja precies!!!

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 13 feb 2008 16:59

wat dat ik iets verkeerd doe :lol:

Nee even serieus, je moet volgens mij gewoon geluk hebben wil je het met een goedkoop geval lang uithouden en pech als een hele dure er snel mee kapt.

Wij hebben trouwens een nordland, prima ding, past het water aan, aan de hoeveelheid was enzo, maar het bakje voor de wasverzachter zit verstopt. (Beetje teveel waspoeder gebruikt denk wat daar is gaan aankoeken ofzo) dus moet binnenkort even bellen, heb nog garantie (hoop ik) en anders maar niet, tis niet storend, maar er zit telkens water in.

Enne de goedkoopste droger van indesit, 299 euro ofzo, daarop nog korting gehad dus helemaal mooi.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 13 feb 2008 18:09

Ik heb gewoon weg geen plek voor een droger. Als ik alle was tot 1 grote berg heb opgespaard, dan heb ik 2 a 3 wassen te gelijk. Dan zet ik de verwarming wat hoger en is het in mum van tijd droog. Kan het dezelfde dag allemaal de kast nog in. Ideaal!!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 13 feb 2008 18:22

er is hier wel ruimte voor een droger... maar k loop liever ff naar zolder om daar de zooi op te hangen! s nachts wassen, s morgnes ophangen, volgende morgen droog, opvouwen en ik de kast! heeerlijk....

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 13 feb 2008 18:27

hangt wel af hoe je zolder is geisoleerd. (en hoeveel toerental je wasmachine heeft, met een 1000 toerental en een niet goed geisoleerde zolder ben je een week bezig om de was droog te krijgen).

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 13 feb 2008 18:30

de cv hangt ook op zolder.. die geeft veel warmte en ik heb altij dhet raampje openstaan, zodat het vocht weg kan trekken!

Ik vind het ideaal.. trouewns in de zomer gaat hier alles buiten aan het lijntje!

Rolf

Berichtdoor Rolf » 13 feb 2008 18:42

]
Tante Tortel schreef:Ik heb ooit een miele wasmachine gehad en die was binnen 3 jaar kapot, niet meer te rapareren. Nog over gebakeleid met de miele maar ik kon dus naar mijn centen fluiten. Niks geen gaat zolang mee dus dat klopt niet.

Zoals al bericht, er kan een verkeerde tussen zitten.
In de praktijk is het zo dat een tweedehands Miele wasmachine veel hogere prijzen opbrengt dan vele andere merken.
En ze centrifugeren ook rustig.

Verder droog ik alles gewoon aan de waslijn. Geen droger aangezien die €2,50 per droogbeurt kost. Dat vertelde ze eens bij radar En je kleding slijt harder. Als ik bedenk hoe snel ik door mijn handdoeken was...! Nee, die heb ik maar een jaar gebruikt en toen weer weggedaan. Mij te duur. Ik was altijd met goedkoop stroom.

Een droger gebruikt, afhankelijk van merk, programma, en belading, 1 tot 2,5 kWh per beurt. Dat is bij dagstroom 19 tot 48 eurocent.
Aan afschrijving kan hier, afhankelijk van aanschafprijs en levensduur 1 tot 10 cent bijgerekend worden. Dat wordt dan 29 tot 58 eurocent per droogbeurt.
Jij mag uitleggen hoe dat €2,50 kan worden.

Slijtage is inderdaad enorm.
Zelf gebruik ik de droger enkele keren per maand.

Zoals al eerder bericht, alleen wassen met goedkope stroom kan €5 tot €20 besparen per jaar. Daar ga ik geen moeite voor doen.

Ik ga naar de C1000, de Golff, de Aldi en de Lidl.
AH werd vroeger de vijand van de landbouwers genoemd. Gelukkig gaat het percentage aandelen in Schuitema (moederconcern van o.a. C1000) omllaag.
Een voordeel hebben ze wel, geen akoestische milieu verontreiniging in de winkels.

lammetje schreef:Wij hebben trouwens een nordland, prima ding, past het water aan, aan de hoeveelheid was enzo, maar het bakje voor de wasverzachter zit verstopt. (Beetje teveel waspoeder gebruikt denk wat daar is gaan aankoeken ofzo) dus moet binnenkort even bellen, heb nog garantie (hoop ik) en anders maar niet, tis niet storend, maar er zit telkens water in.

Enne de goedkoopste droger van indesit, 299 euro ofzo, daarop nog korting gehad dus helemaal mooi.

Wasbakje is misschien eenvoudig te repareren.
€299 is inderdaad goedkoop.
De mijne, een Bosch (duur merk, wel goed) kostte in 2001 ~Fl1000,-.
Laatst gewijzigd door Rolf op 13 feb 2008 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 13 feb 2008 18:42

Ghehe ik moet zo lachen om Annette :mrgreen:

Je hebt al meer verstand van huishouden dan je mams of niet? Ghehe, het is echt je passie hé? 8)

Ow en Lammetje, straks met de 2e als alles goed gaat heb je dubbel zo veel was, dus als je nu zorgt dat je het halveert valt het straks mee meid.... 8)

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 13 feb 2008 19:21

jamillah schreef:Ghehe ik moet zo lachen om Annette :mrgreen:

Je hebt al meer verstand van huishouden dan je mams of niet? Ghehe, het is echt je passie hé? 8)

Ow en Lammetje, straks met de 2e als alles goed gaat heb je dubbel zo veel was, dus als je nu zorgt dat je het halveert valt het straks mee meid.... 8)

whaha ik was nu met Sarah geen enkele was extra dan toen we nog samen waren :-k Ben ik nu echt zo vies :mrgreen:

Wij drogen trouwens niet op zolder, die staat al vol genoeg en de wasmachine staat in de gang (naast de toilet in een aparte kast met droger erbovenop) dus het wordt in de zomer opt balkon gedroogd want in de tuin vind ik helemaal lastig. En in de winter in de kamer bij het balkon, koude kamer dus waarschijnlijk komt het daardoor dat het zo slecht droogt. Al zijn de kleertjes van Sarah wel snel droog hoor.

zie meer op tegen die grote kleding als sarah straks ouder is, want nu kun je het overal tussenproppen :P

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 14 feb 2008 10:39

Wij hebben een Miele wasmachine en droger.

In het andere topic zei ik al dat ik zo'n 7 wassen per week heb. Deze was ik allemaal gewoon doordeweeks, soms een paar op zaterdag als ik zin heb. Dus echt rekening met goedkope stroom hou ik niet.
Wel hou ik er rekening mee met de droger. Alle handdoeken gaan daar altijd in en de spijkerbroeken, anders wordt het zo vreselijk hard.
De was stop ik er dan altijd smiddags al in en zet de tijdklok op 23.00 uur. Dan droogt de was 'snachts en kan het de andere dag weer opgevouwen worden.
Verder probeer ik alles gewoon binnen te drogen. Dat gaat eigenlijk best goed. Alleen heel dik spul duurt wat langer, maar meestal is de was wel met een dag droog. Even de kachel flink aan, dat wil wel.
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

Terug naar “Archief”